Vegatopia Forum

De katten- en poezendraad

Offline haantje

• 5.068
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #200 Gepost op: 24 oktober 2011, 17:04:10 »
Goed gedaan, LL, poes zal je dankbaar zijn  :D
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
« Reactie #201 Gepost op: 24 oktober 2011, 17:20:12 »
Het beestje kan volgens mij nu niet bij zijn baas naar binnen. Hij wil bij mij naar binnen, maar ik wil dat eigenlijk niet. De vorige keer zat hij een tijd onder mijn bed. Ik heb hem nu wat water gegeven en dat dronk hij.

Andere buren hebben schotten geplaatst zie ik. Ja, zo kan je ook voorkomen dat hij bij je binnenkomt.

Update: ik wilde hem oppakken om hem toch op de gang te zetten. Maar hij ontglipte me en zat toch even onder het bed. Hij wil naar binnen, maar hij kan niet en zit te mauwen bij het raam van zijn baas. Zielig zeg.
« Laatst bewerkt op: 24 oktober 2011, 17:25:26 door LL de Ling »

Offline koekje

• 2.503
« Reactie #202 Gepost op: 24 oktober 2011, 18:29:01 »
Als hij daar niet naar binnen kan of mag, zou ik vrij snel dierenambu bellen om hem op te komen halen. Het is heel zielig als hij ineens buiten zonder eten en drinken moet blijven. En dus ook zonder de nodige medische zorg.
Hij gaat dan naar het asiel of een andere opvang die dat soort dingen in jullie gemeente doet. Daar krijgt zn baasje 2 weken te tijd hem op te komen halen, daarna gaat poes op voor een nieuw baasje. In de tussentijd krijgt poes medische hulp. Dat lijkt me in dit geval wel nodig.
Als poes toch binnen is geweest, zou ik wel een vlooienband bij de dierenwinkel halen en in de zak van stofzuiger doen en uitgebreid stofzuigen. Als poes straks weg is, kunnen er vlooien of vlooieneitjes achtergelaten zijn. Als poes daarna dus weg is, moeten die vlooien toch iets en zullen dan wel op jullie springen (dus gebrek aan goede gastheer, dan is mens second best).
Voor poes is alleen water niet voldoende. Water is natuurlijk wel beter dan melk of zelf sojamelk (kat NOOIT sojamelk geven). Je kan bij de supermarkt een kuipje huismerk natvoer halen, kost iets van 50 ct voor de goedkoopste versie. Vis lust niet iedere kat. Soms zijn er kleine zakjes goedkope brokken, of een proefzakje van het eea bij de dierenwinkel. In een proefzakje zitten 1-2 porties en zijn vaak gratis of bijna gratis.
Als ik hier zoiets in huis zou hebben (gebeurt niet, Ot en Sien zullen hem opeten en ik zal bang zijn voor besmettelijke dingen), zou ik hem wat lapjes rundvlees voeren of iets anders van de katten, maar jij hebt dat natuurlijk niet in huis. Als poes langer dan een uur binnen is, heeft hij ook een wc nodig. Katten zijn hele propere dieren, maar krijgen op een gegeven moment ook nood. Je kan een kattenbak improviseren door een grote vrij platte schaal (wel met opstaande rand) te vullen met zand van buiten (schoon zand proberen te zoeken), of van iemand anders wat grit lenen. Soms zijn er in de dierenwinkel of supermarkt goedkope kleine zakjes gewoon grit. Kartonnen doos kan soms ook als kattenbak worden gebouwd, maar volwassen katten plassen daar meestal teveel voor.

Als je over een tijdje (1-2 weken ofzo) ineens onverklaarbare diarree of rare vlekken/plekken op je huid krijgt, ga dan naar de dokter. Bij diarree je laten testen op giardia en bij rare huiddingen op schimmels en schurft. Dit zijn de meest voorkomende zoƶnoses. De kans is heel groot dat dit soort dingen niet gebeuren, maar ik kan vanaf hier niet ruiken wat hij mogelijk onder de leden zou hebben.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
« Reactie #203 Gepost op: 24 oktober 2011, 18:47:00 »
Dankjewel voor je uitgebreide antwoord.

Hij is nu, denk ik, 1 of 2 minuten binnen geweest. Vorige week zondag (maar toen zag hij er nog niet zo slecht uit) langer. Hoe lang precies weet ik niet. Ik vermoed dat hij toen binnen is gekomen toen we terugkwamen van hardlopen.

Hij is een aantal weken geleden langer bij me binnen geweest. Toen was het mooi weer en had ik 's nachts mijn raam open laten staan. Hij is toen overal in de woonkamer geweest, te zien aan de haren. Alle keren heb ik natuurlijk meteen gezogen.

Hij is nu binnen bij zijn baas. Ik zie hem niet meer.

Volgens mij en mijn vriend is hij ook afgevallen dus ik heb wel echt het idee dat hij honger heeft. Ik ga morgen wel even zo'n band halen voor in de stofzuiger. En ook wel zo'n kuipje voer voor komt buurten. (en dan zet ik het buiten, ik kan hem niet meer binnenlaten).
« Laatst bewerkt op: 24 oktober 2011, 18:49:16 door LL de Ling »

Offline koekje

• 2.503
« Reactie #204 Gepost op: 24 oktober 2011, 18:57:07 »
Als hij mogelijk allerlei parasieten heeft, is niet binnenlaten het verstandigste. Ik hoop dat hij dan buiten ergens een plekje heeft waar hij voor regen en harde wind en extreme kou kan schuilen. Als hij ziet of merkt dat jij de voergever bent, zal hij wel meer naar je toetrekken en mogelijk ook naar binnen willen. Anoniem voer geven is dan beter voor jou. Een kuipje natvoer bevat ook veel vocht, dat is beter voor hem als hij nierproblemen heeft of minder toegang tot schoon water.

Een paar minuten binnen is niet zo lang. Dan moet je wel hele erge pech hebben en ook net een slechte weerstand als je er iets van oploopt. Dat je iedere keer de stofzuiger hebt gebruikt, is heel goed.

Als de kat er met een week nog niet een beetje beter uitziet of juist nog slechter en nog steeds naar buiten geschopt wordt, wil ik je aanraden acuut dierenambulance of dierenbescherming in te schakelen. Het kan zijn dat de kat al onder behandeling is, maar dan moet je vooruitgang zien. Het diertje heeft nu gewoon dringend medische hulp nodig en buurman is verantwoordelijk voor zijn kat. Wil of kan hij die hulp niet geven, is zn kat beter af ergens anders. Zieke en jonge dieren hoor je niet naar buiten te doen. Niet voor het diertje zelf, niet voor andere dieren die besmet kunnen raken en ook niet voor de andere mensen die besmet kunnen raken.

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
« Reactie #205 Gepost op: 24 oktober 2011, 19:10:52 »
Dankjewel. Ik hou het in de gaten!

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #206 Gepost op: 26 oktober 2011, 01:14:09 »
Een kattenbak waar poesliep van bovenaf in kruipt:

http://www.modkat.com/products/modkat-litter-box

Offline M.

• Forumkenner 2013
  • 4.168
« Reactie #207 Gepost op: 26 oktober 2011, 04:25:44 »
Ja die zag ik laatst ook op een site. Lijkt me wel wat maar hij is wel erg prijzig voor een kattenbak.

Offline haantje

• 5.068
« Reactie #208 Gepost op: 26 oktober 2011, 07:55:22 »
Moet ie erin of erboven hangen?
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #209 Gepost op: 26 oktober 2011, 13:35:30 »

Nee, er in. Maar misschien dat er ook katten zijn die er liever boven hangen.

Omdat het zo open is, lijkt het mij niet zo fris ivm de geur. In het reclamefilmpje hebben ze het ding zelfs naast het bureau gezet; schijten die reclamekatten viooltjes ofzo?!

Wat is de prijs eigenlijk?

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #210 Gepost op: 26 oktober 2011, 13:37:50 »

Trouwens, voor de buitengewoon geƫvolueerde kat zijn er ook speciale wc-brillen te koop waarmee je poes kan leren om zijn/haar behoefte op het mensen-toilet te doen:
http://www.litterkwitter.com/en/index.php

Offline koekje

• 2.503
« Reactie #211 Gepost op: 26 oktober 2011, 13:41:15 »
Wat is de prijs eigenlijk?

100 eu. http://www.zooplus.nl/shop/katten/kattenbak_kattenverzorging/kattenbak_met_kap/gewone_kattenbak/212215
Ik vind het een bijzonder onpraktisch ding. Ik zie dikke Sien al zo vast komen de zitten in dat gat, of er niet goed op kunnen springen (Sien heeft operatie aan haar pootje gehad en springt niet meer zo en ook niet meer zo goed).
En ik zie het ook zo gebeuren dat als Ot klaar is haar hoofd weer door het gat steekt om eruit te komen, Sien al klaar zit om haar op haar kop te meppen.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #212 Gepost op: 26 oktober 2011, 13:49:19 »
Voor die 100 euro heb je dan wel meteen een hoop entertainment;).

Offline Edda

• 159
« Reactie #213 Gepost op: 26 oktober 2011, 15:18:16 »
als ik die kattenbak zie en aan onze toekomstige hond denk(nog 2,5 week geduld)  zie ik een rottweiler met een kattenbak om zijn hoofd rondlopen   ::) :heehee:

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #214 Gepost op: 26 oktober 2011, 15:19:09 »
 ;D

Offline M.

• Forumkenner 2013
  • 4.168
« Reactie #215 Gepost op: 26 oktober 2011, 16:00:51 »
Oh ik wist niet eens dat ze hem bij Zooplus hadden! Ik had hem voor 180 dollar gezien, nog duurder dus.
Mij leek hij wel handig ivm toekomstig graaiende peuterhandjes. Zo'n hoge bak is dan net wat moeilijker te bereiken denk ik.

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.160
    • fatalefem
« Reactie #216 Gepost op: 26 oktober 2011, 18:18:24 »
Ik heb weer eens een kat gevangen, een rooie nu. Het is vast dezelfde rooie die ook wel eens over de daken loopt, en zo te zien wilde hij op het net gaan zitten en is erover gevallen.

Ik heb een keukentrappetje naast de schuur gezet, en twee lange bloembakken tegen de muur naast een overhangende struik van de buurvrouw, mijn katten kunnen zo ontsnappen, maar hem lukt t nog niet.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.160
    • fatalefem
« Reactie #217 Gepost op: 26 oktober 2011, 19:00:10 »
Mijn schuinbovenbuurvrouw belde nog een andere buurvrouw die een avontuurlijke rode kat heeft. Haar kat zat nog veilig thuis en ze heeft de gevangene over het net gezet.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
« Reactie #218 Gepost op: 27 oktober 2011, 09:37:28 »
Dankjewel. Ik hou het in de gaten!

Ik heb het beestje nou helemaal niet meer gezien... Weet niet of dat een goed teken is.

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
« Reactie #219 Gepost op: 29 oktober 2011, 11:17:28 »
De ironie... Gisteravond belde de buurman aan en vroeg of de kat bij ons was. Nee, dus. Ja, want hij liep de de dakgoot. Ja, dat weet ik natuurlijk. Ik zei dat ik hem maandag had gezien en dat het niet goed met hem ging, en daarna niet meer. Hij zei ook dat hij al 3 dagen niet thuis geweest was.

Ik denk dat dit geen goed teken is.