In Duitsland heb je natuurlijk ook beurtbalkjes (Warentrenner) en het wordt erg op prijs gesteld als je die achter je eigen boodschappen op de band zet (er wordt trouwens niet gezeurd als je het niet doet, hoor). En de 'boodschappenwissel' heb je vooral bij de REWE, die vrij ruime kassa's heeft. De kassa's bij Netto (in ieder geval die in het centrum) zijn kleiner en daar is het regelmatig dringen geblazen.
Ik zie duidelijk minder (80% minder?) plastic tasjes op straat dan een aantal jaren geleden. Met name de plastic tasjes van kledingwinkels (C&A, H&M, Primark, dat werk) lijken vrijwel uit het straatbeeld verdwenen. Ik word ook niet meer raar aangekeken als ik geen tasje wil hebben en bij de supermarkt zijn het vrijwel uitsluitend tokkies en opgeschoten jongens die een aantal plastic tasjes op de band kwakken.
Daarentegen zie ik juist dat meer en meer mensen onderweg ergens wat eten kopen, in bakjes (karton, plastic, aluminium) veel papier eromheen, in een plastic tasje. En/of coffee-to-go in een beker met deksel, die na één keer wordt weggekwakt. Daarmee zijn we dan weer terug bij af. Qua hoeveelheid plasticafval, maar ook qua bewustwording.