Vegatopia Forum

De Afval-Draad

Offline haantje

• 5.068
  • Geslacht: Vrouw
De Afval-Draad
« Reactie #480 Gepost op: 31 maart 2012, 22:58:19 »
Bedankt voor je maaltijdsuggesties, daar kan ik wel wat mee.
Gisteren had een zondig warm maal: een bakje patat en een kom sla. Meer de schijf van twee dan de schijf van vijf dus.
Vandaag wel fatsoenlijk gegeten (andijviestamp), lekker gesnoept, flinke lunch (want honger na het spinnen) en nu borrel met beetje chips. Ik zit nu op zo'n 2700 kcal, officieel dus te veel, maar daar staat wel een dik uur zweten op de sportschool tegenover.
Ik ben er wel achter dat ik (te) veel verzadigd vet nuttig.   
Doordeweeks eet ik kleinere porties warme maaltijd. Dan eet ik één vol bord (de inhoud van een bakje), in het weekend staan de pannen op het fornuis en eten we samen, dan eet ik meestal twee kleinere porties. Maar goed, dan zijn in ieder geval nuttige calorieën i.t.t. al dat gesnoep.

Hiziki, smaakt een geweekte noot ook anders?
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
De Afval-Draad
« Reactie #481 Gepost op: 01 april 2012, 00:06:04 »
Bedankt voor je maaltijdsuggesties, daar kan ik wel wat mee.
Gisteren had een zondig warm maal: een bakje patat en een kom sla. Meer de schijf van twee dan de schijf van vijf dus.
Vandaag wel fatsoenlijk gegeten (andijviestamp), lekker gesnoept, flinke lunch (want honger na het spinnen) en nu borrel met beetje chips. Ik zit nu op zo'n 2700 kcal, officieel dus te veel, maar daar staat wel een dik uur zweten op de sportschool tegenover.
Ik ben er wel achter dat ik (te) veel verzadigd vet nuttig.  
Doordeweeks eet ik kleinere porties warme maaltijd. Dan eet ik één vol bord (de inhoud van een bakje), in het weekend staan de pannen op het fornuis en eten we samen, dan eet ik meestal twee kleinere porties. Maar goed, dan zijn in ieder geval nuttige calorieën i.t.t. al dat gesnoep.

Hiziki, smaakt een geweekte noot ook anders?

Verzadigd vet: de theorie dat verzadigd vet voor hart- en vaatziekten zorgt, staat op losse schroeven. Er is simpelweg geen keihard bewijs voor. Ga het vooral niet vervangen door meervoudig onverzadigde vetzuren (omega6, heb je wel nodig, maar niet teveel) en koolhydraten, dat is wel schadelijk.
Uiteindelijk moet je het voor jezelf beslissen, maar misschien moet je er eerst wat meer over lezen:
http://www.nutritionjrnl.com/article/S0899-9007(11)00314-5/fulltext#sec6
http://voedingengezondheid.com/Robert-Hoenselaar-verzadigd-vet-cholesterol-hartziekten.html (van dezelfde author)
http://wholehealthsource.blogspot.com/2011/01/does-dietary-saturated-fat-increase.html

Geweekte noot: ik vind het dus lekkerder! Qua bite lijken ze dan meer op een verse kastanje. Je weekt ze trouwens om de hoeveelheid fytinezuur te verminderen, dat verhindert de opname van enkele mineralen. Vooral in paranoten zit dat veel. In paranoten zit ook veel selenium en is voor vega's de belangrijkste bron daarvan.

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
De Afval-Draad
« Reactie #482 Gepost op: 01 april 2012, 06:17:38 »
Vandaag wel fatsoenlijk gegeten (andijviestamp), lekker gesnoept, flinke lunch (want honger na het spinnen) en

Heb wel eens gelezen dat het ook wel het gevaar van cardio sport is. Je krijgt er zo veel trek van dat je dan per ongeluk toch te veel eet.

Kan er nu even geen bron voor vinden, maar je zou eens kunnen kijken of je misschien dan toch ineens heel veel brood eet ofzo? En dat dan vervangen voor kwark of iets anders eiwitrijks?

Offline Mariek

• 3.972
De Afval-Draad
« Reactie #483 Gepost op: 01 april 2012, 19:43:13 »
Ik heb mijn eerste doel gehaald: 5 kilo gedurende het 10 weken durende dieetclubje. Nu ga ik alleen verder.
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
De Afval-Draad
« Reactie #484 Gepost op: 02 april 2012, 12:04:52 »
Ik heb mijn eerste doel gehaald: 5 kilo gedurende het 10 weken durende dieetclubje. Nu ga ik alleen verder.

