Allereerst moet je dus koken wat wordt geleverd. Je kunt natuurlijk extra ingrediënten toevoegen of iets weglaten als je iets niet lust, maar dat is eigenlijk niet de bedoeling van 'kant-en-klaar' 'compleet verzorgd' 'zelf koken'. Of neemt het toch een stuk kookstress weg?
Waarom niet?
Het is geen maatwerk en ik hoor juist van mensen dat ze hierdoor dingen uit proberen, die ze anders nooit zo bereidt of uberhaupt aangeschaft hadden. Dat daar soms iets tussen zit wat minder geslaagd is kan altijd gebeuren, ook zonder zo'n pakket.
Er zijn verrassend veel mensen die simpelweg niet weten of durven te koken zonder een dergelijk houvast. Zie ook de populariteit van die maaltijdpakketdozen bijvoorbeeld.
Daarnaast zit je niet iedere week vast hier aan, je kan ook eens overslaan als het je niet aanstaat of als je een week weinig thuis bent ofzo.
Je moet dus zelf koken, en voor de meeste gerechten moet je toch zo'n 40 minuten uittrekken. Ik kan een stuk sneller wat in elkaar flansen, als het moet. Zeker als ik geen recepten door moet lezen.
De tijdsbesparing zit 'm denk ik meer in het niet op hoeven zoeken van recepten, ingredientenlijsten maken en dan de boodschappen bij elkaar sprokkelen.
Tenslotte: voor drie maaltijden voor twee personen betaal je, inclusief verzendkosten, 39 euro. Dat is 6,5 euro per maaltijd per persoon. 'Duur' vind ik bijna een understatement.
Ach, qua prijzen is het bij de supermarkt ook te doen om aan zo'n bedrag te komen, inclusief benzinekosten etc.
Dan kun je toch beter bij de Albert Heijn zo'n groentepakketje met toebehoren scoren, of desnoods eten afhalen? Of mis ik nu iets (blijkbaar wel)? Hebben jullie ervaringen met dit soort aanbieders?
Eten afhalen is niet overal goedkoper, laat staan enigszins gezond. En dit is niet een doelgroep die echt niets uit wil voeren.
Zo'n groentepakketje moet je zelf opdirken en dan moet je ook nog bedenken hoe of wat of iedere keer hetzelfde ermee doen.
Ik begrijp best de charme van zo'n doordeweeks kerstpakket uitpakken, maar ik bepaal liever zelf wel wat ik wanneer eet. Op straat ook weleens aangesproken door deze lui en we zijn smakelijk lachend doorgelopen na het variatiepraatje en kostenplaatje.
Het helpt dat ik het leuk vindt om van alles te bedenken, bij elkaar te sprokkelen en uit te proberen en daarin sta ik ook niet alleen. Maar veel mensen hebben dat niet. Zo'n pakket kan wel een duwtje in de rug geven, al vraag ik me wel af hoe lang de gemiddelde abonnee blijft hangen.
Wel ervaring met zo'n bio-groentepakket trouwens. Dat vond ik leuk voor de afwisseling en ik kon vegaproducten mee bestellen waar ik moeilijk aan kon komen daar. Daar kon ik ook per week bestellen in verschillende groottes of overslaan. Het was wat Hollandser dan wat ik normaal at en herontdekte mijn liefde voor sla, die beter smaakte dan die supermarktmeuk.