Als je niet kunt slapen, kun je net zo goed forummen, toch?
Het stomste van mezelf vind ik dat ik eerder op de rem had moeten trappen. Eerst hoopte ik nog dat ik gewoon weer even last had van m'n lage bloeddruk (maar dat voelt wel iets anders en ik heb 't met name 's zomers), en er heerst ook van alles om me heen: mensen lopen hele dagen te hoesten, hebben keelpijn, etc., dus ik werd vast ziek en dan speelt ook altijd m'n astma op (alleen dan, verder heb ik daar geen last van). Maar net lag ik in bed, en ik lag echt te tollen. Niet heel erg, maar wel wat. Dat betekent dat m'n ijzer gedaald moet zijn naar iets van 7,5-8 i.p.v. dat het 17,5 is (na al die tests een paar jaar terug, kan ik dat best goed voelen). Dat is nog wel goed bij te sturen, gelukkig, maar gezond of prettig is het niet.
't Is geen cikkelcel, 't is thalassemie minor. Sommige mensen hebben er geen dag in hun leven last van, anderen wel. 't Komt erop neer dat je meer ijzer tot je moet nemen (en zodra je stopt, keilt het weer heel snel naar beneden) en meer folium. Dat verklaart de peulvruchten en 't brood, die bevatten van beide veel en als je dat aanvult met voldoende juiste groenten (voor nog meer en de andere voedingsstoffen) en C om de ijzeropname te bevorderen, zou je op zich in orde moeten kunnen zijn. Graan en peul maken ook nog 's een goed eiwit, dus ideaal. Calcium (of calcium in één met eiwit) eet ik dan los van de ijzerrijke dingen, omdat die de vita C dwarsboomt die nodig is voor het ijzer uit planten.
Klachten zijn dus met name daaraan gerelateerd: Ik ben heel moe, kortademig, heb 't koud, slaap slecht, ik heb hoofdpijn, ik voel me slap en energieloos en ik ben duizelig. En chaotisch, dat ook, waardoor ik mezelf ook niet meer vertrouw en ik sloten en gasfornuizen en kachels en kranen ga controleren. Dus ik word er nog obsessief compulsief en neurotisch van ook
.
Lopen als lichaamsbeweging gaat wel, maar gezien m'n been moet ik dat niet erg veel doen, maar een beetje kan wel. Dan zou fietsen beter zijn, maar binnen 10 minuten doorfietsen zie ik eruit alsof ik op de zware stand een uur tegen de flinke wind in heb gefietst en na 30 minuten moet ik echt bijkomen, rustig fietsen gaat nog wel. Maar als ik nu flink ga slikken, zal het wel weer binnen een week of 3 redelijk wat beter zijn, dat wel. Pfff, dat biedt eigenlijk ook wel perspectief, haha.
Ik weet dus niet goed hoe ik met dit alles moet afvallen. Ik heb geen sterk wantrouwen tegenover deze diëtiste, maar het heeft niet gewerkt en op zich hoeft dat niet aan haar te liggen als wel aan mijn lichaam. Ik zie niet echt veel andere wegen dan deze die ik nu geprobeerd heb en hoe ik al at en supplementeerde. Dus misschien weet ze wel hoe ik verantwoord kan afvallen, maar ik wil daar geen vier weken mee wachten!
Ik snap wel wat je zegt Fem... Ik ga iig terug naar hoe ik het deed... Maar ik heb van afvallen niet heel veel verstand en als het kan zonder dat ik nog energielozer word (dus geen 1200 kcal of zo - dat raadde een vriendin aan "en liefst nog minder"...
crashen lijkt me echt niet slim) en de waarden tegelijkertijd wel stijgen... Dan begin ik daar toch wel graag gelijk mee... En anders pas verder tweaken als ik beter ben... Maar liever nu, hihi