Ga zo door!

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
De Afval-Draad
« Reactie #485 Gepost op: 02 april 2012, 12:44:59 »
 :thumbsup:

Offline haantje

• 5.068
De Afval-Draad
« Reactie #486 Gepost op: 02 april 2012, 17:05:18 »
Knap van je, Marie  :D
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Muis

• 1.242
De Afval-Draad
« Reactie #487 Gepost op: 09 april 2012, 14:47:43 »
Nog steeds 80/81 kg ::) Erg frustrerend maar mijn middelomtrek is wel weer afgenomen, nu 83 of 84 cm, ongeveer een week geleden nog 85 en was ruim boven de 90 ongeveer 2 maanden geleden. Dus ik denk dat ik mij nu wel niet meer heel erg druk hoef te maken om enge gevolgen vanwege mijn overgewicht behalve mijn knieen.
Maar waarom gaat mijn gewicht niet gewoon naar beneden al is het maar een beetje?

Offline Temari

• 1.336
De Afval-Draad
« Reactie #488 Gepost op: 18 april 2012, 22:55:59 »
Ik meld mij.
Sinds ergens in januari ben ik onder begeleiding van een diëtist anders gaan eten, om te zien of ik gezond zou blijven zonder bepaalde supplementen. Dat is niet gelukt. Ik ben ook veel aangekomen, meer dan 2 keer zoveel als wat ik acceptabel had gevonden. 

Liever slik ik geen pillen, ook al gaat het niet echt om medicijnen. Ik heb misvormde bloedcellen Ik ben een mutant, maar theoretisch gezien zou ik zonder moeten kunnen en ik wilde weten of het me lukte. Het was iets wat ik 'moest' proberen. Inmiddels voel ik mij ziek, dus missie niet geslaagd. Ik baal ervan, maar ik ben blij dat ik het weet. Tussen al die tests destijds bij de huisarts zaten ook opname tests voor voedingsstoffen, daar kwam niks afwijkends uit, dus ik snap niet waarom het niet gelukt is.
Ik sla mezelf een beetje voor m'n kop (en de weinigen die ik dit verteld heb doen dat ook, ook al waren ze 't in eerste instantie wel met me eens. Maar op zich kan ik dat wel begrijpen) dat ik een goede formule moest en zou wijzigen, maar ja. Goed. Spijtig dan maar. Ik wilde het weten en ik heb m'n antwoord.

Met die diëtiste heb ik gekeken hoe ik nog gerichter kon eten. Dat kwam vooral neer op méér. Met name peulvruchten en volkorenbrood. Groenten at ik al heel veel en daarvan ben ik zelfs minder gaan eten, omdat ze zei dat ik meer brood moest eten. De combi's waarin ik dingen at was goed, maar ik moest ook overal vitamine C bij drinken. Het leek haar onwaarschijnlijk dat ik er echt van zou aankomen, om meerdere redenen. Ik zei nog dat ik het niet heel vreselijk storend zou vinden als ik iets van 2kg zou aankomen hierdoor, liever niet, like cha, maar vooruit. Maar ik ben een stuk meer aangekomen dan dat en dat vind ik echt heel vervelend, wat ik ook weer afschuwelijk ijdel van mezelf vind ::). Die diëtist, ze is niet gratis, zie ik over vier weken, en misschien dat ik 'r maar helemaal ga afzeggen, als ik gezond weet af te vallen zonder haar. Want dit dieet in elk geval werkt niet: ik voel me ziek.

Vragen aan jullie:
Dus nu: ik weet het even niet meer! Ik weet niet zeker waar ik van ben aangekomen, namelijk. Ik heb ook minder gesport een periode en nu nog steeds iets minder, vanwege m'n been. Nu, omdat ik me al 2 weken belabberd voel, is het ook niet zo'n ideale activiteit. Ik ben dus meer brood en peulvruchten gaan eten en ook sap gaan drinken. Ik dacht dat daar meer koolhydraten inzitten dan in sommige andere dingen (van brood weet ik 't zeker, maar van de rest niet). In sap natuurlijk suiker, verder eet/drink ik weinig suiker. Erg vet eet ik niet. En ik weet ook niet of dat 't is, of dat ik nu een belangrijke factor mis.
Als ik nu enkel terug ga naar hoe ik eerst at, dan val ik zeker niet echt af, omdat ik dan enkel nuttig wat ik verbruik? Maar ik heb ook een aantal stoffen om aan te vullen, kan dat voldoende met supplementen als ik minder/heel anders zou gaan eten? Ik gok zelf van wel, mits ik de juiste stoffen bij de juiste maaltijden inneem.
Hebben jullie verder nog andere ideeën over hoe ik dit handig zou kunnen doen?

