Vegatopia Forum

Waar koop ik...

Offline Eelco

• Admin
  • 20.671
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Waar koop ik...
« Gepost op: 18 augustus 2017, 22:10:53 »
Verse gist? In Duitsland kocht ik gewoon altijd een blokje bij de supermarkt. In Nederland lijken supermarkten (in ieder geval AH) om een of andere reden (gebrek aan belangstelling?) geen verse gist te verkopen. Ekoplaza schijnt het ook niet te hebben. Raar hoor.
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline Indira

• 520
  • Geslacht: Vrouw
Re: Waar koop ik...
« Reactie #1 Gepost op: 18 augustus 2017, 22:24:29 »
Sommige biologische winkels hebben het wel. Anders; een "echte" bakker?
Za Zemiata!

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.161
    • fatalefem
« Reactie #2 Gepost op: 18 augustus 2017, 22:37:42 »
Ja, de bakker.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #3 Gepost op: 18 augustus 2017, 22:38:46 »
Vaak ook bij Turkse winkels (koeling) anders idd bakker (achter de toonbank vandaan).
Inderdaad niet bij biowinkels, wel gek eigenlijk ja.
Vinden jullie hier niet alles afgrijselijk duur en van slechte kwaliteit qua ingrediënten, vergeleken met Duitsland?
,,,,فلافل

Offline Eelco

• Admin
  • 20.671
    • Mijn Homepage
« Reactie #4 Gepost op: 18 augustus 2017, 22:52:22 »
Vaak ook bij Turkse winkels (koeling) anders idd bakker (achter de toonbank vandaan).
Dank Selly, Fem en Indira. Daar was ik zelf niet opgekomen. In Duitsland mikte ik vrijwel elke week gewoon een blokje voor negen cent in de winkelwagen, dat zal ik missen.
Citaat
Vinden jullie hier niet alles afgrijselijk duur en van slechte kwaliteit qua ingrediënten, vergeleken met Duitsland?
Afgrijselijk duur... ja, wel duurder inderdaad. Vrijwel alles is ca. 5-10 procent duurder, wijn zelfs iets als 40% duurder. Dat geldt trouwens voor alle producten, inclusief meubels (de prijzen bij IKEA in Nederland zijn 10-20 procent hoger dan in Duitsland). Omdat we vooral veel basisingrediënten - en heel veel groente - kopen vallen de dagelijkse boodschappen qua prijs eigenlijk nog wel mee, en de kwaliteit is zo ongeveer hetzelfde. Voordeel is wel dat er een goed gesorteerde groentewinkel (de Goudreinet) in het winkelcentrum is (de AH in hetzelfde winkelcentrum is belabberd qua groente, heeft wel 1001 diepvriespizza's en wereldgerechten) en een Amazing Oriental.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #5 Gepost op: 18 augustus 2017, 23:03:14 »
Verse gist verkopen ze ook bij de Jumbo. En idd de Turk/Irakees.

Offline meisbaer

• 5.625
« Reactie #6 Gepost op: 18 augustus 2017, 23:16:50 »
Wij hadden het jarenlang bij de Ekoplaza wel verkocht hoor, maar er was een reden waarom het op een gegeven moment niet meer verkocht werd. Misschien strengere regels o.i.d.? Weet het niet meer, sorry.

Offline Eelco

• Admin
  • 20.671
    • Mijn Homepage
« Reactie #7 Gepost op: 19 augustus 2017, 00:35:18 »
Wij hadden het jarenlang bij de Ekoplaza wel verkocht hoor, maar er was een reden waarom het op een gegeven moment niet meer verkocht werd. Misschien strengere regels o.i.d.? Weet het niet meer, sorry.
Of gewoon gebrek aan navraag? Bij de HEMA in Hildesheim vielen me de kant-en-klare-broodmixen en dergelijke al op, en de potjes met alle ingrediënten die je voor een cupcake nodig hebt. Ook dingen als pannenkoekenmix zie je hier veel meer dan in Duitsland (hoe moeilijk kan het zijn: bloem, melk, ei, eventueel wat bakpoeder, smaakmakers). Droge gist past dan nog net wel in dat beeld, maar verse gist is dan net iets te veel 'alles zelf doen', of zo?

Overigens heb ik bij de AH alweer eens moeten gniffelen bij de groente-verspakketten voor Thaise groene curry, Marokkaanse couscous en zelfs tomatensoep (750 g romatomaten, 1 winterpeen, 1 ui, verse tijm, 3 knoflookteentjes, 2 rundvl33sbouillontabletten, blikje tomatenpuree). Een beetje hetzelfde verhaal dus.

brenda_lelie

« Reactie #8 Gepost op: 19 augustus 2017, 17:28:55 »
Bij de Knollentuin (Fransestraat) hebben ze het Eelco!

Offline Sven

• 3.928
« Reactie #9 Gepost op: 19 augustus 2017, 20:31:37 »
Dank Selly, Fem en Indira. Daar was ik zelf niet opgekomen. In Duitsland mikte ik vrijwel elke week gewoon een blokje voor negen cent in de winkelwagen, dat zal ik missen.
Citaat
Afgrijselijk duur... ja, wel duurder inderdaad. Vrijwel alles is ca. 5-10 procent duurder, wijn zelfs iets als 40% duurder. Dat geldt trouwens voor alle producten, inclusief meubels (de prijzen bij IKEA in Nederland zijn 10-20 procent hoger dan in Duitsland). Omdat we vooral veel basisingrediënten - en heel veel groente - kopen vallen de dagelijkse boodschappen qua prijs eigenlijk nog wel mee, en de kwaliteit is zo ongeveer hetzelfde. Voordeel is wel dat er een goed gesorteerde groentewinkel (de Goudreinet) in het winkelcentrum is (de AH in hetzelfde winkelcentrum is belabberd qua groente, heeft wel 1001 diepvriespizza's en wereldgerechten) en een Amazing Oriental.

Mijn ouders en zus gaan net naar Nederland omdat veel dingen daar goedkoper zijn dan in België. De Hema en de Ikea zijn ook duurder in België.
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #10 Gepost op: 20 augustus 2017, 19:11:16 »
Haha, nou dan is het mooi Eelco dat je niet van Duitsland naar Belgie bent gegaan!
,,,,فلافل

Offline Eelco

• Admin
  • 20.671
    • Mijn Homepage
« Reactie #11 Gepost op: 20 augustus 2017, 20:41:17 »
Bij de Knollentuin (Fransestraat) hebben ze het Eelco!
Dank!

Aiko

« Reactie #12 Gepost op: 20 augustus 2017, 22:50:05 »
Haha, nou dan is het mooi Eelco dat je niet van Duitsland naar Belgie bent gegaan!

Laat staan Noorwegen of IJsland!

Offline Sven

• 3.928
« Reactie #13 Gepost op: 21 augustus 2017, 11:19:07 »

Laat staan Noorwegen of IJsland!

De lonen in België, Nederland en Duitsland liggen ongeveer gelijk terwijl die in Ijsland en Noorwegen veel hoger zijn.
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.161
    • fatalefem
« Reactie #14 Gepost op: 21 augustus 2017, 15:41:27 »
Ik vind de lonen in België en Duitsland best wat lager dan in Nederland. Maar ik kijk naar een vrij specifieke sector.
Supercalifragilisticexpialidocious!