Vegatopia Forum

De katten- en poezendraad

Offline Uniflame

• 180
« Gepost op: 02 januari 2011, 10:49:27 »
Ik was toch wel erg blij dat na het vuurwerkgeweld, al onze katten nog binnen waren. Ik had het kattenluik afgesloten, maar 1 van de 4 kan hem zelf dan nog open krijgen. Gelukkig niet gebeurd en de katten zijn de avond goed doorgekomen.

Een vraag waar ik mee speelde: Maar geven mensen hier hun katten ook vegetarisch kattenvoer? Ik zelf doe het momenteel niet. Ik denk ook niet dat ik het kan betalen voor 4 katten want het zal wel duur zijn.

Offline Poek

• Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • 11.927
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
« Reactie #1 Gepost op: 02 januari 2011, 12:26:54 »
Een vraag waar ik mee speelde: Maar geven mensen hier hun katten ook vegetarisch kattenvoer?

Die kwestie is wel eens vaker behandeld op het forum (met de zoekfunctie vaak te vinden). Er is geloof ik niemand hier die dat doet (of in ieder geval niemand die dat durft toe te geven). Mijn mening (breder gedeeld) is dat het dierenmishandeling is (*). Als je een huisdier vegetarisch eten wilt geven, neem dan een konijn of zo. Een kat heeft eiwitten nodig, en moet niet koolhydraten (granen) als voornaamste voedingbron krijgen.

(*) En vega-life.nl vind ik dus dierenbeulen.

Offline Lenda

• 377
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #2 Gepost op: 02 januari 2011, 14:38:57 »
Het lijkt me idd niet goed voor katten...

Muffin en Brownie worden al iets minder schuw. Ik heb steeds vaker de deur van de kattenkamer open en gisteren kwam Muffin er heel even uit. Toen hij mij zag kroop hij helaas meteen weer onder het logeerbed. Ook lagen ze laatst samen op het bed te slapen.
En vannacht waren ze druk bezig, aan de belletjes van de kattenspeeltjes te horen  :)
People never grow up, they just learn how to act in public.

Offline Laurie

• 2.478
« Reactie #3 Gepost op: 02 januari 2011, 14:41:32 »
Muffin en Brownie worden al iets minder schuw.
Wat een lieverds, en fijn dat ze al iets minder schuw worden.  :)

Offline Uniflame

• 180
« Reactie #4 Gepost op: 02 januari 2011, 22:14:09 »
Ik was het eigenlijk ook niet van plan om het te doen, maar was nieuwsgierig of mensen het deden en of dat het dan goed was voor de poezen. Maar het leek me al dat het lastig ging worden om de kat dan te geven wat hij nodig heeft. Dus ik ga er ook maar niet aan beginnen.

Offline M.

• Forumkenner 2013
  • 4.168
« Reactie #5 Gepost op: 03 januari 2011, 11:05:09 »
Ik heb het wel een tijdje gedaan, waarschijnlijk staan er in die topics ook nog wel wat berichten van mij. Ik gaf ze amicat, ze vonden het erg lekker. Ik ben er na een tijdje mee gestopt omdat ik het toch geen fijn idee vond, en omdat een van mijn drie katten er een soort boulimia van kreeg. Nu krijgen ze juist voer met bijna alleen maar vlees (oa Rendier, leuk zo'n Zweeds merk).

KittyCatbone

« Reactie #6 Gepost op: 03 januari 2011, 21:21:36 »
Lichamelijk kunnen katten ook absoluut niet tegen vegetarisch voer.
Hoewel huiskatten zijn ge-evolueerd en goed tegen binnen zijn kunnen,
net als wij mensen, zijn ze echter niet ge-evolueerd naar herbivoor zijn.
Hier krijgen ze vaak Haaksbarf en All Animal, en brokvoer als ik weer
opvangkittens heb van het asiel, asiel wordt namelijk gesponsord door Royal Canin.

