Vegatopia Forum

Wat eten we vandaag?

Offline Miranda

• 3.376
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #10960 Gepost op: 29 september 2015, 08:14:48 »
Salade met zoete aardappel en aubergine, al voor de derde keer deze maand. Ditmaal met wat linzen erdoor nog. En ipv little gem AH-moestuintje-andijvie. :D Erg lekker hoor, dit recept, vooral als je er extra veel koriandersaus bij maakt. :kwijl:

:D

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.161
    • fatalefem
« Reactie #10961 Gepost op: 29 september 2015, 22:14:57 »
Gisteren gevulde paprika met rijst en restjes groenten (ik geloof ui, bleekselderij, meer paprika en champignons).

Vandaag recept 1 uit de krat, linzensoep, met wortel en tomaat. Ik vind het nog niet allemaal even logisch: voor de soep hadden een potje kruidenmengsel gekregen (gember en komijn), maar voor de "kruidenroom" moesten we zelf chilipoeder en paprikapoeder hebben. De kruiden hadden we wel, maar er moest opeens ook een halve citroen in, en die was niet geleverd. Kruidenroom moest op een afbakciabatta, maar die had het formaat van een ciabattina, da's wat weinig voor twee personen. Gelukkig had ik gisteren op mijn werk een of ander aanstellerig brood meegekregen, dus die had ik nog even opgewarmd.
En verder stond in het recept dat er sla bij moest, maar dat leek me niet lekker, dus die bewaren we voor later deze week.

De room en sla lijkt me hier een poging om het "compleet" te maken, ipv echt omdat het iets toevoegt qua smaak. Ik heb de room uiteraard overgeslagen en R.vond hem smerig, dus uiteindelijk is bijna het hele bakje in de vuilnisbak verdwenen.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Eelco

• Admin
  • 20.669
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
« Reactie #10962 Gepost op: 30 september 2015, 00:49:01 »
Een bijzonder lekkere rode-biet-venkel-champignonrisotto, gekookt met een laurierblaadje en op het laatste moment Parmezaanse kaas toegevoegd. Venkel is een leuke, frisse tegenhanger van rode biet.
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline neleH

• 1.736
« Reactie #10963 Gepost op: 30 september 2015, 09:15:20 »
Gisteren gevulde paprika met rijst en restjes groenten (ik geloof ui, bleekselderij, meer paprika en champignons).

Vandaag recept 1 uit de krat, linzensoep, met wortel en tomaat. Ik vind het nog niet allemaal even logisch: voor de soep hadden een potje kruidenmengsel gekregen (gember en komijn), maar voor de "kruidenroom" moesten we zelf chilipoeder en paprikapoeder hebben. De kruiden hadden we wel, maar er moest opeens ook een halve citroen in, en die was niet geleverd. Kruidenroom moest op een afbakciabatta, maar die had het formaat van een ciabattina, da's wat weinig voor twee personen. Gelukkig had ik gisteren op mijn werk een of ander aanstellerig brood meegekregen, dus die had ik nog even opgewarmd.
En verder stond in het recept dat er sla bij moest, maar dat leek me niet lekker, dus die bewaren we voor later deze week.

De room en sla lijkt me hier een poging om het "compleet" te maken, ipv echt omdat het iets toevoegt qua smaak. Ik heb de room uiteraard overgeslagen en R.vond hem smerig, dus uiteindelijk is bijna het hele bakje in de vuilnisbak verdwenen.

Dat klinkt nog niet zo succesvol!

Offline niewied

• 1.930
« Reactie #10964 Gepost op: 30 september 2015, 10:03:31 »
Eikenboletensoep  (boleten vers gesneden in Nuenens dreven), aubergine gevuld met tofusnippers/geraspte kaas/wortel, kokos-maïs-gortmengsel bij wijze van rijst, gebakken salie (tuin), slaatje van bonne Louise (peer)/ eikenbladsla/ feta/ komkommer, gewokte , geblancheerde bloemkool.
NW: hoogste tijd voor spijs en drank

Offline fem fatale

• 7.161
    • fatalefem
« Reactie #10965 Gepost op: 30 september 2015, 10:08:42 »
Nee inderdaad. We hebben nu twee proefkratten besteld, om te kijken of we het wat vinden, dus ik ben wel benieuwd naar de volgende 5 recepten.

