Vegatopia Forum

Wat eten we vandaag?

Offline bambi

• 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #11380 Gepost op: 27 december 2015, 20:55:36 »
Vandaag een wokje met groenten en tofu; morgen dit: www.smulweb.nl/recepten/1423824/Stoofschotel-met-pintobonen-kievitsbonen-en-pompoen

Twee vragen:
Moet je de bonen echt 1,5 uur koken? Ze staan morgen al 48 uur te weken.
Waar koop je gerookte paprika-poeder?
Ik zal dit voor het netjes nog even in de kookvragen plaatsen.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Eelco

• Admin
  • 20.669
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
« Reactie #11381 Gepost op: 27 december 2015, 20:57:48 »
Mafé met koolrabi en savooiekool. Erbij couscous, omdat ik de rijst al voor de mislukte laptopredding had opgebruikt. Ook een prima (en klassieke) combinatie, maar met rijst vind ik beter.
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline Sven

• 3.927
« Reactie #11382 Gepost op: 27 december 2015, 21:46:17 »
Vanmiddag: friet met kaaskroket

Vanavond: salade van rammenas, komkommer, appel en een yoghurtdressing. Daarbij een vegetarisch worstenbroodje gebakken door mijn moeder. Of beter: rookworstbroodje. Zonder het te beseffen had ze er vegarookworst voor gebruikt. Ook erg lekker :)
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #11383 Gepost op: 27 december 2015, 21:48:08 »
Vandaag een wokje met groenten en tofu; morgen dit: www.smulweb.nl/recepten/1423824/Stoofschotel-met-pintobonen-kievitsbonen-en-pompoen

Twee vragen:
Moet je de bonen echt 1,5 uur koken? Ze staan morgen al 48 uur te weken.
Waar koop je gerookte paprika-poeder?
Ik zal dit voor het netjes nog even in de kookvragen plaatsen.

Het hangt van de bonen af, soms maar een uur. Maar 48 uur weken lijkt me lang zeg, hoop dat ze dan nog wel lekker zijn. Ik doe meestal 12 of 14 uur bij peulvruchten.
Dat paprikapoeder hebben ze in Spaanse winkels. Dille en Kamille misschien ook.
,,,,فلافل

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #11384 Gepost op: 27 december 2015, 22:25:11 »
Ok, ze zijn er net uitgehaald. Morgen weten we meer!

Offline meisbaer

• 5.625
« Reactie #11385 Gepost op: 27 december 2015, 23:46:35 »
Ik heb mijn gerookt paprikapoeder van de Turkse supermarkt.

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #11386 Gepost op: 28 december 2015, 09:41:24 »

Hm hoop dat ze niet indrogen, ik zou ze dan als dat kan zsm koken vandaag  :)
,,,,فلافل

Offline Eelco

• Admin
  • 20.669
    • Mijn Homepage
« Reactie #11387 Gepost op: 28 december 2015, 11:33:43 »
Kikkerwten schijn je na het koken ook prima in te kunnen vriezen (zelf nog niet geprobeerd, in Turkei Vegetarisch wordt dat herhaaldelijk geroepen). Waarschijnlijk geldt dat ook voor andere bonen. Ik zou ook niet weten wat daartegen zou spreken.

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #11388 Gepost op: 28 december 2015, 11:41:09 »
Kikkerwten schijn je na het koken ook prima in te kunnen vriezen (zelf nog niet geprobeerd, in Turkei Vegetarisch wordt dat herhaaldelijk geroepen). Waarschijnlijk geldt dat ook voor andere bonen. Ik zou ook niet weten wat daartegen zou spreken.

ja ik doe dat sinds dit jaar vaak met allerlei peulvruchten. Gaat prima! Maar dan moeten ze wel gekookt zijn.
Maar dit ging er toch om dat de peulvruchten uit het weekwater werden gehaald maar nog niet gekookt werden.
,,,,فلافل

Offline Eelco

• Admin
  • 20.669
    • Mijn Homepage
« Reactie #11389 Gepost op: 28 december 2015, 12:11:54 »
ja ik doe dat sinds dit jaar vaak met allerlei peulvruchten. Gaat prima! Maar dan moeten ze wel gekookt zijn.
Maar dit ging er toch om dat de peulvruchten uit het weekwater werden gehaald maar nog niet gekookt werden.
Ah ok, te snel gelezen. Maar dan zou ik ze gewoon in het weekwater laten zitten totdat ik ze ga koken. Bonen kun je toch niet 'doodweken'?

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #11390 Gepost op: 28 december 2015, 13:00:52 »
Ah ok, te snel gelezen. Maar dan zou ik ze gewoon in het weekwater laten zitten totdat ik ze ga koken. Bonen kun je toch niet 'doodweken'?

ja, dat schijnt dus van wel. Dat er dan echt geen smaak meer aan is. Maar heb het niet uitgeprobeerd zelf, omdat ik altijd lees dat te lang weken niet lekker is.
,,,,فلافل

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #11391 Gepost op: 28 december 2015, 13:07:39 »
Ik week bonen altijd minimaal 24 uur en ververs het weekwater dan minimaal 1 keer. Door het weken en het verversen van weekwater, verdwijnen meer van de anti-nutriënten.

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #11392 Gepost op: 28 december 2015, 16:37:05 »
Ze waren al wat ouder (we wisten dus slecht wat je er mee aanmoest ...). Na anderhalf uur vanochtend waren ze wat hard. Straks nog maar langer koken.

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #11393 Gepost op: 28 december 2015, 18:16:03 »
Tja, de bonen zijn wat melig, en het behoeft veel kruiden. Het kan wat worden volgende keer.

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #11394 Gepost op: 28 december 2015, 20:30:00 »
Tja, de bonen zijn wat melig, en het behoeft veel kruiden. Het kan wat worden volgende keer.

Fijn dat er potentie in zit  :)

Gisteren maakte ik pizza. Het deeg wilde niet zo goed rijzen, maar het was lekker, een met ananas/courgette/mozzarella, en een met groene puntpapika/kerstomaat/mozzarella/basilicum.
Vandaag zoetzure gebakken daikon met tauge en ui, gebakken tofu en rijst.
,,,,فلافل

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #11395 Gepost op: 28 december 2015, 21:48:04 »

Gisteren maakte ik pizza. Het deeg wilde niet zo goed rijzen, maar het was lekker, een met ananas/courgette/mozzarella, en een met groene puntpapika/kerstomaat/mozzarella/basilicum.

Zeker, in die zin ook een aanrader: niet zo duur; vega en past in cholesterol-dieet; alleen maar plant dus vast goed voor de wereld en voor je lijf.
Nu aten we 2 a 3 keer per week gewokte tofu, paprika, komkommer, ui met sojasaus en mie/rijst erbij. Er moest dus wel een variant bijkomen.
We willen om meerdere redenen weinig dierlijks eten, maar dan is het even zoeken.

Offline Eelco

• Admin
  • 20.669
    • Mijn Homepage
« Reactie #11396 Gepost op: 28 december 2015, 22:29:09 »
Wie had welke pizza?  ;) Wij aten vandaag ook pizza. Het deeg was zo goed gerezen dat Kristof een hartverzakking kreeg toen de tupperdeksel van de doos plopte. Wij aten een met kastanjechampignons, rode ui, pepertje en spinazie. En een met ananas en rode puntpaprika.

Offline Eelco

• Admin
  • 20.669
    • Mijn Homepage
« Reactie #11397 Gepost op: 29 december 2015, 20:40:10 »
Spaghetti aglio, olio e peperoncino (ook met salie). Erbij een salade van spinazie, radijs, puntpaprika, komkommer en kidneybonen met een citroen-mosterd-honingdressing.

Offline meisbaer

• 5.625
« Reactie #11398 Gepost op: 29 december 2015, 21:31:38 »
Gisteren na een lange treinreis nog bulger met pompoen gemaakt, met de laatste restjes raïta van het kerstdiner. Vandaag bloemkool, aardappelpuree, goofbite notenballetjes en een groentensausje met doperwtjes. Ik denk dat ik de notenburgers net even lekkerder vind dat de notenburgers

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #11399 Gepost op: 29 december 2015, 21:50:41 »

Zeker, in die zin ook een aanrader: niet zo duur; vega en past in cholesterol-dieet; alleen maar plant dus vast goed voor de wereld en voor je lijf.
Nu aten we 2 a 3 keer per week gewokte tofu, paprika, komkommer, ui met sojasaus en mie/rijst erbij. Er moest dus wel een variant bijkomen.
We willen om meerdere redenen weinig dierlijks eten, maar dan is het even zoeken.
Vandaag het restje, na een vertraagde treinreis vanaf Haarlem.