Vegatopia Forum

Wat eten we vandaag?

Offline niewied

• 1.930
  • Geslacht: Man
Re:Wat eten we vandaag?
« Reactie #8120 Gepost op: 04 mei 2014, 13:53:22 »
Lunch: geroosterd lemairemeelbrood (eigenlijk achterlijk om eerst bloem te maken, dan weer zemelen toe te voegen en het dan ook nog een sjieke naam te geven), met tomaat, radijs, olijfolie, zout en kruiden uit de kruidenpluktuin van het Centrum Milieu-educatie Bredius in Woerden, de fraaie tuin gesticht door een onderwijzer daar, oeroud. Drie jaar geleden zagen we hem daar nog scharrelen.

Avondeten: bladerdeegflap gevuld met bloemkoolmengsel, wat witte asperges, spaghetti, teryakistukjes van AH van de veggie slager salade met onder meer kruiden uit die tuin uit Woerden (bieslook, salie, majoraan, tijm, venkelblad).

Overigens ben ik van mening dat het balletdansen op spitzen (ik denk: uitspraak is schpitsen en niet spietsen; en waarom gebruikt men eigenlijk een Duits woord?) mensonvriendelijk is, mensenbeulerij. En vaak nog seksistisch ook: als mannen eens op die dingen moeten gaan ze janken (allemaal TV-wijsheid van die Spitzentänzerei).

Voorts heb ik, naar Woerden rijdend, gemerkt dat je de stationsnamen vanuit een snel rijdende trein beter kunt lezen als je zo zit dat je achteruit rijdt in plaats van vooruit.

Welaan, dit is dus weer een stuk draad-garni.
« Laatst bewerkt op: 04 mei 2014, 14:14:55 door niewied »
NW: hoogste tijd voor spijs en drank

Offline niewied

• 1.930
« Reactie #8121 Gepost op: 04 mei 2014, 13:54:50 »
Witte asperges en geitenkaas met chimichurri.
Ha, die chimichurri lijkt me fraai.  Bye, alles OK daar in het verre noordoosten?

Offline niewied

• 1.930
« Reactie #8122 Gepost op: 04 mei 2014, 13:59:43 »
(Maar waarom moet ik van het kookboek de linzen eerst een minuut koken, dan afgieten en in nieuw water weer aan de kook brengen? Om ze af te spoelen, ofzo?)

Of om zo het kookwater van de anti-nutriënten te ontdoen? Dat gaat overigens niet lukken met een minuut koken.
Wat voor anti-nutriënten? En is het nodig om zo een tussenafgietsel uit te voeren? En zo ja, alleen voor linzen??
Allemaal nieuw voor me zo een afgietprocedure.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #8123 Gepost op: 04 mei 2014, 14:25:32 »
(Maar waarom moet ik van het kookboek de linzen eerst een minuut koken, dan afgieten en in nieuw water weer aan de kook brengen? Om ze af te spoelen, ofzo?)

Of om zo het kookwater van de anti-nutriënten te ontdoen? Dat gaat overigens niet lukken met een minuut koken.
Wat voor anti-nutriënten? En is het nodig om zo een tussenafgietsel uit te voeren? En zo ja, alleen voor linzen??

Alle granen en peulvruchten (maar ook groenten) bevatten stofjes die de opname van de aanwezige mineralen verminderen. Brood bijvoorbeeld, moet zoveel uur gerezen hebben (zowel desem- als gistdeeg) om de anti-nutrient fytinezuur (wat ook weer een positieve invloed op je gezondheid kan hebben) zoveel mogelijk uit te schakelen. Om de anti-nutrienten in gedroogde linzen of bonen te verwijderen, moet je ze voor gebruik 1 a 2 dagen weken in water, waarbij je dat water tussendoor enkele keren ververst. Vervolgens kook je ze gaar in 'vers' water.

Als je gevoelig bent voor bv ijzertekorten en veel onbewerkte granen en peulvruchten eet, kun je deze extra stappen proberen om te kijken of het je helpt. Hier staat er wat meer over: http://en.wikipedia.org/wiki/Antinutrient

Hier in het oosten gaat het prima! Dit is trouwens het recept vd chimicchurri http://www.vegatopia.com/vega/koken/recepten/12636-koningsdag-2014-empanada-s-met-asperges-en-chimichurri

Offline Miranda

• 3.376
« Reactie #8124 Gepost op: 04 mei 2014, 17:00:34 »
Puntpaprika gevuld met vega gehakt, tomatensaus,  prei, ui en mozzarella. Waarschijnlijk met wat pasta erbij.

