Vegatopia Forum

Wat eten we vandaag?

Offline Wombat

• 2.706
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #11360 Gepost op: 21 december 2015, 20:41:29 »
Pasta met broccoli en blauwekaassaus. Mandarijntje toe.

Offline meisbaer

• 5.625
« Reactie #11361 Gepost op: 21 december 2015, 22:59:18 »
Door mijn vriend: Gele rijst met mais, prei, wortel en paprika. Met Javoosterse schijf.

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
« Reactie #11362 Gepost op: 22 december 2015, 09:02:47 »
byriani met spitskool en paprika.

Offline jol

• 2.653
« Reactie #11363 Gepost op: 22 december 2015, 10:47:10 »
De afgelopen week wel gegeten hoor, een beetje onregelmatig, dagen van overvloed afgewisseld met dagen waarop een grote rauwkost de hoofdmaaltijd vormde. De overvloedige dagen omvatten een etentje bij Hills en Mills in Delft, daar zal ik nog uitgebreider verslag van doen in de restaurantgids. De man en ik waren in elk geval content met wat we daar hebben genoten.
Een andere overvloedige dag was zaterdag, toen kwamen mijn ouders dineren en daar had ik werk van gemaakt: aardappelsoepje, bietentaartje, seitanhachee met rode kool en pompoensoufflé, koffie met tulband toe.
Zondag aten we de restjes van zaterdag en van eerder, toen we pasta met pompoenwalnotensaus hadden gegeten.
Gisteren pasta met olijvensaus, een witlofsalade en gehacktballen.

Offline Sven

• 3.927
  • Geslacht: Man
« Reactie #11364 Gepost op: 22 december 2015, 21:29:43 »
Bananen-uiensoep van Koch's Vegan. Een beetje vreemd maar vanaf de tweede hap wel lekker. Ik ga zeker verder aan de slag met dit recept.
Daarna gestoofde andijvie met volkorenpenne en kaas.
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline bambi

• 5.560
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #11365 Gepost op: 22 december 2015, 21:32:51 »
Tagliatelle in pompoensaus (lekker op smaak gebracht met o.a. gedroogde salie, die ik eigenlijk voor de kruidenthee had gekocht).

Hoe maak je dat verder? Klinkt lekker en we zijn zoekende.
Hier weer wokje met tofu: lekker hoor, en zeer passend in cholesterolverlagend dieet. Maar het is wel vaak tofu ...
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #11366 Gepost op: 22 december 2015, 21:46:59 »
Mix & match salade, van zak gemengde eikenbladsla, gekookte bietjes, avocado, truffelolie, crème fraîche, mandarijnsap en verkruimelde zaden-pittencrackers (http://www.koolhydraatarmrecept.nl/pitten-lijnzaad-crackers/)

Offline Eelco

• Admin
  • 20.669
    • Mijn Homepage
« Reactie #11367 Gepost op: 22 december 2015, 22:14:07 »
Tagliatelle in pompoensaus (lekker op smaak gebracht met o.a. gedroogde salie, die ik eigenlijk voor de kruidenthee had gekocht).
Wij eten het niets voor niets regelmatig in de herfst en de winter  :). Lekker snel te maken en echt comfort food.

Ik gebruik het liefst hokkaido-pompoenen, vanwege de smaak. Dit jaar lagen er in de supermarkt veel kleine pompoenen, handig voor een tweepersonenhuishouden. Per persoon ca. 200-250 vruchtvlees (da's een pompoen van ongeveer 700 gram voor twee personen).

- Slacht de pompoen en kook deze in een bodempje water met voldoende zout, schepje suiker en eventueel smaakmakers (laurierblad, foelie - foelie is mijn ontdekking van het jaar) gaar.
- Breng ondertussen water met ruim zout aan de kook voor de tagliatelle (ca. 80 gram per persoon), die gaan de pan in als de pompoen bijna gaar is (je kunt de pasta ook koken als de saus klaar is, dit is de 'efficiënte' versie)
- Verwijder de smaakmakers. Pureer de gare pompoen tot een dikke puree (te dik voor een saus).
- Verhit olijfolie in een wok en fruit hierin knoflook (uit de pers), fijngesneden rood pepertje en eventueel fijngesneden salie kort. Voeg de pompoenpuree toe - draai het vuur lager, anders gaat de massa spetteren. Breng verder op smaak met een scheutje citroensap of rode-wijnazijn (dat versterkt de pompoensmaak), een fikse snuf nootmuskaat en eventueel (als je geen salie gebruikt) gedroogde basilicum
- Verdun de pompoenmassa met pastawater tot een redelijk dikke saus (het pastawater zorgt ervoor dat de saus goed bindt).
- Vermeng de tagliatelle met de pompoensaus. Serveer met peper uit de molen en Parmezaanse kaas
« Laatst bewerkt op: 23 december 2015, 01:24:13 door Eelco »
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
« Reactie #11368 Gepost op: 23 december 2015, 08:53:22 »
Vriendin komt uit Oekraine en serveerde brood en kaas vooraf, borsj, en boekweit, groenten en gebakken champignons. O ja, en tiramisu toe.

