Vegatopia Forum

Is het hypocriet om als vegetariër een huisdier te hebben dat vlees/vis eet?

Hallo allemaal,

Ik ben vegetariër (ik eet geen vlees en vis). En ik zit met een enorm dilemma, namelijk: ik zou heel graag één of twee honden willen. Maar ik ben dus tegen het fokken van dieren voor hun vlees. Er zijn mensen die hun hond vegetarisch/veganistisch te eten geven. De meeste bronnen zeggen echter, dat dat niet gezond is. Toch zou ik heel graag een hond als huisdier willen!
Daarom vroeg ik me af: is het naar jullie mening hypocriet om vegetariër/veganist te zijn, maar je huisdier(en) wel vlees/vis of iets van dien aard te geven?

Offline Poek

• Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • 11.927
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re: Is het hypocriet om als vegetariër een huisdier te hebben dat vlees/vis eet?
« Reactie #1 Gepost op: 03 april 2019, 23:11:03 »
Nee, eerder andersom. Je hebt, vind ik, een zorgplicht voor je huisdier, en wie een carnivoor vegetariër laat zijn voldoet daaraan maar matig. Ik kan me op zich wel voorstellen dat iemand geen vlees wil voeren, maar dan is het logischer om een herbivoor als huisdier te nemen, of helemaal geen huisdier.

Er zijn overigens relatief veel vegatiers die hun huisdieren vers vlees geven, maar Wakker Dier is daar niet blij mee. Onderin het artikel staat hun aanbeveling qua voer.
« Laatst bewerkt op: 04 april 2019, 10:55:33 door Poek »

Offline neleH

• 1.736
  • Geslacht: Vrouw
Re: Is het hypocriet om als vegetariër een huisdier te hebben dat vlees/vis eet?
« Reactie #2 Gepost op: 04 april 2019, 11:09:00 »
Hoi, ik begrijp je dilemma! Vind het ook helemaal niet zo prettig om met mijn handen in kattenvoer te zitten en geef ze zo veel mogelijk biologisch kattenvoer (dat ook gewoon van dode dieren gemaakt wordt natuurlijk, maar het geeft een iets 'beter' gevoel).
Als dit echt een dilemma voor je is, dan zou ik inderdaad heroverwegen of je niet liever een herbivoor als huisdier zou nemen (ben gek op mijn 2 konijnen, die lekker plantaardig eten).

Misschien sust het je geweten wanneer je honden uit het asiel of de opvang adopteert (sowieso een goed idee), maar daarmee haal je het voedingsstuk niet weg natuurlijk.

Succes met je overweging!

« Reactie #3 Gepost op: 04 april 2019, 16:14:12 »
Hoi, ik begrijp je dilemma! Vind het ook helemaal niet zo prettig om met mijn handen in kattenvoer te zitten en geef ze zo veel mogelijk biologisch kattenvoer (dat ook gewoon van dode dieren gemaakt wordt natuurlijk, maar het geeft een iets 'beter' gevoel).
Als dit echt een dilemma voor je is, dan zou ik inderdaad heroverwegen of je niet liever een herbivoor als huisdier zou nemen (ben gek op mijn 2 konijnen, die lekker plantaardig eten).

Misschien sust het je geweten wanneer je honden uit het asiel of de opvang adopteert (sowieso een goed idee), maar daarmee haal je het voedingsstuk niet weg natuurlijk.

Hallo NeleH,

Als ik ooit een hond ga kopen, dan doe ik dat uiteraard in het asiel, dat weet ik zeker!  :yes: Om de reden die ik nu geef, heb ik jarenlang konijnen gehad. Nu heb ik ratten. Dat zijn alleseters, dus die kun je ook vegetarisch voer geven (en af en toe geef ik ze meelwormen).  Maar ik ben op zoek naar een dier waarmee ik kan knuffelen, dat ik uit kan laten, dat met mij wil spelen en dat ik (bijna) overal mee naartoe kan nemen. Dus ik denk dat dan een hond de beste optie is, toch? Maar ik zit er zelfs aan te denken om te wachten tot er kweekvlees op de markt komt. Dan kan ik dát aan mijn hond(en) geven! Er wordt verwacht dat dat er over een jaar of 5 ofzo wel zal zijn. Of is het niet realistisch wat ik nu zeg?

