Mascarpone atrotruffels
Een truffel kan een bolvormige paddenstoelsoort zijn of een chocolaadje: een balletje, knolletje, tuber, truffel. Hier gaat het om atrochocoladetruffels, blokjes in plaats van bolletjes.
De bereiding stond afgelopen maand december in de NRC, maar onduidelijk weergegeven. Mijn vrouw kon er geen chocola van maken, huh. Hier een aangepaste versie.
Welkom nu bij de bereiding van met cacao bepoederde blokjes van een chocolade-mascarpone-misomengsel, CMM-etjes
Neem een ronde glazen schaal die in een pan au bain-marie (dus in een waterbadje; kokend of er tegenaan) gezet kan worden. Hak met een groot mes plakken bitterchocolade (van 75% tot 90% cacao) fijn. Neem bijvoorbeeld 250 g. Doe het haksel in de glasschaal en laat de chocola au bain-marie smelten. Roer er dan 5 (of 6) eetlepels whisky of whiskey door, 125 g mascarpone en witte miso (niet de donkerbruine nemen, de witte zoete shiro miso). Begin met vier niet te kleine theelepels miso en proef of het goed smaakt, zo niet dan wat meer. Ik zou er dan nog een beetje honing en suiker doorheen roeren, want die chocola is echt bitter. Proef telkens. Goed alles door elkaar roeren; ik zou het schaaltje in het waterbad laten tijdens het roeren zodat alles dun vloeibaar blijft.
Neem nu een platte schaal waarin de chocoloademassa past en een laag van, zeg, 2 cm dik (of iets meer) zal vormen. Bedek de schaal met huishoudfolie en zorg dat de folie ook over de rand van de schaal komt. Giet het chocolademengsel erop, maak plat, dek af met folie en zet in de ijskast totdat alles is opgestijfd. Dat duurt zeker drie uur.
Neem een plank, haal de afdekfolie van de platte schaal, trek de stijve chocolademassa aan de folieranden uit de schaal en leg deze plak op de plank. Je kunt de folie eraf halen. Snij in repen van, zeg een duim breed en daarvan blokjes.
Neem een bak (formaat bak Unileverijs) en doe daar een eetlepel cacaopoeder in en desgewenst wat poedersuiker. Meng goed. Doe een aantal chocoladeblokjes in deze bak en schud heen en weer zodat de blokjes bepoederd worden. Berg de bepoederde atrotruffels in een blik of plastic doos. Dan de volgende batch, en de volgende. Er is natuurlijk niks op tegen om de blokjes te rollen en er echte truffels van te maken.
Ik ga deze chocoladedingen ook eens met rum en cointreau maken. En zout en honing in plaats van miso.