Vegatopia Forum

NAS

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

NAS
« Gepost op: 17 juli 2022, 12:24:53 »
Ofwel - No Sugar Added.
Klinkt vriendelijk en gezond, maar ik beschouw het als een eufemisme voor Artificial Sweeteners Added.
Verdient z'n eigen onderwerp vind ik ineens, al is het maar omdat ik er verbolgen van ben dat ik van de week, zowel bij Tesco, Lidl als Aldi, geen enkele fles 'normale' vruchtenlimonadesiroop heb kunnen vinden. Allemaal NAS.
Ik heb weer eens een fles NAS gekocht, maar m'n eerste glas spoog ik zowat uit. Een paar dagen later nog een tweede glas, omdat ik vond dat ik me misschien wat minder moest aanstellen. Maar nee, deze fles gaat door mij niet verder geleegd worden.

Jammer, maar ik vraag me ernstig af of die 'no sugar'-gezondheidshype nu niet al een beetje te ver is doorgeslagen.
Zou het misschien een idee zijn om dit soort produkten te fabriceren die in het geheel niet gezoet zijn? Zodat iedereen daar naar eigen believen aan (artificiële of echte) zoetigheid doorheen kan roeren wat hij wil?

Zo. Dat ben ik even kwijt.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.445
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: NAS
« Reactie #1 Gepost op: 17 juli 2022, 13:36:04 »
Ofwel - No Sugar Added.
Is het NSA of No Added Sugar?  :joker:
Citaat
Zou het misschien een idee zijn om dit soort produkten te fabriceren die in het geheel niet gezoet zijn? Zodat iedereen daar naar eigen believen aan (artificiële of echte) zoetigheid doorheen kan roeren wat hij wil?
Het probleem is dat dat product water heet en dat komt al vrijwel gratis en voor niets uit de kraan. Naar believen te verfijnen met citroensap, vlierbessen- of andere siroop, ananassap, gember of voor mijn part ook komkommer.

Of je gaat, net als Kristof, hardcore voor de huismerk-cola regular (hij houdt het bij één à twee glazen per dag, hoor) die nog gewoon ouderwets vol suiker zit.
Gemüse ist mein Fleisch

Re: NAS
« Reactie #2 Gepost op: 17 juli 2022, 13:42:18 »
O ja omgekeerd. No Added Sugar.  :blond:

En nee, ik vind het gewoon prettig als ik om een uur of vijf of als ik thuiskom gewoon éven snel een glaasje siroop kan aanmaken. Daar heb ik nog niet eens iedere dag behoefte aan.
En ik wil aardbeien- en zomervruchtensmaak. :chef:

Vooral gaat het me om die smerige toevoeging van kunstmatige zoetstoffen.
Stevia vind ik nog de ergste, en dat terwijl ze dat vrolijk 'natuurlijk' (mogen) noemen op het etiket. Dus zelfs daar ('alleen natuurlijke ingrediënten') kan ik niet meer op vertrouwen......

Frisdranken wens ik trouwens helemaal niet mee naar huis te slepen, ik wil daar ook geen plek in de koelkast aan opofferen etc.
« Laatst bewerkt op: 17 juli 2022, 15:22:44 door B@ñ@ñenschuimpje »
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Sam

  • ******
  • 7.104
Re: NAS
« Reactie #3 Gepost op: 17 juli 2022, 19:05:31 »
Ik vind het een drama, al die kunstmatige zoetstoffen. Krijg er knallende migraine van. Ik drink als ik frisdrank drink gewone cola, en aardbeiensiroop met ook alleen suiker.  Als er alleen nog maar zoetstoffen gebruikt gaan worden dan wordt het voor mij gewoon water. En bier 😁
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.229
Re: NAS
« Reactie #4 Gepost op: 17 juli 2022, 21:21:42 »
Ik heb ook een keertje per ongeluk Karvan Cevitam met Stevia gekocht. Sindsdien weet ik dus dat ik er even op moet letten dat ik normale koop. (Tropical is de lekkerste btw. 8))
Ben je niet binnenkort weer in NL, bãnaantje? Ik zou vooral even wat flessen KC mee terug nemen dan!
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.560
Re: NAS
« Reactie #5 Gepost op: 17 juli 2022, 23:42:06 »
Ik reageer soms op zoetstoffen (histamine gevoeligheid), en ben erachter gekomen dat veel "normale" frisdranken naast suiker ook nog vaak zoetstoffen bevatten. Ik drink dus vaak dan maar een glaasje cola als ik ergens ben, want die recepten veranderen ze niet zomaar.

Gelukkig heb je ook steeds vaker bio frisdranken, die over het algemeen geen zoetstoffen hebben. Misschien kan je biosiroop vinden? Wel wat duurder, maar je doet er natuurlijk redelijk lang mee.

Meestal drink ik trouwens ook gewoon water thuis. Soms met een betje bio diksap.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: NAS
« Reactie #6 Gepost op: 18 juli 2022, 15:26:04 »
Ik mis die oude siropen ook. Die zoetstoffen conserveren blijkbaar minder goed, en ik ben allergisch voor de meeste conserveringsmiddelen.

En de meest hippe limonades hebben ook nog eens echte appelsap enzo. Nu wil ik frambozenlimonade, dus ik denk dat ik het eens zelf ga maken als de frambozenstruik is aangeslagen.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Ethicalgirl

  • **
  • 47
  • Geslacht: Vrouw
    • Biobey
Re: NAS
« Reactie #7 Gepost op: 05 augustus 2022, 19:35:27 »
Alles lijkt vol te witten met suiker en zout. Ik zou heel graag in het algemeen willen stoppen zoetigheden te eten maar het is echt neit gemakkelijk
Vegan l Eco bewust l Organic
Hobby: Hiking
@ https://www.biobey.be
About me-> https://www.biobey.be/over-ons/