Offline Bast

• 4.149
« Reactie #10966 Gepost op: 30 september 2015, 11:07:31 »
Weer een agv'tje gister: witlof in room-kruidensaus, gekookte aardappels en een schnitzel.
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Eelco

• Admin
  • 20.669
    • Mijn Homepage
« Reactie #10967 Gepost op: 30 september 2015, 19:51:32 »
Tagliatelle met pompoensaus (lekker met foelie, laurierblad en een scheutje citroensap). Een stel voorbijgangers vond het ook erg lekker ruiken: de beide dames hebben hun neus tegen het raam gedrukt  ;D.

Offline fem fatale

• 7.161
    • fatalefem
« Reactie #10968 Gepost op: 30 september 2015, 20:16:32 »
Met couscous gevulde courgette.

En omdat de frittata van de krat maar liefst 50 minuten bereidingstijd heeft (hoezo gemakskrat) en ik vandaag wat tijd over heb, heb ik alvast de groenten gesneden en voorgekookt.
Van de bos regenboogwortelen die we hebben gekregen, heb ik nu voor de soep en vandaag in totaal 6 wortels gebruikt - omdat ik er 1 heb opgegeten, er zijn dus behoorlijk wat wortels over. Van de rosevalaardappels (Althans, ik hoop dat de rode aardappels roseval zijn, en die met heel veel aarde eraan de kruimige), heb ik er van de 4 nog 2 over. Dit stond gelukkig als waarschuwing in de laatste regel van het recept. De wortels komen wel op, maar wat ga ik doen met 2 aardappels?
De aardappels hadden trouwens een roze ring vanbinnen, hoort dat?

Ik vind het tot nu toe wat onhandig dat je alles nog een keer moet afwegen, omdat de porties die je gekregen hebt, vrij willekeurig lijken te zijn, en niet per se overeenkomen met de recepten waar ze bij horen. En ik vind het ook wat onhandig dat er twee zakjes aardappelen in zitten, en dat er niet opstaat welke aardappel bij welk recept horen. Ik koop nooit aardappelen, want ben geen fan (dat vind ik overigens geen probleem, als je niet zelf de boodschappen doet, krijg je niet alleen je favoriete dingen, en qua afwisseling lijkt me dat juist wel gezond), dus ik heb geen idee.

Offline neleH

• 1.736
« Reactie #10969 Gepost op: 01 oktober 2015, 11:08:26 »
Met couscous gevulde courgette.

En omdat de frittata van de krat maar liefst 50 minuten bereidingstijd heeft (hoezo gemakskrat) en ik vandaag wat tijd over heb, heb ik alvast de groenten gesneden en voorgekookt.
Van de bos regenboogwortelen die we hebben gekregen, heb ik nu voor de soep en vandaag in totaal 6 wortels gebruikt - omdat ik er 1 heb opgegeten, er zijn dus behoorlijk wat wortels over. Van de rosevalaardappels (Althans, ik hoop dat de rode aardappels roseval zijn, en die met heel veel aarde eraan de kruimige), heb ik er van de 4 nog 2 over. Dit stond gelukkig als waarschuwing in de laatste regel van het recept. De wortels komen wel op, maar wat ga ik doen met 2 aardappels?
De aardappels hadden trouwens een roze ring vanbinnen, hoort dat?

Ik vind het tot nu toe wat onhandig dat je alles nog een keer moet afwegen, omdat de porties die je gekregen hebt, vrij willekeurig lijken te zijn, en niet per se overeenkomen met de recepten waar ze bij horen. En ik vind het ook wat onhandig dat er twee zakjes aardappelen in zitten, en dat er niet opstaat welke aardappel bij welk recept horen. Ik koop nooit aardappelen, want ben geen fan (dat vind ik overigens geen probleem, als je niet zelf de boodschappen doet, krijg je niet alleen je favoriete dingen, en qua afwisseling lijkt me dat juist wel gezond), dus ik heb geen idee.

Wat een gedoe inderdaad. En dan zit je met van die restanten waar je net niks aan hebt.
De twee aardappelen kun je misschien verwerken als Hasselbackaardappelen of in een huzarensaladetje? Of als 'verdikkingsmiddel' door een soep?

