Vegatopia Forum

De voorraadkast uitdaging

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Offline Selly

  • *****
  • 30.781
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #180 Gepost op: 02 januari 2020, 07:36:23 »
De bulgur is op :wortel:.
Verder is het aardappelzetmeel opgegaan. Dat wordt ook niet meer aangevuld: ik gebruik meestal arrowroot en daar is nog genoeg van voorlopig. Ook de miso in de koelkast is op! Nu zijn er nog 2 pakken miso in de voorraadkast. Ook voor miso gaat gelden dat dat geen standaard voorraadkastproduct meer wordt, maar pas wordt aangeschaft als het op is. Maar dat gaat nog wel even duren. Verder is de zoute biologische Thaise sojasaus, ooit nog een proefpakketje, op en wordt ook niet meer aangevuld, want ik gebruik andere merken.
Een laatste restje (anderhalve eetlepel) hijiki zeewier is weggegaan: te oud, en al een niet lekkere variant hijiki vanaf het begin. Wordt ook niet meer aangevuld: ik hou het bij wakame, nori en kombu.
Ook heb ik de drankenvoorraad doorgenomen. Achterin de kast stonden nog allerlei restjes sterke drank als cointreau en dubieuze brandy die ooit voor een baksel of feestje zijn ingeslagen. Heb ik weggedaan evenals de liquid smoke, die ik in 2010 een keer heb gebruikt en daarna nooit meer.
Binnenkort eens aan de slag met de tofuzakjes, diverse soorten meel, gort, zonnebloempitten, cranberries en kokosrasp waar wat mee moet.
De kastjes worden wel al wat leger  :D
,,,,فلافل

Offline Sam

  • ******
  • 7.151
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #181 Gepost op: 02 januari 2020, 10:30:27 »
Dat schiet lekker op Selly!
Ik heb dit jaar geprobeerd ook met oud en nieuw de voorraad op te maken of niet te laten groeien. Ik heb maar 1 schaal oliebollen gemaakt in plaats van 2, en 1 schaal appelflappen. Nadeel was dat aan het eind van de avond de oliebollen op waren, en er nog maar 4 appelflappen over waren, voordeel is dat mijn nu half lege vriezer niet vol met oliebollen en appelflappen ligt. Ik heb ook de neiging weerstaan om nieuwe toastjes te kopen, en mijn voorraad is nu dan ook bijna op. Ik heb ook het kaasplankje beperkt gehouden tot zes soorten, en kleinere stukken, dus met 1 keer kaassaus maken is dat ook wel op. Ik heb nogal wat appels over, waar ik appelmoes van ga maken voor in de vriezer.

Ik heb de rode wijnazijn opgemaakt en ga geen nieuwe kopen, ik hou het bij witte wijnazijn en balsamico. Ook verschillende soorten olie die opgaan ga ik niet vervangen, zoals de chili olie. Ik doe gewoon olijfolie met wat chilivlokken als ik dit op mijn pizza wil. Ik gebruik het niet voor andere dingen dus ik doe eeuwen met een fles, als ik chilivlokken in olijfolie laat trekken vanaf het moment dat ik het pizzadeeg maak is het precies goed als ik ga eten. Kokosolie gaat er ook uit, heeft voor mij weinig toegevoegde waarde. Olijfolie (2 soorten), pindaolie en zonnebloemolie mogen blijven.

Theesoorten zijn vanaf vorig jaar beperkt tot acht soorten losse thee, waarvan zes standaard en twee wisseltheetjes. En ik moet ze van mezelf allemaal opmaken voor ik weer nieuwe haal, dus ze blijven vers.

Ik heb van kerst en oud en nieuw ondanks strak inkopen nog genoeg dingen over om de eerste week van januari helemaal geen boodschappen te doen. Het zullen wel creatieve recepten worden  :P

My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Sam

  • ******
  • 7.151
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #182 Gepost op: 02 januari 2020, 10:50:57 »
Binnenkort eens aan de slag met de tofuzakjes, diverse soorten meel, gort, zonnebloempitten, cranberries en kokosrasp waar wat mee moet.
Ik ben benieuwd naar wat je met de (gedroogde?) cranberries gaat doen, goede recepten zijn welkom. Ik had per ongeluk online gedroogde ipv verse besteld. Ik heb ze geprobeerd te eten in een notenmix maar ik vind er niets aan, wee-zoetige velletjes. Ik snap niet waarom ze van iets fris zuurs zoiets ongelofelijk zoets maken. Geen toegevoegde suiker, maar wel 25% ananassap, wat dus gewoon ananas suikerstroop is.

Geraspte kokos vind ik vreselijk lekker in cake, maar ook vreemd genoeg in komkommersalade (met verse rode chili en limoensap)
« Laatst bewerkt op: 02 januari 2020, 10:53:30 door Sam »
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.595
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #183 Gepost op: 02 januari 2020, 21:48:53 »
Cranberries zijn ook lekker in wortel-kosossalade, cakejes of gewoon door de muesli. Met kokos kan je ook lekkere balletjes maken of superamarantrotsjes (lui, maar receptjes staan op de website).

Ik gebruik best vaak kokos, ik heb geraspte kokos, geschaafde kokos en santen altijd op voorraad. En dat gaat netjes op ruim voor de datum  ;).

Dingen die hier nu langer blijven liggen zijn bijvoorbeeld linzen, nu ik al een paar jaar voltijds werk, merk ik datbik deze vooral maakte als ik thuis lunchte. Mijn vriend is er niet dol op, dus het gaat erg langzaam op. Noedels en -soepjes koop ik nu veel en veel minder, gaat nu ook langzaam.

Offline Selly

  • *****
  • 30.781
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #184 Gepost op: 03 januari 2020, 20:32:13 »
Ik vind de gedroogde cranberries niet zo zoet (maar inderdaad wel veel zoeter dan verse). Ze zijn gekocht voor granola. Misschien kun je er wat van door een pittige Marokkaanse stoofpot doen? Door pannenkoeken?
Van de kokosrasp maak ik kokosmelk, en ik zag dat het ook niet meer zo veel is, dus dat komt wel op.
,,,,فلافل

Offline Sam

  • ******
  • 7.151
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #185 Gepost op: 06 januari 2020, 12:01:04 »
Ik ben niet zo van de zoete dingen in stoofpotten. Bedacht me later dat het misschien wel lekker was om er een handje van in de oliebollen te doen, maar dat is nu te laat  ;D Ik kijk wel even, en anders gaat het maar gewoon weg hoor, dan zet ik de zak wel op kantoor voor wie er trek in heeft.

Al het fruit in de koelkast is inmiddels op, van de laatste stuks heb ik vanmorgen een smoothie gemaakt (pomelo, mandarijn, banaan, komkommer). Alle vegetarische dingen uit de vriezer zijn op. Alle thee die opmoest is opgegaan tijdens de vakantie. Bijna alle toastjes en crackertjes zijn tijdens de feestdagen opgegaan, dus dat ruimt ook lekker op. Ik moet nog een keer erwtensoep koken om de groene erwten en spliterwten op te maken, dan zijn de laatste gedroogde peulvruchten ook op. Puy linzen zijn al een maand op en die mis ik echt wel, net als gewone rode linzen, die ook op zijn. Ik heb allemaal lege weckpotten op het moment!

Ik heb ook de ontbijtproducten even onder de loep genomen. Terwijl ik mezelf verboden had meer dan 1 jam tegelijk open te hebben, heb ik er toch ineens 3. En ik eet maar 1 keer per maand jam ofzo. Ik heb ook zowel vlokken als hagelslag ondanks het plan om maar een van de twee te hebben.

Sambals zijn op, behalve de standaard sambal. Snel weer nieuwe surinaamse kopen, 2 of 3 sambals vind ik redelijk. Ook nog maar twee mosterds in plaats van vier. Ik probeer het daarop te houden, gewone Franse en Colemans. Hoewel ik de Groningse (die het eerst op was) wel mis, misschien daar toch maar weer een klein potje van kopen.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Selly

  • *****
  • 30.781
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #186 Gepost op: 06 januari 2020, 21:42:59 »
Lekker bezig Sam! En goed idee om evt iets op kantoor te zetten dat je zelf niet eet zoals de cranberries, heb ik ook wel eens met chocolade gedaan die ik niet lekker vond, dan is het vaak zo op.
Hier is de kokosvoorraad op, de petehbonen in de vriezer zijn op, en ik ben begonnen aan de voorraad zonnebloempitten en lijnzaad: had vandaag een handje ervan geroosterd en daarna besprenkeld met sojasaus door de lunchsalade. Voor herhaling vatbaar.
De theevoorraad kan hier ook kleiner, ook al mee bezig.
2 restjes van flessen azijn met een niet al te bijzondere smaak zijn ook opgegaan.
Moet nog beginnen aan een lading kleine tostada's en zachte taco's in de vriezer. Misschien vrijdag.
,,,,فلافل

Offline Selly

  • *****
  • 30.781
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #187 Gepost op: 02 april 2020, 21:40:44 »
De gort, die in 2016 al op moest, is eindelijk op! Was nog steeds lekker.
« Laatst bewerkt op: 02 april 2020, 21:43:09 door Selly »
,,,,فلافل

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.595
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #188 Gepost op: 02 april 2020, 22:12:40 »
Ik heb vandaag mijn laatste zelfgekweekte kiemgroenten op, het zakje zaadjes was al een aardig aantal jaren over datum. Nu het ook al jaren over datum zakje alfalfa opmaken  ;)

Offline Sam

  • ******
  • 7.151
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #189 Gepost op: 02 april 2020, 23:15:39 »
Goed bezig! Ik heb van de week bakpoeder opgemaakt dat twee jaar over de datum was. Zakje was nog dicht en het deed het prima in het bananenbrood. Ik had ook nog een open busje bakpoeder, tht 2015, dat heb ik toch maar weggegooid.

