Kristof is nog wat sceptisch over de kaasjes, maar de overbuurvrouw (met wie ik bijna altijd 's avonds samen de honden uitlaat) heb ik al van de kaasjes laten proeven, op neutrale Melba toast. Het is toch eerder 'smeerkaas' geworden, plakken kun je er niet van snijden. Haar reactie: "Das ist der Hammer, voll geil!" Vooral de versie met knoflook en Scotch Bonnet (eh, in het Nederlands Madame Jeannet, toch?) viel in de smaak. Ikzelf vond ze trouwens ook erg geslaagd - de consistentie leek meer op zuivelspread dan op amandelpasta en het ietwat zurige van de rejuvelac versterkte de smaak.
Ik heb gisteravond nog een tweede zakje amandelen gepeld en tot 'kaas' gepureerd en die nog een beetje uitgeknepen op het kaasdoek. Die twee kazen (Schabzigerklee-groene peper en knoflook-Madame Jeannet) ruiken wat heftiger dan die van eergisteren - door de rejuvelac. Ik heb ze nog wat steviger samengeperst. Mijn moeder wordt zaterdag proefkonijn - en misschien kan ik Kristof ook overtuigen dat hij het moet proberen.
Ik vrees ook dat ik vanavond nog eens de kaasjes moet proeven
.
M., hoe lang denk je dat de kaasjes goed blijven? Vier-vijf dagen toch zeker, neem ik aan. Ik meende zelfs ergens gelezen te hebben dat ze na een aantal weken nog steviger zijn, maar ik durf het niet echt aan ze zo lang te bewaren.