Gisteren gasten, we aten uitgebreid en dronken er passende wijnen bij:
Amuses: miniwortelboterhammetjes met koriandercrème, mini erwten/muntsoesjes en knikkers van pittige crème van ovengedroogde tomaatjes met gehakte noten, erbij een bubbeltje Blanc de Blanc.
Venkel/citrussalade met citrus/djeruk purut dressing en geroosterde amandelsnippers, erbij een Grüne Veltliner.
Gegratineerde uiensoep van witte ui met gepofte knoflook waarbij we de wijn doordronken. Er stond ook nog wit brood van het Vlaams Broodhuys op tafel, dat heeft er de rest van de maaltijd gestaan en heb ik van tijd tot tijd aangevuld.
Aubergine/aardappeltaartje met vulling van pittige tomatensaus, seitangulash van geroosterde paprika's met gerookt paprikapoeder waarbij we Ripasso Valpolicella Superiore dronken.
De kaasplank: belegen Friese nagelkaas, Merlijn chevre, 2 jaar oude Goudse oplegkaas en een bleu al passito Rosso, we dronken de wijn door en aten er vijgen-notenbrood van het Vlaams Broodhuys bij. Er was ook hazelnootbalsamico van Foodelicious en Brabantse walnootolie.
Tijdens de kaasplank zijn we overgegaan op de desserwijn, een zoete amberkleurige Pineau des Charentes.
Daarin was ook de meloen die onderdeel was van het dessert gemarineerd, dat dessert bestond verder uit kersencompôte en gebakken appelpartjes die eerst in gember/citroen waren gemarineerd.
We sloten af met espresso en een bonbon van Bontekoe (een cadeautje van de gasten).
De aubergine/aardappeltaartjes hadden iets te lang in de oven gestaan, de Blanc de blanc was een beetje te lief bij de gekruide amuses maar verder was het allemaal prima gelukt. We hebben uren getafeld in aangenaam gezelschap
Eergisteren at ik tijdens het voorbereiden van bovenstaande, vandaag doen we ons te goed aan de restjes, de komende week vermijd ik de weegschaal