Ok, dit staat mischien al ergens, maar ik lees deze draad bijna nooit.
Kan een kat mee-eten met wat de pot schaft? (is dat bij sommigen gebruikelijk?)en wat voor dingen kan je dan maar beter vermijden?
Laat ik het heel duidelijk (en wellicht wat grof) zeggen.
Een kat is een obligaat carnivoor. Deze heeft dus vlees nodig om uberhaupt te overleven, itt mensen. Zonder vlees en de voedingsstoffen (oa vitamines en aminozuren) die daarin zitten, gaat de kat gewoon heel erg dood, op een hele vervelende manier.
Honden kan je tot op zekere hoogte met de pot laten mee-eten, ook als dit primair vegetarisch is. Honden zullen het meestal dan net wel overleven, maar meer ook niet. Een hond is namelijk ook carnivoor, maar minder obligaat dan een kat.
Een kat heeft een hele gevoelige lever en hele gevoelige nieren. Alles wat deze organen kan schaden is dus verkeerd. Voor de lever giftige dingen en dingen waarvoor de alvleesklier (zit er aan vast) te hard moet werken (ook koolhydraten dus, aangezien katten geen amlyase in hun speeksel hebben). Om de nieren in zo goed mogelijke conditie te houden geen zout en kruidige dingen en veel vocht, bij voorkeur metabool vocht en geen water.
Brok is gortdroog en daar krijgt menig kat op termijn nier- en blaasproblemen van. Veel katten sterven hier een nare en langzame en voortijdige dood van. Ook geeft de vorm en structuur veel tandplak.
Blik is qua vochtgehalte is een stuk natuurlijker. Het nadeel is dat het vaak nog steeds volgestopt wordt met vulmiddelen en geur- en smaakstoffen (meurt de kattenbak uit). Ook is ieder verhit voer doodgekookt. Ook alle goede vitamines en aminozuren zijn eruit gekookt en naderhand chemisch er weer aan toegevoegd. De omgekeerde wereld dus.
Ik ben erg voorstander van zo natuurlijk mogelijk voederen, voor alle dieren. Vandaar dat ik zelf zo goed als vegetarisch eet en niet uit pakjes en zakjes en mn katten vlees, orgaanvlees en bevleesde botjes en dat alle in rauwe vorm.
Ik heb echt hele gezonde katten en ze zijn beter van conditie en vacht dan die van Poek. Mijn katten glanzen meer en plakken minder en meuren minder op de bak. Ik durf met zekerheid te zeggen dat dat komt omdat die van mij een goed zelf samengesteld rauw menu krijgen.