Na weer een paar keer een akkefietje op school, ben ik benieuwd of wij het zo anders doen dan andere ouders.
Wij hebben vrij weinig regels rondom eten, wij bepalen wat er op tafel komt, en we eten in principe aan tafel.
Dus: ze mag tussendoor van tafel, ze mag met haar handen eten, snoep mag als wij dat aanbieden - maar dat doen we bijna nooit, ze hoeft niets op te eten, ik vraag haar soms iets te proeven, maar als ze dat niet doet is het ook prima, en als ze buiten de vaste eetmomenten honger heeft, dan krijgt ze gewoon te eten.
We doen dit, omdat we haar niet willen afleren om naar haar eigen lichaam te luisteren en om een fijne relatie met eten te hebben. Eten is iets wat gezellig moet zijn, en lekker en waar je nieuwsgierig moet zijn, en niet iets waar druk op ligt, om het op een bepaalde manier te doen of bepaalde dingen te eten.
Voor ons werkt dit heel goed, gezond kind, probeert graag nieuwe voeding uit (ze is 5,5 en best een avontuurlijke eter voor een kleuter) en als ze een feestje heeft, wisselt ze de snoep en chips af met rauwkost, omdat ze weet dat ze zich dan lekkerder voelt en ze rauwkost hartstikke lekker vindt.
Maar school zijn er allerlei klassenassistenten die regels hebben als “alles moet op” “het brood moet op voordat je de andere dingen mag eten”, “falafel mag niet” en “je moet je water opdrinken”
Nu krijgt ons kind een vrij goed gevulde broodtrommel mee (2 boterhammen met beleg, groenten, en iets eiwitsrijks - of kliekjes, aangevuld met bovenstaande dingen), zodat ze zelf kan bedenken waar ze zin in heeft. En vaak heeft ze na school honger, en dan zit er, als het goed is, nog wat in haar broodtrommel zodat ze toch nog even buiten kan spelen voor we naar huis gaan.
We hebben haar de afgelopen 2 weken 2x opgehaald met buikpijn omdat ze 1x alles moest op eten, en de andere keer verplicht de broccoliquiche moest opeten en alleen de tomaatjes mocht laten zitten.
Nu is mijn kind nogal klein en tenger en ze zal wel iets minder eten dan de rest van de klas (ze scheelt een kilo of 10 met de meeste kinderen in haar klas - ze groeit gewoon volgens haar lijn in de curve, ze heeft een gezond BMI, en ze heeft heel veel energie en ontwikkelt zich uitstekend, ze eet dus genoeg, maar natuurlijk eten kinderen die een hoofd groter zijn en een wat stevigere bouw hebben gewoon wat meer), dus misschien dat dat voor verwarring zorgt.
School heeft nu in haar dossier gezet dat ze echt volledig zelf mag bepalen wat ze wel en niet eet van haar lunch, dus hopelijk gaat dat beter.
Maar haar juf zei nog dat er ook ouders waren die juist willen dat hun kind wél alles opeet.
Dus nu vroeg ik me af, doen wij het heel anders dan andere ouders?