Ik was vanmiddag met de katten en de fretten in de tuin en op een gegeven moment zat de rode kater aan de andere kant van het net, op een meter afstand ofzo. Gebeurt wel vaker, Kai staart hem weg, en Plien miauwt een paar keer vriendelijk naar hem, waar hij niets van snapt en dan loopt ie maar weg.
Maar vandaag zag Jet hem het eerst en die vloog op het net af, vond dat te dichtbij en ging toen om een hoekje zitten grommen (maar dat hoge, zingende grommen, kattengevechtgrommen dus). Rode kater deed niets, Kai rende er op af (hij is van het patrouilleren langs het net) en begon te kotsen.
Ik heb de fretten bij me gehaald, Jip zat er in eerste instantie tussen en was erg verheugd over dat Kai hem eindelijk eens aan de kant mepte als hij hem ging pesten (fretten zien geen ruk hè? Dus een rode kat, buiten zijn eigen tuin, een meter verderop ziet Jip echt niet, hij ziet opgewonden eigen katten) en die naar binnen gebracht, en Plien kwam meteen al mee.
Daarna voorzichtig Kai en Jet ook opgehaald.
Maar dat kotsen? Ik vind dat vreemd gedrag. Het zal bij Kai wel stress zijn, hij wil ook nog wel eens kotsen als hij alleen is (als Jet en Plien naar de dierenarts zijn bijvoorbeeld), en Jet was duidelijk van streek doordat er een vreemde kat in de buurt was (Jet heeft het niet zo op vreemden, nooit gehad, terwijl Kai en Plien met alle voorbijlopende honden en kinderen spelen vanaf de vensterbank, probeert Jet ze dood te staren. Dit doet ze ook met huishoudelijke hulpen die willen stofzuigen, de hond van mijn broer als die langskomt en bezoek wat ze niet kent), iets waarvan ik me kan voorstellen dat Kai daar last van heeft.
Met Kai gaat het nu in ieder geval weer prima, die was ook niet meer van streek vanaf het moment dat ik Jet gekalmeerd had. Jet heeft zich teruggetrokken, dat is vast met een reden, dus die laat ik even met rust en ze krijgt straks wel iets lekkers te eten, dat helpt altijd.