Vegatopia Forum

Vegetarische wijn

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Nozem

Vegetarische wijn
« Gepost op: 06 juli 2002, 15:17:00 »
Zapte ± een jaar geleden voorbij een engels kookprogramma en ving nog net op welke wijnen werden aangeprezen die wel geschikt waren voor  vegetariers....Iemand enig idee hoe de vork aan de steel zit??
« Laatst bewerkt op: 12 december 2007, 18:06:28 door Sander »

Offline Apraxia

  • ****
  • 992
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarische wijn
« Reactie #1 Gepost op: 06 juli 2002, 15:48:00 »
Ga naar de site van Edev, infotheek, dranken en wijnen.
Koud? Wat nou koud? De kindjes in Afrika....die hebben het pas koud!

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Vegetarische wijn
« Reactie #2 Gepost op: 06 juli 2002, 16:12:00 »
wijnen zijn na de gisting troebel. de prut die in de wijn zweeft wordt eruit gehaald door er vast materiaal aan toe te voegen waar het zich aan kan binden, waardoor het neerslaat en afgefilterd kan worden. daarvoor kunnen zowel dierlijke als minerale producten gebruikt worden. die dierlijke producten kunnen slachtafval zijn.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Nozem

Re:Vegetarische wijn
« Reactie #3 Gepost op: 06 juli 2002, 19:53:00 »
bedankt voor jullie snelle, informatieve en, eh, rottige reactie...Wat een zuur nieuws dat boeren niet eens lekkere vega drank kunnen brouwen:-(

overanalizing

Re:Vegetarische wijn
« Reactie #4 Gepost op: 07 juli 2002, 10:24:00 »
Damn, ik wist alleen dat er wel regelmatig beestjes met de druiven geplet worden, maar dit...
De wijn die ik thuis consumeer is gelukkig meestal biologisch. Niet alleen lekkerder, maar ik vind het ook een beetje idioot dat 'kenners' zelfs de grond menen te herkennen in de wijn die ze drinken, dat terwijl er pesticiden op de druiven gespoten zijn. Alsof dat dan niet proefbaar is.

Offline Indira

  • ****
  • 520
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarische wijn
« Reactie #5 Gepost op: 07 juli 2002, 10:47:00 »
biologische wijnen hoeven ook niet veganistisch te zijn...
Za Zemiata!

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Vegetarische wijn
« Reactie #6 Gepost op: 07 juli 2002, 10:56:00 »
Quote:

Op 2002-07-07 10:24, schreef overanalizing:
ik vind het ook een beetje idioot dat 'kenners' zelfs de grond menen te herkennen in de wijn die ze drinken



ik kan me goed voorstellen dat de grondsoort waarop de druivenplanten groeien invloed heeft op de smaak van de druiven en dus ook de wijn. die kenners proeven dus niet letterlijk "de grond".

maar, aan de andere kant, het is geloof ik ook aangetoond dat wijnproeverij behoorlijk subjectief is. witte wijnen bijvoorbeeld worden, wanneer er rode kleurstof aan is toegevoegd, opeens omschreven met woorden met een "donkere" associatie, die normaal voor rode wijnen gebruikt worden.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

overanalizing

Re:Vegetarische wijn
« Reactie #7 Gepost op: 07 juli 2002, 13:52:00 »
Lichte paniek

Offline Dick

  • ****
  • 517
  • Geslacht: Man
    • plenty food
Re:Vegetarische wijn
« Reactie #8 Gepost op: 07 juli 2002, 14:16:00 »
Hier is er over vegetarische en veganistische wijnen nog wat leesvoer.

http://www.veganisme.non-profit.nl/info/wijn.htm
Het geweten spreekt, maar het eigenbelang schreeuwt.

Offline Nick

  • ****
  • 578
Re:Vegetarische wijn
« Reactie #9 Gepost op: 07 juli 2002, 14:59:00 »
Delhaize  beantwoordde mijn mailtje hierover met de mededeling dat al hun wijnen vegetarisch zijn. Ik denk dat ze helemaal niet begrepen wat ik bedoelde en dat ze misschien wel hartelijk gelachen hebben met mijn vraag. Wat dan natuurlijk weer goed is voor (hun) gezondheid.
"Teaching a child not to step on a caterpillar is as valuable to the child as it is to the caterpillar."
-- Bradley

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Vegetarische wijn
« Reactie #10 Gepost op: 07 juli 2002, 21:01:00 »
Quote:

Op 2002-07-07 10:56, schreef christiaan w:
ik kan me goed voorstellen dat de grondsoort waarop de druivenplanten groeien invloed heeft op de smaak van de druiven en dus ook de wijn.


Dat heeft echt behoorlijk veel invloed. De mineralen uit de grond die in de druiven terecht komen hebben veel meer invloed op de smaak van de wijn dan iets als bestrijdingsmiddelen. Een niet subtiel voorbeeld daarvan is een bepaalde Duitse witte wijn die van druiven wordt gemaakt die op lava-grond zijn verbouwd. Die wijn tintelt een beetje op je tong, echt heel apart (en lekker).

Quote:

maar, aan de andere kant, het is geloof ik ook aangetoond dat wijnproeverij behoorlijk subjectief is. witte wijnen bijvoorbeeld worden, wanneer er rode kleurstof aan is toegevoegd, opeens omschreven met woorden met een "donkere" associatie, die normaal voor rode wijnen gebruikt worden.


Echt wel. Neem een niet al te zoete kleurloze vloeistof, verdeel die over drie glazen, doe in het ene glas wat rode smaakloze kleurstof, in de ander wat minder, en in de derde geen. Iedereen die uit de drie glazen gaat proeven zal de roodgekleurde vloeistof als het zoetst beoordelen.
“it's strange how life makes sense in time...”

momo

Re:Vegetarische wijn
« Reactie #11 Gepost op: 08 juli 2002, 11:37:00 »
en hoe zit dat dan met port? word dat volgens eenzekfde procedure gemaakt?

Offline Apraxia

  • ****
  • 992
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarische wijn
« Reactie #12 Gepost op: 08 juli 2002, 13:09:00 »
AH zegt dat hun wijn geen dierlijke bestanddelen bevat.
Koud? Wat nou koud? De kindjes in Afrika....die hebben het pas koud!

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Vegetarische wijn
« Reactie #13 Gepost op: 08 juli 2002, 13:15:00 »
is dat bevatten als in "het zit er nu niet meer in" of als in "het is niet gebruikt in de productie"?
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Apraxia

  • ****
  • 992
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarische wijn
« Reactie #14 Gepost op: 08 juli 2002, 13:52:00 »
Dat is een goede vraag! Heb jij zin om naar AH te melen?
Koud? Wat nou koud? De kindjes in Afrika....die hebben het pas koud!

Amulya

Re:Vegetarische wijn
« Reactie #15 Gepost op: 12 juli 2002, 19:46:00 »
wat bedoel je met vegetarische wijn? er zit toch zowieso geen vlees in of heeft het iets met de gist te maken?

Offline Dick

  • ****
  • 517
  • Geslacht: Man
    • plenty food
Re:Vegetarische wijn
« Reactie #16 Gepost op: 12 juli 2002, 19:54:00 »
Quote:

Op 2002-07-12 19:46, schreef Amulya:
wat bedoel je met vegetarische wijn? er zit toch zowieso geen vlees in of heeft het iets met de gist te maken?



Als je alle berichten in deze thread gelezen had, dan heb je het onderstaande ook al kunnen lezen.


Hoewel dit lang niet algemeen bekend is, zijn de meeste wijnen (en sommige bieren) feitelijk ongeschikt voor veganisten en sommige ook voor vegetariërs. Ze worden namelijk geklaard door de rondzwevende restanten van de grondstoffen te binden aan eiwitten en vervolgens met eiwit en al eruit te filteren. De hiervoor gebruikte eiwitten zijn doorgaans afkomstig van dierlijk afval. Vooral favoriet zijn lege eierdoppen uit de eierverwerkende industrie en 'isinglass', gelatine uit de blaas van vissen. Maar ook bloed, merg, chitine, ei-eiwit, visolie, melk, caseďne of 'gewone' gelatine schijnen te worden gebruikt.

Dit geldt voor de meeste commercieel geproduceerde wijnen. Je weet pas zeker of een wijn geschikt is na een verklaring van de producent.
Het geweten spreekt, maar het eigenbelang schreeuwt.

Amulya

Re:Vegetarische wijn
« Reactie #17 Gepost op: 13 juli 2002, 22:39:00 »
#$%^(&*%^$$%#@#@#%%^*
het bovenste heb ik maar gecensureerd....
maar ik lus geloof ik geen wijn meer.
Hoe maakten ze vroeger eigenlijk wijn toen er nog niet een grootschalig aanbod van die afval producten was?

Offline Jan

  • ***
  • 413
    • http://www.vegatopia.com
Re:Vegetarische wijn
« Reactie #18 Gepost op: 13 juli 2002, 22:59:00 »
Quote:

Op 2002-07-13 22:39, schreef Amulya:
Hoe maakten ze vroeger eigenlijk wijn toen er nog niet een grootschalig aanbod van die afval producten was?



Ze namen genoegen met wijnen die een beetje troebelig waren, vermoed ik. Overigens is het helemaal niet zo moeilijk om zelf wijn te maken. Het verbaast me dat niet heel veel veganisten daar al mee bezig zijn.
"Want dieren zijn precies dan mensen!"

aagje

Re:Vegetarische wijn
« Reactie #19 Gepost op: 14 juli 2002, 08:11:00 »
overigens worden vruchtensappen ook nog wel eens zo 'geklaard' als bij wijnen het geval is...