Vegatopia Forum

Vegan

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline neleH

  • *****
  • 1.736
  • Geslacht: Vrouw
Vegan
« Gepost op: 22 februari 2022, 12:50:56 »
Ik eet sinds een klein half jaar vegan en ik vroeg me af of er meer vegans te vinden zijn op het forum. Let's unite!  :wortel:

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: Vegan
« Reactie #1 Gepost op: 22 februari 2022, 19:11:29 »
Yes. Al een jaar of 13.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline lennekevg

  • ***
  • 139
Re: Vegan
« Reactie #2 Gepost op: 23 februari 2022, 15:32:47 »
Ik probeer sinds 2 jaar meer vegan te eten, dus zeker geïnteresseerd in ervaringen etc van anderen.

Ik ben van de makkelijke aanpak, dus eet vooral thuis en overdag vegan (want makkelijk/ onder eigen controle; bijv sojamelk in koffie, humus op brood). Bij avondmaaltijden pas ik vooral makkelijke oplossingen toe: bijv de yoghurt dressing vervangen door tahin en zo veel mogelijk peulvruchten, tahoe, etc als eiwitbronnen. Maar over een lasagne of pizza gebruik ik nog steeds kaas want dat vind ik toch moeilijk te overtreffen  :-[. Ik denk dat ik mijn consumptie van dierlijke producten zo met circa 50% beperkt heb.

Van de dierlijke producten die ik koop (eieren, zuivel) koop ik zoveel mogelijk biologisch/ 3 sterren producten te kopen.

Telt dat voor deze thread  :angel:?

Offline neleH

  • *****
  • 1.736
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vegan
« Reactie #3 Gepost op: 24 februari 2022, 11:00:25 »
Ik probeer sinds 2 jaar meer vegan te eten, dus zeker geïnteresseerd in ervaringen etc van anderen.

Ik ben van de makkelijke aanpak, dus eet vooral thuis en overdag vegan (want makkelijk/ onder eigen controle; bijv sojamelk in koffie, humus op brood). Bij avondmaaltijden pas ik vooral makkelijke oplossingen toe: bijv de yoghurt dressing vervangen door tahin en zo veel mogelijk peulvruchten, tahoe, etc als eiwitbronnen. Maar over een lasagne of pizza gebruik ik nog steeds kaas want dat vind ik toch moeilijk te overtreffen  :-[. Ik denk dat ik mijn consumptie van dierlijke producten zo met circa 50% beperkt heb.

Van de dierlijke producten die ik koop (eieren, zuivel) koop ik zoveel mogelijk biologisch/ 3 sterren producten te kopen.

Telt dat voor deze thread  :angel:?

Niet helemaal, hoewel ik ook zo ben 'begonnen'  :)

Ik vind het totaal niet lastig om thuis vegan te koken (tip voor een vegan pizza: doe er dotjes hummus op ipv kaas. suuuperlekker). Wat het lastigste is, is het sociale aspect (voor mij, maar ik hoor het meer). 'Nee sorry ik neem geen taart, want slagroom' Dat soort dingen. Tot nu toe zijn de reacties echter bijna allemaal positief (of men zegt niks, maar in ieder geval geen ethische discussies waar ik helemaaaal niet op zit te wachten).
Ik ben benieuwd hoe dat voor jou zit, @FemFatale? Want 13 jaar is al een heule lange tijd (en ver voordat vegan een beetje 'hip' werd)

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: Vegan
« Reactie #4 Gepost op: 24 februari 2022, 19:50:48 »
Voor mij is het sowieso anders, want ik heb allerlei allergieën en gewoon mee-eten is nooit een optie.

Althans, op kantoor in Utrecht, bij familie in Brabant en Limburg. In mijn eigen buurt kan ik zo’n beetje overal naar binnen lopen en een prima vegan maaltijd krijgen.

