Vegatopia Forum

De Afval-Draad

Offline bambi

• 5.560
  • Geslacht: Vrouw
De Afval-Draad
« Reactie #500 Gepost op: 19 april 2012, 14:30:25 »
Spieren zijn zwaarder dan vet. Je kunt dus prima dunner zijn, terwijl je in kilo's niets kwijt bent of er zelfs wat bij hebt.

Weet ik, maar toch ...
Iets van meetbare beloning zou fijn zijn.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Wombat

• 2.706
De Afval-Draad
« Reactie #501 Gepost op: 19 april 2012, 15:16:12 »
Wijder zittende kleding is behoorlijk objectief meetbaar.

Offline Temari

• 1.336
De Afval-Draad
« Reactie #502 Gepost op: 19 april 2012, 16:28:49 »
 :o OMG (Ja echt, dat roep ik echt!) Waarom heb ik dan %*&#*@%*(&#@ brood en rijst zitten eten. Brood at ik heel weinig, dus vandaar dat dat omhoog 'moest'. Ze had 't ook over jodium in dat verband. Dat van fytine en brood wist ik niet, goed om te weten. En erger nog: Ik lees net zelf - raar eigenlijk van mij dat ik dit niet wist, en helemaal onbegrijpelijk van die nepdiëtist/charlatan/kwakzalver (sorry, ben een beetje labielig momenteel. Lol da's toch weer een leuk excuus ;)) dat 't foliumzuur in granen na verhitting naar de- eh maan gaat. WTF. Dus waarsch. heb ik dan onvoldoende ijzer binnengekregen en daarnaast te weinig foliumzuur, wat echt een megasleutelwoord is hier en wat echt heel belangrijk is en dat heb ik haar ook gezegd. Dat ze me zulke idiote adviezen gegeven heeft (en dat ik dit zelf niet wist!) - als het waar is wat ik lees. Ik moet toch nog maar 's naar haar toe en vragen hoe dat zit en een paar goede infobronnen meenemen dan, als freaking handout.
Het weken van die linzen en kikkererwten en pinto's en ogenbonen en zo zei ze wel. Maar dat wist ik al. Ze had wel ook een paar andere ideeën die wel goed waren. Maar missch dus ook wel een aantal die dat helemaal niet waren.
Ik vind het moeilijk om zelf op iets meer ijzer en redelijk wat extra folium uit te komen. En je neemt al snel ook niet alles op, om meerdere redenen, waaronder fytine. Vandaar supplementen, want ik mag absoluut geen enorme ladingen ijzer, maar een te weinig is wel weer desastreus. 't Woord dat Fem gebruikte: evenwicht...

Weet je, ik wilde dit echt gewoon goed doen, niet zelf aankloten, maar misschien had ik beter zelf alleen kunnen aankloten dan met z'n 2'en. M'n huisarts heeft me trouwens naar haar doorverwezen, ik vroeg of-ie iemand wist. :screams:

Ik heb sap afgewisseld met fruit eten, zoals een grapefruit of een tomatensalade i.p.v. sinaasappelsap, wat zij noemde, maar dat waren ook weer geen enorme glazen, of zo. Ik dronk dat zelf namelijk bijna nooit, dus dat is wel echt een van de verschillen met hoe ik at en ben gaan eten. Omdat ik van de pillen af wilde, heb ik geen vita C geslikt. Het is niet alsof ik geen groenten meer at of zo, wel minder dan ik deed. Maar ergens vind ik het ook wazig, omdat in bijv. rauwe witlof ook C zit. Zou dat niet al voldoende moeten zijn zonder er verder iets bij te nemen?

Goed nou, interessant hoor, zo'n excursie. Maar idd terug naar de good old ways. En ik denk dat jullie op zich wel gelijk hebben met eerst weer normaal worden voordat ik zou gaan afvallen... Irritant als het gelijk niet gelijk is aan wat ik allemaal wil ;).
Bedankt voor alle info!

Offline Temari

• 1.336
De Afval-Draad
« Reactie #503 Gepost op: 19 april 2012, 16:34:52 »
Nou, het hardlopen gaat steeds beter, en de laatste ochtenden voelde ik me echt smaller en dunner: dus vanochtend durfde ik het wel aan. Welnu, half kilo aangekomen ....

Heb jij ook je middelomtrek opgemeten zoals Muis deed? Want die verliest hele centimeters zonder dat de weegschaal 'meewerkt'. Dus zoals Wombat zegt: je zal 't je ongetwijfeld vast niet verbeelden dat je slanker geworden bent.

