Vegatopia Forum

De Afval-Draad

brenda_lelie

De Afval-Draad
« Reactie #320 Gepost op: 04 januari 2012, 08:30:29 »
Ja het is inderdaad frustrerend als je geen oorzaak waar je wat aan zou kunnen veranderen. Ik wil mezelf ook geen schuldgevoel aanpraten bij elk koekje of stukje kaas wat ik eet. Wil wel blijven genieten van mijn eten.

Offline Wombat

• 2.706
De Afval-Draad
« Reactie #321 Gepost op: 05 januari 2012, 08:36:28 »
Ik ben per 1 januari ook maar weer eens gestart. Ben afgelopen maanden nogal wat aangekomen, heb een tijdje geen alcohol gedronken, en dat werkte bij mij wel. Niet dat ik zoveel dronk, maar toch.
Mijn dieet is heel simpel: minder verzadigde vetten (dus even geen kaas maar hüttenkäse op brood), zo min mogelijk toegevoegde suikers (dus geen jam maar fruit op brood en zo min mogelijk snoepen, bij tussentijdse trek dus geen koekjes maar een stuk fruit of wat noten of een schaaltje yoghurt) en geen alcohol door de week. In het weekend maximaal twee glaasjes. En in het weekend wel 'normaal' snoepen, maar ik kan me voorstellen dat de trek erin ook verdwijnt. En minder koolhydraten (rijst, pasta) en meer groente en fruit.
Daarnaast is mijn goede voornemen om ook maar weer eens wat meer te gaan sporten, dat is er vanwege een blessure afgelopen tijd bij ingeschoten, dat is ook een reden van aankomen. Als je je activiteit terugschroeft, moet je ook je energie-inname terugschroeven. Dat weet ik ook wel, maar als je bepaalde eetgewoonten hebt, is het moeilijk om ze te veranderen.

Offline Sven

• 3.926
  • Geslacht: Man
De Afval-Draad
« Reactie #322 Gepost op: 05 januari 2012, 12:01:34 »
Ja het is inderdaad frustrerend als je geen oorzaak waar je wat aan zou kunnen veranderen. Ik wil mezelf ook geen schuldgevoel aanpraten bij elk koekje of stukje kaas wat ik eet. Wil wel blijven genieten van mijn eten.

Als je wil kan je gedurende 2 of 3 weken een eetdagboek bijhouden en dit dan voorleggen aan een voedingsdeskundige. Misschien komen er dan wel een paar dingen bovendrijven die je kan aanpassen (zonder jezelf te hard te kwellen :) ).
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
De Afval-Draad
« Reactie #323 Gepost op: 05 januari 2012, 12:24:01 »
Kijken jullie ook naar wat jullie drinken?

Alcohol wordt hier vaak genoemd, maar ook vruchtensappen, en natuurlijk suiker in de thee of koffie en frisdrank telt heel hard mee.

brenda_lelie

De Afval-Draad
« Reactie #324 Gepost op: 05 januari 2012, 12:31:56 »
Ik drink vrijwel nooit alcohol, soms een glaasje in het weekend. Verder drink ik op mn werk thee, thuis overdag diksap, savonds thee. Thee altijd zonder suiker. Heel soms iets van ijsthee of Oggu maar hebben we eigenlijk alleen in huis als we visite hebben (gehad). Ik ga toch niet de hele dag water drinken hoor :)
Ik ontbijt met een flinke bak yomio (1/3 liter) met een scheut ahornsiroop en flink veel meusli waar ook heel veel noten in zitten. Ik heb sochtends echt een boost nodig, van alleen een paar boterhammen val ik op de fiets alweer om.
Als lunch 4 boterhammen, dubbel. Vaak met chocopasta maar nu met kaas omdat we weer op Texel zijn geweest en lekkere kaas hebben ingeslagen.
Verder eet ik overdag niet echt dingen tussendoor. Soms neem ik wat fruit, soms een sultana aan het eind van de middag op mn werk.
Als avondeten eten we best vaak aardappelen en kool nu. Proberen zoveel mogelijk groente van het seizoen te eten en dan kom je daar nu wel op uit. We eten niet vaak vleesvervangers omdat we die vaak niet lekker vinden maar nu je de producten van de Vegaslager ook in Nijmegen kan kopen eten we die ook wel 1 a 2 keer per week (zijn grotendeels plantaardig en zit ijzer en vitamine B in).
Savonds eet ik bijna nooit meer wat. Vriendje wil nog wel eens wat pakken om te snaaien maar ik doe dat liever niet. Verder maak ik wel regelmatig een sapje, soms alleen sinaasappels, soms ook met banaan en ander fruit erdoor in de blender. Je moet toch een beetje fruit eten :)

Offline haantje

• 5.068
  • Geslacht: Vrouw
De Afval-Draad
« Reactie #325 Gepost op: 05 januari 2012, 13:08:00 »
Kijken jullie ook naar wat jullie drinken?

