Vegatopia Forum

De Afval-Draad

Offline Amarillo

• Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • 3.233
De Afval-Draad
« Reactie #140 Gepost op: 24 september 2011, 10:54:39 »
Maar goed, ik kwam voor heel iets anders.
Wie kan mij uitleggen hoe het zit met hartslag en vetverbranding? Ik heb wel vaker iets opgevangen en las net op wikipedia dat als je met een workout een hartslag van 60-70% van je max hartslag (226-leeftijd) aan houdt dat dan de verbranding het snelst gaat. Dat zou voor mij een hartslag tussen de 116 en 136 betekenen. Maar ik heb bij een weinig intensieve workout al een hartslag van 160.
Iemand enig idee hoe het nu zit?
Het gaat om het verschil tussen je hartslag in rust en je hartslag bij grote inspanning.

Makkelijk rekenvoorbeeldje dit is niet echt!:
hartslag in rust: 90bpm
hartslag bij inspanning: 190bpm
Het verschil is dan 190-90=100bpm
60% daarvan is 60, dit optellen bij 90, dan kom je op 150. Met de 70% kom je op dezelfde manier bij 160. Dan is je range 150-160.
(Deze uitleg staat ook op hartslagmeters die je bijv bij Decathlon kunt kopen, kost 20 of 30 euro ofzo.)

Je hartslag in rust meet je het best als je een paar minuten hebt stilgelegen en niks gedaan (niet zittend).
Je hartslag bij inspanning bijv na 10 kniebuigingen of een stukje rennen.

Een hartslagmeter is hier heel handig voor, die kun je zo instellen dat hij piepjes afgeeft als je buiten je range komt.
« Laatst bewerkt op: 24 september 2011, 12:49:35 door cal¡mero »
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline haantje

• 5.068
  • Geslacht: Vrouw
De Afval-Draad
« Reactie #141 Gepost op: 24 september 2011, 13:51:25 »
Gistermiddag fitness, gisteravond bodyattack en daarna een kilometer gezwommen. Ik voel me gebroken  :-[
Ik zeg: rustdag (en morgen misschien ook wel).

Het is ook wel meteen heeeel fanatiek zeg, dat zijn 3 pittige workouts op 1 dag. Dat deed ik zelfs niet in mijn meest fanatieke periode. :P

Bouw het rustig op, dan hou je het ook beter vol.
Voor ik met fitness begon, deed ik meestal 6 dagen per week enige vorm van lichaamsbeweging. Conditioneel hield ik het gisteren allemaal best vol, alleen hebben er nu andere spieren op hun flikker gekregen en die moeten daar een beetje aan wennen.
Verder heb ik het voor mijn doen rustig aan gedaan deze week: zondag spinnen, maan- en woensdag gefitnesst en gezwommen en gister dus. A.s. maandag sta ik ingepland voor bodypump en aansluitend aquajoggen, tot die tijd maar even rustig aan dus  ;)

Zo'n hartslagmeter is heel interessant en leerzaam. Het verschaft je een hoop inzicht na verloop van tijd. Ik heb in rust een vrij hoge hartslag en kan ook enorm hoog bij inspanning. Probleem is alleen dat wanneer mijn hartslag "in het rood" gaat, dus boven wat nog gezond geacht wordt, de meter gaat piepen. Best genant tussen de nummers door gister bij bodyattack  :-[
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
De Afval-Draad
« Reactie #142 Gepost op: 24 september 2011, 19:07:26 »
Gistermiddag fitness, gisteravond bodyattack en daarna een kilometer gezwommen. Ik voel me gebroken  :-[
Ik zeg: rustdag (en morgen misschien ook wel).

Het is ook wel meteen heeeel fanatiek zeg, dat zijn 3 pittige workouts op 1 dag. Dat deed ik zelfs niet in mijn meest fanatieke periode. :P

Bouw het rustig op, dan hou je het ook beter vol.
Voor ik met fitness begon, deed ik meestal 6 dagen per week enige vorm van lichaamsbeweging. Conditioneel hield ik het gisteren allemaal best vol, alleen hebben er nu andere spieren op hun flikker gekregen en die moeten daar een beetje aan wennen.

Ja, maar dat bedoel ik. Ik weet dat je veel fietst, maar ik zwom bijvoorbeeld vroeger 3 keer per week 2 kilometer, maar dat lukt me nu niet meer. Nu doe ik anderhalf op een goede dag en ben ik doodop (doe het niet zo vaak meer). Geen vezel in mijn lijf die er aan denkt om verder te zwemmen, laat staan nog iets anders te doen. Dus ik snap echt niet zo goed waarom je bodypump en aquajoggen na elkaar gaat doen, het is allebei erg zwaar en als op zichzelf staande training prima.

Op mijn meest fanatiekst sportte ik 5 keer per week (3 keer per week spinning, maar ook fitness en bommen of andere klasjes. Nu doe ik maximaal iets 3 keer per week. Veel fijner en beter voor mijn gezondheid. Maar als ik nu iets ga doen wat ik zelden doe, krijg ik natuurlijk ook spierpijn.

Voor de lijn maakt het niets uit. Ik eet minder als ik minder beweeg, geloof ik, en weeg ook iets minder (spieren?). Wel krijg ik complimenten dat mijn gezicht er minder afgetraind uitziet. En het voelt toch echt beter om niet altijd helemaal tot het uiterste te gaan, maar ook je lichaam de rust te geven om te herstellen.
« Laatst bewerkt op: 24 september 2011, 19:19:08 door LL de Ling »

Offline haantje

• 5.068
De Afval-Draad
« Reactie #143 Gepost op: 24 september 2011, 19:19:07 »
Maar de chocola is zo lekker  :-[
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
De Afval-Draad
« Reactie #144 Gepost op: 24 september 2011, 19:21:20 »
Maar de chocola is zo lekker  :-[

O ja, dat is waar, maar je bent hartstikke slank! Als je 3 (of 4) keer per week blijft sporten, zal dat ook zeker zo blijven!

Aiko

De Afval-Draad
« Reactie #145 Gepost op: 24 september 2011, 19:48:19 »
En als je vijf (of zes) keer per week sport mag je nóg meer chocola eten!

Offline Amarillo

• 3.233
De Afval-Draad
« Reactie #146 Gepost op: 24 september 2011, 20:50:04 »
Je kunt natuurlijk ook aan één stuk door sporten en nooit meer slapen, dan kun je vast ook aan één stuk door chocola eten!
(Eigen inschatting. Deze bewering berust niet op wetenschappelijk onderzoek en het uitproberen van de hierboven beschreven activiteiten gebeurt derhalve op eigen risico).

Offline haantje

• 5.068
De Afval-Draad
« Reactie #147 Gepost op: 24 september 2011, 22:02:04 »
Precies, jij snapt 'em.

@LL: ik ben zeker drie kilo zwaarder dan toen jij mij gezien hebt. Nog steeds niet dik, maar echt leuk vind ik het niet. Door al dat gefiets zijn mijn bovenbenen gegroeid. En spierweefsel schijnt zwaarder te zijn dan vet. Maar die beweegbare spekrol op mijn buik wijt ik aan de chocola en de borrels. En aangezien ik die dingen maar moeilijk kan laten staan, kan ik er beter voor zorgen dat ik de calorieën ook weer verbrand.
Drie keer per week sportschool was mijn minimumdoel: één keer fitness + zwemmen, één keer spinnen, één keer body-iets (pump/step/attack). Alleen vond het sportschoolmeisje dat ik twee keer per week moest komen fitnessen om een beetje strak te worden. Dus dan wordt het vier keer per week.

Aiko

De Afval-Draad
« Reactie #148 Gepost op: 25 september 2011, 01:24:17 »
Hoge doelen stellen is ook niet verkeerd, maar je moet wel weten dat je het ook kan volhouden over verschillende jaren.

In 2001 heb ik mijzelf ten doel gesteld om viermaal in de week te bewegen (eenmaal bewegen was voor mij minimaal anderhalf uur wandelen of fietsen). In enthousiasme is dat al snel vijfmaal geworden, doordat ik wel eens vooruit ging werken zodat ik later in de week een dagje vrijaf kon compenseren. Maar dat kwam er zo goed als nooit van, dat het automatisch vijfmaal per week werd. Dat houd ik dus al meer dan tien jaar vol. Ren en fiets mezelf niet de oren van de kop, maar pas het zoveel mogelijk in bij mijn dagelijkse dingen. 's-Ochtends naar het station lopen is al vijfentwintig minuten, van mijn werk naar het station een kwartier, en van het station weer naar huis (afhankelijk van welk station) is het twintig of vijfentwintig minuten. En dan 's-avonds nog een uurtje voor het slapengaan. Allemaal zeer ontspannend, maar tikt wel erg aan om de ergste buikvormingen tegen te gaan! Wel nodig als je een grote broodliefhebber bent, tenslotte. Want brood is mijn chocola...

Offline Wombat

• 2.706
De Afval-Draad
« Reactie #149 Gepost op: 25 september 2011, 07:20:41 »
Zo'n hartslagmeter is heel interessant en leerzaam. Het verschaft je een hoop inzicht na verloop van tijd. Ik heb in rust een vrij hoge hartslag en kan ook enorm hoog bij inspanning. Probleem is alleen dat wanneer mijn hartslag "in het rood" gaat, dus boven wat nog gezond geacht wordt, de meter gaat piepen. Best genant tussen de nummers door gister bij bodyattack  :-[
:gossip: Normaal gesproken kun je dat instellen...

Offline haantje

• 5.068
De Afval-Draad
« Reactie #150 Gepost op: 25 september 2011, 10:22:50 »
Helaas, bij die van mij kan het je-zit-in-het-rood-piepen niet uit.

Offline Amarillo

• 3.233
De Afval-Draad
« Reactie #151 Gepost op: 25 september 2011, 12:58:29 »
Helaas, bij die van mij kan het je-zit-in-het-rood-piepen niet uit.
Maar de definitie van in-het-rood is voor iedereen anders, dus dat zou je wel aan moeten kunnen passen, toch?
Zo niet dan is het misschien eens tijd voor een andere hartslagmeter. De mijne was niet duur maar kan dit wel.

Offline Temari

• 1.336
De Afval-Draad
« Reactie #152 Gepost op: 25 september 2011, 13:04:48 »
Ik vind jullie echt enorm sportief! Ik moet echt m'n best doen om 3x per week een uur te sporten. Als ik de activiteiten afwissel, blijf ik het ook leuk vinden. De afgelopen 3 weken heb ik 3 keer p/w wel gesport (zwemmen, skeeleren - ook vandaag, tis echt zulk superweer!, hardlopen - dat dan weer geen uur), maar als ik eerlijk ben, moet ik helaas toegeven dat 't gewoonlijk eerder iets van 1 keer is. Ik doe wel alles op de fiets of lopend, maar dat is meer transport dan sport, hoewel ik wel altijd doorfiets of doorloop en lang niet alle afstanden binnen vijftien minuten te overbruggen zijn.
Ik had gezegd dat ik wel iets wilde afvallen, en nu heb ik dus echt ruim drie weken gelijnd (dwz bijna helemaal niet gesnoept en opgelet hoeveel olie en andere dingen ik in de pan doe, geen (light)limonade meer (al was dat maar 1 glas in de paar dagen, maar toch), goed gelet op wat ik op m'n brood doe en zo en voldoende bewogen en wat denk je, ik ben alleen maar aangekomen! What the heck?! (ik weeg maar heel af en toe, maar vandaag was ik dus zwaarder dan krap een maand geleden) Echt niet tof. Nou ja, zeven keer vallen en acht keer opstaan, zeggen ze hè...

Offline Amarillo

• 3.233
De Afval-Draad
« Reactie #153 Gepost op: 25 september 2011, 14:12:37 »
Grappig, ik kwam er net bij de eetmeter achter dat je daar meetmomenten kunt invullen.
Ik blijk dat de eerste/vorige keer te hebben ingevuld op zondag 26 september 2010. :)
Ik wilde destijds eens op mijn eten gaan letten om te zien of ik geen dingen miste, en in mindere mate of ik niet te veel ongezonde pleur binnenkreeg. Ik ben al sinds november 2009 min of meer continu geblesseerd geweest waardoor ik erg weinig heb gesport in de tussentijd, maar mijn eetpatroon eigenlijk nooit had aangepast.
Maar dat heb ik inmiddels dus wel enigszins gedaan, plus ik ben weer gaan zwemmen. Ik weeg nu vier kilo minder dan een jaar geleden. Voor het leuke zou ik er nog zes kwijt willen.

