Vegatopia Forum

Wat eten we vandaag?

Offline meisbaer

• 5.625
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #16700 Gepost op: 25 december 2018, 20:51:42 »
Hier zijn ze allang weer naar huis, het was allemaal goed gelukt. De salade met bietjes en sinaasappel had niet eens gehoeven. Ik heb dus toch bakjes met een bladerdeeghoedje gemaakt, en ze vonden het erg leuk. Het was een soort Engelse pie geworden.

Nu heb een paar kleine bakjes over, dat is lunch voor morgen  :)

Ik ben heel erg benieuwd of er nog veel mensen een van de kerstmenu's gemaakt hebben, en of het lekker geworden is.

Offline Sven

• 3.928
  • Geslacht: Man
« Reactie #16701 Gepost op: 25 december 2018, 23:19:02 »
Kaasballetjes met truffel

Kun je daar meer over vertellen, dat klinkt lekker.

Die waren te koop bij Lidl België. Uiteindelijk waren het toch gewone kaasballetjes omdat die met truffel uitverkocht waren, na een zeer positieve recentie in de krant.
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline Eelco

• Admin
  • 20.671
    • Mijn Homepage
« Reactie #16702 Gepost op: 26 december 2018, 02:04:03 »
Eerste Kerstdag is verjaardagsfeestje van mijn oom. Na goed tien jaar in Duitsland waren we nu voor de tweede keer weer van de partij. Het traditionele buffet was voor de inmiddels wat kleinere groep familie te uitgebreid en tegelijkertijd iets te ondoordacht: sauzen ontbraken bijvoorbeeld. Mijn nichtje had een spanakopita, een ui-champignonquiche en een quiche van prei-feta-tomaat gemaakt - allemaal iets te flauw, maar voor de rest prima. Voor Kristof was het buffet minder geschikt, maar met stokbrood en smeerseltjes krijg je je buik ook meer dan vol.

De komende dagen bij mijn vader. Ik heb al begrepen dat hij het fijn vindt dat ik dan kook. De groentelade puilt uit, dus dat zal wel lukken.
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline Eelco

• Admin
  • 20.671
    • Mijn Homepage
« Reactie #16703 Gepost op: 26 december 2018, 19:38:57 »
Een simpele pasta met broccoli, bleekselderij en wortel in tomatensaus.

Offline Sven

• 3.928
« Reactie #16704 Gepost op: 26 december 2018, 21:35:24 »
Puree van aardappel en aardpeer. Daarbij broccoli en een restje ragout van gisteren.

Offline meisbaer

• 5.625
« Reactie #16705 Gepost op: 26 december 2018, 21:47:15 »
Kaasfondue met broodjes, gekookte knolselderij, gebakken kastanjechampignons en rauwkost.

Ik paniek altijd een beetje als ik kaasfondue maak, nu dacht ik dat het recept toch te weining wijn bevatte, dus nog wat bij gedaan. Toen was het natuurlijk weer te vloeibaar. Met voorzichtig wat maïzena erbij, was het uiteindelijk toch oke.  ;)

Aiko

« Reactie #16706 Gepost op: 26 december 2018, 21:51:27 »
Krielaardappels, snijbonen, gestoofde witlof, vega rookworst van Unox.

Ik had 'm vandaag. Het was een krijgertje. Maar vond het best lekker zo in plakjes in de soep.

Offline Eelco

• Admin
  • 20.671
    • Mijn Homepage
« Reactie #16707 Gepost op: 27 december 2018, 19:15:58 »
Chili con Gemüse (paprika, bleekselderij, courgette, broccoli, kidneybonen) met zelfgemaakte bloemtortilla's. Bij mijn vader thuis, dus ik moest wat improviseren met de specerijen en de tortilla's heb ik bij gebrek aan een deegroller met een volle wijnfles gerold (maar het resultaat was prima, lekker flinterdun). Verder op tafel: gesnipperde ui, geraspte kaas, tabasco, tortillachips.

Offline meisbaer

• 5.625
« Reactie #16708 Gepost op: 27 december 2018, 21:38:15 »
Couscous met granaatappel en veel munt, tomatengroentensaus met o.a. aubergine en kikkererwten.

Offline Eelco

• Admin
  • 20.671
    • Mijn Homepage
« Reactie #16709 Gepost op: 29 december 2018, 00:39:10 »
Een simpele lasagne bolognese.

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
« Reactie #16710 Gepost op: 29 december 2018, 08:29:58 »
Heb zeker gegeten de laatste dagen. Eerste Kerstdag was interessant, maar culinair gezien een ramp. Misschien dat ik daar elders nog over post. ;)

Tweede kerstdag gingen we gourmetten bij schoonouders. Zij hadden ook veel vega eten gehaald. Was prima en erg gezellig. De groenterestjes gingen donderdag door een restjeslasagne. Gisteren gingen de overgebleven burgertjes bij een spruitjesstamppot. Vanavond eten we restjes witlof van vorige week in een ovenschotel. We moeten de koelkast leegeten want gaan op vakantie.

Offline karl

• 6.377
« Reactie #16711 Gepost op: 29 december 2018, 17:07:40 »
Een soort wokschotel met yacon (gekregen van mijn dochter uit haar moestuin), jonge spinazie, ui, rode paprika, overgebleven selder en zoetzure woksaus, rijst erbij. Ik heb dan nog yacon over en wil daar, zoals ergens gevonden, een broodbeleg met kerrie en ei van maken (na koken).
Ik vind die yacon wel intrigerend. Volgens de beschrijvingen lijkt het meer op fruit en is het wat zoet (en kan rauw gegeten worden), anderen zien er dan weer een alternatief voor de aardappel in. In elk geval gezond en weinig calorierijk. En nog niet zoveel recepten op internet, lijkt me.

Offline Hedwig

• 793
« Reactie #16712 Gepost op: 29 december 2018, 18:38:57 »
Meisbaar, haal toch kant en klaar (maar toch verse) geraspte kaas bij een kaasboer. Daar zit standaard een afgemeten zakje maizena bij voor de binding. Ook een precieze beschrijving en hoeveel wijn je nodig hebt. Dan kan het echt niet meer mislukken.

Hier 1e kerstdag cocktail, zoete en lekker pittige aardappelsoep met verse paprika en bosui gefruit als topping met wat kookroom als garnering. Stoofpeertjes in rode port gekookt, aardappelpartjes uit de oven met rozemarijn en knoflook. Erbij spruitjes met kastanjes, en linzenburger met stilton. Dessert was huisgemaakt kaneel-ijs met topping van pistachenootjes en zuidvruchten in kleine stukjes

2e kerstdag; amuse van guacamole, salsa van tomaat en rode ui, koriandercrème en gegratineerde tottilillachips met cheddar, daarna de rest van de zoete aardappelsoep, Portobello Wellington met vulling van kastanjechampignons, knoflook, rode ui, walnoten en parmezaanse kaas, hierbij een rode wijn/ frambozensaus, rest van het huisgemaakte kaneel-ijs met pistache-nootjes en zuidvruchten-topppng
« Laatst bewerkt op: 29 december 2018, 18:41:38 door Hedwig »

Offline Eelco

• Admin
  • 20.671
    • Mijn Homepage
« Reactie #16713 Gepost op: 29 december 2018, 19:45:25 »
Meisbaar, haal toch kant en klaar (maar toch verse) geraspte kaas bij een kaasboer. Daar zit standaard een afgemeten zakje maizena bij voor de binding. Ook een precieze beschrijving en hoeveel wijn je nodig hebt. Dan kan het echt niet meer mislukken.
Maar het is toch juist de uitdaging om zo'n kaasfondue zelf in elkaar te knutselen  :).

Hier vanavond lekker licht. Spaghetti aglio, olio e peperoncino. Erbij een wokje van spruitjes, bloemkool en kidneybonen, afgeblust met citroensap, bestrooid met nootmuskaat van de rasp.

Offline Hedwig

• 793
« Reactie #16714 Gepost op: 29 december 2018, 21:02:22 »
Ik haal het altijd bij de kaasboer, versgeraspt, door hen samengesteld, zonder Maaslander of met, ik kies altijd voor boerenbelegen kaas, bergkaas en oude kaas.

Nodig voor de kaasfondue:
voor 2 grote eters:
1 teentje knoflook
400 gram bergkaas, jong belegen boeren- en oude kaas
300 ml droge witte wijn
2 el maizena
wat gehakte peterselie

bereiding: in tegenstelling tot veel recepten, werd geadviseerd de maizena op te lossen in de koude witte wijn. Ik klopte de maizena met een garde door de witte wijn in de fonduepan. Wrijf eerst de fonduepan in met een doorgesneden teentje knoflook. Zet de knop in de pan op vol en verwarm de witte wijn terwijl je in gedeelten de kaas er door roert met een houten lepel. Roer net zolang tot er een mooie dikke saus ontstaat. Zet de warmteregelaar op een lage stand en zet op tafel.
Roer er eventueel nog wat wijn door wanneer de saus te dik wordt.
Garneer met wat gehakte peterselie

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #16715 Gepost op: 29 december 2018, 21:52:01 »
Ik kies en rasp mijn kaas altijd zelf, veel leuker! Mijn favoriete recept, ook met kerst nog gegeten:

Voor twee grote eters, of drie als je er veel groente en salade bij doet:
  • 2 teentjes knoflook
  • 200 gram gruyere, 200 gram emmenthal, 200 gram oude kaas, mag ook mature cheddar zijn oid
  • 400 ml droge witte wijn
  • 2 el maizena
  • Flinke scheut kirsch
  • Versgeraspte nootmuskaat en versgemalen peper

Fonduepan inwrijven met teentje knoflook, restje en andere teentje uitknijpen in de pan. Wijn erbij doen, op een half glas na. Nootmuskaat en peper toevoegen, als de wijn heet is in 3 of 4 keer de kaas erbij doen, ieder keer wachten tot het opgelost is. Dan de overgebleven wijn mengen met de maizena en beetje bij beetje erbij gieten, tot het genoeg gebonden is (dat verschilt per keer, ligt aan de kaas). Op het laatst de kirsch erdoor roeren. En dan op het brandertje (ik heb nog een echt ouderwets spiritus stelletje...).

Vanavond heel makkelijk: boterhammen met vegetarische ovenkroketten (die nu op zijn en niet opnieuw gekocht zullen worden) en een heerlijk stuk notengehakt in bladerdeeg, over van tweede kerstdag.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Sven

• 3.928
« Reactie #16716 Gepost op: 30 december 2018, 00:56:51 »
Vrijdag: pasta met witlofroomsaus.
Zaterdag: stroganoff met kikkererwten. Daarbij rijst.

Offline niewied

• 1.930
« Reactie #16717 Gepost op: 30 december 2018, 10:48:56 »
Ik kies en rasp mijn kaas altijd zelf, veel leuker! Mijn favoriete recept, ook met kerst nog gegeten:

Voor twee grote eters, of drie als je er veel groente en salade bij doet:
  • 2 teentjes knoflook
  • 200 gram gruyere, 200 gram emmenthal, 200 gram oude kaas, mag ook mature cheddar zijn oid
  • 400 ml droge witte wijn
  • 2 el maizena
  • Flinke scheut kirsch
  • Versgeraspte nootmuskaat en versgemalen peper

Zo maak ik 'm ook, alleen laat ik de Kirsch weg.
Bravo.
We zouden hem met kerst eten, maar mijn vrouw en ik kregen beiden bronchitis en melkvet is erg slijmvormend Dus nog even gewacht. Die broinchitis/hoest: beslist opgelopen omdat we veel onder de mensen waren. levensgevaarlijk, huh.

Straks ga ik oliebollen bakken gevuld met appel, abrikoos, rozijn. Gist van de Jumbo-franchisnemer Grimbergen, een eminente zaak hier in het dorpscentrum. De echte Jumbo is veel minder.
NW: hoogste tijd voor spijs en drank

Offline meisbaer

• 5.625
« Reactie #16718 Gepost op: 30 december 2018, 11:40:00 »
Dank voor de suggesties. Maar je ziet al meteen het probleem, de verhoudingen kaas/wijn/maïzena verschillen bij elk recept  ;)

Ik denk dat ik gewoon vaker kaasfondue moet maken, zodat ik beter kan inschatten hoeveel maïzena erbij moet.  :D

Vaak kopen we afgeprijsde kaasjes en stoppen we die in de vriezer. Eens in de zoveel tijd combineren we die dan. Vaak smokkel ik ook, en haal zo'n kant-en-klaar pakje...

Offline neleH

• 1.736
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #16719 Gepost op: 30 december 2018, 17:43:57 »
Gisteren heerlijke tomatensoep bij mijn schoonzus en zwager, erbij allerlei tapashapjes.

Vandaag friet uit de airfryer, met veggiebitterballen van Beckers (echt een aanrader, en die van Mora ook, totaal anders dus lekker mixen, ze moeten allebei 6 minuten in de airfryer).
Erbij iets met een een aubergine (die moet op).