OMG (Ja echt, dat roep ik echt!) Waarom heb ik dan %*&#*@%*(&#@ brood en rijst zitten eten. Brood at ik heel weinig, dus vandaar dat dat omhoog 'moest'. Ze had 't ook over jodium in dat verband. Dat van fytine en brood wist ik niet, goed om te weten. En erger nog: Ik lees net zelf - raar eigenlijk van mij dat ik dit niet wist, en helemaal onbegrijpelijk van die nepdiëtist/charlatan/kwakzalver (sorry, ben een beetje labielig momenteel. Lol da's toch weer een leuk excuus
) dat 't foliumzuur in granen na verhitting naar de- eh
maan gaat. WTF. Dus waarsch. heb ik dan onvoldoende ijzer binnengekregen en daarnaast te weinig foliumzuur, wat echt een megasleutelwoord is hier en wat echt heel belangrijk is en dat heb ik haar ook gezegd. Dat ze me zulke idiote adviezen gegeven heeft (en dat ik dit zelf niet wist!) - als het waar is wat ik lees. Ik moet toch nog maar 's naar haar toe en vragen hoe dat zit en een paar goede infobronnen meenemen dan, als freaking
handout.
Het weken van die linzen en kikkererwten en pinto's en ogenbonen en zo zei ze wel. Maar dat wist ik al. Ze had wel ook een paar andere ideeën die wel goed waren. Maar missch dus ook wel een aantal die dat helemaal niet waren.
Ik vind het moeilijk om zelf op iets meer ijzer en redelijk wat extra folium uit te komen. En je neemt al snel ook niet alles op, om meerdere redenen, waaronder fytine. Vandaar supplementen, want ik mag absoluut geen enorme ladingen ijzer, maar een te weinig is wel weer desastreus. 't Woord dat Fem gebruikte: evenwicht...
Weet je, ik wilde dit echt gewoon goed doen, niet zelf aankloten, maar misschien had ik beter zelf alleen kunnen aankloten dan met z'n 2'en. M'n huisarts heeft me trouwens naar haar doorverwezen, ik vroeg of-ie iemand wist.
Ik heb sap afgewisseld met fruit eten, zoals een grapefruit of een tomatensalade i.p.v. sinaasappelsap, wat zij noemde, maar dat waren ook weer geen enorme glazen, of zo. Ik dronk dat zelf namelijk bijna nooit, dus dat is wel echt een van de verschillen met hoe ik at en ben gaan eten. Omdat ik van de pillen af wilde, heb ik geen vita C geslikt. Het is niet alsof ik geen groenten meer at of zo, wel minder dan ik deed. Maar ergens vind ik het ook wazig, omdat in bijv. rauwe witlof ook C zit. Zou dat niet al voldoende moeten zijn zonder er verder iets bij te nemen?
Goed nou, interessant hoor, zo'n excursie. Maar idd terug naar de good old ways. En ik denk dat jullie op zich wel gelijk hebben met eerst weer normaal worden voordat ik zou gaan afvallen... Irritant als het gelijk niet gelijk is aan wat ik allemaal wil
.
Bedankt voor alle info!