Vegatopia Forum

De katten- en poezendraad

Gwennepen

« Reactie #40 Gepost op: 30 april 2011, 18:14:47 »
Er loopt hier in de buurt een poes rond die doorlopend krols loop te miauwen. Echt dag en nacht! Moet ze dan nooit slapen ofzo?

Offline dorinka

• 741
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #41 Gepost op: 10 mei 2011, 21:47:50 »
Ok, dit staat mischien al ergens, maar ik lees deze draad bijna nooit.

Kan een kat mee-eten met wat de pot schaft? (is dat bij sommigen gebruikelijk?)en wat voor dingen kan je dan maar beter vermijden?
Zo.

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.160
    • fatalefem
« Reactie #42 Gepost op: 10 mei 2011, 22:14:42 »
Als jij vega bent: nee.

Alles met koolhydraten moet je mijden, zout ook, groenten en kruiden halen ze niets uit.
Geen gekookt eten geven, en voorzichtig met zuivel.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Poek

• Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • 11.927
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
« Reactie #43 Gepost op: 10 mei 2011, 22:21:32 »
Als je een verstokte vleeseter bent, zou het kunnen (ongekruid, bakken lijkt me ook niet echt nuttig). o.a. knoflook en uien schijnen ongezond te zijn (en delen van de tomatenplant).

Offline haantje

• 5.068
« Reactie #44 Gepost op: 10 mei 2011, 22:25:00 »
Allemaal vast erg ongezond, maar ze smullen er hier van: lege bekers van toetje, stukjes kaas, brood, chips en wijlen Vinny was dol op aardappelschillen :heart:
Maar dat is natuurlijk niet met de pot mee eten.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline greet

• 2.671
« Reactie #45 Gepost op: 10 mei 2011, 22:31:10 »
Hoe, klinkt nochtans allemaal njammie  ;)

Offline Poek

• 11.927
    • dimitri.org
« Reactie #46 Gepost op: 10 mei 2011, 22:32:28 »
Allemaal vast erg ongezond, maar ze smullen er hier van: lege bekers van toetje, stukjes kaas, brood, chips en wijlen Vinny was dol op aardappelschillen :heart:

Kaas, chips en (in mindere mate) brood zijn inderdaad niet gezond wegens het zoutgehalte. Voor af en toe niet zo'n probleem, maar niet te vaak geven natuurlijk.

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.160
    • fatalefem
« Reactie #47 Gepost op: 10 mei 2011, 22:34:06 »
Ik koop wel af en toe ei en Griekse yoghurt voor mijn katten, vooral de yoghurt vinden ze fantastisch (en ei is favoriet bij de fretten).
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline koekje

• 2.503
« Reactie #48 Gepost op: 11 mei 2011, 13:52:13 »
Ok, dit staat mischien al ergens, maar ik lees deze draad bijna nooit.

Kan een kat mee-eten met wat de pot schaft? (is dat bij sommigen gebruikelijk?)en wat voor dingen kan je dan maar beter vermijden?

Laat ik het heel duidelijk (en wellicht wat grof) zeggen.
Een kat is een obligaat carnivoor. Deze heeft dus vlees nodig om uberhaupt te overleven, itt mensen. Zonder vlees en de voedingsstoffen (oa vitamines en aminozuren) die daarin zitten, gaat de kat gewoon heel erg dood, op een hele vervelende manier.
Honden kan je tot op zekere hoogte met de pot laten mee-eten, ook als dit primair vegetarisch is. Honden zullen het meestal dan net wel overleven, maar meer ook niet. Een hond is namelijk ook carnivoor, maar minder obligaat dan een kat.

Een kat heeft een hele gevoelige lever en hele gevoelige nieren. Alles wat deze organen kan schaden is dus verkeerd. Voor de lever giftige dingen en dingen waarvoor de alvleesklier (zit er aan vast) te hard moet werken (ook koolhydraten dus, aangezien katten geen amlyase in hun speeksel hebben). Om de nieren in zo goed mogelijke conditie te houden geen zout en kruidige dingen en veel vocht, bij voorkeur metabool vocht en geen water.
Brok is gortdroog en daar krijgt menig kat op termijn nier- en blaasproblemen van. Veel katten sterven hier een nare en langzame en voortijdige dood van. Ook geeft de vorm en structuur veel tandplak.
Blik is qua vochtgehalte is een stuk natuurlijker. Het nadeel is dat het vaak nog steeds volgestopt wordt met vulmiddelen en geur- en smaakstoffen (meurt de kattenbak uit). Ook is ieder verhit voer doodgekookt. Ook alle goede vitamines en aminozuren zijn eruit gekookt en naderhand chemisch er weer aan toegevoegd. De omgekeerde wereld dus.
Ik ben erg voorstander van zo natuurlijk mogelijk voederen, voor alle dieren. Vandaar dat ik zelf zo goed als vegetarisch eet en niet uit pakjes en zakjes en mn katten vlees, orgaanvlees en bevleesde botjes en dat alle in rauwe vorm.
Ik heb echt hele gezonde katten en ze zijn beter van conditie en vacht dan die van Poek. Mijn katten glanzen meer en plakken minder en meuren minder op de bak. Ik durf met zekerheid te zeggen dat dat komt omdat die van mij een goed zelf samengesteld rauw menu krijgen.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Poek

• 11.927
    • dimitri.org
« Reactie #49 Gepost op: 11 mei 2011, 16:00:45 »
Ik heb echt hele gezonde katten en ze zijn beter van conditie en vacht dan die van Poek. Mijn katten glanzen meer en plakken minder en meuren minder op de bak. Ik durf met zekerheid te zeggen dat dat komt omdat die van mij een goed zelf samengesteld rauw menu krijgen.

Ja, zo haal je je eigen stukje wel een beetje onderuit, want mijn katten zijn een stuk gezonder dan de jouwe.

Offline haantje

• 5.068
« Reactie #50 Gepost op: 11 mei 2011, 16:44:43 »
Oeh, we've got a catfight  ;D
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline koekje

• 2.503
« Reactie #51 Gepost op: 11 mei 2011, 16:48:05 »
 :P

Het blijft natuurlijk altijd subjectief en iedereen moet zelf weten wat die in zn katten stopt.
Ik ben als soort experiment vers gaan voeren en ik heb er echt veel voordelen van gezien, bij de katten. En ook bij mezelf; vooral qua kattenbakken en invloed op mij van de katten.
En ik krijg vaak complimenten over mn katten. Dat ze zo wonderbaarlijk zacht zijn en zo goed als nooit ziek en er heel goed uitzien. Die complimenten zijn niet alleen van visite, ook van de dierenartsen.

Offline haantje

• 5.068
« Reactie #52 Gepost op: 11 mei 2011, 16:51:31 »
Ik geloof je onmiddellijk, koekje, maar mij niet gezien. Ik doe liever aan abstracte brokken :zakoverhoofd:

Offline koekje

• 2.503
« Reactie #53 Gepost op: 11 mei 2011, 16:58:38 »
Ik moest er in het begin ook best aan wennen, maar dat lukt zeker!
En kvv is een stuk minder eng, dat is helemaal gemalen en lijkt op gehakt. Als ik ga portioneren, draag ik overigens meestal wel latexhandschoenen. Gewoon voor mn eigen idee en er trekt minder lucht in de handen.

Offline koekje

• 2.503
« Reactie #54 Gepost op: 11 mei 2011, 17:01:21 »
Geef je er trouwens wel minimaal 1x per dag blik bij?
Alleen brok geeft garanties op blaas- en/of nierproblemen.

brenda_lelie

« Reactie #55 Gepost op: 11 mei 2011, 17:04:36 »
Nou dat lijkt me overdreven hoor, wij geven onze kat al jaren alleen harde brokjes en ze heeft nooit ergens last van en is ook lief en zacht.

Offline haantje

• 5.068
« Reactie #56 Gepost op: 11 mei 2011, 17:05:08 »
Tot vorig jaar kregen ze wel blikje, want kleine poes at niks anders en toevallig heb ik vandaag weer eens een blikje gekocht om ze te verwennen. Ik dacht altijd dat blikje vooral water was
Haantje en vlees is geen goede combi, gehakt incluis, dus het gaat hem echt niet worden.

Aiko

« Reactie #57 Gepost op: 11 mei 2011, 18:01:40 »
Nou dat lijkt me overdreven hoor, wij geven onze kat al jaren alleen harde brokjes en ze heeft nooit ergens last van en is ook lief en zacht.

Nierproblemen zijn meer iets voor de oude dag van poes. Als ze de tien is gepasseerd zo'n beetje?

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #58 Gepost op: 11 mei 2011, 18:13:36 »
Als je kat er niet zo goed uitziet is het een idee om eens te gaan experimenteren met rauwe voeding, maar er zijn ook zat andere redenen waarom katten er slecht uitzien. Een genetisch probleem, ziekte op jonge leeftijd, depressie vh beestje waardoor het zich niet goed verzorgt, ouderdom, etc.

Nelis' vachtje glanst prachtig en is ook zacht, allemaal ondanks het k&k-voer. Alle katten die wij hebben gehad zagen er prima uit op zo'n dieet en werden oud (of overreden/vergiftigd).

« Reactie #59 Gepost op: 11 mei 2011, 18:14:38 »
Haantje en vlees is geen goede combi, gehakt incluis, dus het gaat hem echt niet worden.

Haantje mag best wel blij zijn geen eendagshaantje te zijn. Ik ken mensen die eendagshaantjes uitstekend kattenvoer vinden.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner