Vegatopia Forum

Vegan pizza

Offline Sam

• 7.191
Vegan pizza
« Gepost op: 30 april 2018, 22:57:09 »
Domino’s Pizza heeft vanaf deze week drie vegan pizzas op het menu. Ik ben erg benieuwd en vind het wel gaaf dat zo’n grote keten dit nu oppikt. Ik ga er zeker eentje proberen, alleen al uit nieuwsgierigheid. Iemand hier al geprobeerd?
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
Re: Vegan pizza
« Reactie #1 Gepost op: 01 mei 2018, 06:26:46 »
Ik heb ze van New York Pizza geprobeerd. Die met ‘shoarma’ en een margerita-achtige. De laatste was het lekkerst, maar dat komt ook doordat ik dat meer een echte pizza vind (shoarma op de pizza vind ik gewoon een beetje maf). De ‘kaas’ was wel plastic.
« Laatst bewerkt op: 01 mei 2018, 09:43:18 door LL de Ling »

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #2 Gepost op: 13 mei 2018, 18:38:03 »
Vandaag de vegan pizza van Domino's geprobeerd, de standaard versie. Best lekker, de "kaas" is wat droog maar verder prima te doen. 
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline neleH

• 1.736
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #3 Gepost op: 14 mei 2018, 13:18:51 »
Wij hebben vorige week de vegans van New York Pizza besteld. Ze zijn een beetje klef, maar voor een vegan pizza helemaal prima! En ze doneren ook nog eens aan Sea Shepherd, echt zo tof (ik heb vandaag mijn Sea Shepherd-tshirt aan die ik toevallig op bevrijdingsfestival kocht).

Offline Poek

• Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • 11.929
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
« Reactie #4 Gepost op: 15 september 2018, 22:22:46 »
Op de website kan ik er nog niets over vinden, maar voor wie een vegan pizza wil uitproberen is komende week een goed moment:

http://m.outofhome-shops.nl/nieuws/horeca/domino-s-stunt-met-vegan-pizza-s

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #5 Gepost op: 16 maart 2019, 15:23:14 »
Vrij recentelijk heb ik een vegan groentepizza gehad van Domino's. Ik dacht dat ik daar al over geschreven had, maar kennelijk niet, en ik dacht er weer aan nav Eelco's post over vegan feta.
Wat was die pizza vies!! Althans, dat vond ik. Er lag een dikke laag vegan 'kaas' onder, die smaakte naar zoet kokosvet. De hele pizza werd er voor mij oneetbaar door, een misselijkmakende weëe, zoete smaak. Het was met collega's en we deelden slices van allerlei soorten pizza die 1 iemand besteld had. Na 1 slice ben ik dus overgegaan naar de gewone vegetarische pizza, met champignons en gewone kaas en die was prima. De vegan pizza ging wel op, dus anderen vonden t kennelijk niet misselijkmakend.
Je zou zeggen dat je toch wel vegan kaas zou moeten kunnen maken zonder zoete kokossmaak. Ik dacht ook dat van die analoogkaas op goedkope pizza's al bijna plantaardig was, maar kennelijk is het toch niet zo simpel.
,,,,فلافل

Offline Eelco

• Admin
  • 20.667
    • Mijn Homepage
« Reactie #6 Gepost op: 16 maart 2019, 15:46:12 »
Oei, dat klinkt wel heel smerig, Selly. Misschien moeten we toch eens op zoek gaan naar een goed vegan alternatief voor pizzakaas (al was het maar voor de sport). Als eerste zou ik simpelweg een stevige bechamelsaus op basis van amandelmelk met edelgist proberen. Heeft er iemand al geëxperimenteerd?
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline meisbaer

• 5.622
« Reactie #7 Gepost op: 16 maart 2019, 20:06:44 »
Een vriendin van mij mag geen zuivel, en die doet schijven ananas op de pizza in plaats van kaas. Ik denk dat je beter een pizza met tomatensaus en lekker beleg kan hebben zonder kaas, dan iets met vieze vegan kaas. Maar een andere vriendin mag ook geen melk, en die vindt die willemsburger (oid) kaas erg lekker, wel erg duur geloof ik.

Ik zit net te denken, op goedkope pizza zit toch van die analoogkaas met een beetje echte kaas voor de smaak. Ik neem aan dat die analoogkaas ook wel los te kopen is?

Offline Eelco

• Admin
  • 20.667
    • Mijn Homepage
« Reactie #8 Gepost op: 19 maart 2019, 00:28:35 »
Ik denk dat je beter een pizza met tomatensaus en lekker beleg kan hebben zonder kaas, dan iets met vieze vegan kaas.
Dat sowieso. Maar toch is voor mij de 'lol' van een pizza wel het contrast van een knapperige bodem met het hartige beleg en vooral de gesmolten mozzarella/pizzakaas (overigens met mate, zoals de Italianen dat doen).

Aan de andere kant is er ook de traditioneel vegan pizza marinara, die je eventueel ook uit kunt breiden met zaken als aubergine, champignons en olijven, besprenkeld met chili-olie. Misschien ook wat geroosterde pijnboompitten (of, lekker goedkoop, zonnebloem- en/of pompoenpitten) er op.
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength