Vegatopia Forum

Wat lazen we deze maand

Vegatopia

Wat lazen we deze maand
« Gepost op: 31 oktober 2015, 13:00:27 »
Oktober 2015: lekker tolerant, vegetarisch, gezond, verantwoord en interessant

In Frankrijk gaat integratie door de maag, in Israel met 50% korting. Veel vegetariërs eten stiekem vlees, vooral na een paar glazen bier. Het 'meest optimale' dieet voor iedereen bestaat niet. Chiazaad is inderdaad superfood, maar je kunt net zo goed lijnzaad gebruiken. Vet verbrand je niet: je ademt het gewoon uit. Amandelmelk is goed voor je lijf, maar slecht voor het milieu. Oktober 2015 in vogelvlucht.

Source: Oktober 2015: lekker tolerant, vegetarisch, gezond, verantwoord en interessant

Offline Poek

• Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • 11.928
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Ik eet voor de zekerheid maar zowel chia, lijn- als hennepzaad :P

Kleine aanvulling:

Citaat
Waarschijnlijk op een iets kleinere schaal zamelt de Vegetarische Slager geld in voor een eigen fabriek in Breda. Die fabriek is nodig om de productiekosten omlaag te krijgen en daarmee ook de prijzen van de producten

Dat is gelukt: http://www.nu.nl/ondernemen/4153712/vegetarische-slager-haalt-25-miljoen-nieuwe-fabriek.html

(Net op de dag dat ik een obligatie wilde kopen bleken ze uitverkocht.)

Offline Indira

• 520
  • Geslacht: Vrouw
Ik eet voor de zekerheid maar zowel chia, lijn- als hennepzaad :P

Kleine aanvulling:

Citaat
Waarschijnlijk op een iets kleinere schaal zamelt de Vegetarische Slager geld in voor een eigen fabriek in Breda. Die fabriek is nodig om de productiekosten omlaag te krijgen en daarmee ook de prijzen van de producten

Dat is gelukt: http://www.nu.nl/ondernemen/4153712/vegetarische-slager-haalt-25-miljoen-nieuwe-fabriek.html

vis zelf ook achter het net, te lang getwijfeld.. gebeurt vaker..
Za Zemiata!

Offline Eelco

• Admin
  • 20.664
    • Mijn Homepage

Wow. Dank voor de aanvulling - staat er in.
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Vegatopia

[Actueel] November 2015: vegan soldaten, nepgarnalen en kunstmatige neuzen
« Reactie #4 Gepost op: 30 november 2015, 13:00:18 »
November 2015: vegan soldaten, nepgarnalen en kunstmatige neuzen

Tegenwoordig vind je veganisten overal: in Amerikaanse scholen, in Britse voetbalclubs en in het Israëlische leger. Binnenkort kunnen vegans ook met een gerust hart Guinness drinken en nepgarnalen eten. De lekkerste hamburger is een vegaburger. Niet alle Europeanen blieven mayonaise bij hun patat: wat dacht je van een patatas aioli? En wat zou Italië zijn zonder pasta? Verder: is soja nu superfood of juist ongezond? En wat is er eigenlijk mis met zonnebloemolie? November 2015 in vogelvlucht.

Source: November 2015: vegan soldaten, nepgarnalen en kunstmatige neuzen

Re: [Actueel] November 2015: vegan soldaten, nepgarnalen en kunstmatige neuzen
« Reactie #5 Gepost op: 30 november 2015, 15:06:02 »
Citaat
De Britse voetbalclub Forest Green Rovers is 's werelds eerste vegan voetbalclub. Vlees was al eerder van het menu geschrapt, sinds kort nu ook zuivel en eieren. Er blijft uiteraard genoeg lekkers te eten over voor de fans, mede dankzij een belangrijke partner van de club: Quorn. Het bier en cider dat wordt verkocht, is overigens ook vegan.

Maar Quorn is toch helemaal niet vegan (zit ei in verwerkt)?
Volgens bronartikel verkopen ze Q-pie (met Quorn stukjes). Even ingredienten opgezocht en jawel:
Citaat
Rehydrated Free Range Egg White
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #6 Gepost op: 30 november 2015, 15:10:22 »
Quorn is in GB en in Scandinavische landen bezig met een vegan-range.

http://fatgayvegan.com/2015/09/16/vegan-quorn-in-the-uk/

« Reactie #7 Gepost op: 30 november 2015, 15:20:36 »
Maar die pie valt daar kennelijk niet onder, gezien de ingrediënten, of is die stiekem ook vegan gemaakt? Of heeft die voetbalclub de primeur van een proef-produktie of zo?
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #8 Gepost op: 30 november 2015, 15:57:43 »
Welke pie?

Die Q-Pi? Waarom zou die niet vegan kunnen zijn?

« Reactie #9 Gepost op: 30 november 2015, 16:02:08 »
Die Q-pie (veg. Steak pie) die ik eerder noemde.

Overigens wel mooi dat ze dat eiwit uit de Quorn aan het knikkeren zijn, ik kon al nooit zo goed begrijpen waarom dat een noodzakelijk ingrediënt was.
William Shatner

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #10 Gepost op: 30 november 2015, 17:24:19 »
Misschien gebruiken ze deze stukjes?: http://www.quorn.co.uk/food/,-w-,/chicken-pieces/

Dat eieren nodig zijn bij hun productie, snapte ik ook nooit zo. Maar ze zijn hier 3 jaar mee bezig geweest, dus blijkbaar is het voor hun een erg moeilijk te vervangen ingrediënt.

