Vegatopia Forum

Fastfoodparadijs

Fabian

Fastfoodparadijs
« Gepost op: 17 juni 2002, 00:15:00 »
Met dank aan Jan en Bart, heb ik het boek Fastfoodparadijs toegestuurd gekregen.

Fastfoodparadijs is geen boek voor mensen die graag koken, maar voor hen die de voorkeur geven aan een snelle hap. Hoewel de auteur Eric Schlosser in zijn boek diep ingaat op de meedogenloze wereld van Fast Food Multinationals, behelst het op een bepaald moment eigenlijk alleen nog maar de nog immorelere vleesindustrie. Des te opmerkelijker is dat de welzijnsomstandigheden van dieren er nauwelijks in worden besproken.

Is het boek daarom minder interessant voor vegetariërs? Allerminst, het brengt namelijk een nieuw argument om vegetariër te worden naar voren (let wel: dit geldt in het bijzonder voor de Amerikaanse consument): De welzijnsomstandigheden van de fabrieksarbeiders zijn vaak weerzinwekkend en de vleesindustrie is zo ontzettend machtig dat een omslag moet en alleen kan plaatsvinden door een veranderend consumptiegedrag van de Amerikaan.

Ik vind het boek wat chaotisch, langdradig en op bepaalde momenten heb je eerder het idee dat je een roman leest. Al met al biedt het boek echter een indrukwekkende en uitgebreide kijk achter de schermen van de duistere Amerikaanse Fast Food en Vleesindustrie.

------------------------------------------
Fastfoodparadijs - Eric Schlosser
Uitverij: Het Spectrum
ISBN#: 90 274 7590 3
« Laatst bewerkt op: 12 februari 2007, 08:49:01 door Sander »

Offline bart

• 2.585
  • Geslacht: Man
Fastfoodparadijs
« Reactie #1 Gepost op: 17 juni 2002, 13:37:00 »
Ik ben bereid te zweren dat het boek Fast Food Nation heet.
En ben er meer over te spreken dan Fabian. De Nederlandse vertaling heet volgens mij "het fastfoodparadijs"
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Fabian

Fastfoodparadijs
« Reactie #2 Gepost op: 17 juni 2002, 14:12:00 »
u r right. Ik had het ook gewoon bij de nederlandse titel moeten houden. 't Is verbeterd, zoals je wellicht hebt geconstateerd.

Offline Sam

• 7.191
Fastfoodparadijs
« Reactie #3 Gepost op: 20 juni 2002, 10:29:00 »
Ben het ook net aan het lezen. Ben er wel van onder de indruk. Vooral dat de invloed van deze bedrijven zich zo enorm ver uitstrekt, tot de inhoud van lesstof op scholen toe. Aan het welzijn van dieren wordt misschien niet expliciet aandacht besteedt, maar de fabrieksmatige instelling tov vlees komt toch heel erg goed naar voren. Als je dit gelezen hebt wil je echt geen groentenburger van McDonalds meer...

Sam
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Yessica

• 703
  • Geslacht: Vrouw
Fastfoodparadijs
« Reactie #4 Gepost op: 20 juni 2002, 22:08:00 »
Ik ben benieuwd naar dit boek.
Ik zal eens kijken of de bieb het hier heeft en anders zal ik een bestelling plaatsen.

Er staan vast wel nieuwe argumenten in die ik in de strijd kan gooien!

Offline iammars

• 288
Fastfoodparadijs
« Reactie #5 Gepost op: 21 juni 2002, 09:49:00 »
Quote:

Op 2002-06-20 22:08, schreef yessica:
Ik zal eens kijken of de bieb het hier heeft en anders zal ik een bestelling plaatsen.

Het is dit jaar in het Nederlands uitgekomen, dus ik betwijfel of het al in de bieb staat.
Ik heb het al uit en kan 't iedereen aanraden. (heet inderdaad 'Het Fastfoodparadijs').

Offline Artemis

• Superplientje
  • 395
Fastfoodparadijs
« Reactie #6 Gepost op: 21 juni 2002, 11:42:00 »
Als het nog niet in de bieb staat (en ik denk dat het wel snel gaat gebeuren) kun je het ook bestellen (zoals Yessica al zegt). Dan stuur je een brief je met redenen waarom dat boek opgenomen zou moeten worden in de collectie. Als je een beetje goed schrijft en goede argumenten hebt, honoreren ze je wens wel. En dan kun jij en nog veel meer mensen van dit boek genieten! (stichtelijk hé? )
:witch2:

Henriët

Fastfoodparadijs
« Reactie #7 Gepost op: 21 juni 2002, 12:39:00 »
Duurt altijd lang voordat een boek in de bieb staat.
Deze week zit het bij de aanschafinformaties (recensies op basis waarvan we bestellen)
Duurt dan nog wel een aantal weken voor het binnen is.
Recensie zegt: boeiende lectuur, goed onderbouwd, goed vertaald. Geschikt voor grote en middelgrote collecties.

Offline Yessica

• 703
  • Geslacht: Vrouw
Fastfoodparadijs
« Reactie #8 Gepost op: 21 juni 2002, 22:59:00 »
Quote:

Op 2002-06-21 11:42, schreef plien:
Dan stuur je een brief je met redenen waarom dat boek opgenomen zou moeten worden in de collectie. Als je een beetje goed schrijft en goede argumenten hebt, honoreren ze je wens wel.

Nou, in Den Bosch gaat dat een stuk makkelijker hoor. Hoef je alleen maar de titel en de schrijver op te schrijven op een voorgedrukt kaartje en dat was het dan!

Offline Dick

• 517
    • plenty food
Fastfoodparadijs
« Reactie #9 Gepost op: 27 juni 2002, 22:08:00 »
Quote:

Op 2002-06-21 22:59, schreef yessica:

Nou, in Den Bosch gaat dat een stuk makkelijker hoor. Hoef je alleen maar de titel en de schrijver op te schrijven op een voorgedrukt kaartje en dat was het dan!

In Schiedam ook.
Het kon wel heel wat weekjes (eerder maanden)duren voordat het binnen zou zijn.
Geduldig afwachten maar.
Het geweten spreekt, maar het eigenbelang schreeuwt.

Offline Dick

• 517
    • plenty food
Fastfoodparadijs
« Reactie #10 Gepost op: 14 september 2002, 21:22:00 »
Duurt dus maanden. Ze hebben het nog niet binnen. Geduldig afwachten maar.

Offline J@n

• 99% uitgekookt
  • 10.299
Fastfoodparadijs
« Reactie #11 Gepost op: 14 september 2002, 21:23:00 »
Dick is ook een taoist

Offline Dick

• 517
    • plenty food
Fastfoodparadijs
« Reactie #12 Gepost op: 14 september 2002, 21:31:00 »

Henriët

Fastfoodparadijs
« Reactie #13 Gepost op: 14 september 2002, 23:16:00 »
Quote:
Ze hebben het nog niet binnen.

In Rotterdam is het boek wel al aanwezig, verspreid over de hele stad:
http://catalogus.bibliotheek.rotterdam.nl/catalogus-2.0/
Maar daar mag je het denk ik niet halen?

Offline Dick

• 517
    • plenty food
Fastfoodparadijs
« Reactie #14 Gepost op: 14 september 2002, 23:40:00 »
Quote:

Op 2002-09-14 23:16, schreef Henriët:

Maar daar mag je het denk ik niet halen?

Helaas niet, maar ik kan vragen of ze het daar kunnen bestellen. Een paar maanden geleden hadden ze het ook in Rotterdam niet.

Bedankt voor je tip.

Offline iammars

• 288
Fastfoodparadijs
« Reactie #15 Gepost op: 15 september 2002, 20:28:00 »
hey pssssst, je kunt het boek ook kopen.

Offline Dick

• 517
    • plenty food
Fastfoodparadijs
« Reactie #16 Gepost op: 15 september 2002, 21:40:00 »
Quote:

Op 2002-09-15 20:28, schreef iammars:
hey pssssst, je kunt het boek ook kopen.

Dat geld geef ik wel uit aan een goed doel.

ellen

Fastfoodparadijs
« Reactie #17 Gepost op: 19 september 2002, 13:32:00 »
Ben net begonnen aan dit werkje. Ik ben nog niet zo ver, maar ik vind het tot nu toe vooral goed geschreven. Heb al een paar keer moeten lachen om de woordkeuze. Ik heb zin om verder te lezen

Ezzie

Fastfoodparadijs
« Reactie #18 Gepost op: 19 september 2002, 15:26:00 »
Ik vond de geschiedenis van het fastfoodgebeuren wel wat saaaaai worden op een gegeven moment, dat heb ik hier en daar dus overgeslagen. Ik las liever de gedeelten over alle misstanden...en dat zijn er nogal wat! Ik geloof niet dat ik nog behoefte aan heb om ooit nog in welk fastfoodrestaurant te gaan eten. Het boek was mede oorzaak voor mij om echt vegetariër te worden.

Ezzie

Fastfoodparadijs
« Reactie #19 Gepost op: 19 september 2002, 15:32:00 »

Staat in de Nederlandse uitgave ook het later toegevoegde nawoord over 'het belang van de gekke koeienziekte' ?
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner