Heb hiervoor al allerlei onderzoeken laten doen (bloed meerdere keren laten controleren, urine laten testen, slaaponderzoek, nier en lever gecontroleerd, EMG onderzoek, allergie onderzoek,…) zonder enige aanwijsbare oorzaak (klassieke tekorten zoals B12, ijzer,…bij vegetariërs zijn bij mij uitgesloten via bloedonderzoek).
Dat uitsluiten bleek bij mij in de praktijk toch niet zo grondig te zijn gebeurd bij nader inzien. Daar kwam ik achter door alle bloeduitslagen van de laatste 5 jaar op te vragen, inclusief alle referentiewaarden van het lab. Misschien is dat een idee voor je, zodat je kan kijken naar eventuele veranderingen van je 'goede periode' naar de afgelopen 3 jaar. Kijk of je trends kan ontdekken, misschien is er 1 waarde gedaald die je arts net boven de ondergrens nog als goed ziet. Waar de een op een laag normaalwaarde geen last heeft, heb jij misschien wel last en artsen gebruiken niet allemaal dezelfde ondergrens. De een houdt bijvoorbeeld bij vit. D 50 aan als ondergrens, waar de ander beneden de 70 echt te laag vindt.
Over bijvoorbeeld B12 kun je ontzettend veel informatie vinden over het grijze gebied, waar de meeste artsen puur op basis van je geprikte B12 hoger dan 130 zeggen dat het niet het probleem kan zijn. Meeste artsen gebruiken nu nog de gewone serumtest waarbij je de totale B12 waarde in het bloed meet, terwijl langzaamaan de actieve B12test meer beschikbaar komt. Zie ook de relatie met foliumzuur, MMA en homocysteïne en je snapt dat 1 waarde soms gewoonweg niet de basis geeft om iets hard uit te sluiten.
Niet iedere arts staat open om dit soort dingen met je te bespreken, maar schroom niet om uitleg te vragen.
Ze zijn namelijk wettelijk verplicht om jou in begrijpelijke taal dingen uit te leggen evenals je het recht hebt om bloeduitslagen mee te kunnen nemen.
Ik ben niet van het idee dat een vegetarische levenswijze hier aan de basis van kan liggen maar wil dit toch uitsluiten door naar ervaringen van andere mensen te vragen. Zijn er mensen met dezelfde problemen en hebben zij hiervoor een oplossing gevonden?
Het is via een forum niet uit te sluiten, dus pin je daar niet op vast. Ervaringsdeskundigen zijn geen medici en sommige ervaringen zijn ook echt enorm persoonlijk. Wat voor de een werkt, is funest voor de ander en niet iedereen geeft ook objectief een gefundeerd advies. Ook is het je goed of beter voelen lang niet altijd een goede graadmeter.
Ik herken een aantal van je klachten, maar het ligt hier ingewikkeld omdat er meerdere, overlappende, dingen aan de hand zijn. Het is niet zo makkelijk te zeggen waar wat bij mij allemaal aan ligt, laat staan dat het iets over jouw situatie hoeft te zeggen en ben ik voorlopig ook nog in behandeling.
Daarom zou ik zeggen, ga bijhouden en inlezen. Vanuit mijn positie bleek extra aandacht voor o.a. B's, D, en schildklier belangrijk.
Niet alleen je bloedwaardes loggen, maar ook je voeding, inspanning en overall gevoel. Zo krijg je inzicht in wat je wellicht zelf kan beinvloeden, zonder dat je arts daar hard bewijs van zou kunnen vinden terwijl jij er wel winst mee kan boeken misschien.
Je geeft aan veel met voeding bezig te zijn. Heb je het weleens bijgehouden met bijvoorbeeld behulp van een zo'n cronometer? Hiziki heeft daar een en ander over gepost en het is misschien een goed middel om te kijken of je van alles wel voldoende binnen krijgt.
Teveel is nooit goed, dus misschien is minderen met zuivel een goed idee. Hier merk ik ook een verschil tussen verschillende soorten zuivel. Zo gaat yoghurt beter dan melk.
In ieder geval succes en beterschap toegewenst!