« Laatst bewerkt op: 04 april 2019, 16:23:24 door IemanduitNederland »

Offline Eelco

• Admin
  • 20.650
    • Mijn Homepage
« Reactie #4 Gepost op: 05 april 2019, 13:27:43 »
Er zijn overigens relatief veel vegatiers die hun huisdieren vers vlees geven, maar Wakker Dier is daar niet blij mee. Onderin het artikel staat hun aanbeveling qua voer.
Wij geven onze honden vers vlees. Dat is een bewuste keuze geweest. Omdat wij zelf vegetarisch eten en bewust ook met gezond (maar vooral lekker) eten bezig zijn, en een van de belangrijkste aspecten nu eenmaal afwisseling is (zie het draadje 'alfabet eten'), willen we onze honden niet hun hele leven lang elke dag dezelfde brok oid geven. Ik heb me ingelezen in het vegetarisch voeren van honden, maar heb daar teveel tegenstrijdigheden gevonden (peulvruchten bijvoorbeeld worden soms als giftig voor honden genoemd, en dan weer wordt soja als eiwitbron aanbevolen). Er is blijkbaar nog niet genoeg kennis aanwezig of te vinden.

Voor zover ik weet worden voor BARF (zo wordt vers vlees geven genoemd) niet extra dieren geslacht: voor BARF worden doorgaans die delen gebruikt die mensen (in West-Europa) doorgaans niet eten: kopvlees, pens, ingewanden, eendenek, dat soort dingen. Ik heb dit ooit ook nagevraagd bij onze leverancier (in Duitsland) en die bevestigde dit. Wat dat betreft voer ik met een goed geweten. Wel moet je je goed inlezen voordat je zelf menu's samenstelt: de juiste verhouding bot, spier, ingewanden, groente en olie (en de nodige afwisseling) is belangrijk. In het Duits is voor vijf euro een goede brochure van Swanie SImon te krijgen (veel fokkers van kooikerhondjes geven deze brochure standaard mee als hun puppies een baasje hebben gevonden).

Er is trouwens ook KVV (kant-en-klaar vers vlees), waarbij je je over de verhoudingen niet druk hoeft te maken. Sommige van die worsten hebben ook een aandeel rijst of aardappelen, voor als je de hoeveelheid vlees die je voert wil reduceren.
« Laatst bewerkt op: 07 april 2019, 02:01:34 door Eelco »
Gemüse ist mein Fleisch

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
« Reactie #5 Gepost op: 05 april 2019, 15:27:56 »
Wij hebben een kat uit het asiel en ik heb er totaal geen problemen mee dat ze vlees eet. Ze rent ook achter vliegjes en andere insecten aan en ze zou (als het kon; ze is een binnenkat) ook de grote eksters op het terras vangen. Het zit nu eenmaal in de aard van het beestje.

Ze eet meestal droogvoer. Af en toe iets anders (paté ofzo) als traktatie. Mijn vriend heeft haar in het begin ook wel eens vers vlees gegeven, maar is daar weer mee gestopt (waarom weet ik eigenlijk niet).

« Reactie #6 Gepost op: 06 april 2019, 18:54:42 »
Ik ga even een hele domme vraag stellen, maar: eet een hond alleen maar vlees, of moet je hem ook vis geven? Ik stel deze vraag, omdat dieren in de vleesindustrie gewoon verdoofd worden, maar de meeste vissoorten niet (zoals ik ook al in dit topic zei: https://www.vegatopia.com/smf/index.php/topic,21511.0.html ). Een kat moet je zowel vlees als vis geven, maar geldt dat eigenlijk ook voor een hond?

Offline Eelco

• Admin
  • 20.650
    • Mijn Homepage
« Reactie #7 Gepost op: 06 april 2019, 19:59:57 »
Ik ga even een hele domme vraag stellen, maar: eet een hond alleen maar vlees, of moet je hem ook vis geven? Ik stel deze vraag, omdat dieren in de vleesindustrie gewoon verdoofd worden, maar de meeste vissoorten niet (zoals ik ook al in dit topic zei: https://www.vegatopia.com/smf/index.php/topic,21511.0.html ). Een kat moet je zowel vlees als vis geven, maar geldt dat eigenlijk ook voor een hond?
Vis is geen noodzaak in het dieet van een hond, maar wel gezond - o.a. omega 3. Wij geven de honden dagelijks een sprot, maar je zou voor de omega 3 ook dagelijks een theelepel lijnzaadolie door het voer mengen.
Gemüse ist mein Fleisch

« Reactie #8 Gepost op: 07 april 2019, 20:00:00 »
Bedankt voor de adviezen! Nu is het veel gemakkelijker om een beslissing te maken. Alleen zit ik nu nog met een ander, nog veel groter probleem. Namelijk: ik woon in een woonvorm waar je geen hond(en) mag hebben! Wat zou ik kunnen doen?? Is er überhaupt wel een oplossing??

Offline Poek

• Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • 11.927
    • dimitri.org
« Reactie #9 Gepost op: 07 april 2019, 21:19:31 »
Dat lijkt me (afgezien van verhuizen) lastig op te lossen ja (ze zullen vast geen uitzonderingen maken). Maar je zou kunnen beginnen met honden van andere mensen (al dan niet tegen betaling) uit te laten? Bijvoorbeeld via https://hondjeuitlaten.nl/

Offline Eelco

• Admin
  • 20.650
    • Mijn Homepage
« Reactie #10 Gepost op: 07 april 2019, 21:20:52 »
Bedankt voor de adviezen! Nu is het veel gemakkelijker om een beslissing te maken. Alleen zit ik nu nog met een ander, nog veel groter probleem. Namelijk: ik woon in een woonvorm waar je geen hond(en) mag hebben! Wat zou ik kunnen doen?? Is er überhaupt wel een oplossing??
Ik ken je specifieke woonsituatie niet, maar je zou eventueel met je verhuurder en/of huisgenoten het gesprek aan kunnen gaan - al klinkt het of dat weinig zal opleveren. Proberen af te dwingen lijkt me sowieso een slecht idee. Verhuizen lijkt me de enige optie, maar ja, dat is ook best een stap.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline neleH

• 1.736
« Reactie #11 Gepost op: 08 april 2019, 11:32:26 »

Heb je wel eens overwogen om je aan te melden als vrijwilliger in het dierenasiel? Zo kun je met veel verschillende dieren in aanraking komen, ze verzorgen, knuffelen etc, je doet iets goeds voor de dieren en je kunt blijven wonen waar je woont.

Wanneer je geen honden mag houden in de woonvorm waar je nu woont, dan zou ik dat respecteren en óf verhuizen, óf een van de genoemde opties overwegen.

« Reactie #12 Gepost op: 15 april 2019, 20:24:11 »
Ik heb de knoop doorgehakt en heb inmiddels een hond!! Heel erg bedankt, iedereen die in dit topic gereageerd heeft!! Maar er blijft nog één vraag over: ik heb besloten om mijn hond biologisch voer te geven (Yarrah), omdat dit van dieren komt die een beter leven hebben gehad. Plus het feit dat het proefdiervrij is. Maar nu zit ik met een volgend probleem: ik kan het niet betalen... Wat zouden jullie doen in zo'n situatie?

Offline Wombat

• 2.706
« Reactie #13 Gepost op: 15 april 2019, 20:30:49 »
Geen hond nemen. Dit bedoel ik niet om te trollen, maar als je het niet kan betalen zou ik een andere keus maken. Maar goed, je hebt een andere keus gemaakt dan ik zou doen, ik zou nu afwisselen met soms het dure, soms goedkoper voer.

« Reactie #14 Gepost op: 15 april 2019, 21:21:01 »
Ik zou nu afwisselen met soms het dure, soms goedkoper voer.

Maar volgens mij is dat niet verstandig. Ze zeggen dat je dan het risico loopt dat de hond het ene voer niet eet, of zelfs ziek wordt van de overschakeling (diarree enzo). Of is dat onzin?

Offline meisbaer

• 5.619
« Reactie #15 Gepost op: 15 april 2019, 23:53:44 »
Heb je dan wel geld opzij gezet voor dierenarts, inentingen etc? Dat is namelijk veel duurder dan het voer bio kopen. Wel is het vaak zo dat je van duurder voer minder nodig hebt, je dier gezonder blijft en dus uiteindelijk goedkoper uit bent.

Ik ben nu wel een beetje in de war, je kon toch hond nemen vanwege de woongroep waarin je woont? Hoe heb je dat opgelost?
« Laatst bewerkt op: 15 april 2019, 23:59:25 door meisbaer »

Offline Eelco

• Admin
  • 20.650
    • Mijn Homepage
« Reactie #16 Gepost op: 16 april 2019, 01:05:43 »
Ik sluit me bij mijn voorgangers aan: het klinkt alsof de aanschaf van een hond (wat voor ras? grootte?) alsnog behoorlijk impulsief was en dat er nog vele dingen zijn waar je over na moet denken, zeker ook financieel. Naast hondenbelasting en WA-verzekering (vaak is de hond inbegrepen in je WA-verzekering als je die hebt, maar check je polis) zijn er inderdaad verwachte en onverwachte dierenartskosten (verplichte inentingen, maar ook incidentjes en ziektes). Daar moet je een potje voor hebben, of - als je dat niet hebt - een verzekering afsluiten (dilemma: juist die mensen die onverwachte dierenartskosten niet kunnen betalen zouden zo'n dure verzekering moeten afsluiten).

Afijn, je hebt nu een hond en daar heb je nu de verantwoordelijkheid voor. Neem de tijd om de hond aan zijn/haar nieuwe leefomgeving te laten wennen (alles is nieuw, dus niet te veel andere impulsen, rust en regelmaat is geboden). Pak een Excelsheet en reken uit wat vaste en onverwachte kosten zijn, en maak een lange-termijnplan. En daarbij zul je wellicht bepaalde 'principes' moeten laten varen.

En ja, ik ben ook benieuwd hoe je toch een hond binnen je woongroep hebt kunnen nemen. Ik vind het allemaal nogal raadselachtig. Desondanks gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst. Zorg er goed voor.
« Laatst bewerkt op: 16 april 2019, 01:23:05 door Eelco »
Gemüse ist mein Fleisch

Offline neleH

• 1.736
« Reactie #17 Gepost op: 16 april 2019, 09:26:25 »
Ik heb de knoop doorgehakt en heb inmiddels een hond!! Heel erg bedankt, iedereen die in dit topic gereageerd heeft!! Maar er blijft nog één vraag over: ik heb besloten om mijn hond biologisch voer te geven (Yarrah), omdat dit van dieren komt die een beter leven hebben gehad. Plus het feit dat het proefdiervrij is. Maar nu zit ik met een volgend probleem: ik kan het niet betalen... Wat zouden jullie doen in zo'n situatie?

Hier had je vooraf beter over na moeten denken. Verder sluit ik me aan bij alles dat al gezegd is. Dierenartskosten, onvoorziene uitgaven etc. Zorg voor een reservepotje.

« Reactie #18 Gepost op: 16 april 2019, 21:06:27 »
Ik sluit me bij mijn voorgangers aan: het klinkt alsof de aanschaf van een hond (wat voor ras? grootte?) alsnog behoorlijk impulsief was en dat er nog vele dingen zijn waar je over na moet denken, zeker ook financieel. Naast hondenbelasting en WA-verzekering (vaak is de hond inbegrepen in je WA-verzekering als je die hebt, maar check je polis) zijn er inderdaad verwachte en onverwachte dierenartskosten (verplichte inentingen, maar ook incidentjes en ziektes). Daar moet je een potje voor hebben, of - als je dat niet hebt - een verzekering afsluiten (dilemma: juist die mensen die onverwachte dierenartskosten niet kunnen betalen zouden zo'n dure verzekering moeten afsluiten).

Afijn, je hebt nu een hond en daar heb je nu de verantwoordelijkheid voor. Neem de tijd om de hond aan zijn/haar nieuwe leefomgeving te laten wennen (alles is nieuw, dus niet te veel andere impulsen, rust en regelmaat is geboden). Pak een Excelsheet en reken uit wat vaste en onverwachte kosten zijn, en maak een lange-termijnplan. En daarbij zul je wellicht bepaalde 'principes' moeten laten varen.

En ja, ik ben ook benieuwd hoe je toch een hond binnen je woongroep hebt kunnen nemen. Ik vind het allemaal nogal raadselachtig. Desondanks gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst. Zorg er goed voor.

Nou, ik zal het allemaal wat beter uitleggen: ikzelf mag geen hond hebben, aangezien ik dus in een instelling woon. Maar mijn ouders hebben nu dus een hond, die ik geregeld op kom zoeken. Ik kan mijn ouders helaas niet overhalen om over te stappen op biologisch hondenvoer. Daar baal ik onwijs van! Ik heb echt het beste met hem voor en natuurlijk doe ik er alles aan om zo goed mogelijk voor hem te zijn...

Offline Eelco

• Admin
  • 20.650
    • Mijn Homepage
« Reactie #19 Gepost op: 16 april 2019, 23:24:07 »
Nou, ik zal het allemaal wat beter uitleggen: ikzelf mag geen hond hebben, aangezien ik dus in een instelling woon. Maar mijn ouders hebben nu dus een hond, die ik geregeld op kom zoeken. Ik kan mijn ouders helaas niet overhalen om over te stappen op biologisch hondenvoer. Daar baal ik onwijs van! Ik heb echt het beste met hem voor en natuurlijk doe ik er alles aan om zo goed mogelijk voor hem te zijn...
Ok, dat verandert de zaak. Wat een lieve ouders heb je dan! Ik neem aan dat je ouders dan ook de hoofdverantwoordelijken voor de hond zijn en voor alle praktische zaken zorgen (maar schroom vooral niet onze tips en opmerkingen met hen te bespreken).
Gemüse ist mein Fleisch