Vegatopia Forum

Wat eten we vandaag?

Offline Sven

• 3.927
  • Geslacht: Man
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #11180 Gepost op: 15 november 2015, 14:09:40 »
autumn rolls: 'lenterolletjes' met herfstgroenten: meiknol, wortel, broccoli, peterselie, glasnoedels en rijstpapier. met kruiden natuurlijk.
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Online Eelco

• Admin
  • 20.669
    • Mijn Homepage
« Reactie #11181 Gepost op: 15 november 2015, 19:58:23 »
Champignon-rode-ui-risotto (met rozemarijn en een laurierblaadje). Erbij een stoofje van spruitjes. courgette, venkel en bosui in citroensap en ahornsiroop, bestrooid met peterselie en versgeraspte Parmezaanse kaas.
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline neleH

• 1.736
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #11182 Gepost op: 16 november 2015, 09:42:54 »
'Iets met pompoen'

Offline jol

• 2.653
« Reactie #11183 Gepost op: 16 november 2015, 09:47:11 »
Zaterdag een deel van de dag in de keuken gestaan om te koken voor zondag. We aten simpel: wat restjes, dürüm met smeersels, een gevulde salade en stukjes jonge witschimmelkaas met pittige tomatenjam. Toe koffie met een amandel pensee van onze o zo fijne bakker op de hoek. Lekker, met echte amandelspijs en een heerlijke dikke laag knapperig geroosterde amandelen er op.
Zondag weer een deel van de dag in de keuken, 's avonds aten we de resultaten van beide kookdagen.

:roodmannetje:

Offline meisbaer

• 5.624
« Reactie #11184 Gepost op: 16 november 2015, 09:56:41 »
Het is nu echt herfst, dus vandaag stoofpeertjes! Met een beetje wijn, kaneel en diksap. Verder aardappels en Quorn peper steak

Offline Nanya

• **
  • 23
« Reactie #11185 Gepost op: 16 november 2015, 15:53:42 »
Het is nu echt herfst, dus vandaag stoofpeertjes! Met een beetje wijn, kaneel en diksap. Verder aardappels en Quorn peper steak
Oh stoofpeertjes, wat lekker! Die heb ik echt al heel lang niet gegeten zeg.

Ik maak vandaag een Mexicaanse Casserol . Ook een tijd geleden dat ik dat gemaakt heb en het is echt super makkelijk om te maken .

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #11186 Gepost op: 16 november 2015, 19:23:24 »
Gewokte kool van eigen tuin, ui, mie, tofu (zie cholesterol-topic).
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
« Reactie #11187 Gepost op: 16 november 2015, 19:30:55 »
Gisteren een pizza van de vegetarische pizzeria. Oordeel: lekker, veel verse groenten, duidelijk een pluspunt. Er had misschien wat meer kaas op gemogen. Ik vond de pizza groot genoeg, maar mijn vriend had wel meer willen hebben. Meestal eet ik meer, dus ik denk dat het toeval is.

Vandaag: restjes kastanjechampignons, pompoen met tomaten-sojaroomsaus. Met rijst/quinoa.

Offline Sven

• 3.927
« Reactie #11188 Gepost op: 16 november 2015, 20:13:35 »
Had een lampje van bij IKEA nodig: dus vegaballetjes met amandeltaart toe. Het kassasysteem lag plat dus kreeg ik mijn eten gratis :hungry:
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Online Eelco

• Admin
  • 20.669
    • Mijn Homepage
« Reactie #11189 Gepost op: 16 november 2015, 22:39:33 »
Lasagne. Met knolselderij, wortel, gele courgette en paprika in een kruidige tomatensaus. Wegens restverwerking was het ook iets te veel geworden, dus morgen heb ik een warme lunch uit de magnetron op het werk  :D.

Offline Nanya

• **
  • 23
« Reactie #11190 Gepost op: 16 november 2015, 23:03:15 »
Lasagne. Met knolselderij, wortel, gele courgette en paprika in een kruidige tomatensaus. Wegens restverwerking was het ook iets te veel geworden, dus morgen heb ik een warme lunch uit de magnetron op het werk  :D.
Oeh, klinkt goed. Receptje ? Ik ben echt dol op lasagne en altijd op zoek naar nieuwe vega varianten. Mijn favoriet so far is met oude kaassaus en gegrilde paprika.

Online Eelco

• Admin
  • 20.669
    • Mijn Homepage
« Reactie #11191 Gepost op: 17 november 2015, 00:43:48 »
Oeh, klinkt goed. Receptje ? Ik ben echt dol op lasagne en altijd op zoek naar nieuwe vega varianten. Mijn favoriet so far is met oude kaassaus en gegrilde paprika.
Dit was eigenlijk mijn 'saaie standaardlasagne', omdat Kristof die zo lekker vindt. Eigenlijk maak ik liever lasagne met wilde spinazie of snijbiet, of met pompoensaus (zoals deze Mac 'n Cheese), of met plakjes gegrilde aubergine, of met savooiekool. Iets met een uitgesproken smaak.

Afijn, deze 'saaie' lasagne kun je ook 'uitgebalanceerd' noemen. Neem voor twee personen ca. 400-500 gram groente. Knolselderij geeft een lekker aardige smaak, bleekselderij iets fris. Daarnaast zijn wortel, paprika, courgette en venkel ook prima groenten om te verwerken. Smaakmakers: bosui, knoflook, pepertje. Kruiden: gedroogde oregano, basilicum, klein beetje dille en laurierblad (laurierblad is verplicht!). Verder nodig: pakje tomatenpassata, citroensap, rodewijnazijn, eventueel wat maizena. En mozzarella en (ca. 9) lasagnebladeren natuurlijk.

Snij de groente in kleine blokjes. Fruit pepertje en knoflook aan in olijfolie, bak de groente ca. 5 minuten, voeg tomatenpassata toe, gevolgd door een scheutje citroensap, rodewijnazijn, 1-2 laurierbladeren, wat theelepels gedroogde kruiden, snufje zout en ca. 1 el. suiker (die heeft de tomatenpassata echt nodig). Laat 10-15 minuten sudderen tot de saus iets is ingedikt. Bind eventueel iets met maizena oid (een blikje tomatenpuree kan ook, is eigenlijk zelfs beter). Vet een ovenschaal in. Dun laagje saus, 3 lasagnebladeren, dun laagje saus, lasagneblad, laagje saus, lasagne, laagje saus, fijnesneden/geraspte mozzarella. 25 minuten in de oven en klaar is de lasagne.

Ja, dit is echt een superordinaire groentelasagne. Maar met groente en kruiden kun je interessante accenten zetten. Fijngesneden venkel is een aanrader, een lekker fris accent. Proef of de tomatensaus zuur (citroensap, balsamico) of zoet (suiker) genoeg is - dat luistert nauw (maar 'uit de losse pols' is precies genoeg.

Offline Nanya

• **
  • 23
« Reactie #11192 Gepost op: 17 november 2015, 08:36:44 »
Dit was eigenlijk mijn 'saaie standaardlasagne', omdat Kristof die zo lekker vindt. Eigenlijk maak ik liever lasagne met wilde spinazie of snijbiet, of met pompoensaus (zoals deze Mac 'n Cheese), of met plakjes gegrilde aubergine, of met savooiekool. Iets met een uitgesproken smaak.

Afijn, deze 'saaie' lasagne kun je ook 'uitgebalanceerd' noemen. Neem voor twee personen ca. 400-500 gram groente. Knolselderij geeft een lekker aardige smaak, bleekselderij iets fris. Daarnaast zijn wortel, paprika, courgette en venkel ook prima groenten om te verwerken. Smaakmakers: bosui, knoflook, pepertje. Kruiden: gedroogde oregano, basilicum, klein beetje dille en laurierblad (laurierblad is verplicht!). Verder nodig: pakje tomatenpassata, citroensap, rodewijnazijn, eventueel wat maizena. En mozzarella en (ca. 9) lasagnebladeren natuurlijk.

Snij de groente in kleine blokjes. Fruit pepertje en knoflook aan in olijfolie, bak de groente ca. 5 minuten, voeg tomatenpassata toe, gevolgd door een scheutje citroensap, rodewijnazijn, 1-2 laurierbladeren, wat theelepels gedroogde kruiden, snufje zout en ca. 1 el. suiker (die heeft de tomatenpassata echt nodig). Laat 10-15 minuten sudderen tot de saus iets is ingedikt. Bind eventueel iets met maizena oid (een blikje tomatenpuree kan ook, is eigenlijk zelfs beter). Vet een ovenschaal in. Dun laagje saus, 3 lasagnebladeren, dun laagje saus, lasagneblad, laagje saus, lasagne, laagje saus, fijnesneden/geraspte mozzarella. 25 minuten in de oven en klaar is de lasagne.

Ja, dit is echt een superordinaire groentelasagne. Maar met groente en kruiden kun je interessante accenten zetten. Fijngesneden venkel is een aanrader, een lekker fris accent. Proef of de tomatensaus zuur (citroensap, balsamico) of zoet (suiker) genoeg is - dat luistert nauw (maar 'uit de losse pols' is precies genoeg.

Dankjewel voor het recept :-D . Het klinkt in ieder geval eenvoudig genoeg en een lekkere manier om de restjes groenten op te maken. Op hoeveel graden moet de oven eigenlijk?

Die Mac'n'cheese klinkt ook geweldig, helemaal omdat ik dol ben op pompoen. Eet het als het in het seizoen is echt een keer per week of zo. En een mooi excuus om nog twee van die ovenschaaltjes erbij te kopen hihi.

Online Eelco

• Admin
  • 20.669
    • Mijn Homepage
« Reactie #11193 Gepost op: 17 november 2015, 22:35:23 »
Dankjewel voor het recept :-D . Het klinkt in ieder geval eenvoudig genoeg en een lekkere manier om de restjes groenten op te maken. Op hoeveel graden moet de oven eigenlijk?
200 graden of 180 graden hetelucht (maar dat verschilt per oven, als de bovenste laag na ca. 25-30 minuten lichtbruin is, is het precies goed).

Wij aten vanavond tagliatelle met gegrilde groenten (wortel, gele courgette, paprika) in een lekker romige champignonsaus.

Offline Bast

• 4.149
« Reactie #11194 Gepost op: 18 november 2015, 10:15:06 »
Spruitjes in pindasaus (dit keer opgeleukt met o.a. chinees 5-kruidenpoeder) met basmatirijst en omeletreepjes.
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Nanya

• **
  • 23
« Reactie #11195 Gepost op: 18 november 2015, 11:39:16 »
Stoofpeertjes! :-D
Ik heb er nu al zin in Hahahaha

Offline neleH

• 1.736
« Reactie #11196 Gepost op: 18 november 2015, 11:59:33 »
Iets te pittig uitgevallen wortel/gember/rodepepersoep  ;D Met nog iets erbij, weet nog niet wat.

« Reactie #11197 Gepost op: 18 november 2015, 13:57:45 »
Iets te pittig uitgevallen wortel/gember/rodepepersoep  ;D Met nog iets erbij, weet nog niet wat.

Een glaasje water wellicht?
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline jol

• 2.653
« Reactie #11198 Gepost op: 18 november 2015, 14:42:11 »
Maandag voorlopig voor het laatst  :roodmannetje:, daar ben ik nu wel even klaar mee  ;D.
Gisteren tot laat op het werk, toen heb ik me beperkt tot een stokje eiersalade als lunch en mijn lunchsoepje als avondmaal gegeten.
vandaag maar een flinke salade eten om weer wat op krachten te komen  :-\

Offline meisbaer

• 5.624
« Reactie #11199 Gepost op: 18 november 2015, 20:52:53 »
Stoofpeertjes! :-D
Ik heb er nu al zin in Hahahaha

Lekker, hè. Gisteravond nog het restje koud opgegeten als soort van toetje.