Kai is volgens mij aan het puberen, beetje laat met 13 maanden maargoed. Hij is nu voortdurend aan het testen wat wel en niet kan, dus springt hij bovenop dingen waar hij nog nooit eerder op sprong en springt er weer af als hij ziet dat ik het zie (onzin, hij mag overal op springen, maar hij deed het niet eerder omdat hij het nog niet kon), hij probeert te ontsnappen als hij niet in de tuin mag (hij mag wel in de tuin spelen als ik thuis ben en regelmatig kom kijken of ook in de tuin zit, maar als ik dat niet kan, dan moeten de katten binnen zitten. Het verschil is duidelijk, want ik duw ze weg bij de deur als ze niet naar buiten en ik doe de deur wijd open als ze wel naar buiten mogen en ik moedig ze aan, maar als ik iets uit de schuur heb gepakt en ik kom weer naar binnen, probeert Kai nu snel naar buiten te rennen, en dat lukt hem ook best vaak. Jet en Plien zijn ook graag buiten maar hebben die neiging niet) en als ik lig te slapen probeert hij me wakker te maken door onder het dekbed te kruipen en onder mijn voeten te krabbelen, wel zachtjes, maar toch, of in mijn tenen te bijten. Ook bespringt hij me nu opeens als ik lig te slapen en hij wil slapen (dat deed hij altijd al bij Jet en Plien, maar die doen het ook bij hem, en zij vinden het allemaal niet erg).
Tegelijkertijd is hij weer superbang geworden voor de deurbel en vreemden, dus ik hoop dat het allemaal een fase is, en dat hij straks ook weer een beetje tegen bezoek kan. Hij zal nooit een allemansvriend worden, maar het is ook niet leuk dat als de postbode aanbelt hij een uur verstopt zit, of als ik een middag bezoek hij gewoon de hele middag kwijt is, voor hem vooral.
Hij was wel aan het spelen met de fretten laatst, en hij is supermakkelijk met andere dieren/katten. Mijn broer - een door Kai geaccepteerd iemand - heeft een hondje wat hij soms meeneemt. Mijn broer heeft ook een kat, dus het hondje is katten gewend en kan er mee overweg, en Jet heeft een hekel aan honden en gaat ergens ver weg zitten, Plien baast naar het hondje (zij heeft wel hondenvriendjes op straat, daar speelt ze mee door het raam), maar Kai gaat gewoon met het hondje spelen. Het is gek dat hij aan de ene kant zo bang is, en aan de andere kant zo vrij.
Kai is precies zo opgevoed als Plien, en later ook Jet (maar die kwam 3 maanden later, dus die kan best een traumatische ervaring van Kai en Plien hebben gemist) en Plien is een totale slet naar bezoek, dus het is echt zijn karakter. Maar het was eerst minder erg dan het de laatste paar weken is.
Ik ben benieuwd of Jet over een tijdje dan ook gaat puberen, ook zij is een kruising met een langzaam groeiend ras, misschien hoort het dan wel zo laat. Dat zal nog wat worden dan, want Kai heeft 2 buien, blij en neutraal (en verstopt), maar Jet heeft naast blij en neutraal ook chagrijnig.