Vegatopia Forum

De Afval-Draad

Offline Poek

• Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • 11.929
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
De Afval-Draad
« Reactie #460 Gepost op: 27 maart 2012, 12:28:33 »

Offline Temari

• 1.336
  • Geslacht: Vrouw
De Afval-Draad
« Reactie #461 Gepost op: 27 maart 2012, 13:19:40 »
Ik las laatst ook over chocola in een Amerikaans fitnessblaadje van iemand, er kwam een diëtist en een ander persoon met een phd in het een of ander aan 't woord die zeiden dat mensen een stuk vrolijker werden als ze elke dag minstens 20 gram (max. 40 g.) heel donkere chocola aten en daardoor hun dieet beter en langer volhielden.
Er zijn ook studies geweest waaruit bleek dat geregeld een stukje pure chocolade eten heel gezond is (niet alleen voor je humeur maar ook voor je lichaam). Zulke berichten zijn natuurlijk bijzonder welkom. ;D

Offline haantje

• 5.068
De Afval-Draad
« Reactie #462 Gepost op: 28 maart 2012, 14:28:31 »
Veel kwark en eieren dus. (Ga je niet enorm vieze winden laten?)
Het wordt me hier aangepraat en om verdere discussies te voorkomen en omdat ik stiekem ook wel een beetje nieuwsgierig ben of ik die ene overtollige kilo zo in een week kwijt kan raken, ben ik me nu aan het beraden.

Die ene kilo raak je ook kwijt als je gewoon niet teveel kcal binnenkrijgt, dat is uiteindelijk het belangrijkste, maar door minder khd te eten kunnen veel mensen dat makkelijker volhouden. Als het echt om maar een kilo gaat, zou ik gewoon een week niet snoepen, geen alcohol nemen, geen vruchtensappen, geen suiker in de thee/koffie, etc. Dan ben je er ook.

Vieze winden krijg ik juist van brood en koolhydraten, en uien enzo.
Suiker gaat er al niet in de thee/koffie, alcohol 2-3 glazenen alleen op vrij- t/m zondag + feestdagen + vakanties. Vruchtensap: 's ochtends vers geperst. Maar dat niet of met mate snoepen is echt heul moeilijk. Chips zijn gerelateerd aan de borrel, dus dat valt nog wel mee. Maar ik ben echt erg verslaafd aan chocola en een hand vol drop (of twee) op zijn tijd. Ik eet iedere dag chocola 75-100 gram. Erg veel dus. Aan de andere kant verbrand ik ook een hoop calorieën. Woon-werkverkeer op de fiets is al 50 km per week, ik heb niet echt een zittend beroep en ik sport me het leplazarus. Die ene kilo krijg ik dus niet zonder meer weg en het liefst zie ik er 1,5 kilo af gaan.

Weet je ook een site met deugdelijke info? Ik heb nu een aantal keer gericht gezocht, maar het is vooral gesponsorde zooi.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
De Afval-Draad
« Reactie #463 Gepost op: 28 maart 2012, 15:24:00 »
Het beste kun je je inname en je verbruik enkele dagen tot een week zeer nauwkeurig bijhouden: http://cronometer.com/download/
50 kilometer per week fietsen klinkt veel (en is ook gezond, dus blijven doen), maar daar verbruik je niet zo heel veel kcal mee.

Weeg je echt een kilo teveel of heb je naar verhouding teveel vetweefsel? En zit het verdeeld over het hele lichaam, of op bv. de buik?

En waarom snoep je? Is het lekkere trek, verveling, honger?
Als het echt door honger komt, dan eet je niet regelmatig genoeg een maaltijd met daarin alle componenten: eiwitten (tussen de 15-30 gram per keer), vetten en koolhydraten. Bv. 2-3 gekookte eieren, met sla, tomaat, ui, knoflook, olijfolie. Of een curry van 150 g tempeh, 1 zoete aardappel, passata, specerijen en heel veel groenten.
Bij verveling/lekkere trek: alles de deur uit waar je niet van af kunt blijven. Dit werkt bij mij iig het beste, ik kan gewoon niet van iets lekkers afblijven als het in mijn buurt een beetje lekker staat te wezen. Dan moet het gewoon op;). Waar ik me het beste mee kan inhouden is heel pure chocolade; dat vind ik in grote hoeveelheden gewoon niet lekker.

Het kan zijn dat je veel te veel sport en dat je lichaam daardoor het vet gaat opslaan door de stress die dat veroorzaakt. En je krijgt nog aardig wat suikers binnen door de chocolade en het vruchtensap. Fruit kun je het beste in z'n geheel eten en chocolade mag, mits zo puur mogelijk (85% cacao) en idd maar een klein stukje per dag.

