Vegatopia Forum

De Afval-Draad

Offline Dot

• 2.630
  • Geslacht: Vrouw
De Afval-Draad
« Reactie #120 Gepost op: 03 augustus 2011, 03:53:52 »

Ontbijt is al wat lastiger. Brood met kaas en dergelijke is een leuke calorieval (maar lekker, en je kunt daarna prima de lunch overslaan - maar hoe leg je dat uit). Om in plaats daarvan müsli met yoghurt te serveren, vind ik ook nogal karig.

Ik vind een ontbijt van müsli en yoghurt absoluut niet karig, zeker niet als je er ook nog vers fruit bij hebt!
Ze had een jurk met bloemknoppen aan
en toen ze in de zon ging staan
zijn al die knopjes één voor één open gegaan

Offline Fynnya

• 432
De Afval-Draad
« Reactie #121 Gepost op: 03 augustus 2011, 05:09:38 »
Om in plaats daarvan müsli met yoghurt te serveren, vind ik ook nogal karig.
Ik eet zelf mijn muesli (of nou ja, mijn havermout/graanvlokken met sojayoghurt) vaak met cacao, gepureerd fruit (of vers fruitsap) en in stukjes gehakte amandel. Zeker door die cacao&fruit smaakt het als een heerlijk toetje in plaats van als gezonde maaltijd, terwijl het dat wel is. En het leuke is dat ik daardoor ook geen behoefte meer heb aan snoepen, dit voldoet blijkbaar al aan mijn zoete trek en chocoladebehoefte, terwijl ik lekker geen suiker binnenkrijg (afhankelijk van het merk sojayoghurt trouwens).

Offline LelleL

• 3.652
De Afval-Draad
« Reactie #122 Gepost op: 24 augustus 2011, 08:43:22 »

Mijn eigen regels: 5/7 dagen geen (toegevoegd)suiker, brood, aardappelen, pasta of rijst en elke dag een bakje kwark met fruit en een eiwtshake ala atkins (mocht dat niet-vega zijn; ik wil het niet weten!).

Als je opeens ophoudt met brood eten moet je wel ff bedenken waar je je jodium vandaan gaat halen, want de meeste mensen halen dat voornamelijk uit brood, en je wilt echt geen jodiumtekort oplopen.
En verder succes gewenst natuurlijk!

Trouwens wel een goede tip, want ik dacht wel voldoende uit zout te halen. Maar het zout dat lief in huis heeft gehaald blijkt geen jodium te bevatten. En zo vaak voeg ik ook geen zout toe, dus ik zal er toch maar een multi bijslikken. Ik was alweer een poosje gestopt met het hele eiwit gebeuren maar ik ga nu weer langzaam opstarten in combinatie met de 3x pw sportschool die ik nu al een poos doe.
Merk je dat eigenlijk snel, een jodium tekort?

Maar goed, ik kwam voor heel iets anders.
Wie kan mij uitleggen hoe het zit met hartslag en vetverbranding? Ik heb wel vaker iets opgevangen en las net op wikipedia dat als je met een workout een hartslag van 60-70% van je max hartslag (226-leeftijd) aan houdt dat dan de verbranding het snelst gaat. Dat zou voor mij een hartslag tussen de 116 en 136 betekenen. Maar ik heb bij een weinig intensieve workout al een hartslag van 160.
Iemand enig idee hoe het nu zit?

Offline Wombat

• 2.706
De Afval-Draad
« Reactie #123 Gepost op: 24 augustus 2011, 09:19:39 »
Voor een pure vetverbrandingstraining zit je snel te hoog met je inspanning. Lekker doorwandelen is een perfecte vetverbrandingstraining, maar bij hardlopen ga je al snel ook in je suikerverbranding. Hoe intensiever, des te meer suikers je verbrandt en relatief minder vet. Verbranding kost zuurstof, je kunt maar een bepaalde hoeveelheid zuurstof per tijdseenheid verwerken, dus daar moet je het mee doen. Vetverbranding kost meer zuurstof per gram dan suikerverbranding. Maar hoe erg is het om ook wat suikers te verbranden?

(Waar ik suiker schrijf bedoel ik koolhydraten)

Offline LelleL

• 3.652
De Afval-Draad
« Reactie #124 Gepost op: 24 augustus 2011, 09:26:05 »
Ja dat weet ik dus niet. Je ik leest alleen over vetverbranding, dus ik heb geen idee of dat beter/ effectiever is dan koolhydratenverbranding.
Maar is het niet zo dat je conditie juist wel verbeterd door een hogere hartslag, waardoor deze op den duur bij workouts weer lager wordt? Waardoor je op den duur eerder in de vetverbranding komt?  Of trek ik nu vreemde conclusies?

Offline Wombat

• 2.706
De Afval-Draad
« Reactie #125 Gepost op: 24 augustus 2011, 10:25:06 »
Je conditie verbetert meer bij hogere hartslag, maar als je elke dag alleen maar op je maximale hartslag traint is het ook weer niet goed. Dan moet je er ook wat rustige, lange trainingen tussendoor doen. Je moet zorgen voor voldoende herstel. Dat kun je monitoren door een tijdlang je ochtendpols bij te houden. Als die verlaagt ben je nog met conditieverbetering bezig, als die verhoogt moet je wat rustige trainingen inbouwen. Je hormonen kunnen er trouwens ook een behoorlijke invloed op hebben, dus als je elke maand een paar dagen hoger zit moet je daar niet van schrikken.
Ik heb trouwens de indruk dat je conclusies juist zijn.

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
De Afval-Draad
« Reactie #126 Gepost op: 24 augustus 2011, 10:41:24 »
Ik heb het sterke vermoeden dat dat hele idee van vetverbranding onzin is.
Immers: je verbruikt energie. Als je die uit je suikerreserves kunt halen, heb je op dat moment geen vet verbrand, maar als je daarna op de bank gaat liggen, heeft je lijf óók energie nodig. En je suikerreserves heb je net opgegeten, dus dan moet je lijf wel vet gaan verbranden.
En dan is het dus vooral zaak veel energie te gebruiken. Want als je meer verbruikt dan je opeet moet het restant uit je bestaande reserves komen
This is between me and the vegetable!

Offline LelleL

• 3.652
De Afval-Draad
« Reactie #127 Gepost op: 24 augustus 2011, 11:25:15 »
Misschien dat je bij een workout met een hoge koolhydraten verbranding dan wel eerder een hongergevoel krijgt. Of trek in zoetigheid.
In dat geval snap ik het idee van vetverbranding beter, maar wat jij zegt klinkt mij verder ook wel logisch in de oren.
Ik krijg meestal als ik sport onevenredig meer honger, maar daar heb ik vooralsnog de laatste weken geen last van. Wellicht ook omdat ik nu die eiwitshakes neem na het sporten, tbv spierherstel.

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
De Afval-Draad
« Reactie #128 Gepost op: 24 augustus 2011, 12:35:48 »
O, ik krijg altijd honger na het sporten, maar ik dacht dat dat te maken had met sporten rond etenstijd...
This is between me and the vegetable!

Offline LelleL

• 3.652
De Afval-Draad
« Reactie #129 Gepost op: 24 augustus 2011, 12:38:43 »
Dat heeft het denk ik ook, want ik heb gewoon de hele dag ongelooflijke honger zodra ik een paar keer gesport heb.
Maar zoals gezegd, ik sport nu al weer een aantal weken en heb er nog geen last van!

Offline Muis

• 1.242
De Afval-Draad
« Reactie #130 Gepost op: 08 september 2011, 23:21:18 »
Ahum, ik weeg inmiddels 75 kg, denk ook door me tabletten, zo ontzettend veel eet ik niet, en het wilt er ook gewoon niet af. Zelfs 4 weken ongeveer crashdieet maar geprobeerd, nou dat was 2 kg eraf.

Offline Gabs

• 796
De Afval-Draad
« Reactie #131 Gepost op: 12 september 2011, 09:15:21 »
3 kg afgevallen na een buikgriep (bijna twee weken geleefd of rijst, soep en beschuiten) en 1 kg na operatie (1 kg aan vleesbomen verwijderd). Nu ervoor zorgen dat dit zo blijft en ik het er niet weer in no time aangegeten heb.

Offline haantje

• 5.068
De Afval-Draad
« Reactie #132 Gepost op: 12 september 2011, 19:09:33 »
Oei, een vleesboom van 1 kg  :o  Dat lijkt me niet fijn.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline haantje

• 5.068
De Afval-Draad
« Reactie #133 Gepost op: 13 september 2011, 19:08:42 »
Ik zit erover te denken om voor een halfjaar bedrijfsfitnes te gaan doen. Redelijk vlakbij zit een nieuwe sportschool met o.a. Bodyattact, RPM en een mooi zwembad.
Ik hou niet zo van fitnessapparaten en gezellig in een groepje sporten, maar misschien is het wel een goede stok achter de deur voor de komende herfst-/wintermaanden. Afgelopen winterseizoen zat ik iedere avond braaf op de hometrainer voor de televisie. Daar ben ik sinds de vakantie voorbij is, weer mee begonnen, maar dat is bijna zelfkastijding en in ieder geval komt het neer op heel veel discipline.

"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
De Afval-Draad
« Reactie #134 Gepost op: 14 september 2011, 10:35:42 »
Klinkt leuk hoor! RPM is toch ook op de fiets? Is wellichtwel leuk voor jou!

Aiko

De Afval-Draad
« Reactie #135 Gepost op: 14 september 2011, 12:50:23 »
Afgelopen winterseizoen zat ik iedere avond braaf op de hometrainer voor de televisie.

Daarom wil ik dit najaar een Tacx kopen. Lekker met m'n eigen fietsje binnenshuis fietsen. Krijg altijd koude handen van het buitenfietsen vanaf oktober, en kan ik ook nog eens niet tegelijk een leuke film kijken...

Offline haantje

• 5.068
De Afval-Draad
« Reactie #136 Gepost op: 14 september 2011, 13:22:15 »
Ja, RPM is de intensieve variant van spinnen. Ik heb een keer meegedaan. Behoorlijk zwaar en niet leuk  ;D
Maar wel veel calorieën  :D

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
De Afval-Draad
« Reactie #137 Gepost op: 14 september 2011, 13:25:30 »
Ja, RPM is de intensieve variant van spinnen.

Ach, dat zal niet iedereen met je eens zijn, door de bomen van indoorfietsen is het bos haast niet meer te zien ;) Maar goed, het is allemaal zweten op een fiets natuurlijk.
« Laatst bewerkt op: 14 september 2011, 13:30:25 door LL de Ling »

Offline haantje

• 5.068
De Afval-Draad
« Reactie #138 Gepost op: 24 september 2011, 09:32:06 »
Gistermiddag fitness, gisteravond bodyattack en daarna een kilometer gezwommen. Ik voel me gebroken  :-[
Ik zeg: rustdag (en morgen misschien ook wel).

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
De Afval-Draad
« Reactie #139 Gepost op: 24 september 2011, 10:06:48 »
Gistermiddag fitness, gisteravond bodyattack en daarna een kilometer gezwommen. Ik voel me gebroken  :-[
Ik zeg: rustdag (en morgen misschien ook wel).

Het is ook wel meteen heeeel fanatiek zeg, dat zijn 3 pittige workouts op 1 dag. Dat deed ik zelfs niet in mijn meest fanatieke periode. :P

Bouw het rustig op, dan hou je het ook beter vol.
« Laatst bewerkt op: 24 september 2011, 10:11:54 door LL de Ling »