Vegatopia Forum

Hardlopen

Offline bambi

• 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Hardlopen
« Reactie #140 Gepost op: 24 maart 2012, 19:05:26 »
Vandaag getraind met alle mensen die doorgegaan zijn. Dat was wel wat pittiger dan met de beginnersclub!
Als je graag af en toe de twee minuten pauze hebt met wandelen tussendoor, maar dan ook weer juist heel gemakkelijk begint met rennen, welk deel van je conditie zou dan slecht of goed zijn?
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline haantje

• 5.068
Hardlopen
« Reactie #141 Gepost op: 24 maart 2012, 19:49:19 »
Als je graag af en toe de twee minuten pauze hebt met wandelen tussendoor, maar dan ook weer juist heel gemakkelijk begint met rennen, welk deel van je conditie zou dan slecht of goed zijn?
Ik snap je vraag niet helemaal.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline bambi

• 5.560
Hardlopen
« Reactie #142 Gepost op: 24 maart 2012, 20:41:54 »
Ik snap je vraag niet helemaal.

Sommigen willen liever 20 minuten achter elkaar door rennen zonder stoppen, anderen willen liever steeds een paar minuten pauze: wat zegt dit verschil over je conditie?

Offline haantje

• 5.068
Hardlopen
« Reactie #143 Gepost op: 24 maart 2012, 20:54:11 »
Misschien zegt het iets over het soort vezels in je lijf: ben je geschikt voor duursport of ben je een sprinter.
Het tempo waarin je hartslag weer zakt, zegt iets over je conditie.

Ik heb vrijdag een halfuur op de loopband doorgebracht. Bewust zo nu en dan het tempo teruggebracht, omdat intervaltraining effectiever schijnt te zijn. Maar ik ben van nature meer een duursporter, van sprinten verzuur ik toch wel heel snel en één keer gaand kan ik dat heel lang volhouden. Blik op nul, verstand op oneindig en gaan met die banaan, heeft bijna iets meditatiefs.

Wat vind jij het prettigst dan, 20 min. aan een stuk of met pauzes?
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Eelco

• Admin
  • 20.666
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Hardlopen
« Reactie #144 Gepost op: 25 maart 2012, 00:50:29 »
Ik ben ook een duursporter. Als ik eenmaal op gang ben, loop ik het liefst gewoon door. Pauzes, rek-en-strek-oefeningen of sprintjes of huppelen tussendoor zijn aan mij niet besteed. Duursporter of sprinter heeft volgens mij meer met energieverdeling te maken dan met conditie.

Ik heb sinds zondag wat last van mijn knieën. Misschien wat te veel geforceerd. Ik neem een korte pauze, al had ik net de smaak te pakken.
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
Hardlopen
« Reactie #145 Gepost op: 25 maart 2012, 08:23:47 »
Ik heb sinds zondag wat last van mijn knieën. Misschien wat te veel geforceerd. Ik neem een korte pauze, al had ik net de smaak te pakken.

Dat is balen zeg. Doe rustig aan inderdaad!

Ik ben ook een duursporter. Ik doe wel braaf intervallesjes, maar ik vind het niet zo leuk en ga ook helemaal kapot.

Je ziet het verschil ook echt als ik met mijn vriend loop, naast dat hij sowieso eigenlijk van nature meer een renner is dan ik, is hij bij een sprintje in 2 seconden zo ver weg, ik kom gewoon niet vooruit, maar loop met gemak meer dan een uur een flink tempo.

Offline bambi

• 5.560
Hardlopen
« Reactie #146 Gepost op: 25 maart 2012, 08:47:28 »
Het huiswerk over twee weken wordt:
Eerste keer:
duurloop van 25 – 40 minuten in een gelijkmatig en rustig tempo
En twee dagen later
20 x 1 minuut met 1 minuut herstelpauze dribbelen maar wandelen mag

Veel mensen balen van die 20, maar ik snap slecht waarom, dat lijkt mij dus de makkelijke.
En we vroegen ons dus af wat daarbij de bepalende factoren zijn.

Offline haantje

• 5.068
Hardlopen
« Reactie #147 Gepost op: 25 maart 2012, 09:39:03 »
Klik en nog één van dezelfde strekking. Klikkerdeklik.
Als je gemaakt bent voor sprinten kun je dus wel opschuiven richting duursporter, andersom niet. En naarmate je ouder wordt, word je meer duursporter ten koste van je sprintcapaciteiten.

En nog een artikel speciaal over hardlopen, spiervezels en spierpijn.
« Laatst bewerkt op: 25 maart 2012, 11:57:07 door haantje »

Offline eno2

• 758
Hardlopen
« Reactie #148 Gepost op: 25 maart 2012, 15:06:36 »
Als je gemaakt bent voor sprinten kun je dus wel opschuiven richting duursporter, andersom niet. En naarmate je ouder wordt, word je meer duursporter ten koste van je sprintcapaciteiten.

1963: 100m vlak in 11" 1/10  
2001: eerste maraton 4h 10min
2012 joggen  2x een uur per week
Mijn slow-twitch muscle is nu ook aan het verdwijnen

Ik kan iedere oudere veganist mijn trainingsschema aanraden: Elke dag een uurtje sporten, daarbij 4 of 5 sporten wisselen.
Ik ben 67 en niet van plan er zonder noodzaak mee op te houden, het houdt teveel beloning in voor niet roken, niet drinken, en voor gezond eten.

« Laatst bewerkt op: 25 maart 2012, 15:20:43 door eno2 »
Eet wat best is voor de planeet.

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
Hardlopen
« Reactie #149 Gepost op: 25 maart 2012, 18:08:31 »

2001: eerste maraton 4h 10min

Wow, hoeveel heb je er gelopen?

Ik denk er wel eens aan, vooral nadat ik een uur heb gelopen en de endorfine goed inkickt, maar ik denk dat ik er nog even mee wacht. Voel me nog niet sterk genoeg en heb nou veel energie nodig ook voor geestelijke activiteit.

Offline bambi

• 5.560
Hardlopen
« Reactie #150 Gepost op: 25 maart 2012, 21:29:45 »
Toch snap ik een ding nog niet: waarom vinden sommige lopers het dan moeilijk om 20 keer een pauze te mogen nemen en opnieuw te moeten beginnen? Dat zijn echt niet allemaal duurlopers denk ik?

Offline eno2

• 758
Hardlopen
« Reactie #151 Gepost op: 25 maart 2012, 21:39:43 »

Wow, hoeveel heb je er gelopen?

Hahaha: 1 keer.
Ik dacht dat ik doodging op een lange pijnlijke manier. Maar nee, een paar dagen later leefde ik alweer.
In die tijd  (na mijn 55-ste) "jogde" ik wel nog  een jaar of vijf lang elke maand een of twee keer  de 20Km.
Daarna kreeg ik recurrente soleus-last. Dus moest ik stoppen en voorzichtig revalideren daarna. Nu jog ik nooit   langer dan een uur. (weeg 90 kg bij 1m80) . Meer is té belastend op mijn leeftijd en met dat gewicht (en ik doe dus nog drie andere sporten). In de tijd van mijn maraton woog ik nog geen 80kg...

Citaat
ik denk dat ik er nog even mee wacht

Je moet dat eerst goed opbouwen , natuurlijk, als je dat wil. Eigenlijk had ik nooit meer dan 30K getraind. Het is wel fijn het eens gedaan te hebben..

« Laatst bewerkt op: 25 maart 2012, 21:48:05 door eno2 »
Eet wat best is voor de planeet.

Offline haantje

• 5.068
Hardlopen
« Reactie #152 Gepost op: 25 maart 2012, 21:57:49 »
Toch snap ik een ding nog niet: waarom vinden sommige lopers het dan moeilijk om 20 keer een pauze te mogen nemen en opnieuw te moeten beginnen? Dat zijn echt niet allemaal duurlopers denk ik?
Motivatieprobleempje  ::)

Offline bambi

• 5.560
Hardlopen
« Reactie #153 Gepost op: 25 maart 2012, 22:02:25 »
Maar dat kan je ook hebben bij lange stukken, zeg, elke seconde boven de 6 minuten.

Offline haantje

• 5.068
Hardlopen
« Reactie #154 Gepost op: 25 maart 2012, 22:14:35 »
Vraag het anders bij de volgende training.
Met dat motivatieprobleem bedoel ik meer dat je bij die interval iedere keer weer opnieuw moet beginnen. Als je snel verzuurt, moet je dus iedere keer door de verzuring heen bijten.

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
Hardlopen
« Reactie #155 Gepost op: 26 maart 2012, 17:30:02 »

Citaat
ik denk dat ik er nog even mee wacht

Je moet dat eerst goed opbouwen , natuurlijk, als je dat wil. Eigenlijk had ik nooit meer dan 30K getraind. Het is wel fijn het eens gedaan te hebben..

Ja, natuurlijk, daarom ook. Ik kan nu geen prioriteit geven aan zo'n training helaas. Dus dan gaat het over. Maar ik heb wel bedacht dat als de 10 km goed gaat, ik de 7 Heuvelenloop eens wil doen (die is 15 km). En dan kan ik dan eens gaan kijken naar een halve marathon. Misschien is het dan ook wel genoeg ;)

Maar knap hoor. Het lijkt me wel erg leuk om te zeggen dat je het eens gedaan hebt.

Offline Wombat

• 2.706
Hardlopen
« Reactie #156 Gepost op: 26 maart 2012, 17:38:25 »
Volgens mij is het zo dat je bij korte stukken een stuk harder 'moet' tussen de pauzes door dan bij lange stukken, en dat is moeilijker.

Offline bambi

• 5.560
Hardlopen
« Reactie #157 Gepost op: 26 maart 2012, 20:26:27 »
De eerste helft van de training ging enorm beroerd, ik was gewoon nog moe van zaterdag denk ik.
De tweede helft ging gelukkig wel iets beter.

Qua pauzes ertussen: zelf heb ik ze echt nog wel nodig om op adem te komen. Dus voor mij blijft het raar dat mensen liever zonder de pauzes lopen.

Offline haantje

• 5.068
Hardlopen
« Reactie #158 Gepost op: 26 maart 2012, 21:23:39 »
Train je met een hartslagmeter, Bambi?

Offline bambi

• 5.560
Hardlopen
« Reactie #159 Gepost op: 26 maart 2012, 21:49:22 »
Train je met een hartslagmeter, Bambi?
Nee, wel eens overwogen maar we lopen een aantal minuten en dat dan rustig dan wel vlot.