Lastig dilemma! Of het onder aan de streep verschil maakt qua dierenleed kun je alleen bepalen als je de hoeveelheden uitrekent, wat je nu gebruikt en wat je zou gebruiken als je vlees gaat eten, dat kan ik zo niet zien.
Ik kan zelf kan nooit meer vlees eten, ik ben vegetarier geworden omdat het idee van dieren eten me zo tegenstond, het idee alleen al doet me de rillingen over het lijf lopen. Ik heb geprobeerd veganist te worden, maar kon gewoon kaas en eieren af en toe niet laten staan. Dus mijn oplossing is: ik gebruik een stuk minder kaas dan vroeger, drink geen zuivel meer, eet veel minder eieren. Ik slik wel regelmatig B12 bij, omdat ik met dit beperkte zuivelgebruik absoluut niet aan mijn ADH kom. Ik eet niet vaak vleesvervangers waar het al in zit. Ik slik ook liever een supplement waarvan ik weet wat de dosis is en wat de herkomst is, dan dat ik vertrouw op een vleesvervanger.
Als je akkoord bent met dagelijks zoveel vlees en vis eten als nodig is voor je B12, dan kun je dit natuurlijk doen. Als je echter denkt dat dit te veel is en je toch bij moet gaan slikken of het restant uit zwaar bewerkte vleesvervangers moet halen, denk ik dat je winst minimaal is.