Vegatopia Forum

De Afval-Draad

Offline Muis

• 1.242
  • Geslacht: Vrouw
De Afval-Draad
« Reactie #360 Gepost op: 14 januari 2012, 18:08:14 »
Hoeveel gram koolhydraten is het minimum en maximum eigenlijk om af te vallen?

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
De Afval-Draad
« Reactie #361 Gepost op: 14 januari 2012, 18:30:38 »
Hoeveel gram koolhydraten is het minimum en maximum eigenlijk om af te vallen?

Je totaalhoeveelheid kcal telt ook mee, eigenlijk kun je het het beste een poos bijhouden in een voedinsgdagboek, je kunt daar ook uitrekenen hoeveel kcal je ong. per dag moet eten bij jouw lichaam en activiteiten.

Probeer je totaal inname van koolhydraten te beperken tot 100 gram als je wilt afvallen, maar ondertussen moet je wel voldoende vetten en eiwitten eten, en niet op een extreem laag kcal p/d uitkomen (onder de 1200).

Ik ben er nog niet aan toegekomen om die 2 dagen die je me stuurde echt te analyseren (anders kun je dat zelf eens proberen in de Eetmeter?), maar het valt me op dat je te weinig eet en dan ook nog eens voornamelijk koolhydraten en dat je geen goede proteinebronnen inneemt. Omdat overstappen naar een lowcarbdieet dan heel zwaar is, is het beter dat je eerst meer inzicht krijgt in je eigen eetpatroon en dan langzaam meer eiwitten gaat nemen en de koolhydraten daarmee gaat vervangen.

Offline Muis

• 1.242
De Afval-Draad
« Reactie #362 Gepost op: 15 januari 2012, 14:40:54 »
Ja ik wist dat ik te weinig eiwitten binnen krijg, ik probeer er meer binnen te krijgen nu, is zo'n proteineshake een goed idee?
Ik zal het gaan bijhouden wat ik eet in de eetmeter, dat is wel beter ja.
En als ik te weinig eet, hoe kan het dan dat ik zoveel overgewicht heb? En belangrijker, wat eraan te doen, gewoon meer bewegen naast beter in de gaten houden wat ik eet?
« Laatst bewerkt op: 15 januari 2012, 14:43:31 door Muis »

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
De Afval-Draad
« Reactie #363 Gepost op: 15 januari 2012, 15:07:29 »
Als je echt alle dagen zo weinig eet, dan lijkt het er op dat jouw lichaam slaat nu gewoon alles opslaat. Voor het geval er nog slechtere tijden aanbreken;).

Ipv een proteineshake, zou ik gewoon meer proteine eten! Eieren, zuivel, tempeh/tofu, liefst proteine van goede kwaliteit. Wil je aan de shakes, dan lijkt een whey-supplement het beste. Lekker is anders hoor!

Offline Muis

• 1.242
De Afval-Draad
« Reactie #364 Gepost op: 15 januari 2012, 15:26:33 »
Ja dat was wel gemiddeld zo wat ik die dagen gegeten heb, soms nog minder, soms iets meer. Ik heb ook het idee dat echt alles aanzet nu, heb echt heimwee naar voorheen, voor ik die medicatie had, toen kon ik gerust elke week chips eten of chocola, of borrelnootjes, en toen at ik best veel en ik houd van eten, oke slank was ik niet maar ook geen overgewicht, nouja 5 jaar geleden was ik nog te slank, en toen at ik 4 keer per dag, bij elke maaltijd veel koolhydraten, pindakaas bijna elke dag, maar toen bewoog ik wel ontzettend veel.
Ik weet dat te weinig eten niet goed is, dat het lichaam dan meer gaat opslaan maar als ik normale hoeveelheden zou blijven eten dan weeg ik over paar maanden 100 kg.
Meer ei en tofu dus, zuivel houd ik niet zo van behalve kaas, en is sojamelk ook goed? En meer bewegen.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
De Afval-Draad
« Reactie #365 Gepost op: 15 januari 2012, 15:48:10 »
Ik ben er nog niet over uit of een teveel aan (ongefermenteerde) soja nu wel of niet ongezond is, maar het gros van je eiwitten er uit halen zou ik niet doen. Er zijn aanwijzingen dat soja een negatieve invloed hebben op je schildklier. De een zal daar gevoeliger voor zijn dan de ander, en wat je er verder bij eet maakt ook uit (zo eten ze in landen waar ze van oudsher sojaproducten eten, ook veel zeewier en/of varkensvlees).
Je eet wel yoghurt en kwark. Waarom eet je daar niet gewoon meer van?

Je medicijnen hebben nu een enorme invloed op je lichaam (gelukkig ook positief!), dus het is moeilijk in te schatten hoeveel effect meer of minder eten op je overgewicht heeft. Het zou heel goed kunnen dat een dieet met meer (maar niet teveel) kcal, meer eiwitten en vetten en minder koolhydraten juist de boel weer stabiliseren en je laten afslanken.

Overigens zijn veel superslanke mensen echte koolhydraatvreters, maar op het moment dat je wilt afslanken lijkt het beter om de hoeveelheid carbs in te dammen. En misschien dat je 5 jaar geleden wel veel carbs at en pindakaas, maar waarschijnlijk nam je niet teveel kcal in voor je lichaamsbouw/activiteitenlevel.

Offline Muis

• 1.242
De Afval-Draad
« Reactie #366 Gepost op: 15 januari 2012, 18:37:31 »
Ik vind naturel yoghurt vies en naturel kwark meestal ook, dus als het vruchtenyoghurt/kwark mag zijn dan prima :P Ik vind het de moeite waard om meer eiwit/minder carbs uit te testen om te kijken of ik dan wat afval.
En misschien dat ik me dan ook wat beter voel, mij lijkt ook dat als zoveel calorien omgezet wordt in vet dat mijn lichaam er bar weinig aan heeft.

Offline haantje

• 5.068
De Afval-Draad
« Reactie #367 Gepost op: 15 januari 2012, 18:47:22 »
In hoeverre zijn jullie eigenlijk tevreden met je lichaamsgewicht/omvang of in hoeverre lever je een eeuwig durende strijd?

Ik sport eng veel  ;) omdat ik heel erg van chocola, chips en rum houd en ik geen zin heb om te groeien qua omvang. Daarnaast ben ik ook wel heel trots op mijn lijf dat het zoveel prestaties kan leveren. (Ben een paar jaar terug heel ziek geweest en ben nu fitter dan ooit.) Dat gevoel begon toen ik afgelopen zomer voor het eerst een berg befietste en dat is ook wel weer goed voor mijn gevoel van eigenwaarde.
En ook kan ik niet zo goed iets "half" doen.

Gister had ik met twee mannen in de sauna wel een mooi gesprek over wat je fysiek aantrekkelijk vindt.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.160
    • fatalefem
De Afval-Draad
« Reactie #368 Gepost op: 15 januari 2012, 19:20:51 »
In hoeverre zijn jullie eigenlijk tevreden met je lichaamsgewicht/omvang of in hoeverre lever je een eeuwig durende strijd?
in de spiegel zie ik er echt oneindig veel beter uit dan in mijn hoofd, dus dat probeer ik mezelf wel voor te houden.

ik ben bmi-technisch iets te zwaar, maar heb zichtbare ribben en weliswaar geen 6-pack buik, maar wel lijntjes van spierlagen (maar die heb ik over mijn hele lichaam, weet niet of ik ontzettend gespierd ben of het vet niet opsla op spieraanzetten ofzo) en mijn lichaam is goed in proportie. mijn buikje komt door mijn enorm holle rug.

daarnaast voel ik me nu gewoon gezond, ik ben in het verleden wel eens iets lichter geweest, maar ik ga me vrij snel ziek voelen bij een bmi lager dan 25, ik heb dan helemaal geen energie meer, krijg het niet meer warm (en ik ben al een koukleum) en als ik beweeg voelt het alsof mijn botten in mij prikken.

ik ga dus niet afvallen en als ik ziek ben geweest en daardoor een kilo of 2 kwijt lijk te zijn, probeer ik die er weer aan te eten.

wel hoop ik dat ergens dit jaar therapiepilates ook gegeven wordt op een tijdstip dat ik niet aan het werk ben, maar dat is meer omdat ik hoop door te sporten meer energie  te krijgen, en therapieppilates/yoga zijn de enigen die ik nu mag van mijn artsen.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Mariek

• 3.972
De Afval-Draad
« Reactie #369 Gepost op: 16 januari 2012, 20:36:25 »
Ik heb het te ver laten komen en wil dat nu weer terugdraaien. Was altijd een slanke den, maar er zitten nu te veel hobbels aan. Vooral mijn buik, ik heb 0,0 buikspieren (ook nooit gehad). En ik heb ook wel dikke billen, hoewel ik er goed op kan zitten ;)
Het moet gewoon minder, ik ben dikker dan dat ik wil.

