Als hij daar niet naar binnen kan of mag, zou ik vrij snel dierenambu bellen om hem op te komen halen. Het is heel zielig als hij ineens buiten zonder eten en drinken moet blijven. En dus ook zonder de nodige medische zorg.
Hij gaat dan naar het asiel of een andere opvang die dat soort dingen in jullie gemeente doet. Daar krijgt zn baasje 2 weken te tijd hem op te komen halen, daarna gaat poes op voor een nieuw baasje. In de tussentijd krijgt poes medische hulp. Dat lijkt me in dit geval wel nodig.
Als poes toch binnen is geweest, zou ik wel een vlooienband bij de dierenwinkel halen en in de zak van stofzuiger doen en uitgebreid stofzuigen. Als poes straks weg is, kunnen er vlooien of vlooieneitjes achtergelaten zijn. Als poes daarna dus weg is, moeten die vlooien toch iets en zullen dan wel op jullie springen (dus gebrek aan goede gastheer, dan is mens second best).
Voor poes is alleen water niet voldoende. Water is natuurlijk wel beter dan melk of zelf sojamelk (kat NOOIT sojamelk geven). Je kan bij de supermarkt een kuipje huismerk natvoer halen, kost iets van 50 ct voor de goedkoopste versie. Vis lust niet iedere kat. Soms zijn er kleine zakjes goedkope brokken, of een proefzakje van het eea bij de dierenwinkel. In een proefzakje zitten 1-2 porties en zijn vaak gratis of bijna gratis.
Als ik hier zoiets in huis zou hebben (gebeurt niet, Ot en Sien zullen hem opeten en ik zal bang zijn voor besmettelijke dingen), zou ik hem wat lapjes rundvlees voeren of iets anders van de katten, maar jij hebt dat natuurlijk niet in huis. Als poes langer dan een uur binnen is, heeft hij ook een wc nodig. Katten zijn hele propere dieren, maar krijgen op een gegeven moment ook nood. Je kan een kattenbak improviseren door een grote vrij platte schaal (wel met opstaande rand) te vullen met zand van buiten (schoon zand proberen te zoeken), of van iemand anders wat grit lenen. Soms zijn er in de dierenwinkel of supermarkt goedkope kleine zakjes gewoon grit. Kartonnen doos kan soms ook als kattenbak worden gebouwd, maar volwassen katten plassen daar meestal teveel voor.
Als je over een tijdje (1-2 weken ofzo) ineens onverklaarbare diarree of rare vlekken/plekken op je huid krijgt, ga dan naar de dokter. Bij diarree je laten testen op giardia en bij rare huiddingen op schimmels en schurft. Dit zijn de meest voorkomende zoƶnoses. De kans is heel groot dat dit soort dingen niet gebeuren, maar ik kan vanaf hier niet ruiken wat hij mogelijk onder de leden zou hebben.