Lasagne. Met knolselderij, wortel, gele courgette en paprika in een kruidige tomatensaus. Wegens restverwerking was het ook iets te veel geworden, dus morgen heb ik een warme lunch uit de magnetron op het werk .
Oeh, klinkt goed. Receptje ? Ik ben echt dol op lasagne en altijd op zoek naar nieuwe vega varianten. Mijn favoriet so far is met oude kaassaus en gegrilde paprika.
Dit was eigenlijk mijn 'saaie standaardlasagne', omdat Kristof die zo lekker vindt. Eigenlijk maak ik liever lasagne met wilde spinazie of snijbiet, of met pompoensaus (zoals deze
Mac 'n Cheese), of met plakjes gegrilde aubergine, of met savooiekool. Iets met een uitgesproken smaak.
Afijn, deze 'saaie' lasagne kun je ook 'uitgebalanceerd' noemen. Neem voor twee personen ca. 400-500 gram groente. Knolselderij geeft een lekker aardige smaak, bleekselderij iets fris. Daarnaast zijn wortel, paprika, courgette en venkel ook prima groenten om te verwerken. Smaakmakers: bosui, knoflook, pepertje. Kruiden: gedroogde oregano, basilicum, klein beetje dille en laurierblad (laurierblad is verplicht!). Verder nodig: pakje tomatenpassata, citroensap, rodewijnazijn, eventueel wat maizena. En mozzarella en (ca. 9) lasagnebladeren natuurlijk.
Snij de groente in kleine blokjes. Fruit pepertje en knoflook aan in olijfolie, bak de groente ca. 5 minuten, voeg tomatenpassata toe, gevolgd door een scheutje citroensap, rodewijnazijn, 1-2 laurierbladeren, wat theelepels gedroogde kruiden, snufje zout en ca. 1 el. suiker (die heeft de tomatenpassata echt nodig). Laat 10-15 minuten sudderen tot de saus iets is ingedikt. Bind eventueel iets met maizena oid (een blikje tomatenpuree kan ook, is eigenlijk zelfs beter). Vet een ovenschaal in. Dun laagje saus, 3 lasagnebladeren, dun laagje saus, lasagneblad, laagje saus, lasagne, laagje saus, fijnesneden/geraspte mozzarella. 25 minuten in de oven en klaar is de lasagne.
Ja, dit is echt een superordinaire groentelasagne. Maar met groente en kruiden kun je interessante accenten zetten. Fijngesneden venkel is een aanrader, een lekker fris accent. Proef of de tomatensaus zuur (citroensap, balsamico) of zoet (suiker) genoeg is - dat luistert nauw (maar 'uit de losse pols' is precies genoeg.