Alcohol wordt hier vaak genoemd, maar ook vruchtensappen, en natuurlijk suiker in de thee of koffie en frisdrank telt heel hard mee.
Ja zeker, als eng veel sportend iemand, drink ik thee zonder suiker, koffie met melk, 's ochtends een glas (vers geperst) sinaasappelsap en van do t/m zo mag ik alcohol van mezelf (vakanties uitgezonderd). Als het borrels zijn gaat er suikerloze cola doorheen.
Ben weer terug van weggeweest, dus vanavond kan er weer gefietst worden. Zin in  :D
Het is ook wel weer verstandig, de weegschaal vertelde me anderhalve kilo groei. Maar goed, daar heb ik dan ook wel een leuke tijd voor teruggehad!
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Wombat

• 2.706
De Afval-Draad
« Reactie #326 Gepost op: 05 januari 2012, 13:14:49 »
Ach gossie, in de vakantie mag je geen alcohol, wat sneu. ;).
Ik drink 's morgens een glas grapefruit/sinaasappelsap, en verder eigenlijk alleen thee of water. Zonder suiker. En wijn, maar dat mag ik nu even niet van mezelf. En heel af en toe een biertje, maar dat doe ik nu dus ook niet.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
De Afval-Draad
« Reactie #327 Gepost op: 05 januari 2012, 13:26:24 »
Je moet toch een beetje fruit eten :)

Niet perse hoor, zolang je maar wel (vrucht)groente neemt waar veel vitamine C bv in zit. Het is belangrijker om meer groente te eten dan meer fruit.
Fruit bevat veel suikers, vooral in de vorm van fructose. Het is sowieso beter om ze heel te eten, als je ze blendert neem je er al snel teveel van. Voor je lichaam maakt het niet zoveel uit of je thee met suiker neemt of vruchtensap.

Als ik zo kijk naar wat je hierboven opnoemt, valt het me op dat je erg veel koolhydraten en suikers binnenkrijgt: ahornsiroop, diksap, chocopasta, fruit, sultana, aardappelen, brood. Dit jaagt simpelweg gezegd je bloedsuikerspiegel de hele dag op, waardoor er constant insuline aangemaakt moet worden, wat er weer voor zorgt dat die suikers als vet wordt opgeslagen.

In plaats van Yomio zou ik 200-250g biologische kwark nemen, met 2-3 el (geweekte) noten en zaden (niet teveel om niet teveel omega6vetzuren binnen te krijgen en evt. weken vanwege de antinutrienten) en evt. een klein beetje fruit, tenzij je binnen het uur weer flauw wordt. Dan moet je het fruit laten zitten. Krijg je echt honger, dan moet je er meer bij eten.

Tussendoor zou je ipv brood 1 of 2 gekookte eitjes kunnen nemen, of ei op brood doen ipv zoetigheid, een salade erbij en denk ook eens aan een maaltijdsalade van wat quinoa of boekweit ipv brood, met groente en gemarineerde tofu of tempeh.

Als avondeten niet teveel aardappelen/rijst/pasta, maar veel groente (300-400 gram), voldoende vet in de vorm van bv. olijfolie/kokosolie/roomboter en een eiwitcomponent waardoor je 20-30 gram proteine binnenkrijgt. Al die kant-en-klaarspullen zijn natuurlijk wel lekker, maar in principe zijn ze flink bewerkt en moet je het zien als een kroket of frikandel: voor af en toe.

brenda_lelie

De Afval-Draad
« Reactie #328 Gepost op: 05 januari 2012, 13:35:17 »
Lief dat je tips geeft Hiziki :) Alleen veel dingen die je zegt vind ik niet lekker. Ik lust geen ei, dat ga ik echt niet op mn brood doen, getver. Kwark krijg ik niet weg sochtends, vind ik te dik, yomio vind ik lekker. En quinoa en dat soort salades daar hou ik eigenlijk ook niet van.

