Vanavond uitgeprobeerd met pita en knoflooksaus, en het viel helemaal niet tegen, ik vond het erg lekker voor een vleesvervanger. Het zijn dunne repen van een millimeter dik en zo'n twee cm breed, en dan een centimeter of vijf, zes lang. Heel kort bakken, volgens het recept in olie maar ik vond dat niet nodig, het moet alleen even doorwarmen in plaats van echt bakken. De reepjes hebben een stevige bite, en de smaak komt van de traditionele shoarmakruiden, zoals ik ze ook bij de toko koop (die ook in shoarmazaken gebruikt worden). Ik heb er zelf geen extra kruiden bijgedaan en ook geen zout, het was goed op smaak.
Ik heb zo'n 60 gram gebruikt per klein pita broodje, en er drie pitabroodjes mee gemaakt. Het is dusdanig vullend dat ik de salade die ik ernaast had, bijna niet op kreeg (bijna...)
Hoe verhoudt het zich tot andere vleesvervangers? Ik heb even wat op een rijtje gezet.
Qua prijs: het is 19,95 per kilo, de vegetarische burger van AH is 16,60 per kilo.
Qua gezondheid: Ze beweren gezond te zijn, maar het is wel 254 calorieen per 100 gram, in plaats van de 164 van de vegetarische burger. Ook 1,8 gram zout versus 1,3 voor de burger, en 1,8 gram verzadigd vet versus 0,7 voor de burger. Ze noemen selderij als gezond ingredient, maar het staat op de derde plaats na water en tarwe(eiwit). Ik zou het dus niet specifief kiezen vanwege de gezondheidsclaims.
Qua structuur en smaak: ik vind het lekkerder, maar als ik het vergelijk qua smaak met de AH burger nadat ik er zelf shoarmakruiden van de toko overheen doe, ontloopt het elkaar niet veel.
Ga ik het nog eens kopen? Ik weet het nog niet. Voorlopig heb ik voor de komende maanden genoeg in de vriezer, dit is een product wat ik wel een keer per maand wil eten (ook eens in flatbread bijvoorbeeld). Op een festival wil ik er zeker graag voor in de rij gaan staan.