Heb zelfs al het gevoel dat het minder snoepen al z'n effect heeft, maar dat zal wel ingebeeld zijn. Woensdag op de weegschaal, dan weet ik waar ik nu sta. Ik heb geen idee. Zal ergens tussen de 88 en 96 zijn.
Daar had ik het toevallig vandaag met twee collega's over die ervan opkeken dat ik zomaar getallen durfde te noemen.
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Offline Poek

• Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • 11.929
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
De Afval-Draad
« Reactie #370 Gepost op: 17 januari 2012, 11:25:42 »

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
De Afval-Draad
« Reactie #371 Gepost op: 17 januari 2012, 11:36:39 »
Ja, ik heb een tijdlang rode borden gebruikt. Daar aten we nog meer van dan anders, omdat het heel erg grote borden waren. En heel mooi, dat ook.
This is between me and the vegetable!

Offline Temari

• 1.336
De Afval-Draad
« Reactie #372 Gepost op: 17 januari 2012, 11:44:33 »
Geinig. Het schijnt ook te helpen om wanneer je iets wilt eten wat je eigenlijk ook weer niet wilt eten, je armen op vastberaden wijze over elkaar te vouwen.

Offline Poek

• Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • 11.929
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
De Afval-Draad
« Reactie #373 Gepost op: 17 januari 2012, 11:52:49 »
Geinig. Het schijnt ook te helpen om wanneer je iets wilt eten wat je eigenlijk ook weer niet wilt eten, je armen op vastberaden wijze over elkaar te vouwen.

Klinkt logisch. Dan zou je voorover moeten buigen om een hap te nemen, dat doe je niet zo snel.

Offline Temari

• 1.336
De Afval-Draad
« Reactie #374 Gepost op: 17 januari 2012, 12:16:53 »
Ha ha! Nu zie ik het helemaal voor me. Het kan natuurlijk wel, maar dan duw je ook je armen in je maag, wat denk ik ook wel een eetlustontnemende werking zal geven.

Supplement: Hm, dat valt op zichzelf wel mee ;D, tenzij je dat effect opzettelijk zou willen bereiken. Lol, waar heb ik 't over! :-X
« Laatst bewerkt op: 17 januari 2012, 12:31:24 door Temari »

Offline Nevyn

• 1.426
De Afval-Draad
« Reactie #375 Gepost op: 17 januari 2012, 15:44:59 »
in de spiegel zie ik er echt oneindig veel beter uit dan in mijn hoofd, dus dat probeer ik mezelf wel voor te houden.

Grappig, bij mij is het meestal andersom. Of zit dat ook weer tussen mijn oren? Ik schijn over het algemeen wel een magere indruk te maken op mensen, ik ben niet mager, vooral rondom m'n buik heb ik een behoorlijke zwemband gekregen. Het mag van mij allemaal wel wat minder, ik vreet (doordeweeks) dus ook wat minder, of ik doe pogingen daar toe. En wellicht ook weer eens wat meer bewegen en minder op de bank hangen, dat kan vast ook geen kwaad.

Offline fem fatale

• 7.160
    • fatalefem
De Afval-Draad
« Reactie #376 Gepost op: 17 januari 2012, 16:06:32 »

Grappig, bij mij is het meestal andersom. Of zit dat ook weer tussen mijn oren?
vast wel, bij mij natuurlijk ook. maar in mijn hoofd ben ik echt veel te zwaar, ik schrik iedere keer als ik in de spiegel kijk van hoe slank ik eigenlijk ben.

Offline haantje

• 5.068
De Afval-Draad
« Reactie #377 Gepost op: 17 januari 2012, 17:56:50 »
Meestal valt me op foto's juist op dat ik eigenlijk best wel slank ben.

En verder heb ik waanzinnig spierpijn in mijn bilspieren  :-[
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Muis

• 1.242
De Afval-Draad
« Reactie #378 Gepost op: 17 januari 2012, 18:11:49 »
Heeft iemand misschien tips voor de lunchpauze op het werk? Met weinig koolhydraten en iets simpels het liefst en ook belangrijk, wat binnen 10 hooguit 15 minuten op te eten is, haha. Ik weet maar weinig te bedenken.

Offline fem fatale

• 7.160
    • fatalefem
De Afval-Draad
« Reactie #379 Gepost op: 17 januari 2012, 19:09:05 »
Salade van kikkererwten of linzen?

10 minuten is echt weinig, dingen als soep vallen dan af, terwijl die wel heel lekker zijn.