Mijn voorraadkast en vriezer zijn weer comfortabel vol op het moment. Vind het toch wel erg fijn zoveel verschillende dingen in huis te hebben.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.319
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #190 Gepost op: 03 april 2020, 13:44:55 »
Binnenkort wil ik maar eens beginnen aan deze uitdaging, we hebben een grote voorraadkast beneden. Daarin veel producten die we echt wel opeten (pindakaas ofzo), maar ook wel producten die een keer op mogen (vega knakworsten etc.). Ik ga eens een plannetje maken.

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.595
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #191 Gepost op: 03 april 2020, 21:35:20 »
Vegaknackworsten op z'n deense hotdogs? Met rode ui, gebakken uitjes, augurk, remouladesaus, ketchup en een beetje mosterd op een broodje  :yummie:

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.319
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #192 Gepost op: 05 april 2020, 09:12:12 »
Lijkt me heerlijk, maar nu vooral op zoek naar een gelegenheid ;) ik eet dat soort gerechtjes niet elke doordeweekse dag.

Offline Selly

  • *****
  • 30.781
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #193 Gepost op: 10 augustus 2020, 19:19:51 »
er moet nog dahl, zonnebloempitten, pofmais en ook wat zoete dingen,

De zonnebloempitten zijn  op  :D
,,,,فلافل

Offline Jules86

  • **
  • 22
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #194 Gepost op: 11 augustus 2020, 23:33:20 »
Ik heb maar 2 keukenkastjes, dus een voorraad kast heb ik niet;p Alles gaat snel op. Dat krijg je als je in een kleine studio woont.  ;D

Offline Sam

  • ******
  • 7.151
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #195 Gepost op: 27 oktober 2020, 20:18:37 »
Ik merk dat door de Covid situatie mijn voorraadkast heel beheersbaar is. Geen etentjes en feestjes waar ik veel te veel voor insla, niet onverwacht uit eten waardoor er dingen niet op gaan. Ik koop nog steeds lekkere dingen en kook elke dag, maar merk dat ik toch iets minder uitbundig inkoop als het alleen voor mezelf is. Ik maak ook vaker eerst dingen op voor ik nieuwe  koop. Herkenbaar? Of hebben jullie juist uitpuilende voorraadkasten?

* Sam heeft trouwens nog steeds wel voor een week of twee, drie eten in huis hoor 
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.595
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #196 Gepost op: 27 oktober 2020, 20:21:22 »
Wij hebben juist iets meer op voorraad dan normaal. Voor het geval een van ons ziek wordt, zodat je het een tijdje kan uitzingen (met af en toe een boodschap door een buur).

Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #197 Gepost op: 27 oktober 2020, 20:50:29 »
De omvang van onze voorraadkast is vooral veel dynamischer geworden.
Omdat er in plaats van twee keer per week nu nog maar twee keer in de drie weken boodschappen komen. En we soms iets langer op die voorraad interen om de boodschappen nog wat langer uit te stellen.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Selly

  • *****
  • 30.781
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #198 Gepost op: 27 oktober 2020, 21:35:50 »
Wij hebben ook meer voorraad, ook voor het geval we ziek worden, of we in de winkels waar we nu erg weinig komen (of online) misgrijpen. Ook meer tokovoorraad (noedels, sojasaus etc), omdat ik daar nu ook maar zelden kom/laat bezorgen. Ik zorg wel dat we dingen op eten maar vul dan meteen weer aan.
,,,,فلافل

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.577
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #199 Gepost op: 27 oktober 2020, 21:35:57 »
Ik doe ook veel minder boodschappen dan vroeger gebruikelijk, en veel efficienter. In de voorraadkast staan ook echt alleen dingen die gegarandeerd opgaan, en het is al een paar keer voorgekomen dat koelkast en voorraadkast bijna leeg waren (nou ja, voor mijn doen dan  ::) ), om na een tripje naar de supermarkt weer bomvol te zijn. Er gaat verrassend veel in twee fietstassen, een fietsmand en een rugtas.
Gemüse ist mein Fleisch