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
De Afval-Draad
« Reactie #154 Gepost op: 26 september 2011, 09:25:52 »
Precies, jij snapt 'em.

@LL: ik ben zeker drie kilo zwaarder dan toen jij mij gezien hebt. Nog steeds niet dik, maar echt leuk vind ik het niet. Door al dat gefiets zijn mijn bovenbenen gegroeid. En spierweefsel schijnt zwaarder te zijn dan vet. Maar die beweegbare spekrol op mijn buik wijt ik aan de chocola en de borrels. En aangezien ik die dingen maar moeilijk kan laten staan, kan ik er beter voor zorgen dat ik de calorieën ook weer verbrand.
Drie keer per week sportschool was mijn minimumdoel: één keer fitness + zwemmen, één keer spinnen, één keer body-iets (pump/step/attack). Alleen vond het sportschoolmeisje dat ik twee keer per week moest komen fitnessen om een beetje strak te worden. Dus dan wordt het vier keer per week.

Kan me voorstellen dat je je niet fijn voelt bij 3 kilo meer. Zou ik ook niet vinden inderdaad. Maar net als aankomen, heeft afvallen tijd nodig. Als je per se 2 keer gaat fitnessen (dat kan best natuurlijk en het is ook goed) zou ik gaan toch 1 keer minder gaan per week (en dus de attack laten zitten en gewoon zorgen dat je genoeg fietst naar je werk of een beetje gaan wandelen tussendoor om toch in beweging te blijven (of je doet een recovery spinning-les, die worden bijna nooit gegeven, maar je zou zelf op de spinningfiets op de sportschool of thuis op je fiets rustig kunnen gaan fietsen, in je zadel blijven en hartslag tussen 50 en 65 procent van je maximale hartslag).

Ik weet natuurlijk niet hoe zwaar je traint, maar bij fitness heb je wel hersteltijd nodig. (Ik train heel zwaar, dus ik neem dan echt een rustgdag erna).

Of ik zou een half uur tot 3 kwartier gaan fitnessen en dan een uurtje spinning. (En ook daarna een rustdag). Train je toch heel hard. En is best effectief voor de verbranding.

« Laatst bewerkt op: 26 september 2011, 09:31:48 door LL de Ling »

Offline haantje

• 5.068
De Afval-Draad
« Reactie #155 Gepost op: 27 september 2011, 22:41:41 »
Gister bodypump gedaan. Ik vond het leuk, nog niet zwaar getraind en vandaag dan ook geen spierpijn gehad. Aansluitend 45 min. aquajogging. Dat is niks voor mij, veel te soft, een soort Nederland in Beweging. Leuk voor als je geen basisconditie hebt en wilt beginnen met sporten of last hebt van blessures. Zelfs als cooling down na de bodypump vond ik het te soft.
Vanavond gespind en morgen ga ik een fittest doen op de sportschool. Ik ben benieuwd, vooral ook omdat mijn hartslag snel omhoog gaat. Het mijn vetpercentage was 28%  :-\ Schijnt vrij gemiddeld te zijn, maar dat is nou precies die bubbel op mijn buik. Het zou toch heel leuk zijn om daar over 8 weken (volgend meetmoment) 1-2% af te hebben.
Overigens smaakten de tosti's net voortreffelijk  ;D

Offline koekje

• 2.503
De Afval-Draad
« Reactie #156 Gepost op: 27 september 2011, 23:39:57 »
Hoe kom jij aan een vetpercentage van 28%? Zoiets heb ik ongeveer ook en ik heb echt wel wat kilo's overgewicht. Gespierd ben ik ook niet, want ik sport niet en beweeg weinig. Mensen die roepen dat ze zware botten hebben, moet ik gelijk aan Eric Cartman denken.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
De Afval-Draad
« Reactie #157 Gepost op: 28 september 2011, 07:44:25 »
Hoe kom jij aan een vetpercentage van 28%? Zoiets heb ik ongeveer ook en ik heb echt wel wat kilo's overgewicht. Gespierd ben ik ook niet, want ik sport niet en beweeg weinig.