Offline PasioIngredients

• **
  • 31
    • Pasio
« Reactie #7 Gepost op: 04 januari 2011, 13:40:14 »
Wilde nog even melden dat we een nieuw speeltje binnen hebben : de Bolt laser.
Op internet leek het zo'n geweldig idee, een soort van laserpop , die laserpatronen uitzet en waar je dan eigenlijk geen omkijken haar hebt.
De praktijk werkte iets anders: die laserpatronen leiden dus heel vaak naar onbereikbare of ongewenste (gordijnen) plekken, zodat de kat nogal eens gewoon zit te kijken naar wat er gebeurt.
Erger is dat het ding flink veel herrie maakt, zodat je als kat wel oliedom moet zijn, wil je niet doorkrijgen waar de laser vandaan komt.

Neem je het speeltje zelf in de hand, dan is het best aardig.
Nu hebben we inmiddels zowel een lasermuisje dat je in werking zet door op een knopje te blijven drukken.. we hebben er al best veel plezier aan beleefd en het is leuk te zien dat onze slome (dikke) kat toch meer jachtinstinct heeft dan je zou denken. Ze racete net als in dat videootje (van Poek?) de trap op of af.. meer dan 1x wil ze het echter niet herhalen.

Afijn, nu hebben we dus 2 laser spelletjes in huis en laten haar er bijna elke dag een paar keer mee spelen. Maar het is dus niet zo dat het een kwestie is van aanzetten en geen omkijken naar.. daarvoor schiet die 'Bolt' toch echt te kort. Echt een kwestie van dat je als baasje er eerder voor valt dan als kat.

@ M. is dat Bozita? Dat zijn tetrapakjes die we nu regelmatig voeren en er zijn veel verschillende soorten voer van, waaronder bijv eland.
meten = weten!

Offline M.

• Forumkenner 2013
  • 4.168
« Reactie #8 Gepost op: 05 januari 2011, 10:06:24 »

@ M. is dat Bozita? Dat zijn tetrapakjes die we nu regelmatig voeren en er zijn veel verschillende soorten voer van, waaronder bijv eland.

Ja Bozita inderdaad! Ze moesten er wel even aan wennen maar nu vinden ze het heerlijk. Alleen de krab wordt met tegenzin gegeten maar eigenlijk vind ik het ook een beetje raar om een kat krab te voeren. Nou ja, rendier is net zo vreemd natuurlijk :)

Wij hebben de lasermuis en daar zijn ze gek op maar ze hebben wel door dat de muis er iets mee te maken heeft. Zodra ik hem oppak komt Muts als een gek aangerend en kijkt ze verwachtingsvol mijn kant op. Alleen is het jammer dat de kat waarvoor we hem hadden gekocht er weinig mee doet, ze kijkt wel maar meer dan af en toe een pootje uitsteken doet ze niet.

Offline haantje

• 5.068
« Reactie #9 Gepost op: 12 januari 2011, 18:33:34 »
Er ligt een poes achter me op de rugleuning van de bank zwaar in mijn nek te snurken :heart:
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #10 Gepost op: 20 januari 2011, 19:27:34 »
Ik heb Nelisje net gedrogeerd met een extra portie eten. De brokjes zijn sinds gisterochtend op en dat resulteerde in een toenname van energieke pogingen om het vrouwtje en de konijnen te irriteren.

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.160
    • fatalefem
« Reactie #11 Gepost op: 25 januari 2011, 16:27:54 »
Ik heb een afspraak gemaakt met een kattentrimster voor Kai. Niet dat hij helemaal vervilt is, hij heeft een paar kleine klitjes in zijn oksels, en een grote (één-euromunt formaat) in zijn broek, die er niet meer uit te kammen zijn, en knippen gaat nogal moeilijk. Laatst wel een grote klit uit zijn oksel weggeknipt, maar waarschijnlijk heb ik daarna het blote huidje opengekamd, want er kwam opeens een korstje op. Da's zielig, en zo gaat hij niet meer van kammen houden, dus ik ga nu naar een professional om die klitten eruit te laten halen en te bespreken hoe ik ze kan voorkomen of er zelf uit kan krijgen.

Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline lieve lijn

• 4.047
« Reactie #12 Gepost op: 25 januari 2011, 16:32:37 »
een furminator is een geweldige borstel/kam!!
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline fem fatale

• 7.160
    • fatalefem
« Reactie #13 Gepost op: 25 januari 2011, 16:50:48 »
Serieus? Ik vind het maar een eng ding, en ik wil ook niet dat Kai minder haar heeft, hij heeft een prima vacht.
Maar ik heb een tijdje niet goed op mijn radiatorbakjes gelet, en op een gegeven moment was de lucht te droog en werd Kai statisch. Toen ontwikkelde hij die enorme klitten (normaal gesproken gaat het prima, mits hij dagelijks even bijgehouden wordt, dan heeft hij wat speekselknopen in zijn kraag, en soms wat kleine klitjes in zijn broek, die gaan er bij de dagelijkse borstelbeurt goed uit), die ook meteen vervilt raakten.
Ik kan ze er niet uit krijgen zonder hem pijn te doen (ze zitten op de huid, dus zelfs als ik er al tussen kom met de schaar, dan nog moet ik heel hard aan de klit trekken) en ik weet dat hondentrimmers zulke klitten er wel pijnloos uitkrijgen (en cremespoeling gebruiken zodat er niet meteen weer klitten inkomen, maar ik denk niet dat Kai in bad gaat), dus ik neem aan dat kattentrimmers dat ook kunnen.

Hier waren trouwens nog meer mensen met katten die meegingen naar de wc toch? Mijn vrienden vinden het nogal raar, want hun katten doen het niet, maar Kai moet echt altijd mee, en Jet soms. Ik greep Kai gisteren net op tijd bij zijn nekvel, hij wilde alvast op de wc, voordat ik er zat, hij maakte echt een snoekduik in de pot  :-X

Offline lieve lijn

• 4.047
« Reactie #14 Gepost op: 25 januari 2011, 18:12:10 »
Niks engs aan en je haalt er alleen de "dode"haren uit de onderlaag haar mee uit. Die verzorgen die klitten..
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline fem fatale

• 7.160
    • fatalefem
« Reactie #15 Gepost op: 25 januari 2011, 19:27:59 »
Ik lees op kattenplaza dat bij regelmatig gebruik op een maine coon het kale plekken oplevert, dat zal dan bij Kai niet zo anders zijn, vind ik toch niet fijn klinken hoor. Maar bij maandelijks gebruik, zijn mensen wel positief.

Ik ga wel met de trimmer overleggen, want maandelijks kammen kan echt niet bij Kai, en als ik toch dagelijks kam (met een zachte borstel, om de vacht niet te beschadigen) voegt een furminator misschien niet zoveel toe.

Offline koekje

• 2.503
« Reactie #16 Gepost op: 25 januari 2011, 19:59:16 »
Ik dacht ook dat een furminator niet geschikt was voor langharige katten. Ik heb er trouwens ook geen, ik vind dat ik borstels genoeg heb en zit niet op een egel-Sien te wachten.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline LelleL

• 3.652
« Reactie #17 Gepost op: 28 januari 2011, 16:17:47 »
Vandaag weer gebeld door iemand met een tip over mn kat. Stom dat het je niet loslaat. Beestje is al nijna drie maanden weg en ik zoek m nog steeds overal en ben nog steeds blij als mensen bellen met tips.
Zou het alleen zoveel leuker vinden als het ook eens echt om mijn kat ging :(

Offline Lenda

• 377
« Reactie #18 Gepost op: 03 februari 2011, 12:54:32 »
Wat naar, Lelle :(

Met mijn katjes gaat het al wat beter. De eerste paar weken hebben ze steeds alleen maar onder het logeerbed gelegen.
Nu lopen ze weleens door huis en rennen ze niet onmiddelijk weg als ze me zien. Aaien gaat alleen nog te ver, helaas.
People never grow up, they just learn how to act in public.

Offline lieve lijn

• 4.047
« Reactie #19 Gepost op: 03 februari 2011, 13:00:39 »
Klinkt alsof het met de tijd helemaal goed gaat komen  ;) Maar kan me indenken dat je zou willen dat t sneller gaat!