Offline niewied

• 1.930
« Reactie #8125 Gepost op: 04 mei 2014, 17:37:50 »

Alle granen en peulvruchten (maar ook groenten) bevatten stofjes die de opname van de aanwezige mineralen verminderen. Brood bijvoorbeeld, moet zoveel uur gerezen hebben (zowel desem- als gistdeeg) om de anti-nutrient fytinezuur (wat ook weer een positieve invloed op je gezondheid kan hebben) zoveel mogelijk uit te schakelen. Om de anti-nutrienten in gedroogde linzen of bonen te verwijderen, moet je ze voor gebruik 1 a 2 dagen weken in water, waarbij je dat water tussendoor enkele keren ververst. Vervolgens kook je ze gaar in 'vers' water.

Als je gevoelig bent voor bv ijzertekorten en veel onbewerkte granen en peulvruchten eet, kun je deze extra stappen proberen om te kijken of het je helpt. Hier staat er wat meer over: http://en.wikipedia.org/wiki/Antinutrient

Hier in het oosten gaat het prima! Dit is trouwens het recept vd chimicchurri http://www.vegatopia.com/vega/koken/recepten/12636-koningsdag-2014-empanada-s-met-asperges-en-chimichurri

Veel dankk. Ja, fytinezuur, oude bekende.
« Laatst bewerkt op: 04 mei 2014, 21:53:26 door niewied »

Offline Joske

• 2.829
« Reactie #8126 Gepost op: 04 mei 2014, 18:01:25 »
Vandaag wordt er Nicaraguaans voor ons gekookt, benieuwd!

Offline Antje

• 701
    • Idril.nl
« Reactie #8127 Gepost op: 04 mei 2014, 18:41:14 »
Vanmiddag hebben we al een smoothie met spinazie, blauwe bessen, banaan, havermelk en kaneel op. De spinazie was er echt aan toe. Daardoor hebben wel nu alleen wel iets minder trek. Straks eten we snijbonen met gebakken ui, Vivera gegrilde stukjes en opgebakken aardappelen.
Groetjes, Antje

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #8128 Gepost op: 04 mei 2014, 21:09:38 »
Puree van aardappel en knolselderij (truuk: knolselderij apart koken en met de staafmixer glad pureren, aardappelen gewoon met de pureeknijper), daarbij veel verse spinazie en gebakken haloumi.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Eelco

• Admin
  • 20.666
    • Mijn Homepage
« Reactie #8129 Gepost op: 04 mei 2014, 21:20:25 »
Daarna, weer thuis, maakten we de Spaghetti aglio, olio e peperoncino van het recept van Eelco. Alhoewel onze olie niet sputterde zoals in het recept staat en wij voor 3 theelepels edelgist kozen in plaats van Parmezaanse kaas, was het hartstikke lekker. Met oregano, bij de keuze oregano of basilicum. Voor herhaling vatbaar! En in de herhaling met 1,5 rode peper. ;D
:D Wij hebben gisteren ook spaghetti aglio, olio e peperoncino gegeten, met verse tijm. En erbij een salade van ijsbergsla, rucola, peterselie, koolrabi en wortel.

Vandaag naar een hondententoonstelling geweest (eigenlijk een verenigingsdag, wij kwamen voor de gezelligheid). Wij hadden Turks brood mee, belegd met hummus of kruidenboter/kaas, rucola, peterselie, kerstomaat, paprika en pepertjes. Thuis nog wat kerstomaatjes gesnoept, maar geen trek in een warme maaltijd. Dat zal rond 'borreltijd' wel veranderen  ;D.
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #8130 Gepost op: 04 mei 2014, 21:28:41 »
Van de overgebleven raviolli-vulling van gisteren (rucola, ricotta, een ei, wat kaas, broodkruim, knoflook) een sausje gemaakt door wat meer ricotta, wijn en creme fraiche toe te voegen. Erbij pasta en gegrilde courgette, en wat rucola; erg lekker eigenlijk! Er was ook nog verse tijm en parmezaanse kaas ter garnering.

Toe raberber crumble met stiekem vooral veel aardbei voor mij.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #8131 Gepost op: 04 mei 2014, 21:31:36 »

Onze broodbakmachine staat lang met meel, water, suiker en zout, maar dan zit het gist er nog niet bij. Werkt het dan ook?

Offline Marthe

• 274
« Reactie #8132 Gepost op: 04 mei 2014, 21:36:45 »
Heel verkouden, dus niet enorm veel trek. Twee geroosterde boterhammen met roomboter en zout, daarop waterkers en spiegeleieren. Daarna nog een mango.

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #8133 Gepost op: 04 mei 2014, 22:05:00 »
Beterschap Marthe!

Hier stond eigenlijk Chinees op het menu, maar had een enorme bak noedelsoep tijdens de lunch op en toen in de avond geen zin meer in Chinees. Dus werd het macaroni met groene en rode paprika, mais, tomatensaus, en wat geraspte kaas en ijsbergsalade met in sherry-azijn gemarineerde sjalotjes met yoghurtmuntdressing.
,,,,فلافل

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #8134 Gepost op: 04 mei 2014, 22:14:18 »

Onze broodbakmachine staat lang met meel, water, suiker en zout, maar dan zit het gist er nog niet bij. Werkt het dan ook?

Ik gok van niet. In tarwe zit naast fytinezuur ook fytase, dat fytinezuur 'onschadelijk' maakt. Die fytase wordt pas actief als het brood rijst, dus met behulp van gist of een desemstarter. Met rijstijden van 4-7 uur uur zou je zoveel mogelijk van het fytinezuur afbreken.

Nogmaals, ik denk niet dat het voor iedereen nodig is, maar als je al weinig mineralen binnenkrijgt (denk dan vooral aan zink en ijzer) of je hebt snel last van een ijzertekort, dan kun je proberen of het helpt als je je granen en peulvruchten laat weken/rijzen/fermenteren.

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #8135 Gepost op: 05 mei 2014, 07:59:27 »

Ik gok van niet. In tarwe zit naast fytinezuur ook fytase, dat fytinezuur 'onschadelijk' maakt. Die fytase wordt pas actief als het brood rijst, dus met behulp van gist of een desemstarter. Met rijstijden van 4-7 uur uur zou je zoveel mogelijk van het fytinezuur afbreken.

Nogmaals, ik denk niet dat het voor iedereen nodig is, maar als je al weinig mineralen binnenkrijgt (denk dan vooral aan zink en ijzer) of je hebt snel last van een ijzertekort, dan kun je proberen of het helpt als je je granen en peulvruchten laat weken/rijzen/fermenteren.
Gelukkig rijst het 4.15 uur, maar langer kan je niet instellen volgens mij.

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #8136 Gepost op: 05 mei 2014, 10:45:30 »
Vanavond wortel-selleriesalade met rozijnen en zure appel. Erbij gebakken aardappeltjes denk ik.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline karl

• 6.377
« Reactie #8137 Gepost op: 05 mei 2014, 12:09:40 »
Gisteren een ovenschotel van (vooraf kort gestoofde) witloof, ui, knoflook, courgette, kleine oesterzwammen, prei en gemalen kaas en kerstomaten. Met gekookte primeuraardappelen. Marjolein en tijm als kruiden.

Offline Bast

• 4.149
« Reactie #8138 Gepost op: 05 mei 2014, 19:48:19 »
Gister opgebakken aardappels met rozemarijn en knoflook. Doperwtjes en hard gekookt ei met toe citroen-limoensojayoghurt.
Vandaag een nieuw merk (voor mij dan ;)) paneer uitgeprobeerd in een alu chili met paprika's, tomaat en ui en een zwik aan specerijen. Erbij muntraïta en basmatirijst met gebakken uitjes en koriander. Toe tiramisu.
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Eelco

• Admin
  • 20.666
    • Mijn Homepage
« Reactie #8139 Gepost op: 05 mei 2014, 19:58:32 »
Aardappeltjes met peterselie. Erbij een uitgebreide salade van ijsbergsla, puntpaprika, wortel, koolrabi en reuzenbonen met een mosterd-honingdressing, en halloumi.
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength