Tijdens de VeganChallenge, waar ik zoveel tijd terug aan meedeed, begreep ik pas hoe lastig het is om 100% plantaardig te eten. In heel veel supermarkt producten zit wel iets dat dierlijk kan zijn. Niet alleen ei of melk, maar ook veel lastig achter te halen ingrediënten, zoals D3 bijvoorbeeld.
Inmiddels eet ik wel weer vegetarisch ipv veganistisch. Ik kijk niet meer elke verpakking in de winkel na. Maar, als ik thuis een verpakking lees en het valt me op dat er een ingrediënten inzit dat niet veganistisch is, dan koop ik dat product een volgende keer niet meer. En sinds de challenge zijn we overgestapt naar plantaardige melk ipv koeienmelk. Qua kaas is het gemakkelijk; dat eten we toch al niet.
Veganisme bestaat niet alleen uit eten, ook bij producten die je gebruikt moet je opletten of er geen leer/wol/zijde, etc. wordt gebruikt. Ik heb meerdere schoenen, in de meeste schoenen zit leer, maar die ga ik niet weggooien. Ik heb nu ook één paar veganistische schoenen. Alles wat ik nieuw koop; daar denk ik nu meer over na.