Vegatopia Forum

Wat eten we vandaag?

0 leden en 22 gasten bekijken dit topic.

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.594
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #19720 Gepost op: 06 december 2020, 20:26:12 »
Ovenschotel van bloemkool, schijfjes aardappel in een witte saus. Saus half melk, half kookvocht van de bloemkool met een beetje pecorino erin en als laatste erover. Erg lekker, maar echt machtig  ;D

Offline Hedwig

  • ****
  • 793
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #19721 Gepost op: 06 december 2020, 21:23:37 »
Vandaag bami met komkommersalade, krokante gebakken tofu-plakken, hierbij pindasaus net santen.
Gisteren aten we snert met de kweeperencake van Emma als dessert, erg lekker, maar we vinden m aan de zoete kant. De volgende keer die ik er wat citroenrasp en sap bij door voor een frisse touch

Offline karl

  • *****
  • 6.353
  • Geslacht: Man
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #19722 Gepost op: 07 december 2020, 18:06:33 »
Verse tomatenblokjes, sjalot, cannellini, jonge spinazie, met bulgur. Eenvoudig, puur en lekker.

Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #19723 Gepost op: 07 december 2020, 18:41:51 »
Zeer verschillende? Ziehier de vertaling van frittata: https://nl.glosbe.com/it/nl/frittata
  Het benieuwt me dus waar u  het grote verschil ziet. Mogelijk denkt u bij frittata aan iets gefrituurd, maar het betekent in het Italiaans wel degelijk geklutste en daarna gebakken eieren.

Aan een automatische vertaalhulp hecht ik weinig waarde, maar ik sta open voor culinaire terechtwijzingen. Een omelet bestaat uit een mengsel van geklutste eieren dat voorzichtig tot halfgaar wordt gebakken. Dan wordt een eventuele vulling opgebracht en voor het serveren wordt de omelet dubbelgevouwen en in de pan tot de gewenste garing en temperatuur gebracht. Op het bord hoort het ei binnenin nog lopend te zijn. Een frittata bestaat weliswaar ook uit geklutste eieren, maar is plat, helemaal gaar en meestal wordt de vulling van het begin meegebakken. Een essentieel onderscheid, naar mijn bescheiden mening. Om het nog brutaler te zeggen: een goeie omelet bakken is een kunst. Een frittata bakken kan mijn schoonmoeder ook.
« Laatst bewerkt op: 07 december 2020, 18:57:11 door Dukdalf »

Offline karl

  • *****
  • 6.353
  • Geslacht: Man
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #19724 Gepost op: 07 december 2020, 19:04:41 »
Ik vroeg me af of u er veel of weinig van afwist en het blijkt dus veel te zijn. Ik denk dat u met de volgende beschrijving akkoord kan gaan: https://www.francescakookt.nl/makkelijke-maandag-frittata/#:~:text=Een%20frittata%20is%20een%20Italiaanse,laag%20vuur%20zachtjes%20wordt%20gegaard
Een omelet is dunner en wordt op hoog vuur gegaard. Een frittata wordt langzaam gegaard. Ik wil graag met u aannemen dat een frittata dus makkelijker te maken is. Maar het is wel gewoon een Italiaanse variatie op de omelet. Om beide dan, zondermeer, als essentieel zeer verschillend te beschouwen is een subjectief oordeel dat ik aan u overlaat. Het gaat om gegaarde geklutste eieren. Ik betwijfel ook of de inspanning en kookkunst die men aan iets besteedt noodzakelijkerwijze een veel bevredigender resultaat hebben. Met andere woorden, ik vind een omelet niet per se zo veel lekkerder dan een goede frittata. Eigenlijk bewonder ik de kunst van de Italianen om iets eenvoudig en lekker te maken met een minimum aan inspanningen.
U schat de kookkunst van uw schoonmoeder blijkbaar niet zo hoog?
« Laatst bewerkt op: 07 december 2020, 19:11:28 door karl »

Offline Sam

  • ******
  • 7.149
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #19725 Gepost op: 07 december 2020, 20:14:11 »
Tortellini met kaas (niet zelfgemaakt), met vierkazensaus (wel zelfgemaakt). Erg kazig en erg lekker.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #19726 Gepost op: 07 december 2020, 20:26:34 »
Mijn schoonmoeder kookt nog steeds uit de "Tip" van dertig jaar geleden, dus nee: haar keuken heb ik niet zo hoog zitten. En dat weet ze. Ik heb ook niet willen beweren dat een frittata minder lekker is dan een omelet. Wel houd ik vol dat het twee heel verschillende dingen zijn, ook al beginnen beide met geklutste eieren. Alle deeg begint met bloem, maar je kunt met de variaties een bakkerswinkel vullen. Dat weten ze ook in Italie en ook daar is de frittata geen variatie op de omelet. Als ik tot slot zo vrij mag zijn vind ik uw bewering dat inspanning en kookkunst niet per se tot een veel lekkerder resultaat leiden op een forum als dit nogal vreemd. We zien hier de meest fantastische recepten voorbijkomen, met aandacht en kunde opgesteld. We lezen hoe mensen veel moeite doen om lekker te koken en te eten en dan zegt u dat al die inspanning en kunde verspilde moeite is? Aandacht en liefde in de bereiding proef je altijd terug, in elk gerecht.

Offline Sven

  • *****
  • 3.906
  • Geslacht: Man
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #19727 Gepost op: 07 december 2020, 23:02:38 »
Pas vrij laat gekookt, dus moest het eenvoudig. Volkeren penne met gestoofde prei en (gedroogd) eekhoorntjesbrood. Afgewerkt met truffelpoeder en truffelolie. Wel lekker.
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.572
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #19728 Gepost op: 07 december 2020, 23:30:21 »
Als ik tot slot zo vrij mag zijn vind ik uw bewering dat inspanning en kookkunst niet per se tot een veel lekkerder resultaat leiden op een forum als dit nogal vreemd. We zien hier de meest fantastische recepten voorbijkomen, met aandacht en kunde opgesteld. We lezen hoe mensen veel moeite doen om lekker te koken en te eten en dan zegt u dat al die inspanning en kunde verspilde moeite is? Aandacht en liefde in de bereiding proef je altijd terug, in elk gerecht.
Dat is niet precies wat Karl probeerde te zeggen, geloof ik. Aandacht en liefde in de bereiding gaat vaak, maar niet noodzakelijkerwijs, samen met inspanning en (hogere) kookkunst, en ook eenvoudige (met aandacht en liefde bereide) gerechten hoeven zeker niet minder te zijn dan tijdrovende of moeilijke culinaire hoogstandjes. Overigens bieden we in dit forum zeker niet tegen elkaar op, maar delen ook alledaagse gerechten  :).

Wij aten chili con Gemüse, een lekkere groentechili met zelfgevijzelde specerijenmix, broccoli, bospeen, venkel, paprika en kidneybonen. Daarbij zelfgemaakte maïs-tarwebloemtortilla's, waarvan er eentje overbleef. Die heb ik zojuist met wat smeerkaas en wat drupjes chili-olie als simpel borrelhapje naar binnen gewerkt.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline karl

  • *****
  • 6.353
  • Geslacht: Man
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #19729 Gepost op: 08 december 2020, 10:57:02 »
Dank je voor de verduidelijking, Eelco. Natuurlijk zal vrijwel iedereen hier houden van koken en lekker eten en daar aandacht aan besteden. Maar niet iedereen wil daarom zeer lang in de keuken staan (soms ook door tijdsgebrek bij werkenden met een gezin) en niet iedereen betracht chefs te imiteren of te evenaren. Er zijn hier vele voorbeelden van redelijk eenvoudig, huiselijk maar lekker eten.



Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.572
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #19730 Gepost op: 08 december 2020, 20:32:01 »
Gebakken aardappeltjes, bloemkool met een licht kaassausje, burgertjes van kikkererwten, peterselie, wortel, havervlokken en griesmeel.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.594
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #19731 Gepost op: 08 december 2020, 21:25:03 »
Pasta met o.a. broccoli, bloemkool, blik tomaten en geiten brie.
Gisteren gebakken aardappelschijfjes, little willies en een soort van stoofpotje van pastinaak en bloemkool.

Offline Sven

  • *****
  • 3.906
  • Geslacht: Man
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #19732 Gepost op: 08 december 2020, 23:29:35 »
Gestoofde witte kool, wortel, taugé met ketjap, knoflook, vijfkruidenpoeder, sambal, sesamolie en wat pindakaas. Erbij kleefrijst.
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline niewied

  • *****
  • 1.913
  • Geslacht: Man
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #19733 Gepost op: 09 december 2020, 10:13:27 »
Ik heb ook niet willen beweren dat een frittata minder lekker is dan een omelet. Wel houd ik vol dat het twee heel verschillende dingen zijn, ook al beginnen beide met geklutste eieren.