Vegan chicken style pieces: Mycoprotein (88%), Potato Protein, Pea Fibre, Firming Agents: Calcium Chloride, Calcium Acetate; Water, Natural Flavouring, Wheat Gluten, Stabilisers: Carrageenan, Sodium Alginate.

Stukjes (die hebben ze niet in de UK?): Mycoproteine (schimmeleiwit) (95%), gerehydrateerd scharrelei- eiwit, natuurlijke aroma’s, verdikkingsmiddel: calciumchloride, calciumacetaat.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #11 Gepost op: 04 december 2015, 15:22:49 »
Voor de geïnteresseerden: de vegan producten van Quorn zijn nu ook in Nederland te verkrijgen via iig Veggie4U https://veggie4u.nl/webshop/index.php?route=product/product&product_id=853

Vegatopia

April 2016: een fruitsapautomaat, pannenkoek met patat en komkommers in plastic

Voor 700 dollar kun je een fruitpers kopen waarmee je peperdure pads tot sap kunt verwerken. Een koffiezetapparaat is voldoende om alles te koken wat je hartje begeert. Met Big Data kun je de meest extravagante recepten genereren, maar misschien willen we toch gewoon een pannenkoek met patat. Duitse studenten staan op de loer als je je bord in de mensa niet leeg eet. Sinaasappels zonder schil in een plastic bakje blijken toch niet zo'n gek idee te zijn. April 2016 in vogelvlucht.

Source: April 2016: een fruitsapautomaat, pannenkoek met patat en komkommers in plastic

Als ik het goed begrijp, verwacht men in Duitsland dat er (naast cacao) ook chocoladerepen door de chocoladepudding geroerd worden? Of heb ik dat verkeerd begrepen? Ik heb die echte chocola toch nooit gemist in de pudding. En vroeger maakte ik toch graag en vaak chocoladepudding. Zelfgemaakte custard erbij, en je hebt zo ongeveer het lekkerste toetje dat je je bedenken kan ('chocolade'-pannenkoeken, maar dan uiteraard ook met cacaopoeder, met warme custard is zo mogelijk nog lekkerder, maar bewerkelijker. En enigszins aanbak-gevoelig).
William Shatner

Offline Eelco

• Admin
  • 20.664
    • Mijn Homepage

Als ik het goed begrijp, verwacht men in Duitsland dat er (naast cacao) ook chocoladerepen door de chocoladepudding geroerd worden? Of heb ik dat verkeerd begrepen?
Het artikel staat in de Stern, een beetje vergelijkbaar met de Panorama. Daarin wordt niet elk woord of feitje op een goudschaaltje gewogen. Ik geloof dat men probeerde te zeggen dat een mespuntje cacao per pudding wel heel erg weinig is voor chocoladepudding.

Ja, en daar wordt naar een recept verwezen, dat ook 'zartbitter Schokolade' in de pudding verwerkt, én 'Kakao Pulver'. Voor mezelf vind ik dat een nogal merkwaardige dubbel. Van geen enkel belang, maar het verwonderde me gewoon even. Als ik over cacao-poeder beschik, ga ik niet nog eens de moeite doen er ook repen door te roeren.
William Shatner

Offline Sam

• 7.191
Zoals altijd weer leuk om te lezen Eelco! Misschien bij het stukje over diabetes even aanvullen dat dit om diabetes type 2 gaat? Aan type 1 kun je zelf helemaal niets doen, is ook geen welvaartsziekte. In het Guardian artikel staat ook duidelijk dat het om type 2 gaat.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Eelco

• Admin
  • 20.664
    • Mijn Homepage
Zoals altijd weer leuk om te lezen Eelco! Misschien bij het stukje over diabetes even aanvullen dat dit om diabetes type 2 gaat? Aan type 1 kun je zelf helemaal niets doen, is ook geen welvaartsziekte. In het Guardian artikel staat ook duidelijk dat het om type 2 gaat.
Goeie aanvulling. Heb ik net veranderd.

Vegatopia

Mei 2016: vleesetende planten, erotische bananen en koffie in een ijswafeltje

Planten hebben blijkbaar toch gevoel en ze eten zelfs vlees. Veel Chinezen hebben helemaal geen behoefte aan een koelkast. Eindelijk kun je in Rome pizza te eten zonder de maffia te ondersteunen. De aubergine is de nieuwe banaan. In Zuid-Afrika wordt koffie in een ijswafeltje verkocht. En als je bij Starbucks ijskoffie bestelt, krijg je koude koffie met ijs. Mei 2016 in vogelvlucht.

Source: Mei 2016: vleesetende planten, erotische bananen en koffie in een ijswafeltje

Vegatopia

[Actueel] Juni 2016: kerstomaat, vegan pie en de kleur van yoghurt
« Reactie #19 Gepost op: 30 juni 2016, 19:00:52 »
Juni 2016: kerstomaat, vegan pie en de kleur van yoghurt

Veganisten in Georgië leven gevaarlijk. De kerstomaat is uitgevonden in Israel. Ruzie over eten in Essen. Vleesvrij wordt steeds meer de norm. Onderzoeksresultaten moet je met een fikse korrel zou nemen. De nieuwste trends op voedselgebied zijn jackfruit, zuurdesembrood en kurkuma. Juni 2016 in vogelvlucht.

Source: Juni 2016: kerstomaat, vegan pie en de kleur van yoghurt