Vegatopia Forum

boek vegetarisch koken

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline adhemar

  • *
  • 4
  • Geslacht: Man
boek vegetarisch koken
« Gepost op: 11 december 2020, 10:24:17 »
Ik ben dit jaar alleen gevallen en moet nu zelf mijn potje koken.
Kan iemand me een vegetarisch kookboek aanbevelen waar basische recepten instaan en zonder veel grote foto's en vreemde recepten?
Eigenlijk een kookboek voor de beginner. Het mag ook in het Engels zijn.

Offline Sam

  • ******
  • 7.148
Re: boek vegetarisch koken
« Reactie #1 Gepost op: 11 december 2020, 11:00:02 »
Ik vind “De Dunne Vegetarier” een aanrader, simpel maar lekker, geen ingewikkelde ingredienten, snel op tafel.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.571
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: boek vegetarisch koken
« Reactie #2 Gepost op: 11 december 2020, 18:34:33 »
Allereerst: welkom op het forum van Vegatopia! Ik vind het lastig om zo in het algemeen een (vegetarisch) kookboek aan te raden. Kunt u misschien vertellen wat voor gerechten u graag eet, wat u momenteel graag kookt en wat u precies zoekt in zo'n kookboek? Gaat het echt om de basisbereidingen, of zoekt u vooral inspiratie?

Niet geheel vegetarisch, maar wel zeer vegetariërvriendelijk, vrolijk, motiverend en inspirerend - en zeker ook voor beginners - is Slim zónder pakjes & zakjes van Karin Luiten (de gelinkte enthousiaste recensie is van mij).

Schroom zeker ook niet naar ideeën of instructies te vragen, bijvoorbeeld in de draad wat kan ik met de volgende ingrediénten, of te melden wat u vandaag heeft gegeten.

Tenslotte: mocht koken niet uw lievelingsbezigheid zijn of worden, kunt u ook telkens twee porties koken en één portie twee dagen later opwarmen, of gewoon invriezen. Dit doet mijn vader ook sinds hij zijn eigen potje moet koken. Succes en smakelijk eten!
« Laatst bewerkt op: 11 december 2020, 18:38:24 door Eelco »
Gemüse ist mein Fleisch

Offline adhemar

  • *
  • 4
  • Geslacht: Man
Re: boek vegetarisch koken
« Reactie #3 Gepost op: 13 december 2020, 08:56:46 »
Ben 77 jaar en heb vroeger nog nooit gekookt, dus een boek over basisbereidingen over vegetarische recepten.
Ik ben al mijn hele leven vegetariër en kook niet graag.
Ik denk dat die boeken die jullie aanbevelen mogelijk voldoen aan wat ik verwacht.
Bedankt voor jullie advies.

Online Sven

  • *****
  • 3.906
  • Geslacht: Man
Re: boek vegetarisch koken
« Reactie #4 Gepost op: 13 december 2020, 11:15:49 »
Het artikel Koken voor jezelf geeft ook een aantal tips en recepten.
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re: boek vegetarisch koken
« Reactie #5 Gepost op: 13 december 2020, 11:58:31 »
Tegenwoordig hoef je nauwelijks iets te kunnen om te kunnen koken. Bijvoorbeeld met een Hak Stazak (voorraadje inslaan als ze in de bonus zijn). Olie in de pan, dan b.v. de zak kidneybonen chili schotel erin. Wraps in de magnetron opwarmen. Op een wrap een lepel of twee van het opgewarme spul, wat ijsbergsla, eventueel een lepe creme fraiche. Wat je die dat niet gebruikt de volgende dag weer opwarmen in de magnetron. Kost ook nauwelijks tijd!

Offline lennekevg

  • ***
  • 139
Re: boek vegetarisch koken
« Reactie #6 Gepost op: 15 december 2020, 12:52:11 »
Ik vind 'I love groenten' van Janneke Vreugdenhil erg fijn. Bijna helemaal vega, vooral ingredienten die je in de supermarkt kan halen en leuke gerechten zonder al te veel gedoe. 'We love groenten' schijnt ook erg leuk te zijn. https://jannekevreugdenhil.com/jannekes-kookboeken/