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #10970 Gepost op: 01 oktober 2015, 12:11:10 »
Aardappel en regenboogwortel in blokjes snijden, bakken met wat fijngesneden ui tot bijna gaar, dan garam masala meebakken en doperwtjes (of andere gare restgroente) erdoor, eventueel wat water erbij om het wat minder droog te maken, dan heb je een prima vulling voor een pie of bladerdeegflapjes (wordt een soort samosa).
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline fem fatale

• 7.161
    • fatalefem
« Reactie #10971 Gepost op: 01 oktober 2015, 21:22:22 »
Vandaag dan de frittata, voor R met eieren, room (1 scheutje uit een hele fles, maar ik geloof dat de room ook nog in de andijviestamppot gaat), voor met no-egg en wilmersburger pizza"kaas". R vond het erg lekker, ik vond het wel okee (maar ik had dus ook geen geitenkaas). Erbij sla van little gem, ook uit het krat. Het was denk ik alleen het hart van een little gem, vokgens de recepten had ik er salade van kunnen maken bij de soep en dan nog overgehouden voor vandaag, maar het waren 3 blaadjes ofzo. En verder was er niets bij.

Tja, misschien ben ik een zeikerd, maar vooralsnog ben ik niet helemaal overtuigd.

@NeleH: ik vind aardappelen niet per se lekker en R ook niet, dus wij gaan uit onszelf nooit er iets mee doen. Ik ben bang bang dat we ze over een paar weken maar gewoon gaan weggooien. Twee is ook te weinig, zelfs als we er wel iets mee zouden willen doen.

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #10972 Gepost op: 01 oktober 2015, 21:22:49 »
Gebakken zuurkool met aardappel, kerstomaat, platte peterselie en creme fraiche. Erbij vegaworstjes en mosterd en sambal.
,,,,فلافل

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #10973 Gepost op: 01 oktober 2015, 21:24:07 »
ik vind aardappelen niet per se lekker en R ook niet, dus wij gaan uit onszelf nooit er iets mee doen.

Je kunt aardappels ook door een gebonden soep malen bv linzensoep. Dan vallen ze minder op. Als je wat meer maakt en de rest invriest wordt het ook niet direct een hele dikke soep.
,,,,فلافل

Offline Bast

• 4.149
« Reactie #10974 Gepost op: 01 oktober 2015, 21:34:58 »
Aardappelpreisoep misschien een idee?

Hier ontdekte ik van de week de rookworst van Valess in de supermarkt, die doet het rookgedeelte van de naam eer aan en is een beetje overheersend vind ik. Daar werd vanavond een rauwe andijviestamp bij gemaakt. Toe mango.
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Eelco

• Admin
  • 20.669
    • Mijn Homepage
« Reactie #10975 Gepost op: 01 oktober 2015, 22:33:16 »
Couscous met paprika, courgette en kikkererwten in een dunne pompoensaus (knoflook, pepertje, gember, piment, kardemom).

Offline Yehudith

• 413
« Reactie #10976 Gepost op: 01 oktober 2015, 23:35:51 »
Bietenburger op een broodje met friet van zoete aardappel uit de oven.

Online meisbaer

• 5.624
« Reactie #10977 Gepost op: 02 oktober 2015, 00:34:47 »
Gisteren indonesisch: rijst, tofu in ketjapsaus, sambal sperzieboontjes, sajoer spitskool.
Vandaag: twee soorten quiche, een met wortelsliertjes en ui, een met courgettesliertjes en prei. Met talegiokaas.
En nog een bordje pastasalade met o.a.mini buffelmozzarella.

Ik ga morgen als lunch een high-tea maken voor mijn ouders, dus de quiche was alvast daarvoor. Ieder krijgt een puntje van elke smaak. Verder al twee soorten cakejes gemaakt, morgen nog sanwiches maken.
De pastasalade is alvast voor als ik en mijn vriend 's middags doorreizen naar zijn ouders, zijn moeder wordt van het weekend 80(!).

Offline jol

• 2.653
« Reactie #10978 Gepost op: 02 oktober 2015, 11:35:47 »
dinsdag moest er eea opgemaakt worden, we aten penne met champignons, ui en wortel met een pittige tomatensaus, erbij een braadworst van de vegetarische slager.
woensdag at ik heel veel spruiten met kaassaus. De man moest het doen met de rest penne met groenten van dinsdag, dit keer met kaassaus ipv tomatensaus. Erbij hadden we sellerieburgers uit Het Kookboek.
gisteren at ik als lunch een flink stuk flammkuche met abrikoos, geitenkaas en rode ui, 's avonds at met een vriendin een salade en wat gebakken aardappeltjes.
vandaag eet ik groentensoep en bloemkool met kerriesaus

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #10979 Gepost op: 02 oktober 2015, 19:56:31 »
Gisteren, hoewel in mijn eentje, wel fatsoenlijk: een bol mozzerella, pasta, gemengde sla en tomaten uit de oven. Vandaag was ik bij de pre-view in de nieuwe kerk en pas half acht thuis. Dat werd een gebakken ei met tomaat op een boterham.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken