Er zijn overigens relatief veel vegatiers die hun huisdieren vers vlees geven, maar Wakker Dier is daar niet blij mee. Onderin het artikel staat hun aanbeveling qua voer.
Wij geven onze honden vers vlees. Dat is een bewuste keuze geweest. Omdat wij zelf vegetarisch eten en bewust ook met gezond (maar vooral lekker) eten bezig zijn, en een van de belangrijkste aspecten nu eenmaal afwisseling is (zie het draadje 'alfabet eten'), willen we onze honden niet hun hele leven lang elke dag dezelfde brok oid geven. Ik heb me ingelezen in het vegetarisch voeren van honden, maar heb daar teveel tegenstrijdigheden gevonden (peulvruchten bijvoorbeeld worden soms als giftig voor honden genoemd, en dan weer wordt soja als eiwitbron aanbevolen). Er is blijkbaar nog niet genoeg kennis aanwezig of te vinden.
Voor zover ik weet worden voor BARF (zo wordt vers vlees geven genoemd) niet extra dieren geslacht: voor BARF worden doorgaans die delen gebruikt die mensen (in West-Europa) doorgaans niet eten: kopvlees, pens, ingewanden, eendenek, dat soort dingen. Ik heb dit ooit ook nagevraagd bij onze leverancier (in Duitsland) en die bevestigde dit. Wat dat betreft voer ik met een goed geweten. Wel moet je je goed inlezen voordat je zelf menu's samenstelt: de juiste verhouding bot, spier, ingewanden, groente en olie (en de nodige afwisseling) is belangrijk. In het Duits is voor vijf euro
een goede brochure van Swanie SImon te krijgen (veel fokkers van kooikerhondjes geven deze brochure standaard mee als hun puppies een baasje hebben gevonden).
Er is trouwens ook KVV (kant-en-klaar vers vlees), waarbij je je over de verhoudingen niet druk hoeft te maken. Sommige van die worsten hebben ook een aandeel rijst of aardappelen, voor als je de hoeveelheid vlees die je voert wil reduceren.