Vegatopia Forum

Afname vleesconsumptie?

ilsekeizer

Afname vleesconsumptie?
« Gepost op: 10 februari 2015, 10:44:06 »
Steed meer vegetariërs om mij heen en de supermarkten en restaurants bieden ook steeds meer alternatieven voor vlees aan, HOERA! Wat ik me afvraag is of dat ook te zien is in het aantal dieren dat per jaar geslacht wordt. Zou zo mooi zijn een neergaande curve te zien. Wie weet waar ik die info kan vinden? Googlen hielp mij niet zo ver.

Re: Afname vleesconsumptie?
« Reactie #1 Gepost op: 10 februari 2015, 10:53:24 »
Het blijft gerommel in de marge, ik denk niet dat je erg duidelijke cijfers kan vinden en een ondubbelzinnige correlatie met een toenemend aanbod van vleesalternatieven al helemaal niet. Een uitbraak van MKZ of een BSE-verdenking heeft beter meetbare effecten denk ik, al zijn die nogal tijdelijk van aard. Mensen hebben een kort geheugen wat dat betreft.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #2 Gepost op: 10 februari 2015, 11:34:27 »
Waarschijnlijk heeft Wakker Dier die cijfers wel.

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #3 Gepost op: 10 februari 2015, 12:20:51 »
Op de site van het CBS kun je zoeken naar aantal geslachte dieren  klik
Het lijkt erop dat het een beetje verschuift, maar niet vermindert. Minder koe, maar meer vleeskuikens, geiten en varkens zo te zien. Ik heb in mijn vleesetende omgeving ook het idee dat ze steeds meer vlees gaan eten, en dan wel af en toe een dagje geen vlees, maar dat weegt niet op tegen meer vlees op brood, meer vlees bij de avondmaaltijd en meer vlees als tussendoortje.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Poek

• Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • 11.928
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
« Reactie #4 Gepost op: 10 februari 2015, 13:02:21 »
Veel Nederlands vlees is toch voor de export?

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #5 Gepost op: 10 februari 2015, 13:11:17 »
Correct, maar dan moet je dus niet kijken naar het aantal geslachte dieren maar naar het aantal geconsumeerde dieren. Dat kan ik niet zo snel vinden trouwens.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light