Vegatopia Forum

Gerechten voor een grote groep

Offline Poek

• Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • 11.929
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Gerechten voor een grote groep
« Gepost op: 18 december 2015, 23:56:47 »
Binnenkort zit ik ruim een week op een boot waar we met 15 a 20 man eten en zelf koken. Er zit in ieder geval een vegetarier (ik), flexanist en lactoseintolerant iemand bij. We hebben geen vaste kok helaas. Soms kookt een ouder, soms kookt een coach, waarschijnlijk. Hebben jullie nog suggesties voor flexibele gerechten? Dus gerechten die je makkelijk met en zonder vlees/zuivel kan maken, liefst ook dat de meeste mensen het lusten en dat het makkelijk in grote hoeveelheden te maken is?

Zelf hadden we al bedacht:

Pasta met saus.
Nasi
Wraps (wil ik zelf wel doen)
Pannenkoeken (eventueel met plantaardige melk)

Offline Eelco

• Admin
  • 20.668
    • Mijn Homepage
Re: Gerechten voor een grote groep
« Reactie #1 Gepost op: 19 december 2015, 00:10:17 »
Heb je grote pannen? Hoeveel pitjes? Kan er dagelijks worden ingekocht? 15-20 man valt nog mee, daar kun je met een beetje planning nog wel redelijk uitgebreid voor koken.

Couscous met zeven groenten. Maal de specerijen vooraf en neem het mengsel in een potje mee. Of gebruik gewoon gemalen specerijen. Serveer er Turks brood, Turkse yoghurt en hummus bij. Prima wintergerecht.

Nog een klassieker: Chili. Serveer de ananas apart. Gebruik tortilla's uit de supermarkt. Serveer er ook wat rijst bij. Tabasco mag niet ontbreken. Geraspte kaas erbij wellicht. Paar zakken tortillachips verhogen de feestvreugde.

Een paar verschillende stamppotten. Erbij wat (vega-)worstjes, burgertjes en dergelijke. Je wil dan eigenlijk wel de aardappelen al geschild kopen.

Ik heb dit voorjaar (met twee kookhulpjes) voor zo'n 30-40 man mogen koken. Een salade (en dan dus niet alleen sla, maar vooral ook puntpaprika, venkel, koolrabi, radijs, wortel) met zelfgemaakte dressing (met vers citroen- of limoensap) maakt de maaltijd écht compleet. Sowieso is het handig om een basismaaltijd zo te plannen dat het gegarandeerd op komt. Met een salade erbij en verder (stok-)brood, kaasjes en spreads zijn degenen die nóg meer willen eten, ook erg tevreden. Wat overblijft, kan de volgende dag bij de lunch worden gegeten.
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
« Reactie #2 Gepost op: 19 december 2015, 08:54:17 »
Soep!

Offline Poek

• 11.929
    • dimitri.org
« Reactie #3 Gepost op: 19 december 2015, 11:08:14 »
Ik had er nog even bij moeten zetten dat waar ik zelf niet van hou (soep, stamppotten) ik liever niet voorstel. Of gerechten met meer dan zes ingredienten. En het zijn vooral kinderen.

Maar salade (met broodjes hamburger en friet) is een goed idee! En simpel gebakken aardappels met appelmoes, groentes en vlees (al dan niet nep) ook!

Offline meisbaer

• 5.622
« Reactie #4 Gepost op: 19 december 2015, 12:50:50 »
Rijst met zoet-zure saus en een omelet?

Een grote pan met tomatensaus en vegoballetjes, met pasta is denk ik inderdaad wel het makkelijkst. Bijna iedereen lust dat, toch?

Offline Poek

• 11.929
    • dimitri.org
« Reactie #5 Gepost op: 19 december 2015, 15:01:30 »
Oja, rijst met kip en chicken tonight, ook wel flexibel.
« Laatst bewerkt op: 19 december 2015, 15:03:32 door Poek »

Aiko

« Reactie #6 Gepost op: 19 december 2015, 18:00:18 »

Offline Poek

• 11.929
    • dimitri.org
« Reactie #7 Gepost op: 19 december 2015, 18:56:45 »
Maar ik ben ook een verwend kind  :-[

Citaat
Heb je grote pannen? Hoeveel pitjes?

Volgens de website:

« Laatst bewerkt op: 19 december 2015, 20:25:18 door Poek »

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #8 Gepost op: 21 december 2015, 13:45:06 »
Champignonragout met stokbrood en salade.
Voor de lactoseintolerant een apart pannetje met vegaroom gebonden ragout.

Gevulde pita's/shoarmabroodjes met vega shoarma/tofureepjes en voor de niet-vega's gewone shoarmareepjes, paprika, komkommerplakjes, sla, knoflooksaus (die niet voor de lactoseintolerant), evt ketchup.

Broodjes hotdog/veggiedog met mosterd, augurk, zilveruitjes en aardappelsalade erbij (let op: die voor de lactoseintolerant niet aanmaken met yoghurt). Fruitspiesjes erbij wellicht.

Soort huzarensalade zonder huzaar en er stokbrood met paturin bij.

Bij die nasi kun je ook sate (voor de vega's die van Mora in de vriezer, voor de niet-vega's 'gewone' ook uit de vriezer) serveren want dan heb je ook meteen wat pindasaus, en erbij kroepoek (gewone en vega). Let op als je die nasi laat maken door een niet-vega dat er voor je het weet ham in zit, dus even doorgeven dat je een versie zonder ham wil.

Bij de pannenkoeken ook margarine/olie kopen om in te bakken en niet alleen boter, omdat anders die lactoseintolerant weer een probleem heeft.

Mocht er een oven zijn dan is aardappelkroketjes (uit de vriezer van de super) met appelmoes, een groente die de kids lusten en (vega)burgers ook een idee

Bij de chili van Eelco kun je ook tortillachips serveren
,,,,فلافل

Offline Poek

• 11.929
    • dimitri.org
« Reactie #9 Gepost op: 21 december 2015, 16:47:28 »
Dank voor de suggesties!

Citaat
Mocht er een oven zijn dan is aardappelkroketjes (uit de vriezer van de super) met appelmoes, een groente die de kids lusten en (vega)burgers ook een idee

Dit had ik bedacht met gebakken aardappelen, maar aardappelkroketjes is ook een goed idee (een oven is er geloof ik wel). En met twee verschillende groentes dan.