Ik heb pas 1x zo’n gekke discussie gehad, toen mensen vroegen hoe mijn dochter werd opgevoed. Zij eet thuis vega en buiten de deur mag ze het zelf weten (in de praktijk, gezien de buurt waar wij wonen en het feit dat ze het niet kent, eet ze daar ook vega). Toen ik dat zei, zeiden mijn oud-collega’s dat ik haar daarmee wel iets opleg en een keuze voor haar maak. Dat klopt natuurlijk, alle ouders kiezen het dieet van hun jonge kind, dus ik zag het punt niet zo. Toen begonnen ze over sociaal ingewikkeld, maar dat gaat dus niet op omdat we buiten de deur soepeler zijn. En toen ze bleven sputteren zei ik dat ik de keuze had gemaakt die het beste voor het klimaat, dierenwelzijn en haar gezondheid was en toen kreeg ik opeens naar mijn hoofd dat veganisten altijd zo moreel superieur doen…

Maargoed, ik ben er in de regel niet heel uitgesproken over, ik sta achter mijn keuze, maar het is de mijne. Mijn secretaresse regelt het meestal in de werksettings en het is inderdaad heel veel normaler dan 13 jaar geleden.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline neleH

  • *****
  • 1.736
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vegan
« Reactie #5 Gepost op: 26 februari 2022, 22:38:27 »
Voor mij is het sowieso anders, want ik heb allerlei allergieën en gewoon mee-eten is nooit een optie.

Althans, op kantoor in Utrecht, bij familie in Brabant en Limburg. In mijn eigen buurt kan ik zo’n beetje overal naar binnen lopen en een prima vegan maaltijd krijgen.

Ik heb pas 1x zo’n gekke discussie gehad, toen mensen vroegen hoe mijn dochter werd opgevoed. Zij eet thuis vega en buiten de deur mag ze het zelf weten (in de praktijk, gezien de buurt waar wij wonen en het feit dat ze het niet kent, eet ze daar ook vega). Toen ik dat zei, zeiden mijn oud-collega’s dat ik haar daarmee wel iets opleg en een keuze voor haar maak. Dat klopt natuurlijk, alle ouders kiezen het dieet van hun jonge kind, dus ik zag het punt niet zo. Toen begonnen ze over sociaal ingewikkeld, maar dat gaat dus niet op omdat we buiten de deur soepeler zijn. En toen ze bleven sputteren zei ik dat ik de keuze had gemaakt die het beste voor het klimaat, dierenwelzijn en haar gezondheid was en toen kreeg ik opeens naar mijn hoofd dat veganisten altijd zo moreel superieur doen…

Maargoed, ik ben er in de regel niet heel uitgesproken over, ik sta achter mijn keuze, maar het is de mijne. Mijn secretaresse regelt het meestal in de werksettings en het is inderdaad heel veel normaler dan 13 jaar geleden.

Oh ja, de meningen van andere mensen. In het geval van jouw oud-collega's ook weer zo vermoeiend.
Iedereen maakt toch de beste keuze voor zijn of haar kinderen? En die is voor iedereen weer anders. Mensen die naar een bepaalde kerk gaan nemen hun kinderen daar toch ook mee naartoe?

Leven en laten leven zou ik zeggen.

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vegan
« Reactie #6 Gepost op: 11 april 2022, 13:30:25 »
Ik eet over een maand alweer 21 jaar veganistisch  :wortel:

Heel soms vind ik het nog wel eens lastig, qua sociaal doen enzo, maar ik ben het grotendeels wel gewend, en de mensen in mijn omgeving natuurlijk ook. Ik zal alleen niet snel spontaan bij iemand blijven eten ofzo, want dan ben ik toch bang dat die ander het teveel gedoe vindt. Nou ben ik sowieso al niet zo van de spontane acties, dus of het nou heel veel verschil uitmaakt weet ik eigenlijk niet  :schater2:

Offline neleH

  • *****
  • 1.736
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vegan
« Reactie #7 Gepost op: 14 april 2022, 13:08:35 »
Mijn collega wilde vegan broodjes voor werklunch bestellen. Hij wist even niet meer hoe en wat dus belde een andere collegaen die zei: Vegan? Nouja dat is natuurlijk een mening en ieder zijn hobby maar wij doen altijd gewoon broodjes vlees en kaas. Kunnen ze niet zelf iets meenemen?

Gelukkig was mijn collega zo aardig om een ander te bellen en hebben we lekkere vegan broodjes aankomende week!

Ook meegemaakt in een restaurant (werk-diner): komt de ober aanlopen:

-'Vega?
ik: -'VegaN graag'
hij: "oh ja, dat is hetzelfde'

En dat er dan oa een ondefinieerbare witte saus op je bord ligt (kreeg op dezelfde lokatie al eens een broodje brie en moest toen uitleggen dat brie niet vegan is).

