Vegatopia Forum

De katten- en poezendraad

Offline koekje

• 2.503
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #60 Gepost op: 11 mei 2011, 18:44:29 »
Ot en Sien vinden die dingen ook erg smakelijk.

Mensen hebben vaak andere standaarden over de vacht van de kat. Ik vind die er dan mottig uitzien en vet aanvoelen, terwijl anderen dat dan glanzend en zacht vinden. Dat zijn meestal wel mensen die mijn katten nog nooit geaaid hebben.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline dorinka

• 741
« Reactie #61 Gepost op: 11 mei 2011, 19:18:10 »
Mijn probleem is meer een persoon die niets in huis durft te halen dan melkproducten, brood en vleeswaren, omdat de kat vergiftigd kan worden (en die moet mee kunnen eten). En ik zou  graag uit willen leggen dat er meer dingen te eten zijn, ook als je samen wilt eten.
Zo.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #62 Gepost op: 11 mei 2011, 19:27:43 »
Hebben we het hier over een persoon met paranoïde waanbeelden?

Anders de kat gewoon vlees geven?

Offline koekje

• 2.503
« Reactie #63 Gepost op: 11 mei 2011, 19:51:09 »
Ik snap het probleem niet goed hoe het precies zit, denk ik.
Voor katten zijn er specifieke giflijsten te vinden online. Hier staan dingen op die giftig zijn voor katten, zoals bepaalde planten en kruiden en groente.

Brood, melkproducten en vleeswaren zijn voor een kat geen geschikte voeding.
De meeste katten zijn lactose-intolerant, dus melk en afgeleide producten zorgen voor diarree en zieke gevoelens. Bij aanhoudende diarree kan een kat snel uitdrogen en als dat niet adequaat wordt behandeld, is het einde kat (is bij mensen ook zo). Dingen als kaas zijn altijd gezouten en katten mogen geen zout, vanwege de gevoelige nieren. Dit is ook het geval met vleeswaren. Deze zijn bewerkt voor menselijke consumptie. Er zit zout is en vaak ook kruiden, mogelijk kruiden die op de giflijst staan. Door de bewerking van het vlees, zitten er minder tot geen voedingsstoffen meer in. Zaken als taurine (een essentieel aminozuur voor de kat) zit niet in verhit vlees. Voor menselijke consumptie wordt dit niet toegevoegd aan de voeding.
Brood is een graanproduct. Katten kunnen dit niet verteren en niets uit opnemen. Er zitten voor katten geen voedingsstoffen in. Katten kunnen koolhydraten niet verteren.

Ik zou dan eerder voor blikjes en eventueel brokjes kiezen.
Als dit niet gegeven zal worden, dan idd rauw. Om zelf een menu samen te stellen, doe je dat vanuit allerlei onderdelen van verschillende diersoorten. Alleen kipfiletjes en tartaartjes geven is op den duur voor de kat ook funest; een kat heeft ook mineralen als calcium etc nodig. En de overige onderdelen als orgaanvlees en bevleesde botten worden gegeven in de verhouding zoals ongeveer in een prooidier zit. Voor meer informatie kan je kijken op een versvoer forum als barfplaats.
Wordt dit ook als te risicovol gezien (je neemt immers producten af van een winkel of leverancier), dan zelf je prooidieren fokken. Je dient ze dan ook zelf dood te maken en ook nog steeds voldoende variatie te waarborgen. Ik fok zelf niet, want ik kan er niet zo goed tegen om ze zelf dood te maken. Als de muizen bv al dood zijn, heb ik er geen moeite meer mee. Als ze leven, is het voor mij al snel een huisdier.
De kat zelf zijn prooien laten vermoorden vind ik niet zo netjes. De muis in kwestie levert dan een niet te winnen doodstrijd en katten zijn niet altijd even 'humaan' met het ombrengen van hun prooi.

Als de kat alleen brood, melk en vleeswaren te eten zal krijgen, wil ik adviseren dan geen kat te nemen. Dit is echt geen geschikte voeding en kan dierenmishandeling zijn (kat wordt onthouden van geschikte voeding).
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline M.

• Forumkenner 2013
  • 4.168
« Reactie #64 Gepost op: 11 mei 2011, 20:25:15 »
:P

Het blijft natuurlijk altijd subjectief en iedereen moet zelf weten wat die in zn katten stopt.
Ik ben als soort experiment vers gaan voeren en ik heb er echt veel voordelen van gezien, bij de katten. En ook bij mezelf; vooral qua kattenbakken en invloed op mij van de katten.
En ik krijg vaak complimenten over mn katten. Dat ze zo wonderbaarlijk zacht zijn en zo goed als nooit ziek en er heel goed uitzien. Die complimenten zijn niet alleen van visite, ook van de dierenartsen.

Maar dat laatste hoeft niet echt wat te zeggen. De dierenarts vond Muts er ook heel goed uitzien toen ze al een half jaar aan de vegan brokken zat. En wat weinig ziek zijn betreft; Muts is nu 13 jaar en ik ben volgens mij vijf keer met haar bij de DA geweest. 1 keer voor vaccinaties, 1 keer vanwege ontstoken tandvlees toen ze nog heel jong was, 2 keer voor castratie en de laatste keer omdat ze de hele tijd een tranend oog had, maar dat bleek een verkoudheid. En ze had ook nog eens een slechte start want ze is met vier weken broodmager op straat gevonden, dus ze zal als kitten heel wat tekort zijn gekomen. En ook de andere katten mankeren eigenlijk praktisch nooit iets maar die zijn ook nog een stuk jonger.

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.160
    • fatalefem
« Reactie #65 Gepost op: 11 mei 2011, 20:41:41 »
Ik heb een kat met FORL, en een rare vacht, hij is plaatselijk vet (maar haar rui gaat ook plaatselijk, ik hoop dat het samenhangt met haar sterilisatie) en die heeft nooit anders dan vers gegeten.

Met een paar huisdieren weet je het gewoon niet zeker. Ik vind het verhaal wel heel logisch klinken, en voor Plien is het het meest maagvriendelijke voer, en voor fretten is er wel bewijs dat bepaalde aandoeningen samen hangen met het voer.  Ik doe het dus maar wel.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline dorinka

• 741
« Reactie #66 Gepost op: 11 mei 2011, 21:36:36 »
Die kat krijgt genoeg te eten (die krijgt ook brokjes en blik) maar ik maakte me zorgen over het baasje, maar ik vrees dat het richting Hizik's gelijk gaat.
Zo.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #67 Gepost op: 11 mei 2011, 21:43:30 »
:(

Die persoon is echt bang dat de kat vergiftigd wordt of dat hij/zij zelf ook slachtoffer wordt?
Het is geen gezond voedingspatroon, gezien het gebrek aan fruit en vooral groenten, maar ik vermoed dat je er wel even mee door kan.

Wat ik dan vreemd vind: waarom wel zuivel, vlees en brood? Ik wil die persoon niet op ideeën brengen, maar daar kan iemand je toch ook mee vergiftigen?

Offline dorinka

• 741
« Reactie #68 Gepost op: 11 mei 2011, 21:49:07 »
Die persoon is vooral bang om de kat, zichzelf maakt niet veel uit.
Ik stelde voor om wat mee groente of fruit te eten, maar dat kon niet, omdat de kat er niet tegen zou kunnen. (en ik vind het vooral vreemd, want als jij niet van de kattenbrokjes eet, hoeft die kat toch ook jou eten niet te eten?)
Zo.

Offline fem fatale

• 7.160
    • fatalefem
« Reactie #69 Gepost op: 22 juni 2011, 13:09:13 »
Kai is volgens mij aan het puberen, beetje laat met 13 maanden maargoed. Hij is nu voortdurend aan het testen wat wel en niet kan, dus springt hij bovenop dingen waar hij nog nooit eerder op sprong en springt er weer af als hij ziet dat ik het zie (onzin, hij mag overal op springen, maar hij deed het niet eerder omdat hij het nog niet kon), hij probeert te ontsnappen als hij niet in de tuin mag (hij mag wel in de tuin spelen als ik thuis ben en regelmatig kom kijken of ook in de tuin zit, maar als ik dat niet kan, dan moeten de katten binnen zitten. Het verschil is duidelijk, want ik duw ze weg bij de deur als ze niet naar buiten en ik doe de deur wijd open als ze wel naar buiten mogen en ik moedig ze aan, maar als ik iets uit de schuur heb gepakt en ik kom weer naar binnen, probeert Kai nu snel naar buiten te rennen, en dat lukt hem ook best vaak. Jet en Plien zijn ook graag buiten maar hebben die neiging niet) en als ik lig te slapen probeert hij me wakker te maken door onder het dekbed te kruipen en onder mijn voeten te krabbelen, wel zachtjes, maar toch, of in mijn tenen te bijten. Ook bespringt hij me nu opeens als ik lig te slapen en hij wil slapen (dat deed hij altijd al bij Jet en Plien, maar die doen het ook bij hem, en zij vinden het allemaal niet erg).

Tegelijkertijd is hij weer superbang geworden voor de deurbel en vreemden, dus ik hoop dat het allemaal een fase is, en dat hij straks ook weer een beetje tegen bezoek kan. Hij zal nooit een allemansvriend worden, maar het is ook niet leuk dat als de postbode aanbelt hij een uur verstopt zit, of als ik een middag bezoek hij gewoon de hele middag kwijt is, voor hem vooral.