Je kunt verschillende dingen uitproberen, waaronder krachtsport in combinatie met meer eiwitten eten. Zo krijg je meer spierweefsel, want gezond is en meer kcal verbruikt dat vetweefsel. Eet voldoende kcal (uitrekenen, niet teveel en hoogstens een klein beetje te weinig) en zorg dat zeker 80 gram daarvan eiwit is en de rest vd kcal netjes verdeeld over vetten (de juiste vetten: olijfolie, kokosolie, lijnzaadolie, grasroomboter, verse ongebrande noten, avocado - geen olieen van andere planten of margarine/halvarinetroep).
Je moet zelf uitproberen of je je beter voelt bij wat meer vetten of meer koolhydraten.

Evt. kun je daarbij een poos geen granen eten, of hoogstens wat rijst. Gebruik voor de koolhydraten dan aardappel, zoete aardappel, groente, fruit.

Er zijn geen kant-en-klare oplossingen die voor iedereen werken, maar de juiste verhouding tussen wat je eet en wat je verbruikt is een heel belangrijke factor, zeker bij extreem overgewicht. Bij een klein overgewicht en een verkeerde vet-spierweefselverdeling zou de verhouding tussen de proteine-khd-vetten wel eens een belangrijkere rol kunnen spelen, en het vermijden van bepaalde ingredienten, zoals zuivel, tarwe en/of fruit, of het verminderen van koolhydraten.

Een goede site met veel info over afvallen is bv. deze:
http://www.marksdailyapple.com/search-results/?cx=004987908667488763946%3Akd-fp2c7jek&cof=FORID%3A11&ie=UTF-8&q=losing+weight . Hij is wel primal, maar redelijk vega-vriendelijk (vergeleken met een groot deel vd primal-wereld).

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
De Afval-Draad
« Reactie #464 Gepost op: 28 maart 2012, 15:31:52 »
Mijn gewicht is al weer een paar weken op hetzelfde gebleven, want ik heb teveel misbruik gemaakt van zo'n beetje de enige loophole in mijn dieet: chips en patat. Eigenlijk teveel koolhydraten en de verkeerde vetten (zonnebloemolie), maar de koolhydraatvorm is wel juist (ik mag een beetje aardappel, maar geen granen). En uiteindelijk krijg je dan gewoon teveel kcal binnen.

Het vlees is zwak, zullen we maar zeggen;). Geen chips meer dus (die ik hiervoor trouwens zelden at, maar dat compenseerde ik dan wel weer met Bossche bollen), maar een patatje per week moet kunnen.

Offline haantje

• 5.068
De Afval-Draad
« Reactie #465 Gepost op: 28 maart 2012, 16:11:58 »
Thanks, Hiziki, ik zal me er verder in verdiepen.

Ik heb een spekrol op mijn buik. Ik schat dat ik zo richting de 3000 kcal consumeer per dag. Maar dat heb ik nog nooit strikt bijgehouden (ik ben wel een etikettenlezer).
Ik voel me goed bij al het sporten en eet naast het snoepen ook fatsoenlijke maaltijden. Ik heb vooral na het warm eten enorm zin in zoet, na de lunch ook, maar net ietsjes minder.
Vorige week zaterdag heb ik na de lunch wanhopig geprobeerd niet chocola te eten. Ik was er compleet chagrijnig van en kon alleen nog maar aan chocola denken.  ;D  Het was zelfs zo erg dat G. me op een gegeven moment een stuk chocola in de handen drukte. En na nog eenzelfde stukje was ik alweer een stuk blijer.
Het kan natuurlijk zijn dat mijn lijf ingesteld is op een portie suikers na de maaltijd en daarom alvast insuline aanmaakt, als die suiker dan uitblijft, loopt het van binnen spaak. Maar ja, hoe bouw je zoiets af? Ik ben ook niet zo goed in maat houden.
Verder voel ik me goed bij al het sporten, ik zit nu op vijf dagen per week. En daarnaast heb ik afgelopen week nog zondagmiddag een uur buiten op de racefiets gefietst. Mijn hartslag daalt in rust en ook qua piek en na een piek daalt ie ook weer snel, dus conditioneel gaat het allemaal prima. En ik sportte altijd al wel veel, dus het komt ook niet uit de lucht vallen of zo. En ik hield ook altijd al wel van snoepen, maar ik snoep nu gewoon meer dan goed voor me is. Want oh oh oh, wat is het lekker :kwijl:

Meer spierweefsel dan ik nu heb, wil ik eigenlijk niet, dan word ik een Jerommeke... Mijn huidige fitnessschema is ook gericht op instand houden.

Heb je ook nog wat concrete maaltijdideeën die koolhydraatarm(er) en eiwitrijk zijn? M.n. lunch: verder dan salade met eieren of hüttenkäse gaat mijn fantasie niet. Qua warme maaltijd ben ik al vooral een groente-eter.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
De Afval-Draad
« Reactie #466 Gepost op: 28 maart 2012, 16:35:27 »

Meer spierweefsel dan ik nu heb, wil ik eigenlijk niet, dan word ik een Jerommeke... Mijn huidige fitnessschema is ook gericht op instand houden.

Jij wordt echt geen Jerommeke! Voornaamste reden: Je bent een vrouw dus simpelweg te weinig testosteron, dus dat zit er echt niet in.

(Mijn vriend zei ooit eens: "Ik hoef niet met een Schwarzenegger naar bed" toen ik weer naar de fitnesszaal ging, sindsdien motiveren mijn fitnessmaatje mij door: "Kom op Schwarzenegger" te zeggen als we weer een plankje doen. En we zijn het geen van beiden (Hij is een man, maar ook hij is het niet, gewoon een slanke jongeman). Er is weinig veranderd in die tijd in mijn volume, maar ik ben wel sterker geworden, en dat merk je ook met andere sporten.

Soms denk ik wel eens als ik je posts lees, maar ik kan het mis hebben natuurlijk, is dat je je misschien even niet moet focussen op die kilo, of anderhalf, want zo dik kan je buikje dan niet zijn. Gewoon lekker bezig blijven met trainen, en met lekker eten, en af en toe braaf je plankjes doen. Dan zul je zien dat die platte buik met buikspieren vanzelf wel komen. Maar misschien niet binnen een week.

« Laatst bewerkt op: 28 maart 2012, 18:31:55 door LL de Ling »

Offline haantje

• 5.068
De Afval-Draad
« Reactie #467 Gepost op: 28 maart 2012, 20:25:36 »
 :-* Da's lief van je. (Er zit wel echt een rolletje meer dan toen jij mij gezien hebt en de weegschaal bevestigt dat ook.)
Wat ik vervelend vind is dat wanneer ik bijv. een niet zo flateus vestje aan heb, andere vrouwen naar mijn buik staren. En ik ken die blik maar al te goed, want die heb ik zelf ook wel eens richting iemand anders....
Maar misschien moet ik me er idd. wat minder druk om maken en lak hebben aan gezeur van derden.
De rechte en schuine plankjes heb ik vanmiddag nog braaf gedaan  ;D 

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
De Afval-Draad
« Reactie #468 Gepost op: 28 maart 2012, 21:15:33 »
:gossip: dat 'plankje' heet officieel (nou ja, amongst mij en sommigen om mij heen) de Madonna, omdat het schijnt dat Madonna daar heur ranke figuurtje vandaan heeft.
This is between me and the vegetable!

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
De Afval-Draad
« Reactie #469 Gepost op: 28 maart 2012, 22:53:38 »
Wat is dat voor iets dan?

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
De Afval-Draad
« Reactie #470 Gepost op: 29 maart 2012, 06:08:02 »
:gossip: dat 'plankje' heet officieel (nou ja, amongst mij en sommigen om mij heen) de Madonna, omdat het schijnt dat Madonna daar heur ranke figuurtje vandaan heeft.

Hihi. Die ga ik er ingooien in de fitnesszaal.

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
De Afval-Draad
« Reactie #471 Gepost op: 29 maart 2012, 06:10:09 »

in beeld gebracht door een grote gespierde man.

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
De Afval-Draad
« Reactie #472 Gepost op: 29 maart 2012, 06:17:36 »
De rechte en schuine plankjes heb ik vanmiddag nog braaf gedaan  ;D 

Heel goed! :)

Dat van die blikken herken ik natuurlijk wel. Maar het zullen dan vooral vrouwen onder elkaar zijn. Ik ken bijna geen enkele man in mijn omgeving die een buikje niet mooi of vrouwelijk vindt. Succes, als je zo door blijft sporten, kan het haast niet anders dan dat het toch anders wordt.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
De Afval-Draad
« Reactie #473 Gepost op: 29 maart 2012, 12:23:43 »

Ah, een oefening. Ik verwachtte een stuk hout.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
De Afval-Draad
« Reactie #474 Gepost op: 29 maart 2012, 12:29:15 »
@Haantje: als je echt wilt weten wat je binnenkrijgt, zul je het moeten bijhouden. Incl. het afwegen van wat je eet. Maar weinig mensen schatten juist in hoeveel ze binnenkrijgen. Mensen die zeggen dat ze alles kunnen eten zonder aan te komen, eten simpelweg honderden kcal te weinig/minder; mensen die beweren al aan te komen van een koekje onderschatten juist wat ze binnenkrijgen, ook weer met honderden kcal.

