Janneke Vreugdenhil is een gerespecteerde kookschrijfster. Ik meen dat zij ook het initiatief nam bij Vegatopia om te komen tot een vegakookboek, dat binnnekort zal verschijnen.
Maar, toch moet ik haar nu kapittelen. In de NRC van gisteren/vandaag (p L15) vertelt ze dat de combinatie tomaat-koffie haar per toeval trof toen ze tomatensla at en koffie dronk. Dan gaat ze aan de gang en komt met een recept voor tomaten-koffiesaus waar de honden geen brood van lusten omdat er van alles wordt ingestopt: knoflook, ui, laurier, gerookte pimentpoeder, jeneverbes, komijn etc. etc. en dan, ja hoor, ook nog tomaat en koffie. Zo schendt ze het fraaie ceteris paribus principe dat ook voor smaak geldt: probeer tomaat en koffie voor de saus en (ceteris paribus) laat het overige gelijk, dus doe verder zo goed als niks als het om koken gaat. Pragmatisch: maak tomaat en koffie tot je ingrediënten en probeer met zo min mogelijk andere smaakdingen je saus te maken als je echt de tomaat-koffiecombinatie wilt presenteren.
Een min voor mevrouw Vreugdenhil wat mij betreft.
Mijn vrouw is bezig met koken en ik weet alleen dat ze een rest lasagnevel onder handen heeft waar ze, meen ik, een soort loempia van wil maken. Er is in elk geval een fraaie cotesdurhonevillages (spelling! moet zo als ik het groot dictee volg met een kwinkslag) die we bij de AH in de aanbieding kochten, met een zilveren medaille 2014 uit Orange.
Inmiddels weet ik wat we eten: bamischijf die mijn vrouw fabriceerde met noedels uit een pakje droge noedelsoep, die we vaak op reis meenemen, bietensalde met granaatappelpitten, rest koude ubipuree en citroenmayonaise, boontjes, paarse spruitjes, tomaten-gembersaus, groentensoep.
Op sushirijstrecept van Tertia zie ik: •Giet de rijst in een zeef en spoel goed af. Laat 30 minuten uitlekken.
•Doe de rijst in een pan, overgiet met ruim water, breng aan de kook en laat op zacht vuur acht minuten koken. Giet af en doe in een stoompan . Dat uitlekken en dan weer met ruim water overgieten lijkt me onlogisch. Tenzij het gaat om het wellen, maar dan kun je de gespoelde rijst wel direct in het water doen. Strange.
Met die nieuwe spellingsregels (blotebabybillenluiers en cotesdurhonewijnpudding) zijn we kampioen Schachtelwortkünstler geworden, dat waren de Duitsers.