Vegatopia Forum

Wat eten we vandaag?

Offline Gem

• 303
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #16280 Gepost op: 24 september 2018, 21:11:42 »
Noedels, bonen in pittige saus met kruiden van de Turkse winkel en broccoli

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
« Reactie #16281 Gepost op: 25 september 2018, 07:02:11 »
Vrijdag: spruiten, rijst en balletjes van de vegaslager in satesaus.
Zaterdag: een Griekse maaltijdsalade bij Jozef in Utrecht
Zondag gegeten in Amsterdam bij de Tolhuistuinen. Erg verrast! Goed eten en niet duur.
Gisteren: geroosterde zoete aardappel, tomaat, paprika met een beetje kaas.

Offline Miranda

• 3.376
« Reactie #16282 Gepost op: 25 september 2018, 14:25:35 »
Vanavond nasi met shiitake, suen sum (knoflookstengels), spitskool en de knapperig-kleverige tempeh van de voorkant. Wat zoetzure bloemkool erbij en cassavechips.

Offline Eelco

• Admin
  • 20.671
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
« Reactie #16283 Gepost op: 25 september 2018, 20:16:36 »
Rösti! Lekker gevuld met pepertje, knoflook en bosui. En een stoofpotje van sperziebonen, paprika, venkel en kidneybonen in een bijzonder smakelijk sausje van een restje tomatensaus, aangelengd met het kookwater van de (al eerder gewelde en gekookte) kidneybonen.
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline meisbaer

• 5.625
« Reactie #16284 Gepost op: 25 september 2018, 21:24:03 »
Fusilli met o.a. paprika. Erbij een falafelburger van Boon (niet super enthousiast over).

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
« Reactie #16285 Gepost op: 26 september 2018, 07:11:23 »
Een lekkere linzencurry met allerlei groenten uit de moestuinbak (boontjes, palmkool, snijbiet).

Offline Sven

• 3.928
« Reactie #16286 Gepost op: 26 september 2018, 10:19:16 »
Gisteren, aspergesoep. Er zat nog asperge in de diepvries. En de diepvries moest leeg.

Daarna nog courgettepannenkoekjes met uienjam.
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline neleH

• 1.736
« Reactie #16287 Gepost op: 26 september 2018, 10:51:33 »
Gisteren gnocchi met spinaziepesto + spinazie + blauwe kaas + pecannoten (recept van Chicks Love Food), ik heb gisteren meteen gekookt voor vandaag: een ovenschotel met zuurkool/ zoete aardappelpuree/ walnoten/ vegan kaas (recept van Pauline's keuken).

Donderdag gebakken rijst met groente/ ei (rijst maandag al gekookt).

Offline Eelco

• Admin
  • 20.671
    • Mijn Homepage
« Reactie #16288 Gepost op: 26 september 2018, 19:38:59 »
Mafé: spruitjes in een Afrikaanse kruidige pinda-tomatensaus. Erbij basmatirijst.

Offline Gem

• 303
« Reactie #16289 Gepost op: 26 september 2018, 19:43:39 »
Gisteren drie gangen uit eten: Kruidige tomatensoep, portobello met sla en frietjes en kaneelijs met tiramisu.
Vandaag broodje Garden Gourmet burger met curry, cheddar en sla met appel

Offline meisbaer

• 5.625
« Reactie #16290 Gepost op: 26 september 2018, 21:01:24 »
Preistamppot met doperwtjes, gebakken uien en vivera shoarma.

Offline Sven

• 3.928
« Reactie #16291 Gepost op: 26 september 2018, 21:30:54 »
Eigenlijk een samenraapsel :)

De overgebleven aspergesoep
Restje lunchsalade (witte bonen, tomaat, geraspte wortel)
2 courgettepannenkoekjes van gisteren (Indiaas gekruid)
Samosa + tandoori vegetable cutlet uit de Indiase winkel waar ik toch langsliep...
Stroopwafel toe
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.161
    • fatalefem
« Reactie #16292 Gepost op: 27 september 2018, 00:30:06 »
Morgen komt albert, dus koelkast moest leeg.

Ik roosterde wortelpeterselie, wortel en pastinaak in de oven, met knoflook, tijm en agave en ik maakte een stampotje prei. Met puree uit een zakje, want aardappels heb ik vrijwel nooit in huis.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline niewied

• 1.930
« Reactie #16293 Gepost op: 27 september 2018, 10:31:19 »
Spanakopita!
Ik citeer uit het recept: Vet de quichevorm in met olijfolie. Leg hier een blad filodeeg in en bestrijk met olijfolie. Leg het tweede blad schuin op het eerste blad, bestrijk met olijfolie, gevolgd door het derde blad. Zorg ervoor dat de bodem en de zijkanten bedekt zijn.
Strooi nu 1 el paneermeel (of griesmeel) op de bodem - die zuigt het vocht op en zorgt ervoor dat de bodem niet zompig wordt. Optioneel, maar zeer aan te raden.
Vragen: 1. ik lees eerst dat er filodeeg op de bodem van de quichevorm is. Drie bladen. Maar dan moet er nog paneermeel of griesmeel op de bodem. Dus die blaadjes er weer af? Mij lijkt eerst het strooisel en dan de bladen.
2. Ik meen dat die filodeegblaadjes vierkant zijn. Schuin blad 2 op eerste blad is dat zoiets als een achtpuntige ster vormen? en het derde blad dan weer als het eerste?
3.  En dan tenmslotte alles, na vulling, rondom in elkaar duwen?
Ik ben slecht in handleiding interpreteren. Help.

NW: hoogste tijd voor spijs en drank

Offline niewied

• 1.930
« Reactie #16294 Gepost op: 27 september 2018, 10:41:55 »
Er zijn mooie paarse, gele en de normale oranje wortels te koop bij de AH. Ook kochten we er die paarse truffelaardappelen. Die moet je beslist niet in de magnetron koken, maar in de schil in een pan met water. Duurt ongeveer 20 minuten.
Dan ontvel ik ze en bak ze, al dan niet gehalveerd, in olijfolie en een beetje boter. Zout erop. Prima. Mijn vrouw maakte er gemengde gestoofde wortel bij in een dunne aardappelmeelsaus met zout en aardbeienmousse/-moes. Mooie kleuren allemaal. Ook nog een Vetaraburger. Ik vind die prima.
In Nuenens dreven weer boleten, dit jaar slaan we ze maar eens over. Te veel gegeten.
Bij de AH nu ook veggie börek gevuld met spinazie en feta. lijkt wat op dat Griekse filodeegbaksel van Eelco, maar dan Turks en gerold. Prima voor lunch, ook koud.

Gisteren wreef mijn vrouw plakken in de magnetron verhitte tofu in met een mengsel van umebusimoes (zoute Japanse pruim) en sojasaus (geen ketjap, tamari). Daarna gewenteld in bloem en gebakken. Prima tofubaksels.
NW: hoogste tijd voor spijs en drank

Offline Eelco

• Admin
  • 20.671
    • Mijn Homepage
« Reactie #16295 Gepost op: 27 september 2018, 11:54:33 »
Spanakopita!
Ik citeer uit het recept: Vet de quichevorm in met olijfolie. Leg hier een blad filodeeg in en bestrijk met olijfolie. Leg het tweede blad schuin op het eerste blad, bestrijk met olijfolie, gevolgd door het derde blad. Zorg ervoor dat de bodem en de zijkanten bedekt zijn.
Strooi nu 1 el paneermeel (of griesmeel) op de bodem - die zuigt het vocht op en zorgt ervoor dat de bodem niet zompig wordt. Optioneel, maar zeer aan te raden.
Vragen: 1. ik lees eerst dat er filodeeg op de bodem van de quichevorm is. Drie bladen. Maar dan moet er nog paneermeel of griesmeel op de bodem. Dus die blaadjes er weer af? Mij lijkt eerst het strooisel en dan de bladen.
Nee, het griesmeel moet op op het bodempje filodeeg. Maar voor de eigenwijze lezer is het inderdaad ook anders te interpreteren. Ik heb de zin nu een beetje aangepast.
Citaat
2. Ik meen dat die filodeegblaadjes vierkant zijn. Schuin blad 2 op eerste blad is dat zoiets als een achtpuntige ster vormen? en het derde blad dan weer als het eerste?
Ik zou een hoek van 60 graden aanraden, maar heel precies komt het niet, zolang de bodem maar geheel bedekt is.
Citaat
3.  En dan tenmslotte alles, na vulling, rondom in elkaar duwen?
Nee, na vulling bedek je de spanakopita met de overgebleven blaadjes filodeeg en dan vouw je de randen dicht.
Citaat
Ik ben slecht in handleiding interpreteren. Help.
U denkt er te veel over na  :).

Offline fem fatale

• 7.161
    • fatalefem
« Reactie #16296 Gepost op: 27 september 2018, 20:15:07 »
Vegan gevulde pasta van de AH, met de nogal laffe spinaziesaus die ze zelf op hun site erbij verzonnen hadden. Ik heb het idee dat de pasta een stuk lekkerder met een betere saus, dus daar ga ik nog eens over nadenken. (Of als iemand suggesties heeft?)

Offline Eelco

• Admin
  • 20.671
    • Mijn Homepage
« Reactie #16297 Gepost op: 27 september 2018, 20:20:29 »
Vegan gevulde pasta van de AH, met de nogal laffe spinaziesaus die ze zelf op hun site erbij verzonnen hadden. Ik heb het idee dat de pasta een stuk lekkerder met een betere saus, dus daar ga ik nog eens over nadenken. (Of als iemand suggesties heeft?)
Spinaziesaus kun je flink oppeppen met een teentje knoflook, een chilipepertje, Italiaanse kruiden of juist nootmuskaat, en wat Parmezaanse kaas of juist een scheutje citroensap of wittewijnazijn.

Ik at vanavond een stoofje van tomaat, sperziebonen, venkel en kidneybonen, met erbij gebakken aardappeltjes.

Offline meisbaer

• 5.625
« Reactie #16298 Gepost op: 27 september 2018, 20:37:01 »
Pasta met groententomatensaus en geraspte gruyère.

Offline fem fatale

• 7.161
    • fatalefem
« Reactie #16299 Gepost op: 27 september 2018, 22:03:03 »
Spinaziesaus kun je flink oppeppen met een teentje knoflook, een chilipepertje, Italiaanse kruiden of juist nootmuskaat, en wat Parmezaanse kaas of juist een scheutje citroensap of wittewijnazijn.

Ik eet geen kaas, dan had ik niet zo lang hoeven wachten op kaasvrije gevulde pasta.

Maar er zat rozemarijn en knoflook in. Tijdens het bakken rook het nog wel lekker, maar ik ben ook gewoon niet zo'n fan van spinaziesaus, teveel spinazie, te weinig smaak. Spinazie is rauw gewoon het lekkerst.