stoofpeertjes; een speciaal aan te bevelen recept, of?
Meestal doe ik het zo: kilo stoofpeertjes schillen en halveren, klokhuis met een scherp lepeltje eruit scheppen. In een pan met water, tot ongeveer de helft onder staat. Dan er een flinke scheut diksap erbij en een glaasje rode wijn. Ik gebruik het liefst diksap met iets van bessen erin.
Dan de kruiden: een gebroken kaneelstokje, een paar kruidnagels, peperkorrels, jeneverbessen.
Even flink aan de kook brengen (ivm de wijn) en dan op een laag vuur zachtjes ruim een uur laten stoven met de deksel op een kiertje. Af en toe even proeven of de peertjes al zacht zijn. Eventueel nog een klein beetje diksap erbij doen als het vocht nog iets zoeter moet. Het vocht moet wel wat indikken, maar de peertjes mogen niet droog komen te staan.
Omdat ik afgelopen weekend er geen wijn in wilde doen, en me een iets meer Sinterklaasachtige smaak leuk leek, heb ik het recept iets aangepast.
Nu dus met appel-manderijn-passievruchtendiksap, geen wijn, en als kruiden wat anijszaadjes, een half theelepeltje gemberpoeder (djahé), wat cardemonzaadjes (dus zonder omhulsel), peperkorrels, en wat jeneverbessen. Ben benieuwd hoe ze na een paar daagjes in de koelkast smaken. Oh, en ik verzin net dat ik er ook nog wat sinaasappelrasp in had gedaan