En o ja, sorry dat dit zo'n lang verhaal is!

Offline haantje

• 5.068
De Afval-Draad
« Reactie #489 Gepost op: 18 april 2012, 23:41:17 »
Oei, da's balen, Temari  :(
Het klinkt ook alsof je weinig vertrouwen hebt in je huidige diëtist.
Is er een vorm van lichaamsbeweging die nu wel haalbaar voor je is?
Voedingsadviezen laat ik aan Hiziki en consorten over.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
De Afval-Draad
« Reactie #490 Gepost op: 18 april 2012, 23:48:01 »
Shit Temari:(.

Wat voor ziekte heb je (sikkelcel toevallig?) en wat zijn je klachten op het moment?

Offline Bast

• 4.149
De Afval-Draad
« Reactie #491 Gepost op: 19 april 2012, 00:52:25 »
Jammer dat het niet gelukt is joh.

Hoezo vond ze dat je meer brood moest gaan eten? Vitamine C als dikmaker heb ik nog nooit van gehoord.
Zijn er wel tekorten naar voren gekomen uit tests, ondanks dat je opname goed zou moeten zijn?
Sin chile, no tiene chiste!

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.160
    • fatalefem
De Afval-Draad
« Reactie #492 Gepost op: 19 april 2012, 01:57:19 »
Jammer dat het niet gelukt is, maar nu weet je dat en blijft het niet in je achterhoofd spoken.

Ik zou eerst weer eens zo gezond mogelijk worden en dan pas gaan afvallen. Misschien gaat het vanzelf, misschien niet, maar dan ben je iig in een betere uitgangspositie. Als je nu gaat afvallen ga je je misschien alleen beroerder voelen.

Hoewel het in principe niets met mijn aandoening te maken heeft, word ik na een dag wat minder eten al flink ziek. Het is een wankel evenwicht blijkbaar.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Temari

• 1.336
De Afval-Draad
« Reactie #493 Gepost op: 19 april 2012, 02:24:34 »
Als je niet kunt slapen, kun je net zo goed forummen, toch? ;)

Het stomste van mezelf vind ik dat ik eerder op de rem had moeten trappen. Eerst hoopte ik nog dat ik gewoon weer even last had van m'n lage bloeddruk (maar dat voelt wel iets anders en ik heb 't met name 's zomers), en er heerst ook van alles om me heen: mensen lopen hele dagen te hoesten, hebben keelpijn, etc., dus ik werd vast ziek en dan speelt ook altijd m'n astma op (alleen dan, verder heb ik daar geen last van). Maar net lag ik in bed, en ik lag echt te tollen. Niet heel erg, maar wel wat. Dat betekent dat m'n ijzer gedaald moet zijn naar iets van 7,5-8 i.p.v. dat het 17,5 is (na al die tests een paar jaar terug, kan ik dat best goed voelen). Dat is nog wel goed bij te sturen, gelukkig, maar gezond of prettig is het niet.
't Is geen cikkelcel, 't is thalassemie minor. Sommige mensen hebben er geen dag in hun leven last van, anderen wel. 't Komt erop neer dat je meer ijzer tot je moet nemen (en zodra je stopt, keilt het weer heel snel naar beneden) en meer folium. Dat verklaart de peulvruchten en 't brood, die bevatten van beide veel en als je dat aanvult met voldoende juiste groenten (voor nog meer en de andere voedingsstoffen) en C om de ijzeropname te bevorderen, zou je op zich in orde moeten kunnen zijn. Graan en peul maken ook nog 's een goed eiwit, dus ideaal. Calcium (of calcium in één met eiwit) eet ik dan los van de ijzerrijke dingen, omdat die de vita C dwarsboomt die nodig is voor het ijzer uit planten.

Klachten zijn dus met name daaraan gerelateerd: Ik ben heel moe, kortademig, heb 't koud, slaap slecht, ik heb hoofdpijn, ik voel me slap en energieloos en ik ben duizelig. En chaotisch, dat ook, waardoor ik mezelf ook niet meer vertrouw en ik sloten en gasfornuizen en kachels en kranen ga controleren. Dus ik word er nog obsessief compulsief en neurotisch van ook :P.