Tegen mijn zusje zeiden ze dat het ongeveer je leeftijd mocht zijn. En dat het bij haar dus wel meeviel.

Zij zei toen dat ze nog maar 24 was, werd ze 2 keer beledigd, want het vetpercentage was rond de 30 op dat moment.

Toen ik begon met regelmatiger sporten, was het bij mij 32 ofzo (ik deed toen een dieet om een dagboek bij te houden voor Gezondheidsnet, vandaar dat ik toen regelmatig gemeten werd). Na een paar kilo minder was het 30 geloof ik. Laatste keer dat ik het meette was op de weegschaal bij de moeder van mijn vriend en schommelde het ook zo tussen de 26 en 30 (zelfs met 2 keer er achter elkaar erop gaan staan). Metingen op zo'n weegschaal waarbij je op blote voeten moet gaan staan zijn niet zo nauwkeurig en worden ook beinvloed door je hormoon- dus vochthuishouding.

Ik ga er niet meer op staan, want ik weet sowieso niet wat ik daar precies mee wil bereiken  ;D

Ik heb maandag een bootcamp workout gedaan, amai. Een High Intensity Resistance Training. 40 seconden zwaar kracht, 20 seconden rust, in blokjes van 6 minuten. De trainer vraagt van te voren of je goed gegeten hebt, en dat is niet voor niks. Vooral de oefeningen voor de onderrug waren zwaar: ik heb heel erg spierpijn, maar voel tegelijk dat het goed voor me is (ik weet dat het potentieel een zwakke plek voor me is).

Ik ga dus volgende week wel weer, want ik merk wel dat het een fijne training is voor me. Ik moet nu ook wel, want de docent is me gaan volgen op Twitter. ;)

(vandaag maar een 'rustig' lesje BOM...)
« Laatst bewerkt op: 28 september 2011, 08:36:52 door LL de Ling »

Offline haantje

• 5.068
De Afval-Draad
« Reactie #158 Gepost op: 28 september 2011, 08:03:09 »
Hoe kom jij aan een vetpercentage van 28%? Zoiets heb ik ongeveer ook en ik heb echt wel wat kilo's overgewicht. Gespierd ben ik ook niet, want ik sport niet en beweeg weinig. Mensen die roepen dat ze zware botten hebben, moet ik gelijk aan Eric Cartman denken.
Geen idee, ik gok wel dat het tot een halfjaar terug (tot ik me vol ging eten bij ene E. te H.  ::) ) net iets lager zat, gezien de spekrol. Het sportschoolmeisje zei dat ik tussen de 24 en 32 moest zitten voor mijn leeftijd.
En idd. op zo'n glazen weegschaap met blote voeten. En ik had ook een iets te laag vochtpercentage. Damn, daar kan ik het dus niet op gooien  ;D
Verder zit ik redelijk stevig in elkaar, ben niet rank van bouw en 1.78 m lang. En ach, wat LL zegt, het is maar een indicatie.

@LL: leuk, stevige fysieke inspanning! Lijkt me loeizwaar.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
De Afval-Draad
« Reactie #159 Gepost op: 28 september 2011, 11:44:44 »
Het vetpercentage kan (wil je het simpel houden) het beste gemeten worden met zo'n vetmeterknijpertje (http://style.oversubstance.net/2009/02/13/ironisch-vetpercentage-afwijking/). Je meet op 3 plekken: je bovenarm, de zijkant van je onderbuik en je bovenbeen. Vervolgens moet je dat optellen en dan in een bijgevoegde lijst kijken hoe je scoort. Ding kost een euro of 6.

Op een weegschaal met vetmeter kan alleen het vetpercentage van je benen worden berekend. Heeft te maken met zwakstroom die niet door je bekken kan, ofzoiets.