Max is sinds gisteren ineens weer actief, heeft zelfs een 'rondje Goutum' met mijn broertje volgehouden. En hij eet als een slootgraver - mijn ouders hebben besloten hem grenzeloos te verwennen.
En ik was vandaag de grote held van Bastiaan. In het Überlaufbecken kwamen we Bella tegen, Bastiaans grote vriendin - een Jack Russel, die ondertussen zelfs Bastiaan haar heilige rode bal toevertrouwt, waar hij parmantig mee rondloopt en haar uitdaagt. Komt er ineens een grote zwarte hond aangevlogen, die het stel uit elkaar drijft. Misschien wilde hij 'alleen maar spelen', maar Bastiaan zag hierin een gevaar voor Bella. Heldhaftig blaft hij het grote zwarte monster aan, dat a la minute daadwerkelijk agressief wordt. In een reflex pak ik Bastiaan in zijn nekvel en til hem zo hoog mogelijk op. De zwarte hond laat zijn tandvlees zien en springt bij me op. Ik trap hem weg, tot vier keer toe. De baasjes van de zwarte hond (echtpaar, ergens in de vijftig) komen rustig aangelopen, lijnen de zwarte hond aan en lopen verder. Bella's bazinnetje was diep onder de indruk van mijn actie en had plaatsvervangend peentjes gezweet.
Na het gebeuren was Bastiaan erg onder de indruk, nogal onzeker, en wilde de hele dag zeer dicht bij mij in de buurt blijven. Ook binnenshuis.