Wat zouden goede eiwitcomponenten zijn voor bij het avondeten? (vast ook weer dingen die ik niet lekker vind ;))

Wat betreft dat fruit: oke, fruit bevat veel fruitsuikers, maar ik geloof toch nooit zo dat dat nou zo slecht is. Ja je wordt er wel dik van natuurlijk.
Het probleem met mij en afvallen is denk ik ook dat ik mezelf niet dik vind. Het belangrijkst vind ik om gezond te eten. Ik heb gewoon geen zin om minder fruit te eten omdat daar suikers in zitten. Snoep en snacks laat ik wel staan omdat dat ook écht ongezond is.

Offline bambi

• 5.560
De Afval-Draad
« Reactie #329 Gepost op: 05 januari 2012, 13:57:06 »
Je moet toch een beetje fruit eten :)

Niet perse hoor, zolang je maar wel (vrucht)groente neemt waar veel vitamine C bv in zit. Het is belangrijker om meer groente te eten dan meer fruit.
Fruit bevat veel suikers, vooral in de vorm van fructose. Het is sowieso beter om ze heel te eten, als je ze blendert neem je er al snel teveel van. Voor je lichaam maakt het niet zoveel uit of je thee met suiker neemt of vruchtensap.

Als ik zo kijk naar wat je hierboven opnoemt, valt het me op dat je erg veel koolhydraten en suikers binnenkrijgt: ahornsiroop, diksap, chocopasta, fruit, sultana, aardappelen, brood. Dit jaagt simpelweg gezegd je bloedsuikerspiegel de hele dag op, waardoor er constant insuline aangemaakt moet worden, wat er weer voor zorgt dat die suikers als vet wordt opgeslagen.

In plaats van Yomio zou ik 200-250g biologische kwark nemen, met 2-3 el (geweekte) noten en zaden (niet teveel om niet teveel omega6vetzuren binnen te krijgen en evt. weken vanwege de antinutrienten) en evt. een klein beetje fruit, tenzij je binnen het uur weer flauw wordt. Dan moet je het fruit laten zitten. Krijg je echt honger, dan moet je er meer bij eten.

Tussendoor zou je ipv brood 1 of 2 gekookte eitjes kunnen nemen, of ei op brood doen ipv zoetigheid, een salade erbij en denk ook eens aan een maaltijdsalade van wat quinoa of boekweit ipv brood, met groente en gemarineerde tofu of tempeh.

Als avondeten niet teveel aardappelen/rijst/pasta, maar veel groente (300-400 gram), voldoende vet in de vorm van bv. olijfolie/kokosolie/roomboter en een eiwitcomponent waardoor je 20-30 gram proteine binnenkrijgt. Al die kant-en-klaarspullen zijn natuurlijk wel lekker, maar in principe zijn ze flink bewerkt en moet je het zien als een kroket of frikandel: voor af en toe.

Niet te veel rijst / pasta: kan je dat eens in grammen benaderen? Ik ben heel benieuwd hoe ik daar op score.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
De Afval-Draad
« Reactie #330 Gepost op: 05 januari 2012, 14:19:38 »
@Brenda: als je niet zoveel lust, wordt het moeilijk... niet alle kwark is dik he? De magere bio vd AH is bv. vrij dun. Als eiwitbronnen kun je dan denken aan kaas, huttenkase, tofu, tempeh, seitan, peulvruchten.

@Bambi: nou, dat ligt er aan hoe streng je in de leer zit, zal ik maar zeggen. Wil je afvallen, dan wordt aangeraden om max. 50-100 gram koolhydraten per dag te nemen. Dat moet je opvangen met proteinen. Dat is dus niet veel aan rijst en brood etc. 100 gram ongekookte rijst bevat bv. al zo'n 74 gram koolhydraten. En de een reageert heftiger op koolhydraten dan de ander: heb je vrij snel na een stevige maaltijd met bv. pasta of aardappels al weer honger (binnen een uur bv), dan kan het helemaal interessant zijn om met low carb te gaan experimenteren.
Vind je loc carb te ver gaan, dan kun je eens op de glycemic load gaan letten.

