Nangkanep
Jumbo beveelt nangka (jackfruit, van het Portugese jaca dat weer afgeleid is van chakka uit het Malalayam, een Indiase taal,) aan als vleesvervanger:
Op de Jumbo site lees ik als kop: “Jackfruit: een smakelijke plantaardige vleesvervanger. ” En ook:
“…Verwerk dan eens jackfruit in je gerecht: een smakelijke vrucht met een vleesachtige structuur. In allerlei bekende recepten kun je het vlees eenvoudig vervangen door jackfruit....” Nu denk ik bij vleesvervanger direct aan eiwit. Maar nangka bevat 1 tot 2% eiwit en is dus helemaal geen vlees(eiwit)vervanger. Door de vezeltjes van de onrijpe nangka die hier wordt gebruikt, heeft het enige draadjesvleesstructuur. Maar nangka groots vleesvervanger noemer is misleidend. AH trapt er niet in en zegt alleen dat de structuur (lees textuur) vleesachtig is.
Mijn vrouw kocht een blikje nangka en een kant en klare saus Rosita’s 100% vegan van sunshine food. Alles bij AH. Die saus zou mooi passen bij onder meer jackfruit. Het is een soort dikke tomatensaus met olie, azijn, specerijen en kruiden; redelijk zuur, niet lekker. Mijn vrouw deed er wat sherry bij, rode wijn, sojasaus, honing. Olijfolie, geroosterde kokos en zoete ketjap. De jackfruit sneed ze in reepjes en bakte die met reepjes, wortel, wortelpeterselie, knoflook, ui, bloemkool, venkel. De verrijkte saus erbij en toen was het allemaal goed te eten. We aten er boekweit bij (gekookt met geraspte wortelpeterselie, bouillonpoeder, olijfolie en knoflook) en sperziebonen gekookt met knoflook.
Vandaag rest jackfruit geserveerd als tempura. En we zien wel wat erbij komt. Ik denk vandaag eens spaghetti.
Eelco dank voor reactie op de dode vrienden.