Lopen als lichaamsbeweging gaat wel, maar gezien m'n been moet ik dat niet erg veel doen, maar een beetje kan wel. Dan zou fietsen beter zijn, maar binnen 10 minuten doorfietsen zie ik eruit alsof ik op de zware stand een uur tegen de flinke wind in heb gefietst en na 30 minuten moet ik echt bijkomen, rustig fietsen gaat nog wel. Maar als ik nu flink ga slikken, zal het wel weer binnen een week of 3 redelijk wat beter zijn, dat wel. Pfff, dat biedt eigenlijk ook wel perspectief, haha.

Ik weet dus niet goed hoe ik met dit alles moet afvallen. Ik heb geen sterk wantrouwen tegenover deze diëtiste, maar het heeft niet gewerkt en op zich hoeft dat niet aan haar te liggen als wel aan mijn lichaam. Ik zie niet echt veel andere wegen dan deze die ik nu geprobeerd heb en hoe ik al at en supplementeerde. Dus misschien weet ze wel hoe ik verantwoord kan afvallen, maar ik wil daar geen vier weken mee wachten!
Ik snap wel wat je zegt Fem... Ik ga iig terug naar hoe ik het deed... Maar ik heb van afvallen niet heel veel verstand en als het kan zonder dat ik nog energielozer word (dus geen 1200 kcal of zo - dat raadde een vriendin aan "en liefst nog minder"... :-\ crashen lijkt me echt niet slim) en de waarden tegelijkertijd wel stijgen... Dan begin ik daar toch wel graag gelijk mee... En anders pas verder tweaken als ik beter ben... Maar liever nu, hihi :-X

Offline Poek

• Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • 11.928
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
De Afval-Draad
« Reactie #494 Gepost op: 19 april 2012, 11:51:45 »
De pillen zijn gewoon supplementen met ijzer en zo?

Je hebt zeker geen x-men-krachten?

Maar wat fem zegt, eerst weer de pillen slikken, gezond worden, dan kijken hoe het met je gewicht gaat.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
De Afval-Draad
« Reactie #495 Gepost op: 19 april 2012, 12:40:02 »

't Is geen cikkelcel, 't is thalassemie minor.

Ah, het was of het een of het ander, dacht ik al.

Gewoon weer aan de pillen dus, die heb je nu eenmaal nodig en waarschijnlijk is het niet meer innemen de hoofdveroorzaker van je huidige klachten.
Maar meer volkorenbrood en peulvruchten eten bij ijzertekort vind ik persoonlijk geen slim advies (maar ik ben geen dietist). Het gros van het volkoren brood bevat namelijk teveel fytinezuur, dat de opname van mineralen als ijzer blokkeert. Niet alleen het ijzer wat in de linzen en het brood zit, ook andere ijzerbronnen die je in en rond die maaltijd eet. Hoe volkorener, hoe meer zaden, vezels etc, hoe meer fytinezuur. Tenzij je zeker weet dat het brood de juiste behandeling heeft ondergaan (lange rijstijden, evt. zuurdesem, versgemalen meel), kan het dus de ijzeropname blokkeren, zeker bij mensen die daar gevoelig voor zijn. En vitamine C helpt daar niet tegen.

Hetzelfde geldt voor peulvruchten. Geen idee hoe het zit met de blikversie, maar als je ze gedroogd koopt kun je ze 24-48 uur laten weken (ondertussen enkele keren het weekwater verversen en de peulvruchten goed afspoelen) en ze in vers water goed koken (dat zorgt weer voor de afbraak van een ander anti-nutrient in oa peulvruchten). En dan blijft er nog veel fytinezuur over. Er zijn meer methoden, zoals fermenteren en drogen etc. Hier lees je er meer over.

Dat is allemaal behoorlijk veel werk. Als jij je met je pillen en je vorige dieet goed voelde, dan zou ik het daar weer naar terug gaan. Was er toen ook nog wel het een en ander aan verbetering mogelijk, dan zou ik wel eens goed kijken naar dingen als het behandelen van granen, peulvruchten, noten en zaden.

Sap: ben ik geen fan van. Het zijn niet perse de koolhydraten (tenzij je daar heftig op reageert), maar je krijgt zo ook veel meer kcal binnen als je dat bij iedere maaltijd neemt. Het vitamine C-advies is niet verkeerd, maar ik zou een supplement gebruiken bij iedere maaltijd of een halve sinaasappel oid. Iig een heel stuk fruit, niets geperst.