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.579
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Vegan
« Reactie #8 Gepost op: 14 april 2022, 13:30:17 »
O, dat klinkt heel erg als hoe er pakweg twintig jaar geleden over vegetariërs werd gedacht en hoe er (geen) rekening met ze werd gehouden.

In mijn bubbel (Nijmegen, maar nu ook Utrecht) is dat heel anders. Lunches en dergelijke zijn vrijwel standaard vegetarisch, waarvan het merendeel vaak gewoon vegan. Denk aan couscoussalade, broodjes hummus, ...

Eigenlijk snap ik ook niet waarom, nu vegetarisme (gelukkig) lang en breed is geaccepteerd, mensen veganisme ineens zo moeilijk vinden. Volgens mij zijn het niet de vegetariërs die zo aan hun kaas hechten, maar vooral de omnivoren die nu een nieuwe doelgroep hebben om op te zeuren ("want die veganisten doen nóg moeilijker dan die vegas"). Blijkbaar moet veganisme - net als vegetarisme - eerst door een fase van bekeringsdrang gepaard met tegengeluiden en tegenwerking voordat het enigszins normaal wordt  :).
Gemüse ist mein Fleisch

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.595
Re: Vegan
« Reactie #9 Gepost op: 15 april 2022, 00:25:05 »
Ik werk nog niet vaak op kantoor, maar vandaag weer eens van onze (gratis) lunch genoten. Er waren broodjes met vegan kaas, couscous met groenten, veel keuze bij de "salade bar", met o.a. gegrilde groenten, kikkererten met saus, rijst met allerlei rauwkost naar keuze en nog meer.

Sinds een paar maanden ligt de focus op duurzaam en gezond, met dus veel meer groenten en heel veel minder vlees en zuivel. Heel erg lekker  :)

Offline lennekevg

  • ***
  • 139
Re: Vegan
« Reactie #10 Gepost op: 15 april 2022, 09:50:46 »
O, dat klinkt heel erg als hoe er pakweg twintig jaar geleden over vegetariërs werd gedacht en hoe er (geen) rekening met ze werd gehouden.
.... maar vooral de omnivoren die nu een nieuwe doelgroep hebben om op te zeuren ("want die veganisten doen nóg moeilijker dan die vegas").

Wat volgens mij ook hier speelt (want doet dat bij vegetarisme, alcohol drinken, auto rijden, tv hebben, etc) het gevoel van de vleeseters (drinkers/ autobezitters/ etc) hebben dat ze moreel worden beoordeeld, en daar door weerstand tonen. Dit artikel beschrijft dat mooi: http://veganstrategist.org/2017/06/28/one-reason-why-people-dont-like-vegans/.
Als ik dan soms lees hoe streng mensen elkaar de maat nemen ('je bent pas echt goed bezig als je 100% van iets doet'), dan snap ik dat wel. En super fijn dat dat hier bij Vegatopia niet gebeurd!   

Offline Sven

  • *****
  • 3.907
  • Geslacht: Man
Re: Vegan
« Reactie #11 Gepost op: 15 april 2022, 11:18:36 »
Lang geleden, toen de forums nog veel populairder waren, had je wel een strikte betweters op Vegatopia. Ze kwamen elke week wel met iets nieuws en begrepen niet waarom anderen die niet meteen volgden... Deze zitten nu bij andere, radicalere, groepen.
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: Vegan
« Reactie #12 Gepost op: 20 april 2022, 00:48:28 »
In mijn bubbel (Nijmegen, maar nu ook Utrecht) is dat heel anders. Lunches en dergelijke zijn vrijwel standaard vegetarisch, waarvan het merendeel vaak gewoon vegan. Denk aan couscoussalade, broodjes hummus, ...

Nou op mijn Utrechtse kantoor is alleen vegan eten als het apart besteld is, en dan vinden ze het heel eng.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Ethicalgirl

  • **
  • 47
  • Geslacht: Vrouw
    • Biobey
Re: Vegan
« Reactie #13 Gepost op: 26 mei 2022, 14:01:20 »
Ik ben ook al paar jaar Vegan :)
Ik denk dat er nog veel zullen zijn.
Vegan l Eco bewust l Organic
Hobby: Hiking
@ https://www.biobey.be
About me-> https://www.biobey.be/over-ons/