3000 kcal per dag is aardig wat, als vrouw zijnde moet je dan eigenlijk dagelijks lang en intensief sporten om dat te verbranden.

Als je je alleen stoort aan de blikken van andere vrouwen (vast allemaal jaloerse monsters, als ik jouw foto's zo zie), dan zeg ik: straktrekbroekje! Mag je niet alle dagen aan, maar voor onder bepaalde kleding is het ideaal.
« Laatst bewerkt op: 29 maart 2012, 12:37:10 door Hizikigrrrl »

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
De Afval-Draad
« Reactie #475 Gepost op: 29 maart 2012, 16:36:03 »

Nee, en je moet het ook niet verwarren met planking

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
De Afval-Draad
« Reactie #476 Gepost op: 29 maart 2012, 16:48:28 »

Nee, en je moet het ook niet verwarren met planking

Maar als je dat laatste lang en vaak op een paaltje doet, lijkt het me een fa-bu-leu-ze core opleveren!

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
De Afval-Draad
« Reactie #477 Gepost op: 29 maart 2012, 18:22:20 »
 ;D

Offline haantje

• 5.068
De Afval-Draad
« Reactie #478 Gepost op: 30 maart 2012, 21:18:01 »
Op het nieuwe rooster is de fietsles op zaterdagochtend een halfuur vroeger. Vinniknietleuk  :(  Ik moet nu altijd al zo haastig.

Oh, en vandaag heb ik al mijn eten bijgehouden (best stom werk). Zonder de vrijdagse borrel die nog komen gaat, zit ik nu op 2000 kcal. Dat valt me dus heel erg mee. Ik heb vandaag zeker 750 versport en ook nog 11 km naar mijn werk gefietst.
Edit speciaal voor Hiziki, ik rij op een crosshybride en rij een stuk sneller dan de gemiddelde fietser.
« Laatst bewerkt op: 30 maart 2012, 21:32:22 door haantje »

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
De Afval-Draad
« Reactie #479 Gepost op: 31 maart 2012, 22:47:00 »
Op het nieuwe rooster is de fietsles op zaterdagochtend een halfuur vroeger. Vinniknietleuk  :(  Ik moet nu altijd al zo haastig.

Oh, en vandaag heb ik al mijn eten bijgehouden (best stom werk). Zonder de vrijdagse borrel die nog komen gaat, zit ik nu op 2000 kcal. Dat valt me dus heel erg mee. Ik heb vandaag zeker 750 versport en ook nog 11 km naar mijn werk gefietst.
Edit speciaal voor Hiziki, ik rij op een crosshybride en rij een stuk sneller dan de gemiddelde fietser.

Hoeveel van die 2000 kcal zijn er voor echt voedsel, dus geen snoep? En hoeveel eiwit neem je dan?

Wat betreft te trek in zoetigheid ditrect na het eten: behalve dat je lichaam ingesteld is op de gewoonte vh snoepen, kan het ook zijn dat je tijdens die maaltijd te weinig hebt gegeten. Hoe ziet bijvoorbeeld jouw avondeten er uit?

Maaltijdvoorbeelden, medium carb:
* 50 g sla, 3 tomaten, stuk komkommer, halve zoete puntpaprika, half uitje, knoflook, 1 el olijfolie, 2-3 gekookte eieren, 100 gram (zoete) aardappel, snuf zout, peper, evt. verse kruiden
* 150 g tempeh/tofu in een pittige tomatensaus, 300-400 gram groenten, 100-200 gram aardappel/50 gram rijst/bakbanaan
* 200-250 g volle kwark met 20-30 g verse noten (hazel, wal) / zaden (pompoen, zonnebloem, versgemalen lijnzaad) en 2 paranoten (liefst alle noten en zaden een halve dag geweekt in lauwwarm water met wat zout, afspoelen en door de kwark gooien)
* spaanse tortilla, per portie: 3 eieren, 1 a 2 aardappelen, 1 ui, knoflook, groente
*400 gram spinazie, 3 eieren/150 gram tempeh, 50-100 gram linzen (geweekt en gekookt)