Offline haantje

• 5.068
De Afval-Draad
« Reactie #504 Gepost op: 19 april 2012, 17:10:06 »
@Bambi: lijk je strakker?

@Temari: groene (blad)groente bevat toch ook een hoop ijzer i.c.m. vitamine C, heeft ze daar niet over gehad?
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Temari

• 1.336
De Afval-Draad
« Reactie #505 Gepost op: 19 april 2012, 17:17:21 »
Als ik nu antwoord geef, sta ik niet meer op duizend... :( haha
Daar heeft ze 't over gehad ja, maar dat was geen nieuwe info.

Offline Selly

• 30.783
De Afval-Draad
« Reactie #506 Gepost op: 19 april 2012, 20:43:46 »
Vervelend Temari, en succes met aansterken!
,,,,فلافل

Offline bambi

• 5.560
De Afval-Draad
« Reactie #507 Gepost op: 19 april 2012, 20:56:11 »
@Bambi: lijk je strakker?

@Temari: groene (blad)groente bevat toch ook een hoop ijzer i.c.m. vitamine C, heeft ze daar niet over gehad?
Jawel, ik pas ook de broeken die ik wilde passen, maar ik ben 1.75m en 79 kilo: stevige benen, brede heupen. Dat is geen ramp en gezonder dan een buik, maar een enkele kilo eraf zou wel beter zijn. Waarschijnlijk verdwijnt het van mijn kont en benen, dus veel mensen zouden het niet eens zien, maar officieel heb ik nu overgewicht.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline meisbaer

• 5.622
De Afval-Draad
« Reactie #508 Gepost op: 20 april 2012, 15:49:52 »
@Temari: Ik heb een aantal jaren geleden mijn ijzergehalte flink moeten opkrikken om beenmerg te geven. Ik heb toen eerst die roosvicee ferro gebruikt, maar op aanraden van mijn collega bij de natuurwinkel ben ik toen op de Floradix gestapt. Voordeel daarvan dat op basis van natuurlijke ingrediënten is, en naast ijzer ook vitamine c en volgens mij ook foliumzuur bevat. Ook krijg je er niet zo'n last van je stoelgang van.

Ik kreeg ook te horen dat kiemgroenten in verhouding veel ijzer en ook vitamine c bevatten. Ook zaadjes zoals sesamzaad geloof ik.

Ik geef nu nog elke vier maanden bloed, en als mijn ijzer dreigt teveel te zakken ga ik weer een fles aan de floradix, is meestal de keer erop weer prima.
Veel succes ermee!

Offline Muis

• 1.242
De Afval-Draad
« Reactie #509 Gepost op: 20 april 2012, 16:16:05 »
Nou, het hardlopen gaat steeds beter, en de laatste ochtenden voelde ik me echt smaller en dunner: dus vanochtend durfde ik het wel aan. Welnu, half kilo aangekomen ....

Heb jij ook je middelomtrek opgemeten zoals Muis deed? Want die verliest hele centimeters zonder dat de weegschaal 'meewerkt'. Dus zoals Wombat zegt: je zal 't je ongetwijfeld vast niet verbeelden dat je slanker geworden bent.

Ja alleen als je buik vaak opgezet is, zoals bij mij, dan schiet dat ook weinig op, daarom meet ik dat om de dag ongeveer en onthoud het laagste getal :P

Offline Temari

• 1.336
De Afval-Draad
« Reactie #510 Gepost op: 20 april 2012, 21:26:41 »
Ik geef nu nog elke vier maanden bloed

Super dat je dat doet!

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
De Afval-Draad
« Reactie #511 Gepost op: 20 april 2012, 22:43:24 »
:o OMG (Ja echt, dat roep ik echt!) Waarom heb ik dan %*&#*@%*(&#@ brood en rijst zitten eten. Brood at ik heel weinig, dus vandaar dat dat omhoog 'moest'. Ze had 't ook over jodium in dat verband. Dat van fytine en brood wist ik niet, goed om te weten.

Ik ben wel benieuwd wat zij er over zegt. Jodium is superbelangrijk en als je geen of weinig brood eet (of zelfgemaakt brood), moet je voldoende jodiumhoudend zout gebruiken. En vergeet ook niet evt. jodium in een multi mee te rekenen.

Zoals ik in mijn vorige bericht ook schreef, zal het gros van je huidige klachten komen van het stoppen met de ijzerpillen. Maar het hele fytinezuur-verhaal kan wel een probleem zijn als je gevoelig bent voor ijzertekorten. Het lijkt er op dat na een paar maand extra fytinezuur het lichaam er beter mee om kan gaan, maar dit zal niet voor ieder lichaam gelden. Ik geloof dat er weinig onderzoek hier over is wat mensen gedurende langere tijd volgt. Bovendien krijg je als vega al minder van mineralen als ijzer en zink binnen, dan moet een gedeelte ervan niet ook nog een ongeabsorbeerd het lichaam verlaten (voor volwassen mannen en post-menopausale vrouwen is het trouwens geen probleem dat ze minder ijzer binnen krijgen; een teveel kan bij hen schade aanrichten).

Vitamine C: als er al voldoende van in een maaltijd zit, hoef je dat natuurlijk niet extra in supp/natuurlijke vorm in te nemen.

Offline Temari

• 1.336
De Afval-Draad
« Reactie #512 Gepost op: 21 april 2012, 20:03:18 »
Bedankt voor de interessante info, Hiziki! :) In de multi die ik eerst slikte, zat idd jodium. Bovendien moest ik ook iets meer gaan eten dan ik deed. Bijvoorbeeld als ik havermout eet, dan heb ik 't over 25 gram gekookt in water en daar gaan een paar abrikozen en goji's in, en een kwart tot een derde appel* op het eind erbij en 2 walnoten er overheen in de kom), hoef ik de komende 5 uur niet meer te eten. Als ik brood eet, heb ik na 2 uur alweer trek. Daar had het ook mee te maken. Maar folium is zo enorm belangrijk... Als dat stuk gaat bij het bakken van brood, dan schiet het weinig op. (en gaat het dan ook stuk bij het koken van havermout?)
*Al zit daar niet zo veel C in
Ijzer: dat moet precies goed zijn: te veel is heel erg slecht, het stapelt zich namelijk op en te weinig is ook heel erg slecht. Ik moet dat echt berekenen, al kan ik het zo onderhand wel goed inschatten (en bepaalde andere dingen ook), maar af en toe bereken ik het sowieso, omdat het toch liever maar goed kan gaan.
Ik heb de multi trouwens de straat op geschopt. De meeste dingen die er in zitten kom ik sowieso wel aan en er zit calcium in, wat niet heel erg kan helpen. Ik heb nu aparte vita's en mineralen, sommige had ik al apart, zoals ijzer, calcium en D zodat ik daar gerichter mee kon doseren en dan nam ik de multi dus niet (of alleen deel 1, bijvoorbeeld). Ik heb 't programma nu maar helemaal gereboot/opnieuw en anders begonnen. Of het me gaat bevallen weet ik nog niet, het zal wel een gedoe worden voor een chaoot als ik. ;)
Los heb ik: Folium ("Bij een zwangerschap(swens)" ;)), B-complex, ijzer, selenium, C, D, calcium+zink+magnesium, Betacaroteen. Dat zijn de dingen waar ik soms goed aan kom, maar niet dagelijks allemaal, en selenium is me volgens mij nog nooit gelukt, al schijnt dat niet vreemd te zijn. C lukte trouwens wel altijd, maar voor 't geval ik een keer geen C wil eten of drinken bij iets... Zink zit ik met die calcium+zinktablet dan wel soms over de ADH heen, maar voor zover ik weet niet in een ongezonde dosis.
Zijn er ook andere bronnen voor jodium dan zout/zout in brood?
« Laatst bewerkt op: 21 april 2012, 20:07:12 door Temari »

Offline Temari

• 1.336
De Afval-Draad
« Reactie #513 Gepost op: 21 april 2012, 20:09:22 »
Uit groenten kan je namelijk volgens mij nooit al je jodium halen en met een beetje zout erbij ook niet, toch?

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
De Afval-Draad
« Reactie #514 Gepost op: 21 april 2012, 20:33:47 »
De Nederlandse bodem is arm aan zink, en dat is in veel landen zo, dus de producten van die grond ook. Daarom wordt er aan broodmeel gejodeerd zout toegevoegd, anders hadden we in NL massaal jodiumtekorten. Je vind jodium verder in zeewier en natuurlijk in zeev1s.

Ik weet niet of je een zwangerschapswens hebt, maar zorg dan dat dingen als ijzer, B12 en vitamine D op peil zijn voordat je zwanger wordt. Een supplement met omega-3-olie kan ook geen kwaad, zoals de DHA van Flinndal (zie advertentie www.vegatopia.com)

Offline Temari

• 1.336
De Afval-Draad
« Reactie #515 Gepost op: 21 april 2012, 20:39:04 »
De Nederlandse bodem is arm aan zink, en dat is in veel landen zo, dus de producten van die grond ook. Daarom wordt er aan broodmeel gejodeerd zout toegevoegd, anders hadden we in NL massaal jodiumtekorten. Je vind jodium verder in zeewier en natuurlijk in zeev1s.

Ik weet niet of je een zwangerschapswens hebt, maar zorg dan dat dingen als ijzer, B12 en vitamine D op peil zijn voordat je zwanger wordt. Een supplement met omega-3-olie kan ook geen kwaad, zoals de DHA van Flinndal (zie advertentie www.vegatopia.com)

Oh, zeewier eet ik! Maar ook weer niet dagelijks, dus wel een aandachtspunt dan dus.
Nee, ik ben allerminst van plan zwanger te worden, haha, maar dat, en soortgelijke dingen, staat op bijna elk potje of doosje foliumzuur.
Bedankt weer!

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
De Afval-Draad
« Reactie #516 Gepost op: 21 april 2012, 20:46:57 »
In mijn potje Jozo met jodium (de rode verpakking, de blauwe heet nu ook jozo maar bevat geen jodium) zit 50 KI (kalium-jodide) per KG. Volwassenen hebben zo'n 150 mcg per dag nodig, dat is dus zo'n 3 gram Jozo per dag.

Je mag ook weer niet teveel jodium binnenkrijgen, pas daar dus ook voor op.

Selenium: de beste bron daarvoor zijn paranoten. 2-4 per dag en je bent klaar.

Offline Temari

• 1.336
De Afval-Draad
« Reactie #517 Gepost op: 21 april 2012, 21:54:22 »
Selenium: de beste bron daarvoor zijn paranoten. 2-4 per dag en je bent klaar.

Oh, goed om te weten! Ik heb nu nog een heel zooitje verschillende andere noten liggen, die moeten wel echt eerst op, maar daarna zal ik die eens gaan kopen.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
De Afval-Draad
« Reactie #518 Gepost op: 24 april 2012, 12:32:36 »

Oh, zeewier eet ik! Maar ook weer niet dagelijks, dus wel een aandachtspunt dan dus.

Dat hoeft ook niet dagelijks, ligt er aan hoeveel jodium je uit andere bronnen binnenkrijgt.

Kun je eigenlijk al merken dat je weer je ijzerpillen inneemt?

Edit: dat foliumzuurverhaal ken ik niet, ik zal het eens voor je nakijken.

Nog even over het brood en de peulvruchten: moest je daar ook meer van eten van de dietiste omdat je niet voldoende vitaminen binnenkreeg? Want die zitten daar wel weer veel in.
« Laatst bewerkt op: 24 april 2012, 12:34:43 door Hizikigrrrl »

Offline Temari

• 1.336
De Afval-Draad
« Reactie #519 Gepost op: 24 april 2012, 21:14:33 »
Dank! Ik neem niet heel veel extra ijzer bovenop wat ik dagelijks nodig heb, maar wel wat en dat blijf ik nog twee weken doen. Folium slik ik 200%, plus wat ik verder nog eet. Folium blijf ik zo doen. Als ik merk dat het dan na nog een paar weken nog niet gewoon goed is, zal ik nog wat langer zorgen dat ik een beetje extra ijzer neem dan wat ik normaal doe (maar ik moet uitkijken voor te veel). Folium zal ik blijven slikken. Mijn bloedcellen kunnen niet zo heel erg veel, dus ik moet zorgen dat ik er vooral véél heb. Hihi kwantiteit boven kwaliteit.
Ik was flauwvallerig, dat heb ik niet meer, wel nog een wazig hoofd de hele dag en zo, maar dat zal wel steeds minder worden. Ik voel me al wel minder bevroren! Slush met ijsblokjes zeg maar i.p.v. solide ijs ;).
Welke vitaminen bedoel je precies? Mineralen zitten er wel veel in, natuurlijk. Aan de meeste vita's kwam/kom ik wel dagelijks.
Het kan niet een heel slecht dieet geweest zijn in die zin dat het best wel een tijd geduurd heeft nog voordat het misging. Het kan namelijk rustig na twee, drie weken crashen (en daar hoef je niet eens ongezond voor te eten).
« Laatst bewerkt op: 24 april 2012, 23:46:48 door Temari »