Goh, ik had deze discussie gemist. Wat zou de oude hertog van Alfa ervan hebben gezegd? Ik denk: "Ik laat het aan mijn kok over en blijf zelf degens houwen."
Overigens vergen de eigentijdse salmonella-eieren toch een goed gare omelet, waardoor de frittata nabij is.

Nota bene: mijn moeder bakte niks van het koken. Mijn schoonmoeder wel. Zo gaat het leven.
« Laatst bewerkt op: 09 december 2020, 10:33:46 door niewied »
NW: hoogste tijd voor spijs en drank

Offline niewied

  • *****
  • 1.913
  • Geslacht: Man
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #19734 Gepost op: 09 december 2020, 10:27:19 »
Gisteren: Gegaarde witlof (bio) en daarna gebakken, verse tofu, gebakken, reuzensomosa (bladerdeeg gevuld met aardappel, Indiase specerijen, wortel, doperwt).
Vandaag in elk geval basmatirijst, gebakken tofu (gisteren had ik extra portie gebakken) met pindasaus op Indonesische wijze, sperziebonen (en wellicht wortel of venkel) gebakken met petebonen en kokos. Sambal manis (van Yakso, gisteren gekocht, eens proeven)
« Laatst bewerkt op: 09 december 2020, 10:30:27 door niewied »
NW: hoogste tijd voor spijs en drank

Offline karl

  • *****
  • 6.353
  • Geslacht: Man
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #19735 Gepost op: 09 december 2020, 10:58:09 »
Ik heb ook niet willen beweren dat een frittata minder lekker is dan een omelet. Wel houd ik vol dat het twee heel verschillende dingen zijn, ook al beginnen beide met geklutste eieren.

Goh, ik had deze discussie gemist. Wat zou de oude hertog van Alfa ervan hebben gezegd? Ik denk: "Ik laat het aan mijn kok over en blijf zelf degens houwen."
Overigens vergen de eigentijdse salmonella-eieren toch een goed gare omelet, waardoor de frittata nabij is.

Nota bene: mijn moeder bakte niks van het koken. Mijn schoonmoeder wel. Zo gaat het leven.

Dukdalf wil niet beweren dat een frittata minder lekker is dan een omelet, wat toch een indicatie is dat gerechten die makkelijk te bereiden zijn (zelfs door zijn schoonmoeder) even lekker kunnen zijn als meer gecompliceerde.
De herinnering die ik even ophaalde (ik stel vast dat ouder wordende mensen dikwijls herinneringen ophalen, en helaas niet met onverdeeld succes) lijkt me eigenlijk eerder een taalzaak dan een culinaire kwestie. Ik denk dat in dat restaurant niemand (inclusief mezelf) zich bewust was van de "zeer verschillende" aard van de twee eierbereidingen. Een omelet wordt in het Italiaans als "op zijn Frans" aangeduid. De klassieke bereiding van geklutste eieren is er de frittata. Iemand die dan op het platteland  van Sardinië een omelet vraagt om zich verstaanbaar te maken, kan enige geamuseerde meewarigheid verwachten, niet om culinaire maar om taalkundige redenen.
« Laatst bewerkt op: 09 december 2020, 11:05:30 door karl »

Offline Sam

  • ******
  • 7.149
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #19736 Gepost op: 09 december 2020, 14:59:56 »
Gisteren de rest van de tortellini met vierkazensaus, dit keer als ovenschotel. Erbij garlic bread, met lekker veel knoflook (nog steeds het enige goede van de corona situatie: elke dag is knoflookdag).

Vanavond pokebowl met zure komkommer, gegrillde rode paprika, omeletreepjes, gember en knapperige tahoeblokjes. Gegarneerd met gesnipperde nori.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.572
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #19737 Gepost op: 09 december 2020, 20:21:49 »
Op uitdrukkelijke wens van Kristof Muschelnuscheln.
Gemüse ist mein Fleisch

Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #19738 Gepost op: 09 december 2020, 21:57:08 »
Nota bene: mijn moeder bakte niks van het koken. Mijn schoonmoeder wel. Zo gaat het leven.

Mijn moeder deed er nog minder aan dan mijn schoonmoeder. Veel instant-gedoe. Maar zoals het leven gaat leerde ik gelukkig een leuk meisje kennen dat wel graag kookte. B.O.T.: vandaag spruitjes met porcini en aardappelen uit de koekenpan, op het bord veel geraspte parmezaan erover.

   

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #19739 Gepost op: 09 december 2020, 22:04:05 »
Op tijd voor het woordweb: pasta, spinazie en brie; terug van weggeweest.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken