Vegatopia Forum

De Afval-Draad

Offline haantje

• 5.068
  • Geslacht: Vrouw
De Afval-Draad
« Reactie #180 Gepost op: 23 oktober 2011, 22:49:46 »
Zo had ik het nog nooit bekeken, Maartje! Het mijne kan zelfs meer dan zeven keer in twee seconden samentrekken.
Vanmorgen 109 minuten op de spinningfiets gezeten, daar ben ik de hele dag verrot van geweest. Was een beetje te veel van het goede  ::)
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline koekje

• 2.503
De Afval-Draad
« Reactie #181 Gepost op: 24 oktober 2011, 00:10:09 »
Is dat op lange termijn niet slecht voor je hart, zo'n hoge hartslag? Dat de wand dikker wordt ofzo en er dan aan de binnenkant minder plek is om goed rond te stromen.

Ik heb een keer een aantal uur (bijna halve dag) een hartslag met pieken van 300 bpm gehad. Was niet lekker hoor.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
De Afval-Draad
« Reactie #182 Gepost op: 24 oktober 2011, 09:17:27 »
Ongetwijfeld is het op lange termijn slecht, als je continu zo'n hoge hartslag hebt. Maar dat kan bijna niet, zoals Haantje zegt, na een uurtje val je wel zo'n beetje om, en anders na een paar uur wel.
Het idee is bovendien dat niet alleen de hartspier groeit, maar ook de kamers, zodat er steeds meer bloed rondgepompt kan worden met één slag. Daarom hebben woeste sporters vaak een heel erg lage rusthartslag, met veertig keer per minuut is er wel voldoende rondgepompt om een beetje tv te kijken...
This is between me and the vegetable!

Offline Draek

• 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
De Afval-Draad
« Reactie #183 Gepost op: 24 oktober 2011, 16:37:30 »
300... dat klinkt toch echt eng... ik vind het al erg als ik de 200 over ga. Voel ik dan al wel.

Over afvallen: Ik ben bijna onder de 100kg. Zou mooi zijn als ik opeens 99 zou zien staan op de weegschaal.
Ik probeer deze week 1 a 2kg af te vallen.  Als ik onder 100 kom, dan zit ik op 24kg+ wat er af is.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline haantje

• 5.068
De Afval-Draad
« Reactie #184 Gepost op: 24 oktober 2011, 17:01:40 »
Goed bezig, Draek :cheer:
Laat je het weten wanneer de mijlpaal bereikt is?
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
De Afval-Draad
« Reactie #185 Gepost op: 24 oktober 2011, 17:04:31 »
 :thumbsup:

Offline greet

• 2.671
De Afval-Draad
« Reactie #186 Gepost op: 24 oktober 2011, 17:19:30 »
Heel knap, Draek, dat je dat kan. Zeker bij mensen met behoorlijk overgewicht is dat toch altijd een niet te onderschatten verandering van levensstijl, waar heel wat volharding voor nodig is...  :thumbsup:
Bij mij zijn er de laatste weken terug een paar kilo'tjes aangeslopen, door meerdere gezellige en lékkere feestjes, dus ik moet ook nog eens gaan lopen duidelijk.

300... dat klinkt toch echt eng... ik vind het al erg als ik de 200 over ga. Voel ik dan al wel.
Ik gok dat dat ook niet kwam door te sporten, maar eerder door een afwijking aan haar hart... :-\ Op spoed kwam ik ook een paar mensen tegen die iets dergelijks hadden. Was voor die mensen altijd heel naar, en vaak nog beangstigend ook. Hopelijk krijg je het niet nog eens koekje...

Offline koekje

• 2.503
De Afval-Draad
« Reactie #187 Gepost op: 24 oktober 2011, 18:18:12 »
Nee, dat was idd niet door sporten en gewoon in rust. En eng was dat zeker, ik dacht dat ik een hartaanval zou krijgen (toen ik in het ziekenhuis echt zag hoe hoog mn hartslag was). Ik had toen een volledige klaplong (spanningspneumothorax) en mn hart was heel hard bezig toch voldoende zuurstofrijk bloed overal naartoe te pompen, en natuurlijk eng (ik dacht het eerste uur dat ik een aneurysma had) en ook best pijnlijk. Ik ben alleen tijdens het inklappen van de long even een beetje wat benauwd geweest, maar daarna niet, dus de tikker deed het goed. Desondanks wil ik dat echt niemand aanraden. Ik blijf het wel nog steeds eng vinden als mn hartslag hard stijgt en wat onregelmatig aanvoelt.

Ik val overigens in de winter altijd wat (paar kilo maximaal) af. Ik denk door de kou en omdat ik dan toch iets meer beweeg. In de winter ben ik iets stijver en dat is fijn. Tenzij het glad is, dan kom ik minder buiten de deur en binnenshuis doe ik qua activiteiten niet meer dan wat lichtelijke huishoudelijke werkzaamheden en koken.

Offline Selly

• 30.783
De Afval-Draad
« Reactie #188 Gepost op: 29 oktober 2011, 13:09:43 »
Waarom weten jullie allemaal  hartslagtempo? Of zijn er ook mensen die dat niet weten, net als ik?
Of hoort het bij afvallen, want dat heb ik inderdaad nog nooit gedaan.
,,,,فلافل

Offline Wombat

• 2.706
De Afval-Draad
« Reactie #189 Gepost op: 29 oktober 2011, 13:14:53 »
Als je een hartslagmeter draagt heb je tijdens het sporten tenminste iets te doen, namelijk het schermpje in de gaten houden. :P

Offline haantje

• 5.068
De Afval-Draad
« Reactie #190 Gepost op: 29 oktober 2011, 13:31:09 »
Waarom weten jullie allemaal  hartslagtempo? Of zijn er ook mensen die dat niet weten, net als ik?
Of hoort het bij afvallen, want dat heb ik inderdaad nog nooit gedaan.
Vet verbranden doe je in zone 2, voor mij tussen 121-149 hartslagen per minuut.

Offline Maartje!

• 6.752
De Afval-Draad
« Reactie #191 Gepost op: 29 oktober 2011, 13:58:22 »
Ik weet mijn hartslag omdat ik het leuk vind om tijdens de spinningles een hartslagmeter te dragen. En dat is ook best handig, want ik heb de neiging het herstellende gedeelte van de training een beetje te missen; ik ben slecht in op halve kracht dingen doen. Met een hartslagmeter om zie ik wat ik doe, dat helpt.

En wat dat verbranden van vet betreft voel ik een déja-vu; als iemand me kan uitleggen waarom ik ongelijk heb hoor ik dat graag!

Ik heb het sterke vermoeden dat dat hele idee van vetverbranding bij een bepaalde hartslag onzin is.
Immers: je verbruikt energie. Als je die uit je suikerreserves kunt halen, heb je op dat moment geen vet verbrand, maar als je daarna op de bank gaat liggen, heeft je lijf óók energie nodig. En je suikerreserves heb je net opgegeten, dus dan moet je lijf wel vet gaan verbranden.
En dan is het dus vooral zaak veel energie te gebruiken. Want als je meer verbruikt dan je opeet moet het restant uit je bestaande reserves komen
« Laatst bewerkt op: 29 oktober 2011, 15:53:58 door Maartje! »

Offline koekje

• 2.503
De Afval-Draad
« Reactie #192 Gepost op: 29 oktober 2011, 15:03:46 »
Ik weet mn ongeveer normale hartslag (dus in rust) omdat dat wel eens medisch bekeken wordt bij mij.

Offline haantje

• 5.068
De Afval-Draad
« Reactie #193 Gepost op: 29 oktober 2011, 15:53:49 »
@maartje!:
Ik ben geneigd met je mee te gaan in je redenatie, maar ik heb zo vaak anders gelezen/gehoord. Het opgeslagen vet moet eerst omgezet worden in koolhydraten om ze te gebruiken. En daar komt je lijf niet aan toe als het in volle actie is (zone 3).
Wanneer je piekt met je hartslag schijnt je hart zo druk met pompen te zijn dat je het makkelijkst voorradige opmaakt: eiwitten, je knabbelt je spieren op.
Of iets van die strekking  ::)
Iemand die het beter weet, roept maar!

Offline Maartje!

• 6.752
De Afval-Draad
« Reactie #194 Gepost op: 29 oktober 2011, 16:02:05 »
Tsja, ik heb al zo veel onzin over sporten gehoord...

Als je spieren eet ruik je dat meteen, dan ga je ammonia uitzweten. Heb ik nog nooit gehad (want ik heb best wat reserves her en der...)
(Maar ik neem aan dat je lijf eerst de 'los rondzwervende' eiwitten gaat opeten en dan pas de spieren, dus ammonia ruiken betekent niet zonder meer spieren opeten.)

Offline haantje

• 5.068
De Afval-Draad
« Reactie #195 Gepost op: 29 oktober 2011, 16:14:00 »
Bij iedere RPM-les ruik ik naar ammoniak  ::)
Maar sowieso val je pas af wanneer je meer verbruikt dan je opeet.
Blijf je zitten met het punt dat spieren zwaarder schijnen te zijn dan vet.
Pfffff, ingewikkeld, gewoon in de spiegel kijken of je enigzins tevreden bent.

Offline Maartje!

• 6.752
De Afval-Draad
« Reactie #196 Gepost op: 29 oktober 2011, 16:18:13 »
Jeetje, ik heb nog nooit naar ammoniak geroken. Ik dacht altijd dat dat alleen gebeurde als je echt heel woest bezig was (urenlang op meer dan maximale hartslag enzo) of als je héél dun bent.

Maar inderdaad, in de spiegel kijken en denken 'jeetje, wat ben ik stoer', dat is zowiezo het beste! Zeker als je net een uur woest hebt ge-RPM'd (dat is hetzelfde als spinnen, toch?).

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
De Afval-Draad
« Reactie #197 Gepost op: 31 oktober 2011, 17:47:12 »
@maartje!:

Ik zal het woensdag eens aan Bart vragen, wetenschapsjournalist en auteur van Wat de weegschaal niet vertelt en heeft vroeger veel voor Vegatopia gedaan. Maar ik ga met Maartje mee. Ik ben zo vaak een paar kilo afgevallen toen ik niet aan sport deed, en dat was ook vet. Dat kan niet anders.

O ja, Selly: bij Johnny G. spinning train je met hartslagmeter omdat de training is opgebouwd rond verschillende trainingszones die als je het heel netjes moet doen in een wekenschema moet opbouwen, maar de meeste lessen zijn intervallessen omdat de meeste mensen niet het gevoel hebben goed genoeg getraind hebben als ze niet heel hard zweten. Bij andere sporten gaan dat soort redeneringen vast ook op.
« Laatst bewerkt op: 31 oktober 2011, 17:54:03 door LL de Ling »

Offline haantje

• 5.068
De Afval-Draad
« Reactie #198 Gepost op: 31 oktober 2011, 17:51:13 »
Ik hou me warm aanbevolen voor Barts nuttige commentaar en ga nu m'n sporttas pakken voor bodypump.
En ik heb net een groot stuk chocola genuttigd bij mijn bakje koffie  ;D

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
De Afval-Draad
« Reactie #199 Gepost op: 03 november 2011, 08:47:05 »
@maartje!:
Ik ben geneigd met je mee te gaan in je redenatie, maar ik heb zo vaak anders gelezen/gehoord. Het opgeslagen vet moet eerst omgezet worden in koolhydraten om ze te gebruiken. En daar komt je lijf niet aan toe als het in volle actie is (zone 3).
Wanneer je piekt met je hartslag schijnt je hart zo druk met pompen te zijn dat je het makkelijkst voorradige opmaakt: eiwitten, je knabbelt je spieren op.
Of iets van die strekking  ::)

Gisteren even snel naar Barts reactie gevraagd. Hij zei dat het omzetten naar koolhydraten ronduit onzin was.

En over het sneller verbranden zei hij dat er misschien wel in laboratoriumsettings resultaten gemeten werden, maar dat het misschien niet te doen of saai is om jezelf te verplichten om op bepaalde zones te trainen. Beter kun je bewegen en gewoon iets zoeken wat je leuk vindt en volhoudt, was zijn advies. (dat was dan ook meteen het enige advies, want zijn boek gaat vooral om waarom het zo lastig is voor dikke mensen op op gewicht te blijven. Al houdt Bart zijn afvalrace goed vol!)

Heel simpel val je gewoon af als je meer verbruikt dan je binnenkrijgt. En hoe je dat precies doet maakt dus niet zo veel uit. Maar ik zou zeggen: Lees het boek!