Offline haantje

• 5.068
De Afval-Draad
« Reactie #331 Gepost op: 05 januari 2012, 14:30:25 »
Ach gossie, in de vakantie mag je geen alcohol, wat sneu. ;)
:P

:kip: in de vakantiemodus -> :drink:
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline bambi

• 5.560
De Afval-Draad
« Reactie #332 Gepost op: 05 januari 2012, 14:34:09 »
@Brenda: als je niet zoveel lust, wordt het moeilijk... niet alle kwark is dik he? De magere bio vd AH is bv. vrij dun. Als eiwitbronnen kun je dan denken aan kaas, huttenkase, tofu, tempeh, seitan, peulvruchten.

@Bambi: nou, dat ligt er aan hoe streng je in de leer zit, zal ik maar zeggen. Wil je afvallen, dan wordt aangeraden om max. 50-100 gram koolhydraten per dag te nemen. Dat moet je opvangen met proteinen. Dat is dus niet veel aan rijst en brood etc. 100 gram ongekookte rijst bevat bv. al zo'n 74 gram koolhydraten. En de een reageert heftiger op koolhydraten dan de ander: heb je vrij snel na een stevige maaltijd met bv. pasta of aardappels al weer honger (binnen een uur bv), dan kan het helemaal interessant zijn om met low carb te gaan experimenteren.
Vind je loc carb te ver gaan, dan kun je eens op de glycemic load gaan letten.

Voor een persoon wegen wij 75 gram pasta 50 tot 75 gram rijst af. Dat is toch niet zo veel denk ik?
Wel eten we overdag al veel brood.

Na het avondeten heb ik nooit honger, sterker nog, als we eens een toetje kochten was het na een week over datum omdat we er niet naar talen na het eten.

Een uitzondering: gewokte groenten met tofu en rijst, dan heb ik tegen bedtijd wel alweer honger.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
De Afval-Draad
« Reactie #333 Gepost op: 05 januari 2012, 14:35:06 »
En hoeveel tofu en groenten neem je dan?

brenda_lelie

De Afval-Draad
« Reactie #334 Gepost op: 05 januari 2012, 14:41:00 »
Ik heb ook nooit honger na het eten als ik aardappels of pasta heb gegeten. Juist bij groente-gerechten wel een beetje.

Offline bambi

• 5.560
De Afval-Draad
« Reactie #335 Gepost op: 05 januari 2012, 14:46:49 »
Zo'n 200 tot 300 gram groenten, en ik denk dat we zo'n pakje tofu wel in een keer opeten (want voor twee dagen is het net weinig).

Offline Muis

• 1.242
De Afval-Draad
« Reactie #336 Gepost op: 05 januari 2012, 15:04:48 »
Haha, ja dat van die suikers in fruit zei de arts ook al tegen me, maar ja, ik eet dat toch, ik ben dol op fruit al eet ik het met vlagen veel, soms ook best lang niet. En als ik moet kiezen tussen boterham met beleg of fruit, dan kies ik fruit, of soep.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
De Afval-Draad
« Reactie #337 Gepost op: 05 januari 2012, 15:18:25 »
Zo'n 200 tot 300 gram groenten, en ik denk dat we zo'n pakje tofu wel in een keer opeten (want voor twee dagen is het net weinig).

Tofu bevat niet superveel eiwitten, zo'n 12 gram per 100 gram. Misschien helpt het als je de hoeveelheid verhoogt? En welke groente je er bij neemt, maakt ook uit. Bepaalde groenten bevatten weer meer suikers.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
De Afval-Draad
« Reactie #338 Gepost op: 05 januari 2012, 15:21:56 »
Ik heb ook nooit honger na het eten als ik aardappels of pasta heb gegeten. Juist bij groente-gerechten wel een beetje.

Van alleen groente kun je ook niet leven (sorry, fruitariers :P). Je moet er voldoende eiwitten bij eten, zeker 20 gram, en goede vetten. En als je dus geen last hebt van dips na de maaltijd, kun je er wat koolhydraten bij doen in de vorm van rijst/aardappels. Wil je afvallen, dan zou ik niet teveel nemen.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
De Afval-Draad
« Reactie #339 Gepost op: 06 januari 2012, 17:26:44 »
Op pagina twee van de volkskrant staat een artikel dat je na stevig lijnen andere hormonen krijgt.
Na lijnen is dun blijven dus lastiger.

Hier trouwens een mooie repliek van Gary Taubes: niet de kcal zijn de schuldige, maar het overmatige gebruik van koolhydraten dat het insulinelevel te lang te hoog houdt
http://www.ipetitions.com/petition/response-to-nytimes-the-fat-trap/