Lichaam had het vannacht erg zwaar met al dat eten verwerken. Of het lag aan dat ene glaasje wodka bij de borsj.

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
« Reactie #11369 Gepost op: 23 december 2015, 18:25:31 »
Had de hele dag een beetje opgezette buik, dus weinig trek. Heb net een omeletje gemaakt met paprika en beetje kaas.

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #11370 Gepost op: 23 december 2015, 20:24:54 »
ovenschoteltje met aardappels en tomaat, sjalot en kaas en creme fraiche.
,,,,فلافل

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #11371 Gepost op: 23 december 2015, 20:35:37 »
Wij eten het niets voor niets regelmatig in de herfst en de winter  :). Lekker snel te maken en echt comfort food.

Ik gebruik het liefst hokkaido-pompoenen, vanwege de smaak. Dit jaar lagen er in de supermarkt veel kleine pompoenen, handig voor een tweepersonenhuishouden. Per persoon ca. 200-250 vruchtvlees (da's een pompoen van ongeveer 700 gram voor twee personen).

- Slacht de pompoen en kook deze in een bodempje water met voldoende zout, schepje suiker en eventueel smaakmakers (laurierblad, foelie - foelie is mijn ontdekking van het jaar) gaar.
- Breng ondertussen water met ruim zout aan de kook voor de tagliatelle (ca. 80 gram per persoon), die gaan de pan in als de pompoen bijna gaar is (je kunt de pasta ook koken als de saus klaar is, dit is de 'efficiënte' versie)
- Verwijder de smaakmakers. Pureer de gare pompoen tot een dikke puree (te dik voor een saus).
- Verhit olijfolie in een wok en fruit hierin knoflook (uit de pers), fijngesneden rood pepertje en eventueel fijngesneden salie kort. Voeg de pompoenpuree toe - draai het vuur lager, anders gaat de massa spetteren. Breng verder op smaak met een scheutje citroensap of rode-wijnazijn (dat versterkt de pompoensmaak), een fikse snuf nootmuskaat en eventueel (als je geen salie gebruikt) gedroogde basilicum
- Verdun de pompoenmassa met pastawater tot een redelijk dikke saus (het pastawater zorgt ervoor dat de saus goed bindt).
- Vermeng de tagliatelle met de pompoensaus. Serveer met peper uit de molen en Parmezaanse kaas
Dank je, het klinkt lekker maar ik krijg vaak last van peper, en dat geeft het wel net een spannende 'bite' vrees ik. Nog even zoeken dus.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Eelco

• Admin
  • 20.669
    • Mijn Homepage
« Reactie #11372 Gepost op: 23 december 2015, 21:41:23 »
Dank je, het klinkt lekker maar ik krijg vaak last van peper, en dat geeft het wel net een spannende 'bite' vrees ik. Nog even zoeken dus.
Dat pepertje geeft het inderdaad wel een lekkere kick, maar je kunt dat pepertje ook weglaten en dan wat meer knoflook en salie gebruiken. Peper uit de molen is natuurlijk ook een optie.

Wij aten vanavond spaghetti aglio, olio e peperoncino. Erbij een winterse salade van venkel, wortel en puntpaprika met een sinaasappel-honingdressing, bestrooid met geroosterde zonnebloempitten.
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline meisbaer

• 5.625
« Reactie #11373 Gepost op: 23 december 2015, 23:48:06 »
Gisteren couscous met tomatengroentensaus, met prei, courgette, ui, knof, aardpeer, wortel en bataat (dat zijn er zeven ;) ) en een blik tomaten. Plus een lading kruiden, verse munt en koriander. En feta.

Ik wilde wat snels maken, maar was ondertussen ook nog alvast het basismengsel voor  masala chai-ijs aan het maken. Dat wordt vrijdag het toetje samen met Christmas pudding.

Vandaag wel iets snels, hutspot met een kaasschelp.

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.161
    • fatalefem
« Reactie #11374 Gepost op: 24 december 2015, 08:51:00 »

Ik wilde wat snels maken, maar was ondertussen ook nog alvast het basismengsel voor  masala chai-ijs aan het maken. Dat wordt vrijdag het toetje samen met Christmas pudding.

Mag ik dat recept?
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline niewied

• 1.930
« Reactie #11375 Gepost op: 24 december 2015, 10:30:12 »
Ha, nu heb ik iets moois, Wietagor, WIEdenhof TAhu GOReng. Meng bloem (of volkorenmeel), gist, water en fijngeknepen/verkruimelde tahu. Tamari of zoute kecap, peper, knoflook, wat ui, eventueel wat kruiden en/of specerijen zoals asafoetida erbij. Goed mengen. Proeven. Laten gisten. Met twee bolle lepels baseballetjes scheppen in frituurolie. Prima. Wietagor en wie het te veel naar wiet vindt lijken, schrijve Witagor. Homofonie mag, maar homoscribie is suspect, huh.

We aten een gebakken schijf gemaakt van gekookte ubi, gort, een ei, wat knoflook en ui, tamari, goed fijn gemaakt en door elkaar geroerd en gebakken in olijfolie, een slaatje van bladsla, wat venkel, manga (mango) en paardenbloemblad dat alweer in de tuin groeit, sperziebonen.

Morgen kerst: in elk geval wat kaasfondue, cherimoya (Milchapfel, custard appel en meer namen), Wietagor, een terecht soepje en nog veel meer. Mijn vrouw heeft wat opgeschreven. Ook goede wijn.

Hoorde Coen Teulings vandaag op radio 1: kabinet zou meer aandacht moeten vestigen op de warden: vrijheid van meningsuiting, van godsdienst en niet-haatzaaien. En niet wachten totdat het tot een juridische procedure komt. Ja, mooi, zo doet men het (hoop ik) ook in het onderwijs en in de opvoeding. Waarden bevorderen en niet afwachten totdat een wet/ een jurist/ een rechter iets te berde gaat brengen.
Jaja, van voeden tot opvoeden is maar een kleine sprong! Ziehier mijn kerstnotitie.
Dag allemaal.

« Laatst bewerkt op: 25 december 2015, 13:32:22 door niewied »
NW: hoogste tijd voor spijs en drank

Offline meisbaer

• 5.625
« Reactie #11376 Gepost op: 24 december 2015, 12:04:44 »

Mag ik dat recept?

Ha, ik heb de specerijen op het gevoel gedaan, dus dat moet ik een beetje gokken. En ik hoop dat het morgen nog lekker is als het uit de vriezer komt ;)

Maar zo was het ongeveer:

Basis recept ijs:
2 eierdooiers, 1 heel ei
40 gram rietsuiker
1 eetlepel maïzena
3 dl volle melk
1,5 dl slagroom

Specerijen:
1 kaneelstokje
1/2 theelepel venkelzaadjes
3 cardemonpeulen, ingesneden
4 peperkorrels
2 kruidnagels
1/2 theelepel gemberpoeder
1/4 theelepel vanillepoeder, of 1 stokje, opengesneden.
1 theelepel mooie zwarte losse thee.

Melk met alle kruiden behalve de thee heel zachtjes aan de kook laten komen. Vuur uitzetten als het kookt, dan zwarte thee toevoegen. Laten afkoelen, maar af en toe roeren zodat er geen vel op komt. Door een zeef in een kom gieten, zodat alle grote specerijen en de thee eruit zijn. De melk weer in de pan doen.

Ei en doooiers met suiker roeren tot mengsel. Melk weer aan de kook brengen, tot het net gaat bubbelen. Melk voorzichtig door de eieren kloppen. Daarna mengsel weer in de pan terug doen, en zachtjes laten koken onder voordurend roeren. Het wordt snel dikker, dus pas op dat het niet gaat stollen. Als de custard de achterzijde van een houten lepel bedekt, dan is het goed. Het mengsel moet nu snel gekoeld worden, dat gaat het handigst als je het weer overgiet in de kom, en die in een bak met koud water zet. Goed door kloppen. Als het enigzins in afgekoeld, meteen in de koelkast zetten.

Als het mengsel koud is, de slagroom stijfkloppen en voorzichtig erdoorheen spatelen. In de koelkast zetten tot gebruik. Draai er daarna met een ijsmachine in ongeveer een half uur ijs van.

Pfoe, dat was het wel, zo uit mijn hoofd. De smaak ik meer als een chai latte, je proeft de thee wel, maar het is heel subtiel. Ben benieuwd wat de familie ervan vindt :)

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
« Reactie #11377 Gepost op: 24 december 2015, 20:10:50 »
Sushi gemaakt, lekker!

(en supergoed gedraaid door mijn vriend. Hij had het nog nooit gedaan en dat ging heel goed).

Offline niewied

• 1.930
« Reactie #11378 Gepost op: 25 december 2015, 15:46:14 »
Mijn vrouw is tapas aan het maken voor vanavond, kerst. Daartoe gebruikte ze onder meer die mooie paarse aardappeltjes, Vitelotte truffelaardappelen. Het blijkt dat je die niet in de magnetron kunt koken daar de schil dan verhardt; gewone aardappelen zijn geen probleem, doen we altijd, in de schil in de magnetron. Kerstles 2015.

Die aardappelen eten we onder meer bij de kaasfondue. Voorts spruitjes, demeterbrood. Dan is er geroosterde paprika en courgette, in de oven geblakerde paprika, kazen en nog van alles meer.

Prettige dagen.

NW: hoogste tijd voor spijs en drank

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
« Reactie #11379 Gepost op: 27 december 2015, 20:47:24 »
restje sushirijst en groenten met wat sojasaus. En een quiche van AH. Lekker makkelijk en ook best goed te eten.