Dat afvallen komt wel weer, het is maar een paar kilo! Ga eerst maar weer eens aan je pillen en op je oude dieet en als je je weer fitter voelt, kun je het sporten weer opbouwen.

Offline Bast

• 4.149
De Afval-Draad
« Reactie #496 Gepost op: 19 april 2012, 12:49:11 »
Je lichaam zal denk ik ook wel weer even moeten wennen aan weer pillen innemen, dus wat Poek en Fem zeggen over eerst daarmee weer beginnen en dan pas weer met afvallen beginnen is misschien wel zo verstandig. Sla je jezelf niet voor de kop dat je eerder aan de rem had moeten trekken, want dat is achteraf makkelijk praten/denken. Daarnaast heb je er ook weinig aan, het gaat erom dat je nu weer op de rit komt.

Misschien kun je de dietiste vragen naar een alternatief eetplan of dat ze eerder plek voor je heeft. Mijn ex-schoonmoeder had ook geen baat bij de dietist en is bij een alternatief (iets met TCM geloof ik) navraag gaan doen. Zij heeft dat eetplan door de dietist laten checken en die berekende dat het qua voedingsstoffen hetzelfde was. Dit werkte echter wel, ondanks dat het heel anders was dan dat van de reguliere dietist. In dit geval ging het o.a. om 3x per dag warm eten ipv broodmaaltijden. Nu is er heel veel tegenstrijdigheid op dit gebied, dus een absolute waarheid vinden is moeilijk.
In brood en granen zit fytinezuur dat opname van bepaalde stoffen kan remmen. Er is een draadje over hier ergens en anders weet Hiziki hier meer van. Je schreef over steel cut oats, dus ik moest ineens hieraan denken.
Wat ijzer betreft ken ik aardig wat mensen die ijzerpillen liever niet willen slikken of dat ze niet helpen. Er was hier een forummer die aangaf dat Floradix een goede ijzerleverancier is. Zelf heb ik een tijdje de Ferro van Roosvicee gebruikt, maar die is niet vegetarisch dacht ik. Nu gebruik ik rietsuikermelasse.
Linus Pauling heeft heel veel onderzoek naar vitamine C gedaan, wat ook niet geheel onomstreden is. Volgens mij was hij ook degene die had uitgevonden dat vitamine c die rond de maaltijd ingenomen wordt niet volledig opgenomen wordt. Nu staat de vitamine c dosering sowieso ter discussie, maar wellicht verlies je teveel tijdens het verteren van eten om het ijzer goed op te kunnen nemen. Daarnaast is vitamine c zuur/verzurend en daar kun je ook ladingen over lezen als je googlet naar alkaline diets etc. Je hoeft je iig niet te vervelen, want er is echt verschrikkelijk veel over te vinden.

Ipv 10 minuten doorfietsen is het misschien toch beter om rustiger aan te doen, maar wel wat langer bezig te blijven en kunnen blijven. Duursporten zeg maar. In gedachten zwaai je gewoon naar hartelust met je vuist naar die oudjes die je inhalen, maar je komt iig wel aan je beweging.

Offline Bast

• 4.149
De Afval-Draad
« Reactie #497 Gepost op: 19 april 2012, 12:54:06 »
Ah Hiziki was me voor :P

De vezels in heel fruit zorgen voor een gereguleerdere opname van de suiker. Bij sap mis je dat en dat zorgt voor een snelle stijging in je suikerspiegel.

En om nog een omstreden iets aan te halen, de opneembaarheid van je supplement is ook afhankelijk van de hulpstoffen die erin zitten. Vitamine C kun je ook als puur poeder krijgen, zonder alle stoffen die voor een mooi pilletje zorgen.

Offline bambi

• 5.560
De Afval-Draad
« Reactie #498 Gepost op: 19 april 2012, 13:37:50 »
Nou, het hardlopen gaat steeds beter, en de laatste ochtenden voelde ik me echt smaller en dunner: dus vanochtend durfde ik het wel aan. Welnu, half kilo aangekomen ....
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Wombat

• 2.706
De Afval-Draad
« Reactie #499 Gepost op: 19 april 2012, 13:46:56 »
Spieren zijn zwaarder dan vet. Je kunt dus prima dunner zijn, terwijl je in kilo's niets kwijt bent of er zelfs wat bij hebt.