Hij was wel aan het spelen met de fretten laatst, en hij is supermakkelijk met andere dieren/katten. Mijn broer - een door Kai geaccepteerd iemand - heeft een hondje wat hij soms meeneemt. Mijn broer heeft ook een kat, dus het hondje is katten gewend en kan er mee overweg, en Jet heeft een hekel aan honden en gaat ergens ver weg zitten, Plien baast naar het hondje (zij heeft wel hondenvriendjes op straat, daar speelt ze mee door het raam), maar Kai gaat gewoon met het hondje spelen. Het is gek dat hij aan de ene kant zo bang is, en aan de andere kant zo vrij.

Kai is precies zo opgevoed als Plien, en later ook Jet (maar die kwam 3 maanden later, dus die kan best een traumatische ervaring van Kai en Plien hebben gemist) en Plien is een totale slet naar bezoek, dus het is echt zijn karakter. Maar het was eerst minder erg dan het de laatste paar weken is.

Ik ben benieuwd of Jet over een tijdje dan ook gaat puberen, ook zij is een kruising met een langzaam groeiend ras, misschien hoort het dan wel zo laat. Dat zal nog wat worden dan, want Kai heeft 2 buien, blij en neutraal (en verstopt), maar Jet heeft naast blij en neutraal ook chagrijnig.

Offline fem fatale

• 7.160
    • fatalefem
« Reactie #70 Gepost op: 29 juni 2011, 18:16:14 »
Ik wilde een huisje voor in de tuin, maar die dingen zijn nogal duur. Maar toen ik gisteren de kattenbakken aan het schrobben was, had ik een kap in de tuin gezet om daar te drogen, en de katten gingen er meteen onder zitten "oh, een huisje".
Dus nu overweeg ik om een kattenbak te kopen en daar een kussentje in te leggen. Als het een nieuwe, dus ongebruikte, kattenbak is, en er zitten geen korrels in, dan zullen de katten wel denken dat het een huisje is en geen kattenbak toch? Of zit er iets speciaals in het ontwerp van kattenbakken waardoor katten het niet meer kunnen ophouden?

Offline haantje

• 5.068
« Reactie #71 Gepost op: 29 juni 2011, 19:44:37 »
Goed idee, Fem!
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Hega

• 131
  • Geslacht: Man
« Reactie #72 Gepost op: 29 juni 2011, 22:25:41 »
Zijn er ook kattenbezitters die vegetarische brokjes geven?

Offline Poek

• Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • 11.927
    • dimitri.org
« Reactie #73 Gepost op: 29 juni 2011, 22:30:19 »
Helaas wel. Granen (koolhydraten) zijn niet goed voor een kat, het zijn eiwiteters. Het is natuurlijk prima als je je huisdier geen vlees wilt eten, maar neem dan geen kat maar een hamster of zo.

Voorts ben ik van mening dat Vega-life (waar ze veggie kattenbrokjes verkopen) een dieronvriendelijke winkel is.

Offline Hega

• 131
« Reactie #74 Gepost op: 01 juli 2011, 12:29:22 »
Dat is wel erg jammer om te lezen.

Zelf geef ik mijn katten ook gewoon vlees- of visbrokjes.
Ik heb wel gekeken op internet naar vegetarisch brokjes voor katten, maar daar kom je niet veel over tegen.

Offline Hega

• 131
« Reactie #75 Gepost op: 02 juli 2011, 20:34:06 »
Zijn er ook brokjes met het EKO-merk oid?

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #76 Gepost op: 02 juli 2011, 21:56:46 »

Die van Yarrah, geloof ik.

Offline Poek

• Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • 11.927
    • dimitri.org
« Reactie #77 Gepost op: 02 juli 2011, 21:57:59 »
Ik geloof niet dat zo'n keurmerk er voor kattenvoer is. Er zijn wel biologische kattenbrokjes, maar die bevatten granen.

Offline Hega

• 131
« Reactie #78 Gepost op: 03 juli 2011, 00:27:52 »

Die van Yarrah, geloof ik.

Daar heb ik een blikje natvoer van opgehaald.
Droge brokken hiervan wil ik ook zeker gaan proberen.

Offline Hega

• 131
« Reactie #79 Gepost op: 03 juli 2011, 00:30:26 »
Ik geloof niet dat zo'n keurmerk er voor kattenvoer is. Er zijn wel biologische kattenbrokjes, maar die bevatten granen.

Zitten granen niet in veel kattenbrokjes?
Over granen heb ik ook wel eerder negatieve dingen gehoord.
Als ik echter bij de ingredienten kijk op verschillende verpakkingen, dan staat er vrijwel altijd granen bij vermeldt.